YESS! STNI visum aangevraagd

T

Tammie

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag hebben we eindelijk bericht gekregen van Engineers Australia dat Theo "goedgekeurd" is als Professional Engineer.

Wat is dat wachten vervelend zeg! Maar we mogen niet klagen want Professional Engineer is het hoogst haalbare.

Nu staat niets ons meer in de weg om een het STNI visum aan te vragen. Dit kan je gewoon via het internet doen (gemak dient de mens) en de nodige documenten (CV, brief van Engineers Australia en je IELTS uitslag) kan je faxen.

Nu nog een keer maximaal 7 WERKDAGEN wachten (snelle jongens) voordat we bericht hebben of we echt gewenst zijn in South Australia.

Duimen dus!!!


Groetjes,
Tamara :-o
 
Tamara,
Ik ben ook voorbereidingen aan het treffen om bij Eng Aus mijn diploma te laten assess-en
Hoe hebben jullie je diploma laten vertalen?
Ik heb een vertaalburo dat een gecertificeerde kopie kan vertalen en afleveren als een 'setje', ingebonden met origineel met stempels e.d.
Dit wil ik in 2-voud laten doen omdat voor je de uiteindelijke visum aanvraag weer een setje moet toevoegen.
Dit buro zegt dat ze de boel ook kunnen laten legaliseren; d.i. bij de rechtbank een stempel laten zetten waaruit blijkt dat de vertaler idd ook is ingeschreven als beedigd vertaler.

Ik lees in booklet 6 en in de Eng Aus documentatie nergens dat dit laatste ook moet; 'certified translation', maar niet 'legalised translaton'.
Wat hebben jullie opgestuurd?

Thanks,
Martijn
 
[quote author=martijn75 link=topic=1308.msg11792#msg11792 date=1111756875]
Tamara,
Ik ben ook voorbereidingen aan het treffen om bij Eng Aus mijn diploma te laten assess-en
Hoe hebben jullie je diploma laten vertalen?
Ik heb een vertaalburo dat een gecertificeerde kopie kan vertalen en afleveren als een 'setje', ingebonden met origineel met stempels e.d.
Dit wil ik in 2-voud laten doen omdat voor je de uiteindelijke visum aanvraag weer een setje moet toevoegen.
Dit buro zegt dat ze de boel ook kunnen laten legaliseren; d.i. bij de rechtbank een stempel laten zetten waaruit blijkt dat de vertaler idd ook is ingeschreven als beedigd vertaler.

Ik lees in booklet 6 en in de Eng Aus documentatie nergens dat dit laatste ook moet; 'certified translation', maar niet 'legalised translaton'.
Wat hebben jullie opgestuurd?

Thanks,
Martijn

[/quote]
Hoi Martijn,

Ik heb de diploma's laten vertalen door een beedigd vertaler. De vertaling en een gecertificeerde kopie vormen dan een setje. Dit alleen is echter niet genoeg. Ook zal je nog naar de notaris moeten om je diploma nogmaals te laten certificeren.  Als je dit laatste niet doet, krijg je alnog dit verzoek van IEAUST en dat heeft ons een maand vertraging opgeleverd.
Legaliseren van je diploma's is voor je zelf als je eenmaal in Australie bent, en je wilt gaan solliciteren. Dan kunnen ze zien dat je je diploma op een legale manier hebt verkregen.

Succes ermee,

Groet,
Tamara
 
Hoi Tamara-Theo en Martijn,

ook ik moet mijn skills laten assessen door EIA, professional engineer. Hebben jullie ook te maken gehad met het Competency Demonstration Report? Ik zie hier erg tegenop, misschien dat jullie nog wat tips hebben?

Gr. Sab
 
[quote author=Tammie link=topic=1308.msg10791#msg10791 date=1110458834]
Afgelopen zaterdag hebben we eindelijk bericht gekregen van Engineers Australia dat Theo "goedgekeurd" is als Professional Engineer.
[/quote]

Wow :) klinkt leuk hoor, maar even uit nieuwsgierigheid?? Wat voor soort beroep oefen je uit als "Professional Engineer"... Ik ben dan "Chemical Engineer" qua opleiding en daar kan je uithalen dat je iets met chemie hebt...maar bij Professional Engineer begint bij mij geen belletje te rinkelen...

Ben benieuwd?
 
Heya!

Zoals je kunt lezen in de overseas assessment kit van EIAust moet je eerst bepalen wat voor een soort ingenieur je bent  volgens australie (civiel,bouw, chemisch kunnen allemaal ing beroepen zijn, minimaal opleidingsnivo voor oz is een bachelor degree. HBO = bachelor in egineering, WO = masters, met minder ben je in NL ook geen ing.).

Oz kent 3 soorten ing: professional, technologist of associate. Afhankelijk van je soort moet je aan verschillende eisen en competenties voldoen. Was jij nog niet zover met dit uitpluizen? En hoe staat het met jouw competentie rapport tbv van je skill assessment door IEA?

Ikzelf ben bouwkundig ing, en mijn opleiding en werkervaring sluiten aan bij een professional engineer, vandaar. En jij, ook maar even uit nieuwgierigheid...?
 
Okee, dus met "Professional Engineer" ligt nog niet vast wat voor soort (civiel, bouw, chemisch, etc. etc.) je hebt gedaan. Ik heb zelf op HBO niveau Chemische Technologie gestudeerd. Ben daarin ook afgestudeerd en mag dus ook zo'n ing. dingetje bij mijn naam plaatsen. Echter...ik was 20 toen ik klaar was met die eerste HBO-opleiding en ik vond mezelf te jong om al full-time bij een bedrijf aan het werk te gaan. Ik had toen nog precies 2 jaar studiefinanciering over (1e jaar van Chemische Technologie moesten mijn ouders zelf betalen, omdat ik toen nog maar 17 was).... ik heb daarna HEAO-KBI gedaan (Bedrijfskundige Informatica). En daar ben ik in 2000 voor afgestudeerd (in Sydney :) ) Omdat ik daarna wel full-time aan het werk ben gegaan bij een automatiseringsbedrijf en nu dus nog steeds in de automatisering zit (al dan niet bij een reclamebureau)...heb ik mijn Skills Assessment nu ter beoordeling liggen bij de ACS...en dus niet bij de IEAUST....

Toch zie ik op de SOL-lijst direct een ASCO-code staan bij "Chemical Engineer" (2129-17) en zo waren er meerdere "Engineers"..want Civil Engineer staat er ook bij....met een andere ASCO-code...vandaar dat ik even "confused" was over "Professional Engineer"...(ik heb dus helemaal niet naar IEAUST gekeken)
 
Aha!

Jij had dus het geluk dat je het via een andere weg kon doen........helaas voor mij niet weggelegd. Dit is de enige Asco waaronder ik een skilled visa aan kan vragen....

Maar ja, zal uiteindelijk best goed komen, kost wat moeite maar wat niet als je wilt emigreren, toch?

Begrijp ik hieruit dat jij aan t wachten bent op afgifte van je visum?

Gr. Sab
 
Hi Tamara!

Weet niet of je nog wel 2 of t forum zit of inmiddels als weg bent (7 dagen las ik in je mail)? Laat nog even wat horen als je wilt over de skill assessment en CDR van Theo?

Gr. Sab
 
[quote author=Sabien link=topic=1308.msg13091#msg13091 date=1113814120]
Begrijp ik hieruit dat jij aan t wachten bent op afgifte van je visum?
[/quote]

Ja, en nee...

Natuurlijk horen alle kleine deelstappen ook bij de uiteindelijke afgifte van het visum, maar ik heb op vrijdag 8 april de Skills Assessment aanvraag ingeleverd bij DHL en op dinsdag 12 april heb ik bericht gekregen van de ACS dat het pakket is aangekomen. In de komende weken moet ik dus geduld hebben en wachten op de uitslag van de Skills Assessment
 
Back
Top