Zijn deze havenkosten en douane kosten reeel?

r2d2

Member
Hoi,

Eind Oktober zijn onze spullen (36 verhuisdozen + 3 losse items  2,7 kuub) opgehaald voor ons oude huis in Zwolle. WBS heeft ze vervolgens 13 november op de boot gezet naar Melbourne, waar ze 18 december zouden aankomen.

Kosten tot zover: 654 euro (dus inclusief transport Zwolle - Schiphol(of Rotterdam)

18 december onze agent gebeld, en de boot was 17 december (1 dag voor schedule) aangekomen. Mooi tot zover!

Vervolgens kregen we de volgende havenkosten van PLM door:

Destination Port Charges                            215.06
Destination Terminal Handling Charges            46.09
Delivery Order Fee                                      60.50
Destination Security Surcharge                        5.50
CMR Fee                                                    16.50
Destination Cargo Automation Fee                    6.50

Totaal:                                                    360,15 dollar

Berichtgeving van de agent (PLM) was netjes op tijd, en wij bovenstaand bedrag netjes betaald op 19 december.

Maar dan... komt het inklaren nog:

Agency                                                     $180 per Bill of Lading
Cargo Management  Re-engineering Fee       $15
Quarantine Entry ( if required)                       $35.00
Quarantine / Customs Fees                     At cost
Transaction Fee                                           $5
Disbursement Fee                                        $10
Cooperage                                                $80.00
Local Port Charges in Aust                       At cost (meen ik toch al betaald te hebben bij PLM)   
Delivery to Ocean Grove                        $ 260.00
Plus Fuel surcharge 10.5%

totaal:                                                      585 dollar (without fuel surcharge)

Zonder "home delivery" dus aan kosten in Australie:
Haven:  360 dollar
Inklaren: 325 dollar
----------------------- +
685 dollar.

Klopt dit.. we vinden het nogal veel?! Of vergissen we ons.

Groeten Sander & Vanessa
 
Ordinaire terugvindpost.

Ik denk dat wij een doosje of 10-15 zullen hebben. Raadt je dan ook dit bedrijf aan?

Gr.
 
OOOh dat valt reuze mee. Wij moeten uiteindelijk voor onze container ( 20 ft)
Nog eventjes net iets boven de 4.500,00 Dollar betalen.
Terwijl we eigenlijk alles betaald hadden behalve de inklaring en event. vernietigen en / of behandelen.
Maar dat was niet het duurste dat was maar ca.700 dollar. De rest wil die firma hebben die het voor ons van de haven heeft
gehaald en waar het was opgeslagen.
Dat was dus goed schrikken gisteren.
Maar morgen komen nu eindelijk onze spullen.

Groetjes Inge
 
nog eventjes wat ik zie dat je maar 260,00 voor de homedelivery hoeft te betalen.
Wij hebben natuurlijk meer maar we hebben in Ned. al 470 euro betaald en moesten
hier ook nog een keer 460 dollar betalen :x

Groetjes Inge
 
Wij hebben ong 15m3 of minder. Dit is dus de helft van een 20ft container (is 33 m3). Op dit moment zijn we druk bezig om offertes aan te vragen, maar ik heb al gezien dat dat heel veel kan schelen per bedrijf.  Het liefst hebben wij wel een bedrijf dat al het papierwerk bij de douane etc voor ons regelt en de spullen ergens in Melbourne voor ons aflevert.  Heeft iemand nog tips of suggesties?

Cheers Rog :up:
 
[quote author=Luuk link=topic=8184.msg107579#msg107579 date=1199959154]
Ordinaire terugvindpost.

Ik denk dat wij een doosje of 10-15 zullen hebben. Raadt je dan ook dit bedrijf aan?

Gr.
[/quote]

Gebruik de zoekfunctie voor ervaringen over WBS.

@Dism:
- Zoals je ziet is de customs fee nog niet mee gerekend. Ik weet dat ze de spullen willen bekijken, maar ik ga ervan uit (onze custom broker is wat onduidelijk, er reageert erg langzaam op mailtjes) dat er geen aanmerkingen waren van de douane. Benieuwd wat dan de kosten zijn.
- De homedelivery is trouwens ca. 100 km. one way. Het betreft 2 pallets.
- Is er bij jullie ook spul behandeld / vernietigd? Als het goed volgt ook voor ons maandag de bezorging.

Ik verbaas me trouwens over het aantal fees en surcharges...

Groeten Sander
 
[quote author=Rog link=topic=8184.msg107590#msg107590 date=1199960553]
Wij hebben ong 15m3 of minder. Dit is dus de helft van een 20ft container (is 33 m3). Op dit moment zijn we druk bezig om offertes aan te vragen, maar ik heb al gezien dat dat heel veel kan schelen per bedrijf.  Het liefst hebben wij wel een bedrijf dat al het papierwerk bij de douane etc voor ons regelt en de spullen ergens in Melbourne voor ons aflevert.  Heeft iemand nog tips of suggesties?

Cheers Rog :up:
[/quote]

If I may: inklaren bij douane absoluut (echt waar!!) zelf doen. Er is helemaal NIKS aan!! Zorg ervoor dat je een zeeeeeeeer uitvoerige lijst hebt waar elke schroef met naam en toenaam en materiaal op staat. Boven de 50 kg maken ze standaard alles open, zorg dat er geen verrassingen inzitten. Wij vonden de douane hier erg goed te pruimen. Kwestie van formuliertjes invullen en klaar is Klara. Je kunt er zelfs gratis parkeren :)
 
Sander,

Dit lijkt me niet echt duur, als je dit afzet tegen andere prijzen die op dit forum rondzwerven. Als je alles bij elkaar optelt valt toch wel mee (ong 2000 E)?

Ik vind het wel moeilijk inschatten hoeveel spullen we hebben en weten nog niet zeker wat allemaal meegaat. Hoeveel m3 waren die 36 dozen van jullie. Ik denk nl dat wij ook rond de 30 aan zullen zitten.

Kun je deze service aanraden?

Thanks!

Gr. Rog
 
Wij hebben ook WBS gebruikt (vond het super) maar betaalden maar 20 dollar voor de agency kosten (dit was Vanguard) verder staan de dingen op mijn factuur wat anders gespecificeerd maar betaalden we voor 5.8 kuub hier toaal AUD737.45 (Incl. gst) en in NL E 1513.16 (incl ophalen en verzekering)
 
[quote author=Rog link=topic=8184.msg107607#msg107607 date=1199968389]
Sander,

Dit lijkt me niet echt duur, als je dit afzet tegen andere prijzen die op dit forum rondzwerven. Als je alles bij elkaar optelt valt toch wel mee (ong 2000 E)?

Ik vind het wel moeilijk inschatten hoeveel spullen we hebben en weten nog niet zeker wat allemaal meegaat. Hoeveel m3 waren die 36 dozen van jullie. Ik denk nl dat wij ook rond de 30 aan zullen zitten.

Kun je deze service aanraden?

Thanks!

Gr. Rog
[/quote]

Opgestapeld en met plastic gesealed:

2,7 kuub

Groeten Sander
 
Hoi,

Vandaag de definitieve rekening ontvangen:

A.T.F. 5.00
AGENCY & ATTENDANCE 180.00 S
AQIS FEES 113.00
CARTAGE 260.00 S
COOPERAGE 80.00 S
DISBURSEMENT FEE 10.00 S
FUEL LEVY 27.30 S
QUARANTINE RELEASE 35.00 S

Total: AUD 710.30
GST:          59.23

GRAND TOTAL: AUD 769.53

Samen met 380 dollar "havenkosten" maakt dit =1150 dollar. (inclusief 287,30 home delivery, anders zou het 860 dollar geweest zijn).
Voor 2,7 kuub vind ik dit toch veel vergeleken met de kosten voor een 20ft container. De hele reis van Zwolle t/m Melbourne + verzekering is goed koper dan het stukje Melbourne - Ocean Grove met douane en havenkosten.... Nou ja.. het is niet anders!

Groeten Sander
 
Zuur.

Wat was je nou in TOTAAL kwijt..? Dus alles bij elkaar? Van deur tot deur?
 
Dus als ik het goed bekijk ben je nu ongeveer zo'n 1500pleuro kwijt om 30 dozen van deur tot deur te brengen.... Cheap as, mate :up:
Volgens mij is een 20ft container wat duurder...? Ik heb prijzen voorbij zien komen om een container van deur tot deur te krijgen die variëren tussen de 3000 en 6000 pleuro.. :wall: [size=6pt]en dat om je ouwe spul over te schepen.. damn 6000 is 10.000AUD kun je heel veel leuk spul van kopen :-x[/size]

anyway zijn dat vaste kosten of het zal toch wel per hoeveelheid variëren. Ik heb nog steeds zo'n 6 dozen met foto's, gereedschap, dvd's, kleding, bad lakens en anderen ouwe troep in NL staan. Als de muizen en motten me al niet voor zijn geweest. Kapot gevreten ect. Ze staan nl al 2 jaar bij mijn ouwe op zolder :evil: Het zal het voor mij totaal niet waard zijn om daar dan 1500euro voor neer te leggen.

Take it easy mate :up:
 
Wij hadden 2,5 kuub (35 dozen en wat losse dingen) waar we 900 euro voor hebben betaald, en dit was van deur tot deur. Het enige wat we naderhand hier in Australie extra moesten betalen was 125 dollar. Dus als ik naar mijn ervaring kijk hebben wij of geluk gehad of jullie zijn helaas afgezet.

Cheers Sander :cool:
 
wij hebben onze spullen nog niet dus wat het inklaren kost kan ik jullie niet vertellen. maar wij zijn na diverse offertes te hebben aangevraagd in zee gegaan met voerman. wij hebben een 40 ft container en echt alles laten doen, dus ook inpakken, demonteren en monteren als het hier is een bedrag van rond de 7600 euro. dit was echt een van de goedkoopste die alles deden.
 
[quote author=Bear link=topic=8184.msg107791#msg107791 date=1200119895]
Dus als ik het goed bekijk ben je nu ongeveer zo'n 1500pleuro kwijt om 30 dozen van deur tot deur te brengen....
[/quote]

Bedankt iedereen voor de reacties. 1350 euro om precies te zijn voor 36 dozen en 3 grotere items (o.a. een gitaarkoffer en een flightcase met draaitafel) . Het zelf inklaren had ons 180 dollar gescheelt... de andere kosten zijn toch behoorlijk "fixed". Al met al moeten we dan tevreden zijn denk ik.

Groeten Sander
 
Wij hadden in nederland ook al 2400,00 euro betaald en daar zat eigenlijk de delivery al bij :x
Hier zeiden ze dat dat te weinig was.
Maargoed nu hebben we alles.
 
[quote author=dism link=topic=8184.msg107823#msg107823 date=1200135737]
Wij hadden in nederland ook al 2400,00 euro betaald en daar zat eigenlijk de delivery al bij :x
Hier zeiden ze dat dat te weinig was.
Maargoed nu hebben we alles.
[/quote]

Dus die 4500 dollar kwamen er in Oz nog bij bovenop?  .... pff... da's echt  :loudcry: En dat was voornamelijk porthandling charges... Welke agent hadden jullie dan?

Groeten Sander
 
Als ik dit alles zo lees, is het dan niet goedkoper en makkelijker om de dozen gewoon per TPG te verzenden? Dan heb ik het wel over kleinere hoeveelheden en niet een heel huishouden a la 36 dozen. Ik las ergens tot 20 kg per doos voor rond de 50-60 euro. Dat is toch een aardige doos vol. En als ik het goed begrepen heb, geen gedoe met douane, controles, extra fees etc.
Ik ga het mezelf iig makkelijk maken: mag van mijzelf max 4 dozen versturen, naast de extra kilo's baggage in het vliegtuig. De rest gaat weg, ik kan vast zonder. Heb mijn swag om in te slapen, kleren en kan in Perth naar Ikea voor een starterspakketje hh-goed. Misschien naar een paar garage sales. What else do we need? Ik vind het een voordeel nu eens al die opgespaarde spullen los te laten en achter te laten. Wortelloos ben je toch al bijna na een emigratie. We will travel light :)

Fae
 
@Bear en Fae je kan inderdaad voor 55 euro (vorig jaar) per doos van tot 20 kilo met TNT versturen.Hier hoef je niks extra's voor te betalen en geen gedoe met de douane. Bij ons duurde het wel 3 maanden voordat het hier was maar dit was rond de kerstdagen op de post gedaan.
 
Back
Top