[quote author=Frankp link=topic=7824.msg134589#msg134589 date=1237205808]
Hoi,
Misschien een rare vraag: waar beginnen we mee??
mijn vriend staat op de critical skills list en we willen dus graag een
visum gaan aanvragen. wie heeft tips en wat is nu de weg om
te bewandelen?
groetjes
sandy
[/quote]
Allereerst moet je bepalen of je vriend (primary applicant) voldoende punten kan behalen voor de 175, aannemende dat hij de skills kan aantonen en hij de Engelse test goed door zal komen. Houdt daarbij rekening dat je extra punten voor je Engels kunt krijgen, maar dat je daarvoor wel een hogere score moet behalen. Daarnaast moet je ook bekijken of jij als vriendin (secondary applicant) inderdaad mee kan gaan als spouse, anders heeft het natuurlijk geen zin. En uiteraard moet je bepalen of je het kan veroorloven, want de kosten lopen snel op.
Als je jezelf hebt verzekerd dat het met de punten wel snor moet zitten, dan kun je de volgende zaken in parallel gaan organiseren:
- bij elkaar rapen papieren, genotariseerde kopien, vertalingen etc
- IELTS test inplannen en doen
- skills assessment/RPL
Ik heb zelf eerst de IELTS test gedaan om mij er van te verzekeren dat ik de bonuspunten kon krijgen voordat ik meer geld en tijd in de RPL zou steken. Ik ben namelijk niet zo sterk in Engels schrijven en wist niet of ik een 7 kon scoren, uiteindelijk had ik precies een 7 voor dat onderdeel.
Als je dan alle papieren hebt, IELTS score binnen, skills assessment/RPL positief, en je dus zeker weet dat je alle punten hebt, dan kun je de aanvraag opstarten.
De secondary applicant (jij dus) kan de IELTS test voor of na de aanvraag doen, zolang je de gewenste score maar behaald voordat je het visum krijgt toegewezen. Anders moet je een bepaald extra bedrag betalen.
Om alle regels te begrijpen en dus de punten te bepalen moet je wel heel goed zoeken op de immi web site en 5x de Engelse regels lezen om zeker te zijn dat je het hebt begrepen. Als je het dan nog niet zeker weet of je voldoet of niet, dan kan dit forum zeker helpen of je kunt een agent inschakelen. Zoals Scamp al aangeeft, het kan heel veel tijd kosten. Maar ik denk zelf dat je niet zo heel veel tijd bespaart met een agent, aangezien je de meeste documenten toch zelf moet regelen/opstellen. Maar een agent kan je wel helpen om zeker te zijn dat je het goed hebt gedaan.
Veel succes,
Rene