Ziektekostenverzekering en Diabetes...? (OSHC)

Timothy

New Member
Wij gaan eind januari 2008 met z'n tweeën voor onbepaalde tijd naar Sydney verhuizen. Ik ga studeren en mijn vriendin gaat werken. Omdat ik ga studeren ben ik verplicht een Overseas Student Health Care verzekering af te sluiten als basis ziektekostenverzekering. Daarbij kan ik dan voor een kleine meerprijs mijn vriendin ook mee verzekeren (family cover). Het probleem dat zich echter voordoet is dat mijn vriendin diabetes mellitus type 1 heeft, en daardoor per maand flinke ziektekosten maakt (insulinepomp behandeling). De OSHC dekt dit maar voor $300 per jaar (geloof ik..), en daar gaat zij ruim overheen. In Nederland is ze nu verzekerd bij het Zilveren Kruis, maar ze kan deze verzekering niet aanhouden in Australië. Hoe kan ze zich nu het beste verzekeren in Australië? Zelf de meerkosten betalen wordt een heel dure zaak.

De verzekeringen in Nederland hebben weinig tot niets te bieden (ISIS, OOM, Delta Lloyd, Zilveren Kruis). We richten nu onze peilen maar op Australië, en hopen dat ze snel in de Medicare kan, maar wanneer kan dat, want Medicare is alleen voor Australiërs zelf toch? Dan wordt het dus waarschijnlijk naast de OHSC een Private Health Care cover. Ik heb al met Medibank gebeld en op de site gekeken, maar toch is het mij nog niet duidelijk welke cover ze dan zou moeten hebben en wat de voorwaarden en prijs zijn.

Heeft iemand dus enig idee hoe je dit het beste kan aanpakken? Alle tips en hulp zijn welkom!
 
Hoi Timothy,

Het hangt af van het soort visum waarop je vriendin hier komt of ze wel of geen recht op Medicare zou hebben. Deels heeft  dat te maken met de reciprocal agreements met Nederland. Wat ze terugkrijgt of wat Medicare betaalt voor haar diabetes, dat weet ik niet, maar ik zou een hoofdkantoor van Medicare bellen.

Ook is het zo dat er een plafond zit aan de kosten-uit-eigen-zak, (zoek bij de website van 'Medicare naar PBS Safety Net' om jullie aan te melden). Er zit een plafond aan medicijnkosten, en er zit een plafond aan doktersbezoeken.

Ik zou niet verbaasd zijn als je het beste private insurance zou afsluiten, maar bel eerst Medicare 's.

Helaas is ziek zijn hier een stuk duurder dan in Nederland, but... such is life.

Succes,

Ireen
 
Als je vriendin meekomt op jouw studentenvisum dan moet zij dus ook verplicht een OSHC verzekering hebben. Dus jullie komen sowieso niet in aanmerking voor Medicare zolang jullie een studentenvisum hebben (https://oshcworldcare.com.au/about_oshc.aspx?language=en#whydo). Ook hier vind je meer info. Je zult waarschijnlijk dus zelf alles moeten betalen wat meer dan die 300 dollar is. De enige manier om hieromheen te komen is een ander type visum aanvragen, waardoor je wel recht op Medicare zou krijgen.
Waarschijnlijk kan Medicare jullie niet verder helpen, aangezien je er geen recht op hebt. De enige die je zou kunnen helpen is de OSHC verzekeraar.
 
Alvast bedankt voor de eerste tips!

Mijn vriendin zal meegaan op mijn studentenvisum als spouse. En zij zal ook een OSHC verzekering hebben (ik heb haar opgegeven op mijn Univeristy acceptance form onder de 'family cover').
Aan Medicare en reciprocal agreements met Nederland hebben wij dus door de OSHC dus niets?

De kosten boven de $300 dollar zelf betalen is geen (haalbare) optie. Dus ze zal ergens extra verzekerd moeten zijn. De beste optie is dus om te proberen haar extra te verzekeren bij de OSHC verzekeraar (ik denk dat dat Medibank is). Daar had ik al contact mee, en zij zeiden natuurlijk dat je je altijd bij kan verzekeren. Alleen precieze info over diabetes type 1 verzekeren konden ze dan weer niet geven. Maar ik ga de website nog wel eens goed doornemen.

De allerlaatste optie is denk ik om mijn vriendin niet uit te schrijven uit nederland, een Delta Lloyd verzekering te nemen (die de eerste 365 dagen in het buitenland als 'vakantie' ziet) en dan te zorgen dat ze 1 maal in die 365 dagen terug naar Nederland gaat. Iemand met zo'n soort contructie ervaring? Voornamelijk ook praktisch, hoe worden de medicijen betaald (direct door Delta lloyd of moet je voorschieten). Mag je werken in Australië in dit geval (sommige verzekeringen doen daar moeilijk over) en zouden de eciprocal agreements met Nederland dan beter te regelen zijn als ik zorg dat ze geen OSHC heeft (want ze heeft dan een Nederlandse basis ziektekostenverzekering). Tenzij mijn studentenvisum haar verplicht OSHC te nemen (al kan ik dat nergens vinden...want zij gaat niet studeren)

Wederom, meer tips en hulp zijn welkom.
 
Hai,

Ik heb nog even zitten denken voor je; normaliter zou een Overseas Visitor's Cover bij een private insurance fund van toepassing zijn. Zij het dat deze wachttijden heeft voor pre-existing conditions. En daar zit 'm nou net de kneep bij jullie....

Misschien is het zo'n slecht idee niet om een Nederlandse reisverzekering aan te houden en 1x terug te gaan. Mits de kosten van de vlucht lager zijn dan van de behandeling - maar dat had je zelf ook wel bedacht.

Vervelende situatie! Ik heb zelf ook een bijna een jaar moeten wachten toen ik hier aankwam voor ik in aanmerking kwam voor een bepaalde behandeling, en ik had wél Medicare, maar die vergoeden niet medicijnen, en voor de Overseas Visitor's Insurance moest ik eerst dat jaar wachttijd uitzitten.

Hoop dat je er uit komt!

Ireen
 
[quote author=Timothy link=topic=7751.msg100784#msg100784 date=1192100851]
Tenzij mijn studentenvisum haar verplicht OSHC te nemen (al kan ik dat nergens vinden...want zij gaat niet studeren)
[/quote]

Dit is dus inderdaad het geval, zij zal verplicht OSHC moeten hebben, zie http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/50students.htm#c

en
Visa Requirement
The Department of Immigration and Multicultural Affairs and Indigenous Affairs (DIMIA) requires all holders of a student visa to maintain OSHC during their stay in Australia. Condition 8501 - Maintaining OSHC is a mandatory condition of a student visa. DIMIA advises that international students who do not maintain their OSHC will have their visas cancelled.

Aangezien zij hetzelfde visum heeft (ook al studeert ze niet), heeft ze dus ook deze 8501 voorwaarde.

Wij hebben onze OSHC bij OSHC worldcare, https://oshcworldcare.com.au/

Van bijverzekeren heb ik geen idee, wij hebben het iig niet.
 
Ah goed om te weten dat zij ook verplicht is om een OSHC cover te hebben, daar had ik dan even overheen gelezen. Gelukkig heb ik al een OSHC voor haar aangevraagd. Ben je trouwens vrij om te kiezen bij welke instantie/verzekering je de OSHC neemt? Dus kan je zelf kiezen tussen bijvoorbeeld Medibank en OSHC worldcare?

Verder zal ik ook uitzoeken wat de Overseas Visitor's Cover precies voor ons kan betekenen, maar aangezien er dus een wachttijd van 1 jaar is, zal deze optie ook niet veel uitkomst bieden vrees ik...
 
Ja, (om nog even zeker te weten dat het duidelijk is); die wachttijd geldt niet voor álles, maar voor bepaalde behandelingen en bij pre-existing conditions. Altijd checken dus. Je zou quotes kunnen aanvragen bij de particuliere verzekeringen.

Succes met dit ontzettend opvrolijkende onderwerp (not)!

Ireen
 
Back
Top