Working holliday -> Permanent

robbert000

New Member
Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik willen dolgraag emigreren naar australie. Eerst wilden we op een skilled visa gaan, maar aangezien daar mijn werkervaring blijkbaar net te kort voor is wordt dat al een stuk moeilijker. Dus besloten we een sponsor te zoeken.
Ik ben een SAP consultant (Dit staat op de MODL), en ik ben tot de conclusie gekomen dat het erg moeilijk is om telefonisch sollicitaties af te nemen, en dan ook nog een sponsor krijgen. Ten 2e zou ik niet goed weten hoe ik bedrijven moet zoeken die hier eventueel in geinsteresseerd in zouden zijn (wellicht iemand die bekend is met mijn 'line-of-work' die dit wel weet).

Dus na veel wikken en wegen het volgende besloten; appartement staat inmiddels te koop, en ik heb vanmiddag om een uur of 14 de eerste bezichtiging.
Zodra het appartement verkocht is, neem ik ontslag bij mijn huidige werkgever en zal ik hem om een mooie referentie vragen.
Na mijn opzegtermijn pakken we het vliegtuig en gaan we naar Melbourne (of Sydney misschien) op een Working holliday visa. Daar aangekomen kan mijn vriendin de zorg in, dat heeft ze hier ook een aardige tijd gedaan (thuiszorg), en kan ik gaan zoeken naar een SAP baan. In de hoop dat die werkgever mij dan een sponsorship kan aanbieden na een loop van tijd.

Nu weet ik alleen niet of dit uberhaupt technisch gezien wel mogelijk is...

Ik hoop dat iemand hier duidelijke antwoorden op kan geven, want ik heb veel gezocht hier, en ik kan niet echt een concreet antwoord vinden.

Groeten robbert en Cynthia.

Lela zit(zat??) ook in de SAP en ik weet dat zij contacten heeft in Sydney.
Ze zitten zelf al ruim een jaar in Adelaide.
Je kunt er altijd eens een PM'etje aan wagen.

Bart

Bedankt voor je reactie, ik heb haar een PM gestuurd dus ik ben benieuwd.
Als er nog mensen zijn die me kunnen helpen, dan hoor ik het zeer graag!

Volgens mij is dit wel mogelijk.. je moet alleen even zien wat de regels voor een sponsorship zijn en per wanneer (na hoeveel jaar) je dan een permanent visum kunt aanvragen. Alleen de risico's liggen wat hoger dacht ik. Want als jij ontslagen wordt (en je working holiday is afgelopen) zul je het land moeten verlaten.
Maar technisch zou dit mogelijk moeten zijn, maar ik zou nog wel evne inhoudelijk naar de sponsorship regelingen kijken.

heey!

even iets anders.... je zegt dat je vriendin in de zorg gaat werken in sydney. Nightingale Nursing is een heel fijn uitzendbureau in sydney, http://www.nightingalenursing.com.au/ ze helpen veel backpackers en immigranten. ik heb er zelf ook voor gewerkt en is me prima bevallen.
ze werken bovendien met "spaarpunten" voor het aantal uren dat je voor ze werkt krijg je spaarpunten, van deze punten kun je tours e.d. "kopen"
zo heb ik de harbour bridge climb gratis gedaan....dus erg handig!
Suite 9, Level 8
428 George St
Sydney
NSW 2000

groetjes nicole

Oh ok, ik zal haar eens laten kijken.
En nog ff een andere vraag mensen, is een State sponsored niks voor mij?
Ik val namelijk onder ASCO code 2231–79 specialized in SAP.

En ik zie dat die op de skill shortage list staat voor victoria.

Wie weet hoe dit dan verder werkt?

Je neemt best een risico, niet?

Je hebt het over 'net' te weinig werkervaring. Hoeveel is dat?
'Net' wat werkervaring kun je misschien met een beetje geduld opdoen. Je zet nu alles (je appartement, je baan, je spaargeld) in op de gok dat je binnen een jaar iemand vind die je gaat sponsoren. Vind je die niet, heb je geen kans meer op een tweede whv (tenzij je een sap baan wil vinden op een rural /agricultural bedrijf), en heb je dus niet zo heel veel meer.

Er worden hier op dit moment erg veel mensen ontslagen.  Misschien is een beetje geduld op zijn plaats...

Wij hebben zelf een STNI (state nominated etc). Je laat je beroep assessen, stuurt dat op naar de staat, die beslist of je al of niet gesponsored wordt, wat ze vervolgens met punten doen. Je moet dan twee jaar wonen en werken in de staat die je sponsored. Daarvoor krijg je af en toe een mailtje dat je moet terugsturen.
De eis van werkervaring staat nog steeds. (vanwege je assessment). Door het lagere puntenaantal kunje wel een beetje schuiven. Voor veel mensen zit het hem in leeftijdspunten.

veel succes.

Aan de andere kant, als je dat tekort aan werkervaring tijdens een WHV kan aanvullen, dan krijg je misschien nog extra punten voor Australische werkervaring??

Bart

Zorg er wel voor dat je werkervaring niet teniet wordt gedaan door je WHV (een van mijn problemen..)
Voor de punten moet je bijv. 3 van de afgelopen 4 jaar in je beroep hebben gewerkt. Ik mag mijn stage's e.d. niet meerekenen en ben na 2 jaar 'echte' werkervaring op een WHV naar Australie vertrokken waar ik andere dingen heb gedaan.. omdat ik er iets meer dan een jaar tussenuit ben geweest (dus jaar WHV en maand voor en 2 maanden na vertrek geen werk) vervalt voor mij mijn hele werkervaring.. niet echt handig!

Weet iemand hoe het zit als je bijv met je beroep 60 pnt krijgt (bij mij ook nog maar zeer de vraag), je leeftijd 30 en IETLS moet dan 25 zijn en community language 5 of je dan ook nog verplicht aan de werkervaring eis (3 van de 4 jaar moet voldoen?) Ik zit dan immers al aan 120 punten... of zie ik iets gigantisch over het hoofd?

Het antwoord op die vraag zou ik graag ook horen. Ik zit nu in de fase van emigreren doe ik nog niet, maar zou wel weer een paar maanden naar australie willen. ben 28, dus dat kan nog op een whv. Geen idee hoe lang ik dan zou blijven en dan heb ik dus de kans dat ik mijn opgebouwde werkjaren dus weggooi.

je werk ervaring en punten telling zijn volgens mij iets heel verschillends.

Je werk ervaring laat je assessen bij de betreffende beroepsinstantie (voor IT bijvoorbeeld de ACS).
De punten heb je nodig om aan je visum eisen te voldoen bij de DIAC.

Ik kan het verkeerd hebben maar misschien is het een idee om een migratie agent te raadplegen ?
Kost misschien geld, maar heeft ons ook een hele hoop tijd en dus geld gescheeld.

Stuur eens een email naar Rob Breumelhof van Move2Australia (info@move2australia.com.au)

Groeten & Succes !
Johan

als je niet genoeg werkervaring hebt, wordt je beroep niet geassessed, en krijg je dus geen punten.

werkervaring kan in jaren en in uren zijn!!!

ikzelf heb 12 jaar lesgegeven, max 19,5 uur per week, en dat is dus een hobby. Dan kan je gemiddeld een negen voor engels staan, 10 jaar oud zijn, en 22 studies gedaan hebben, je krijgt niet genoeg punten!!

Wordt er alleen naar de afgelopen 4 jaar gekeken of naar je gehele werkervaring? En wat bedoel je met 19,5 uur.. bedoel je daarmee lesuren of bedoel je daarmee ong. 0,5 fte..  Hoeveel fte moet je hebben alvorens het meegeteld wordt? En kijken ze naar het gehele jaar of geeft het niks als je bijv. 2 weken tijdens een schooljaar uit dienst bent geweest.

[quote author=Ingriddh link=topic=9546.msg129436#msg129436 date=1230039044]
je werk ervaring en punten telling zijn volgens mij iets heel verschillends.

Je werk ervaring laat je assessen bij de betreffende beroepsinstantie (voor IT bijvoorbeeld de ACS).
De punten heb je nodig om aan je visum eisen te voldoen bij de DIAC.
[/quote]

Niet helemaal juist. Je hebt wel degelijk werkervaring nodig om je beroep geassessed te krijgen en dus je punten toegekend te krijgen.

(o, ik zie dat mammavark dit ook al had geschreven)

Back