Year 12/ Havo Certificaten

Jaa de leeftijd klopt dan inderdaad :p.
Het is inderdaad prettig om iemand te hebben die niet alleen zegt, wat is er dan zo anders aan australië vergeleken met... je kent die gesprekken vast wel.

Overigens woon ik in Amersfoort, met de de trein zo ongeveer 80 minuten van Tilburg, is wat mij betreft goed te overbruggen, aangezien ik gewend ben om met de trein te reizen. Dus dat drankje lijkt me een leuk plan!  :up:

[quote author=Gwen link=topic=10003.msg138258#msg138258 date=1241882048]
[quote author=Culina link=topic=10003.msg138239#msg138239 date=1241855437]
Dat klinkt zeer goed!
Heb je bewust de keuze gemaakt voor Australië of was het 'gewoon' een van de mogelijkheden?

Ik hoop voor je dat alles snel geregeld is, laat het ons even weten hier! :wink:
[/quote]

BEWUST australie!!  :grin: Ik ben helemaal verliefd op het land en heb echt het idee dat ik daar later wil gaan wonen (ook al ben ik er nog nooit geweest). Het is gewoon een gevoel, alsof ik daar mijn vorige leven heb gewoond of zo. Ik denk ook echt van in Februari ga ik eindelijk weer terug naar mijn eigen land!
Daarom dus de stage, om te zien hoe het echt is om daar te werken en te wonen. In 6 maanden kun je dat denk ik wel redelijk zien.
Ik laat het zeker weten als ik meer weet! Dat doe ik dan in mijn eigen topic ; waarschijnlijk stageplaats in Adelaide
[/quote]

Ik was 4 jaar toen mijn opa, oma en bijna al mijn ooms en tantes vertrokken richting Australie.. Sinds die tijd weet ik niet beter dat ik altijd gezegd heb: ik wil óók daar naar toe! Nog nooit was ik daar geweest maar ik wist wel altijd dat mijn hart daar lag.
Ik ben in Januarie terug gekomen.. en JA! Daar is inderdaad waar mijn hart ligt, waar het hart van mijn dochter van bijna 5 ligt!
Zij wil daar wonen, ik wil daar wonen..dus we gaan ervoor!

Apart he, dat zo'n gevoel zo sterk kan zijn ook al zijn we er nog nooit geweest.
Veel mensen zeggen dan ook tegen mij; je bent zo enthousiast, straks valt het tegen..
Ten eerste kan ik me dat niet voorstellen, en ten tweede, beter dat weten dan dat ik altijd zit met wat als ik gegaan was..

Om even op het topic terug te komen. Is het Australische systeem niet net als het Amerikaanse. Iedereen doorloopt dezelfde middelbare school en de vervolgopleidingen laten je toe op basis van je cijfers?

Inderdaad heel anders dan hier waar iedereen op verschillende niveau's ingedeeld is.

Niet helemaal..
Van de buitenkant lijkt het wel zo.. maar er bestaat wel een soort niveau indeling in de klassen (per vak). De indeling zal wel gemaakt worden n.a.v. je cijfers voor een bepaald vak het jaar ervoor. Of dit voor alle klassen telt, I don't know.. maar toen ik er was heb ik mensen hier wel over horen praten en het lijkt mij ook wel juist omdat ik de beste in Engels was in mijn klas en dat zou niet kunnen moeten als non native speaker (lijkt mij).

Per staat verschilt de enrollment in de div. universiteiten e.d. In QLD maken ze een toets en hier krijg je een score 1 t/m 25, waarbij 1 het hoogste is. Per opleiding/studie staat beschreven welk cijfer je minimaal moet hebben.

Wat ik zelf heb begrepen van de uitleg van de school waar ik navraag heb gedaan werkt het als volgt :

De verschillende opleidingen bepalen voor hoeveel vakken je geslaagd moet zijn in een bepaald jaar.
Als voorbeeld, voor de hotelschool waar ik geinformeerd had, moest ik minimaal 5 vakken op 'year 12-niveau' gehaald hebben.
Voor een andere opleiding op die school moest je hetzelfde aantal vakken halen, maar dan op year 11-niveau'.
Komt dus zo ongeveer neer op hetzelfde als in Nederland, het enige verschil is dan dat je na elk jaar gewoon doorkan, ipv van 5 HAVO naar 5 VWO enzo..

Pin me er niet op vast, maar zoiets zou het in mijn ogen moeten zijn!

EDIT : ik zie dat AlieNL een betere uitleg heeft. :up:

Back