Zijn er mensen dingen tegegekomen na aankomst die zijn tegengevallen?

Marga

New Member
Hallo allemaal,
Als je net aankomt in Australie zit je natuurlijk niet te wachten op een tegenvaller, maar toch kan het gebeuren dat je dan zegt, nou dat had ik anders willen doen. Op financieel gebied, met de verhuizing, op wat voor manier dan ook.
Wie heeft er in dat opzicht tips of dingen waarvoor we ons kunnen behoeden?

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes Marga
 
och er zijn altijd wel wat dingen die tegenvallen, maar je moet ook wennen aan bepaalde dingen.
je gaat naar de shops en kan gewoon niet vinden wat je wilt hebben.
je mist wat mensen die je thuis hebt achter gelaten.
het contact met de kennisen in Nederland verwaterd heeeeel snel.

maar alles bij elkaar je went er aan en na een paar jaar weet je niet meer beter en gaat alles goed.

de groeten

Hein :grin:
 
Ik sluit me helemaal aan bij wat Hein schrijft.

De beste manier, vind ik, om zo weinig mogelijk tegenvallers te krijgen, is door naar Oz te gaan zonder al te hoge verwachtingen en de dingen gewoon te nemen zoals ze komen.

Erna
 
Wij zijn ook zonder veel verwachtingen naar Australie gegaan. Maar sommige dingen vielen toch een beetje tegen:

Ik kon niet makkelijk werk vinden. Terwijl ik dacht dat ik toch wel overal en nergens aan de bak zou kunnen. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.

Veel dingen duurden veel langer dan de Australiers ons hadden voorgespiegeld: oh dat heb je met een paar dagen geregeld (lees dus maar rustig een paar weken).

Niet zo zeer tegengevallen: sommige dingen zijn gewoon veel duurder dan je had bedacht. Maar dat heb je met elke verhuizing. En daar tegenover staat dat je voor sommige dingen weer helemaal niets betaald.

Omdat Australie redelijk achterloopt (tov Nederland) qua internet kun je niet echt snel bedrijven enzo vinden. Toen ik in Nederland zat wilde ik wel eens wat info opzoeken en kon het niet vinden. Dan dacht ik dat er misschien een soort startpagina was of iets dergelijks. Maar nee, die bedrijven hebben gewoon geen site ;). Hahha, ik was ook wel erg verwend in Nederland :). En ook internet aansluitingen zijn veel duurder voor veel minder snelheid.

Nou ja, als dat nou het ergste is van zo'n grote verhuizing :D. Dan valt het toch allemaal reuze mee.  :up:
 
Net wat Erna en Hein al zeiden, zorg dat je verwachtingen laag zijn en dan kan het alleen maar meevallen.
Bereid je goed voor, neem een bak met geld mee om op te starten en om het eerste jaar (wij rekenden op 2 jaar) door te kunnen komen als je geen baan kunt vinden en heb lage verwachtingen, dan komt alles goed!! Ga er van uit, dat er veel meer anders zou zijn dan je kunt verzinnen (regels, procedures, verkeersregels, job application proces (incl Australisch Resume, selection criteria, etc), enz).
We hebben zelf in Adelaide een cursus (Interlink, aan TAFE) gedaan, waar we veel leerden. Als je info of hulp nodig hebt, laat maar weten.
Succes,
Leah
 
Heb heel lage verwachtinge, maar dat komt denk ik ook, omdat ik gewoon niet weet wat ik kan verwachten. Ben er nog nooit geweest! Gewoon in het diepe springen en kijken hoe het gaat. In het begin zul je in de supermarkt veel meer tijd kwijt zijn denk ik, omdat je veel meer moet zoeken.
Ik denk ook dat je zeker niet bang moet zijn voor dingen die eventueel toch fout kunnen gaan. Je kunt er veel van leren ;)
 
[quote author=Annemiek link=topic=7168.msg91847#msg91847 date=1181049517]
In het begin zul je in de supermarkt veel meer tijd kwijt zijn denk ik, omdat je veel meer moet zoeken.
[/quote]
En....omdat er zoveel nieuws te zien is :grin:
Maar ik zou er toch niet met al te lage verwachtingen heen gaan, dan kan je wel in Nederland blijven :-(
Maar je moet jezelf ook niet voor de gek houden, je zult er ook moeten werken, je zult er ook huur of hypotheek moeten betalen, je moet er ook boodschappen doen, gas-licht en water betalen en nog veel meer wat je hier in Holland ook doet.

Maar....lekker weer, ruimte, frisse lucht en een veel relaxtere maatschappij.....voor jezelf en vooral voor je kinderen.
daar doe je het toch voor?

Bart
 
Rust, ruimte, een prachtig land om van te genieten. We zijn gelukkig nuchter genoeg en bekijken het van verschillende kanten. Hier in Nederland kan je ook een tegenvaller hebben. Van een baan is mijn man gelukkig al verzekerd, dus dat is al weer een zorg minder. Er verder, zo moeilijk zijn we niet hoor.
We zijn bereid om alles aan te pakken en voorlopig genoegen te nemen met wat we hebben.
Maar ik vind het leuk hoe andere mensen dingen ervaren en hoe ze er mee om gaan. Waar sommige mensen prioriteiten aan stellen, kan voor iemand anders onbelangrijk zijn. Daar kunnen wij weer wat van leren.

Groetjes Marga
 
Tja, tegenvallen is een groot woord, maar als echte Nederlander is er natuurlijk altijd wel wat te mopperen. Noem het "opvallen".
* Het viel me op dat er nogal wat inconsequentie is. Wat bij de ene instantie niet kan, kan bij de andere weer wel. Voorbeeld, je kunt tegenwoordig je Nederlandse rijbewijs zonder theoretische noch praktische test inruilen voor een Australische (in QLD dan, de rest weet ik niet). Dat is nog niet zo lang zo, en in het begin was niet iedere Queensland Transport er van op de hoogte. Waar het me bij de eerste niet lukte, lukte het bij de tweede wel.
* Het jezelf honderd keer moeten identificeren valt op. Niet alleen je paspoort, maar ook je rijbewijs, bankpasje, geboorteakte, huurcontract, net zolang dat ze helemaal door en door zeker zijn dat je bent wie je zegt dat je bent (overigens viel dat bij de bank wel weer mee, daar mogen ze de eerste 90 dagen (geloof ik) je op je mooie blauwe ogen (en je paspoort) geloven als je een rekening wilt openen).
* De bizarre jungle die huurhuisje-zoeken heet. Je volledige doopceel wordt gelicht en een volkomen wildvreemde (eigenaar van je toekomstige huurhuis) krijgt inzage in je meest intieme gegevens (zelfs het saldo op je spaarrekening) en heeft naar mijn mening wel erg veel macht.
* Het vinden van werk valt gewoon tegen. Maar daar is al genoeg over gezegd. Het maffe is dat dit ook weer inconsequent is. Sommige mensen in bepaalde bedrijfstakken kunnen al beginnen voordat ze wakker worden, anderen in dezelfde bedrijstakken (met vergelijkbare kwaliteiten) hebben maanden moeite. Het is een spel van geluk, maar vervelend is het wel.
* De mensen zijn erg op zichzelf. Een straat waarbij iedereen iedereen kent, waar 's avonds met de buren een potje wordt gevoetbald en het gewoon "gezellig" is, kent men hier weinig. Nou zul je dat als stadmens wellicht gewend zijn, mensen die uit een dorp komen zal dat misschien tegenvallen. Zeg maar, de voorkamer zit niet aan de straatkant. Wel heb ik het idee dat wanneer ze je een beetje kennen (en dat initiatief zal logischerwijs toch echt van jou uit moeten gaan) ze best ok zijn.
* Het ontbreken van enige echte infrastructuur met betrekking tot recyclen valt op. OK, je hebt een "gele bak" die om de week wordt geleegd waar je je flessen en karton in kwijt kunt, maar waar je in NL gewend was om op zaterdagochtend voor het boodschappen doen oud papier en glas naar de daarvoor bedoelde bakken te brengen enzovoort, staan ze hier echt vreemd te kijken als je zoiets wilt doen.

Let wel, ik geef er geen waarde oordeel over. OK, ben best een beetje knorrig over sommige dingen (werk vinden en het gebrek aan sociale omgang) maar over het algemeen bevalt het best prima. Het is een goed land waar veel van te maken is, en daar moet je zelf een beetje bij helpen.

Oh ja, eentje vergeten.
Ze hebben hier, eh, diertjes. Ik heb een hagedis in m'n tuin, een paar kakkerlakken van formaat in m'n schuur en een muis in de piano. En dat zijn de mini's zeg maar. Dat je er maar rekening mee houdt.
 
Ik heb er geen ervaring mee, want zit nog niet in Oz, maar heb wel begrepen dat je niet gek moet staan te kijken als je een afspraak maakt met iemand van een internetprovider om internet aan te laten sluiten, en dat die persoon op de afgesproken dag en tijd niet op komt dagen. Als je dat van te voren weet kun je er rekening mee houden.
 
[quote author=Annemiek link=topic=7168.msg92031#msg92031 date=1181208197]
Ik heb er geen ervaring mee, want zit nog niet in Oz, maar heb wel begrepen dat je niet gek moet staan te kijken als je een afspraak maakt met iemand van een internetprovider om internet aan te laten sluiten, en dat die persoon op de afgesproken dag en tijd niet op komt dagen. Als je dat van te voren weet kun je er rekening mee houden.
[/quote]

Dat soort dingen is niet slechter dan in NL. Onze ervaring is juist dat de "trades people" waar wij mee te maken hebben en hebben gehad zich goed aan afspraken houden en bellen als ze vertraging oplopen.
 
Het tig keer identifeceren is inderdaad een giller. Ik had laatst een vraag over de telefoonrekening dus ging vrolijk bellen. Toen zegt die vrouw...ik mag jou geen gegevens geven!!!  :? Oh...waarom niet?...omdat het "contract" op je man zijn naam staat. Gelukkig was hij thuis en kon ik de telefoon doorgeven. Nu is het zo aangepast dat ik ook "gemachtigd" ben dingen te vragen :grin:

De benzineprijzen die per dag zo kunnen schommelen en nu voor het lange weekend weer enorm omhoog gaan. hahaha en die bierprijs is inderdaad wel heel erg hoog...niet te vergeten het pakje shag voor mijn man :roll: (ja ja we weten het ..stoppen is beter)

De huisjes-huur politiek.

Het niet terugbellen door mensen als het wel beloofd wordt. En inderdaad het niets meer horen na een job-application.

Het "verklikken" van mensen die iets niet goed doen.

Het "op jezelf" zijn valt hier reuze mee. We hebben ons bij de naaste buren meteen voorgesteld en hebben daar nu prima contact mee. Komen ook allemaal op onze bbq as zaterdag :up: Ging bij 1 buuf vragen en kwam na 1.5 uur weer buiten..een lekkere kletser die al vertelde dat de buurt altijd met Kerst ook een gezellige buurt bijeenkomst hebben. Dus hangt denk ik van de straat af of dat wel of niet zo is.
 
Meeste zaken bovenstaand genoemd zijn persoonlijk (onze ervaringen met klusboeren zijn soms heel positief en soms heel negatief) of plaatsgebonden. Hetgeen ze overigens niet minder valide maakt.

Wat ons opvalt is de risico-aversie. We hebben het al meegemaakt dat we ergens voor een feestje werden uitgenodigd maar vooraf werden we schriftelijk gewezen op het feit dat er een trap en een zwembad was en dat wij als ouders 'sole responsibilty' voor de kids hadden. Ze zijn hier blijkbaar nogal claimerig. Ander voorbeeld is op de kindy van onze oudste, over de organisatie van de term-afsluiter. Mijn vrouw had het idee om iedereen thuis wat te laten maken qua eten, salades enzo, en die dan met z'n allen op te eten. Nee, daar is de directie tegen ivm het risico op voedelvergifiting. Uiteindelijk wordt het de vreselijk doorgezaagde sausage-sizzle en worden er pizza's besteld. Maar de kindy onderschrijft wel een 'actief healthy food'-beleid. Of een kerstborrel op het werk waar geen alcohol geschonken wordt omdat als werknemers te veel drinken en gekke doen op weg naar huis, de werkgever aansprakelijk is. Nou is dat misschien in NL in de kleine lettertjes ook wel zo, maar mijn beleving was toch dat je zelf verantwoordelijk bent voor bv je alcohol-intake. Vind het erg kinderachtig hier soms!
Michiel
 
[quote author=michielsylvia link=topic=7168.msg92102#msg92102 date=1181259711]
Mijn vrouw had het idee om iedereen thuis wat te laten maken qua eten, salades enzo, en die dan met z'n allen op te eten. Nee, daar is de directie tegen ivm het risico op voedelvergifiting.
[/quote]

Ja, die is ook grappig. Ik ben vrijwilliger geworden voor Wildlife Victoria en afgelopen zaterdag deed ik voor het eerst mee bij een bbq die georganiseerd werd bij een dierenwinkel voor de deur. Mensen konden vrij doneren voor een broodje worst. Iemand stelde voor om ook koffie en muffins te verkopen de volgende keer waarop een ander zei...ja maar dat wordt lastig want dan moet je ook vertellen wat er in die muffins zit ivm allergie etc.!!!
 
Alles is idd heel herkenbaar. Iets heel anders wat me tegenvalt: de relatieve schaarste aan sfeervolle kroegen. Het lijkt wel of ze de afgelopen jaren zo hard mogelijk geprobeerd hebben alle sfeer uit de kroegen te halen (door oa de vervloekte pokies en LCD schermen). Tenminste, dat is wat met in Sydney opvalt.
 
Australie op zich valt me niet tegen. Maar ik vind het toch moeilijker zonder mijn familie dan ik gedacht had. Vrienden maken valt ook niet mee, maar dat is in Holland natuurlijk precies hetzelfde. Maargoed, ondertussen heb ik een leuk netwerk opgebouwd, en je moet het gewoon tijd geven. Gauw maar weer afspreken voor een bakkie  :up:
 
Dat ik mijn familie en vrienden meer mis als ik gedacht had.
Maar op zijn tijd even bellen doet veel.

Groetjes Jojo.
 
[quote author=Marga link=topic=7168.msg91703#msg91703 date=1180878176]
Hallo allemaal,
Als je net aankomt in Australie zit je natuurlijk niet te wachten op een tegenvaller, maar toch kan het gebeuren dat je dan zegt, nou dat had ik anders willen doen. Op financieel gebied, met de verhuizing, op wat voor manier dan ook.
Wie heeft er in dat opzicht tips of dingen waarvoor we ons kunnen behoeden?

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes Marga

[/quote]

Ik vrees dat ik alle reeds genoemde zaken ook erg herken, en kan er nog wel zaken aan toevoegen
- veel zaken vreselijk formeel aanpakken; het slaat soms alle spontaniteit dood
- inderdaad doordat de maatschappij primitiever is en iedereen bang voor rechtszaken vallen veel spontane particuliere initiatieven weg en worden die onmogelijk. Eventjes informeel oppas regelen tijdens een bedrijfsfeestje ? Vergeet het maar, zonder 'blue card' (verklaring goed gedrag voor omgang met kinderen) mag je je niet met andermans kinderen bemoeien - en zoiets aanvragen (per organisatie weer opnieuw) kan weeeeken duren.
- onderwijs komt me soms wat rommelig over
- voor de meest lullige dingen heb je nog een license nodig
- echt een 'eiland'-mentaliteit zodat veel mensen niet door hebben hoe zaken soms elders in de wereld beter geregeld zijn; en ook wat weerstand hebben om daar kennis van te nemen.
- een woud aan belasting-regeltjes vanaf federal niveau tot state tot council-niveau. Bedrijven betalen hier b.v. pay-roll tax, belasting op de verhuur van diverse zaken, afsluiting hypotheken, etc. Het NL belasting systeem is simpeler !

Veel zaken lijken ingericht op het feit dat iemand zonder verstand wel eens iets gevaarlijks zou kunnen doen, maar daarmee wordt de vrijheid en het initiatief voor die 95% die dat soweiso niet doet wel behoorlijk ingeperkt. Dat is wel eens frustrerend.

Ik heb niet veel moeite om daar ook een waardeoordeel aan te verbinden; ik vind ze ronduit negatief, maar dat neemt niet weg dat er ook genoeg positieve dingen zijn t.o.v. van onze oude NL omgeving. Maar wat graag zou ik zien dat die negatieve zaken verdwijnen ....
 
Back
Top