Zo, kinderen zijn officeel Aussie met behoudt van Nederlanderschap.

Oefen je jouw stemrecht uit en ga je nog stemmen voor de nederlandse volksvertegenwoordiging?

  • Ja

    Votes: 4 33.3%
  • Nee

    Votes: 8 66.7%
  • Geen mening

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    12
  • Poll closed .
Ik heb begrepen van het consulaat in Sydney dat de geldigheid van een paspoort voor mensen met dual nationaliteit naar 15 jaar gaat.
Ook is het belangrijk dat een van de ouders het Nederlanders schap heeft ten tijde dat je kind 18 jaar word. Is dat het geval houden ze dual nationaliteit en is dat niet het geval verliezen ze het Nederlanders schap.
Ook verlies je het Nederlanders schap als je dual nationaliteit hebt en je Nederlandse paspoort ook maar 1 dag is verlopen.
Heb je voor dat laatste een verwijzing naar een officiele tekst? Volgens mij moet je na het verkrijgen van de dubbele nationaliteit iedere 10 jaar je paspoort hernieuwen, maar is het niet zo dat bij het verlopen van het paspoort je nationaliteit verloren gaat. Als dat daadwerkelijk het geval, dan ben ik na een paar maanden dubbele nationaliteit mijn nl-se al kwijtgeraakt omdat mijn paspoort van 5 jaar toen verlopen was :confused:
 
Ik heb het ook wel eens gehoord, dat als je je paspoort laat verlopen je de Nederlandse nationaliteit kwijt raakt. Ik denk dat je het beste het NL consulaat in Sydney kunt bellen en proberen of je alsnog je paspoort kunt verlengen
 
Nee ik heb helaas geen verwijzing naar een tekst @slatsr , dit is op basis van de informatie die ik van het consulaat in Sydney kreeg toen ik daar was.
Het verliezen van de Nederlandse nationaliteit als je paspoort is verlopen geldt alleen als je 2 nationaliteiten bezit.:cool:
 
Nee ik heb helaas geen verwijzing naar een tekst @slatsr , dit is op basis van de informatie die ik van het consulaat in Sydney kreeg toen ik daar was.
Het verliezen van de Nederlandse nationaliteit als je paspoort is verlopen geldt alleen als je 2 nationaliteiten bezit.:cool:
Ik heb (of had?) twee nationaliteiten. Volgens mij is die stelling gebasserd op het feit dat paspoorten nu 10 jaar geldig zijn en je iedere 10 jaar een aanvraag voor een nieuw paspoort moet doen om je NLse nationaliteit te behouden. Dus zodra je een nieuw paspoort aanvraagt na het verkrijgen van de tweede nationaliteit dan gaat die regel inderdaad impliciet gelden. Maar volgens mij is er geen expliciete regel die zegt dat onder all omstandigheden je nationaliteit vervalt wanneer je paspoort vervalt. Maar ik zal het snel genoeg uitvinden...
 
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde dat mijn man en ik de Nederlandse nationaliteit willen behouden, maar voor de kinderen naast hun Nederlandse paspoort een Australisch paspoort willen aanvragen. Wij willen als gezin de Nederlandse nationaliteit aanhouden, maar zouden graag voor de kinderen een Australisch paspoort aanvragen. Als je dit nog leest Erwin, wil jij uitleggen hoe je dat hebt aangepakt? Had zojuist contact met het consulaat in Sydney, maar zij kon ons niet verder helpen. Bij voorbaat dank.
 
Dat hangt af van de leeftijd van je kinderen en hoe lang jullie hier wonen. Volgens mij is het zo dat als jullie kinderen hier 5 jaar hebben gewoond voordat ze 18 werden, ze hun NL nationaliteit kunnen behouden als ze Ozzie worden.
 
Dat laatste is juist.
Verder, als kinderen een NL paspoort hebben welke 5 jaar geldig is, dan bij dubbele nationaliteit, moet je voordat je NL paspoort 10 jaar is verlopen een nieuwe aanvragen via Sydney, maw je NL paspoort elke 9 en half jaar verlengen en dan krijg je een nieuw NL paspoort naast je OZ paspoort.

Ondanks dat tegenwoordig een nieuw paspoort 10 jaar geldig is, dan toch nog moet je elke 9 en half jaar beginnen een nieuw NL paspoort aan vragen, dus dit wordt niet 15 jaar, maar blijft 10 jaar.
Jan
 
Uhm, bedoelt jan niet; voordat je paspoort is verlopen? Al is het maar een dag?
Nee, de regel is dat je binnen 10 jaar na het verkrijgen van je laatste paspoort een nieuw paspoort moet verkrijgen. Als je paspoort 5 jaar geldig is, dan kan ie tot 5 jaar verlopen zijn
 
Correct. Dat bedoel ik dus met 5 jaar verlopen, niet 10 jaar. Je hebt je paspoort dan 10 jaar, maar het is 5 jaar verlopen.
 
Wil graag dit topic even naar boven brengen.
Het spijt mij als ik voor de hand liggende vragen stel, maar weet niet precies welke weg te bewandelen.
Als onze zoon van 18 een Australisch paspoort wil aanvragen, zodat hij hier naar de Universiteit kan, en in aanmerking kan komen voor een lening, dan is het noodzakelijk om eerst Australisch Citizenship aan te vragen?
Ik heb net gezocht op het forum, maar komt er niet helemaal uit.
Wij wonen meer dan 5 jaar aan een gesloten in Australië, dus verliezen dan niet het Nederlandse paspoort?
Alvast bedankt!
 
@Marijs, ja, hij zal eerst voor z'n citizenship moeten gaan. Geen citizen = geen Aussie paspoort.

En - geen expert - maar ik begrijp dat wanneer hij voor z'n citizenship gaat, hij dual citizen kan zijn, omdat hij jonger dan 18 was toen hij met jullie naar Australie kwam. M.a.w.: hij zou z'n Nederlands paspoort ook kunnen behouden.
 
Het verliezen van je NL paspoort in deze is alleen als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Dus in mijn geval als ik citizen ship aanvraag in Oz, Ozzie paspoort, dan verlies ik mijn nederlandse paspoort. Er zijn enkele uitzonderingen, vb je partner is Aussie of zoals gezegd als je voor je 18e hier naartoe komt.
Ik heb mijn NL paspoort onlangs vernieuwd en mij werd verteld dat je het kan laten verlopen zolang je wilt. Als je niet uit Oz weggaat, geen probleem. Als je reist uiteraard wel. Geen probleem over hoe lang het dan wel niet zou zijn verlopen, als je uiteindelijk zou besluiten na tig jaar te willen reizen, dan vraag je een niewe aan bij het consulaat.
 
Wil graag dit topic even naar boven brengen.
Als onze zoon van 18 een Australisch paspoort wil aanvragen, zodat hij hier naar de Universiteit kan, en in aanmerking kan komen voor een lening, dan is het noodzakelijk om eerst Australisch Citizenship aan te vragen?

Wij wonen meer dan 5 jaar aan een gesloten in Australië, dus verliezen dan niet het Nederlandse paspoort?

Volgens mij inderdaad: eerst citizen worden, anders krijg je geen paspoort. Dat is hetzelfde als in NL
Omdat hij 18+ is verliest hij het Nederlands paspoort.
Alleen als jullie als gezin het aangevraagd hadden met hem als applicant voordat hij 18 was, kon hij het houden.
Nu vraagt hij het zelf an en dus verliest hij het nederlandschap.Als Julie het tegelijkertijd anvragen, verliexen jullie het ook.
Alleen als 1 van jullie het aanvraagt en de ander niet, dan verliest degene die het eerst aanvraagt en citizen wordt het nederlandschap.
De ander is op dat moment getrouwt met een "Australier" volgens de Nederlandse regels. Dan kan de 2de person het aanvragen en behoudt het nederlandschap.
Dus 1 van jullie verliest het en jullie zoon van 18+ verliest het.

Als ik her verkeerd heb, laat het me weten want zo heb ik het begrepen van de consulaat.
 
Back
Top