Erwin van Londen
New Member
Daar mijn kinderen op redelijk korte termijn de "volwassenen" status krijgen en hier in Aus hun primary en secondary school afsluiten was er mij wel alles aan gelegen om er voor te zorgen dat zij allemaal hun vervolg-opleidingen (welke dat dan ook mogen zijn) gefinancierd krijgen. Ik woon dan wel in een heel bos-rijk gebied maar dat boompje met die $50 biljetten heb ik helaas nog nier kunnen vinden.
Nu is het probleem hier in Aus dat studie-financiering alleen is weggelegd voor Australian Citizens. (Staatsburgers dus met een Australian paspoort.) Dit resulteert dus in het feit dat menigeen genoodzaakt is om een tweede hypotheek af te sluiten daar studies hier (evenals in NL denk ik) gewoonweg niet te betalen zijn met een modaal inkomen. De noodzaak om je kinderen dus vrijheid te geven m.b.t. hun toekomst wordt dus op jouw bordje gelegd mede door het feit dat op het moment dat je het Australisch staatsburgeschap aanvraagt en het goedgekeurd wordt meteen resulteert dat je geen Nederlander meer bent. De bekrompenheid van de Nederlandse overheid op dit punt loop simpelweg de spuigaten uit. Zoals de Amerikanen dat zo leuk uitdrukken: "This led to be stuck between a rock and a hard place". Op het moment dat zij dus hun Australisch staatsburgerschap zouden krijgen zouden ze gelijk door de nederlandse overheid als "buitenlander" worden gezien met alle gevolgen van eventuele opties van verblijf en werk in hun geboorteland alsmede de gehele EU.
Soms is het uitpluizen van de Nederlandse wetgeving wel noodzakelijk om het e.e.a. voor elkaar te krijgen en dus bij toeval struikelde ik op artikel 16.2f
Dit zinnetje was voor ons de redding. We wonen sinds 2007 in Australie en dus vallen mijn kinderen precies in deze regel. Voor de zekerheid navraag gedaan bij de IND en vervolgens de aanvraag ingediend.
Je zou zeggen dat 16.2a ook een mogelijkheid zou kunnen zijn echter dat zou meteen betekenen dat deze niet meer van toepassing zou zijn indien mijn vrouw en ik het Australisch staatsburgerschap zouden aanvragen en dus geen Nederlander meer zouden zijn.
Het geeft een hele vrijheid en opluchting te zien dat je ze alle mogelijkheden toch kunt geven zonder ze restricties op te leggen die ze later nog eens op kunnen breken.
Ik hoop dat de nederlandse regering de wet op het Nederlanderschap aanpast zodat alle expats gewoon een tweede nationaliteit kunnen aanvragen. Tijdens het staatsbezoek van Hunne Majesteiten afgelopen November benadrukte de Koning dat alle Nederlanders in het buitenland impliciet fungeren als ambassadeurs voor Nederland. Daarmee druist hij wel rechtstreeks in tegen het beleid van de regering. Ik hoop dus maar dat kwartje eens een keer gaat vallen bij de grote partijen.
Vooralsnog schijnt alleen D66 via Eelko Kei een initiatief te hebben om dit te realiseren. Ik hoop dat jullie je allemaal hebben geregistreerd om te gaan stemmen want dat schijnt tot op heden de enige hoop te zijn om dit tij te keren.
Groeten
Erwin
Nu is het probleem hier in Aus dat studie-financiering alleen is weggelegd voor Australian Citizens. (Staatsburgers dus met een Australian paspoort.) Dit resulteert dus in het feit dat menigeen genoodzaakt is om een tweede hypotheek af te sluiten daar studies hier (evenals in NL denk ik) gewoonweg niet te betalen zijn met een modaal inkomen. De noodzaak om je kinderen dus vrijheid te geven m.b.t. hun toekomst wordt dus op jouw bordje gelegd mede door het feit dat op het moment dat je het Australisch staatsburgeschap aanvraagt en het goedgekeurd wordt meteen resulteert dat je geen Nederlander meer bent. De bekrompenheid van de Nederlandse overheid op dit punt loop simpelweg de spuigaten uit. Zoals de Amerikanen dat zo leuk uitdrukken: "This led to be stuck between a rock and a hard place". Op het moment dat zij dus hun Australisch staatsburgerschap zouden krijgen zouden ze gelijk door de nederlandse overheid als "buitenlander" worden gezien met alle gevolgen van eventuele opties van verblijf en werk in hun geboorteland alsmede de gehele EU.
Soms is het uitpluizen van de Nederlandse wetgeving wel noodzakelijk om het e.e.a. voor elkaar te krijgen en dus bij toeval struikelde ik op artikel 16.2f
Rijkswet op het Nederlanderschap
Geldend van 31-03-2016 t/m heden
Artikel 16
1 Het Nederlanderschap gaat voor een minderjarige verloren:
a. door gerechtelijke vaststelling van het ouderschap, erkenning, wettiging of adoptie door een vreemdeling, indien hij diens nationaliteit daardoor verkrijgt, of deze reeds bezit;
b. door het afleggen van een verklaring van afstand, indien hij de nationaliteit bezit van zijn vader, moeder of adoptiefouder als bedoeld in artikel 11, achtste lid;
c. indien zijn vader of moeder vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt en hij in deze verkrijging deelt of deze nationaliteit reeds bezit;
d. indien zijn vader of moeder het Nederlanderschap verliest ingevolge artikel 15, eerste lid, onder b, c of d, of ingevolge artikel 15A;
e. indien hij zelfstandig dezelfde nationaliteit verkrijgt als zijn vader of moeder.
Voor de toepassing van de onderdelen c, d en e wordt onder vader of moeder mede verstaan de adoptiefouder aan wie de minderjarige het Nederlanderschap ontleent, en de persoon die mede het gezamenlijk gezag over de minderjarige uitoefent en aan wie hij het Nederlanderschap ontleent. De in onderdeel b bedoelde verklaring van afstand heeft geen rechtsgevolg dan nadat de minderjarige die de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt en, op diens verzoek, de ouder die geen wettelijk vertegenwoordiger is, daarover zijn gehoord. Geen afstand is mogelijk indien het kind en die ouder daartegen bedenkingen hebben. De minderjarige die de leeftijd van zestien jaar heeft bereikt, legt de verklaring van afstand zelfstandig af en kan daarin niet worden vertegenwoordigd.
2 Het verlies van het Nederlanderschap, bedoeld in het eerste lid treedt niet in:
a. indien en zolang een ouder het Nederlanderschap bezit;
b. door het overlijden van een ouder na het tijdstip waarop krachtens het eerste lid het verlies van het Nederlanderschap zou intreden;
c. indien een ouder als Nederlander is overleden vóór het tijdstip waarop krachtens het eerste lid het verlies van het Nederlanderschap zou intreden;
d. indien de minderjarige voldoet aan artikel 3, derde lid, of artikel 2, onder a, van de wet van 12 december 1892 op het Nederlanderschap en het ingezetenschap (Stb.268), behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b;
e. indien de minderjarige in het land van de door hem verkregen nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft, behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b;
f. indien de minderjarige gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van de door hem verkregen nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft of gehad heeft, behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b; of
g. indien in het geval in het eerste lid, onder e, bedoeld een ouder op het tijdstip van de verkrijging Nederlander is.
Voor de toepassing van de onderdelen a, b, c en g wordt onder een ouder mede verstaan de adoptiefouder als bedoeld in artikel 11, achtste lid, en de persoon die mede het gezamenlijk gezag over de minderjarige uitoefent en aan wie hij het Nederlanderschap ontleent.
Dit zinnetje was voor ons de redding. We wonen sinds 2007 in Australie en dus vallen mijn kinderen precies in deze regel. Voor de zekerheid navraag gedaan bij de IND en vervolgens de aanvraag ingediend.
Je zou zeggen dat 16.2a ook een mogelijkheid zou kunnen zijn echter dat zou meteen betekenen dat deze niet meer van toepassing zou zijn indien mijn vrouw en ik het Australisch staatsburgerschap zouden aanvragen en dus geen Nederlander meer zouden zijn.
Het geeft een hele vrijheid en opluchting te zien dat je ze alle mogelijkheden toch kunt geven zonder ze restricties op te leggen die ze later nog eens op kunnen breken.
Ik hoop dat de nederlandse regering de wet op het Nederlanderschap aanpast zodat alle expats gewoon een tweede nationaliteit kunnen aanvragen. Tijdens het staatsbezoek van Hunne Majesteiten afgelopen November benadrukte de Koning dat alle Nederlanders in het buitenland impliciet fungeren als ambassadeurs voor Nederland. Daarmee druist hij wel rechtstreeks in tegen het beleid van de regering. Ik hoop dus maar dat kwartje eens een keer gaat vallen bij de grote partijen.
Vooralsnog schijnt alleen D66 via Eelko Kei een initiatief te hebben om dit te realiseren. Ik hoop dat jullie je allemaal hebben geregistreerd om te gaan stemmen want dat schijnt tot op heden de enige hoop te zijn om dit tij te keren.
Groeten
Erwin