zomertijd

Even ter verduidelijking, oost of west maakt niets uit. Het is noord of zuid, dat maakt het verschil.
Aangezien de zon een vaste ellips vormige baan volgt, eigenlijk de aarde om de zon, staat de zon op een dag op een bepaalde hoogte, breedte graad zeg maar.
Elke locatie op aarde krijgt op hetzelfde tijdstip de zonsopgang/ondergang. However......de tijdzones maakt dit allemaal weer verschillend, omdat niet iedereen dezelfde tijdsverschil heeft. Dit om het lekker gecomliceerd te maken.
Omdat de zon in de zomer van de noordelijke hemisphere zoals in NL op z'n hoogst staat van z'n baan, zijn de dagen "lang". Om het zichtbaar te maken, kun je het beste naar de volgende link gaan: http://meteonet.nl/educatief/zon_seizoen.htm

Dat maakt meer duidelijk dan ik met woorden kan zeggen volgens mij.

Met alle respect Wilsil, je zit er volgens mij naast... Binnen een en dezelfde tijdzone maakt oost en west wel degelijk verschil. Anders hadden we geen tijdzones nodig.  :smile: Vanavond gaat de zon bij mij in One Mile Beach NSW (volgens mijn weerstation met daarin de exacte lengte en breedte van mijn locatie - http://tobbe.net.au/weather ) onder om exact 20:00:30 en morgen ochtend komt ie weer op 06:56.35 lokale tijd.  Ik weet zeker dat de zon in Melbourne op een later tijdstip opkomt en ook op een later tijdstip ondergaat - gerekend naar de lokale tijd binnen de zone. Net zo goed als de zon in Nederland opkomt als ie hier ondergaat. Er is dus per lengte graad een duidelijk verschil in het tijdstip van zonsop/ondergang. Als het binnen een strook van 1000 km breed  op hetzelfde absolute moment de zelfde kloktijd is, zal dus in het westelijk deel van die zone de zon later op- en ondergaan dan in het oostelijk deel.

Op een en dezelfde breedte graad is de daglengte overal op aarde even lang. Ik denk dat je daarmee in de war bent. Hoe verder je van de evenaar afkomt des te groter de daglengte verschillen. Van precies 12 uur licht en 12 uur donker an de evenaar tot 24 uur licht op de pool (in de zomer) of 24 uur donker in de winter.

Vandaar dus mijn vraag: hoe laat gaat de zon in Perth onder, en in Melbourne? Ik kan het nakijken, maar ik hoor graag van de forum bezoekers hoe ze het beleven.

Henk,

Het wordt rond Sydney als ik het goed begrijp dus rond 21.00 uur donker, met in acht name van 1 uur extra als gevolg van de zomertijd? Rond welk tijdstip wordt het dan donker tijdens de winter?

Groet,
Ed

Hi Ed,
Midden in de winter (eind juni, begin juli) is het rond half zes in de avond al donker.
Henk

Enne Henk, is de zon precies om 20:00:30 onder gegaan? En om 06:56:35 weer opgekomen? Ben benieuw of de zon zich aan jouw weerstation heeft gehouden.  :grin:
Aangezien de tijdzones zodaning ingedeeld zijn om mensen het niet al te moeilijk te maken. kloppen ze niet helemaal.
De aarde is 360 graden en draaid in ruwweg 24 uur om zijn/haar as. Dat houdt in dat elke 15 graden naar het oosten of het westen een uur tijdverschil dient te hebben met 15 graden er voor of erna. Dat is onmogelijk omdat dan je buren een uur tijdverschil kan hebben met jouw. Lastig om even een tijd af te spreken om te gaan bbq-en. Aan boord van de schepen waarop ik gevaren heb, hebben we regelmatig de klok verzet. Ook tussen Singapore en ik dacht Malaysia is er een uur verschil, hoewel het maar een steenworp afstand is.
Wat ik wil zeggen is dat wanneer overal ter wereld de tijdzone bereking 100% zou zijn, zou op iedere breedtegraad de zon om dezelfde tijd opkomen en ondergaan.

Ja, dat bedoel ik dus...
elke 15 graden naar het oosten of het westen een uur tijdverschil dient te hebben met 15 graden er voor

Dus binnen die tijdzone gaat de zon op verschillende plaatsen op verschillende momenten onder. One Mile Beach is 152.11 E en Melbourne 144.95 E Dat is acht graden verschil. Dus als de zon bij mij om acht uur 's avonds achter de horizon verdwijnt doet ie dat in Melbourne pas een ruim half uur later. Want wij hebben dezelfde tijdzone als Melbourne. Plus dat Melbourne rond 5 graden zuidelijker ligt. Mede daardoor scheelt het 40 minuten: sunset Melbourne for today: 20:40 en bij ons 20:00.

Dus kun je in Melbourne na het werk langer zonder licht rond de BBQ zitten dan bij ons.  :smile:

Ligt er weer aan hoe laat je in Melbourne thuis komt en hoe laat je thuis komt in One Mile Beach.  :lol:

Back