Hmmm - jammer dat het slechts een ja/nee poll is...ik zou graag willen weten om welke redenen mensen het niet met de speech eens zijn: zijn ze het überhaupt niet eens met het gebaar, of zijn ze het niet eens met de tekst: gaat hij niet ver genoeg, of juist te ver?
Ik ben er zelf eerlijk gezegd nog niet helemaal uit wat ik van deze spijtbetuiging vind. Ten eerste omdat ik het gevoel heb dat ik toch nog te weinig weet van het gebeurde, en ten tweede omdat ik mijn twijfels heb over de zin van dergelijke gebaren. Aan de ene kant is het goed dat gemaakte fouten openlijk erkend worden, aan de andere kant wordt beleid toch doorgaans gemaakt in de overtuiging een reële oplossing te bieden voor een maatschappelijk probleem, dus met de beste bedoelingen. Alleen de geschiedenis is in staat om (altijd achteraf!) een oordeel te vellen over de (morele) juistheid van dergelijke beslissingen. Dat laat echter weer onverlet de methodes die ze gebruikt hebben, want die waren dus wel weer om van te k*tsen. Dus......rationeel gezien blijft het nog even lastig voor me. Maar gevoelsmatig denk ik dat het hoog tijd is dat dit gebeurde!
Daarbij hoop ik wel dat er nou niet een hele golf van schadeclaims volgt, want dat lijkt me nou net niet de bedoeling, en dat lijkt me ook helemaal niet goed voor de gedeelde toekomst van het land. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen voor de hoogte van de belastingen - het geld moet immers ergens vandaan komen, en gezien de huidige economische tendens lijkt het me onverstandig als ze gewoon de staatsschuld er nog even wat voor laten oplopen...
eh... :?
Maak.