Xmas in Oz

Red dust

XPdite Sponsor
Heb jij al een beetje Kerstgevoel? Hier geen witte kerst, donkere koude winteravonden met kaarslicht. Voor velen is dat best wennen! Inmiddels gaan wij onze 5de Kerst hier vieren. En inmiddels kan ik het wel waarderen om in singlet en shorts aan te schuiven voor een lange Kerst lunch bij mijn godmother (ben ff het Ned. woord kwijt) om vervolgens in de auto te stappen en lekker een paar dagen te gaan kamperen. Grappig blijft dat ze hier ook gewoon over een witte Kerst zingen en eind oktober de winkelcentra al versierd zijn. En geen idee waar die traditie vandaan komt om ladingen garnalen te eten met Kerst. Maar ben vooral ook benieuwd hoe jullie Kerst vieren in Australie! Probeer je vast te houden aan Hollandse tradities of omarm je de Ozzie way?
 
Nooit zo van de tradities geweest. Break the rules :) Mis kerst helemaal niet, en ondanks dat ik nog steeds in de war ben dat we naar kerst toe gaan vind ik het wel best. De 'white xmas' songs in de winkelcentra blijven echt banaal, maar dat nemen we op de koop toe!

Geen prawns op de barbie hier (en geen idee waarom dat een traditie is, zelfs Google geeft geen soelaas 1-2-3) Wordt een tofu burger boven het kampvuur in de OZ alpen denk ik. Dat lijkt onze kerst traditie te worden :D
 
Last edited:
Ik geef toe dat ik de donkere dagen voor Kerst best mis, maar terug in Nederland (afgelopen Kerst) merkte ik dat de sfeer niet zo was als dat ik me herinnerde. Misschien omdat ik de echte (wat dat ook moge zijn) aanloop gemist heb? Ik ben ook niet echt kerkelijk, maar vond de Kerstnachtdiensten in Nederland wel altijd mooi en was iets waar ik samen met m'n ouders en later m'n vader naar toe ging. Hier kennen ze dat niet echt. Dat is eigenlijk het enige wat ik mis, dus in plaats daarvan ga ik nu naar het Kerstconcert van de SAPOL Band - als ze naar Whyalla komen - om toch wat in Kerstsfeer te komen :D

Ik geef ook toe dat ik Kerst de afgelopen jaren moeilijker vind. Ik ben alleen en heb geen familie hier. Vrienden zijn meest getrouwd en hebben hun eigen ding. Ik ben erg dankbaar dat er een stel tussen zit, dat mij elk jaar uitnodigd om bij hen aan te schuiven in de krappe woonkamer om het met hen en hun familie te vieren. Het is zeker niet iets wat ik voor vanzelfsprekend aanneem.
Overigens geen garnalen op de BBQ. Vanwege de warmte (hitte...) houden ze het meestal binnen met een koude lunch. Na afloop naar huis om uit te buiken en dan tegen 19u weer terug voor ronde twee. Of ik blijf om spelletjes te spelen met de kinderen.
 
Ik ben de enige kaaskop in mijn familie, de rest is 100 % Aussie, dus geen spoortje Hollandse traditie. Ik ga begin december naar de Family Day aan partnerszijde, broers, zussen, neven, nichten, ooms, tantes en een hele berg kinderen. Meestal ergens in de verre suburbs, dus 4 uur in trein en bus en lopen en zo. Een van de ooms speelt kerstman en de kids pakken kadootjes uit. Iedereen brengt wat mee voor het buffet dat daardoor tot overdadige hoogten stijgt. Verder antieke spelletjes in tuin of backyard, een vuurplaats en gezellig tipsy geouwehoer eromheen. Ik vond het vorig jaar heel leuk om met die mensen kennis te maken.
Kerst zelf beperkt zich tot het directe gezin van mijn partner, 1 single broer, 1 zus met partner, een paar volwassen kinderen van alledrie. Mijn schoonmoeder van 97 is nog in leven, met gevorderde alzheimer in een nursing home in Mordiallac. Die gaan we opzoeken en dan waarschijnlijk met de hele groep uit eten. Vorig jaar had mijn zwager een partner en hadden we een klassieke kerstlunch met turkey and ham van de barbie bij haar in de tuin. Daar was nog een andere moeder van 97, en die twee hebben zich kostelijk vermaakt met ruziemaken en alle bekritiseren. Zelden zo hard gelachen. Ik vind het allemaal wel aangenaam, ben geen traditiemens en heb als langdurige single zonder enige familie van mezelf nooit iets gevierd. Dit is mooi bonusmateriaal.
 
Ja wij zijn ook geadopteerd door mij godmother’s familie die helemaal geen familie is. Moeten we al jaren uitleggen als we weer eens opdraven voor een bruiloft en aan de familie tafel belanden. Maar super fijn!
 
Beste moment van Kerst hier is toch wel eind vd middag in de auto stappen om een week te gaan kamperen!
Helaas was het daarvoor hier wat aan de warme kant. Kerst zelf breng ik ook bij vrienden door. Lunch, middag spelletjes en avondeten ( = lunch kliekjes :) ). Waarempel 2x bankroet in de Queen Monopoly en dat in 1 spel! Haha! Het was weer gezellig :)
 


OFX
Back
Top