zwanger in Oz

Guitarman

Active Member
Hallo,

Ik en mijn vrouw vroegen zich af hoe het is gesteld met zwangerschapsverlof in Oz.
Ik had van Wimmel begrepen dat er wel wat geregeld is, maar dat je eerst minimaal 2 of 3 jaar moet werken voordat je dit kan aanvragen. Ik vroeg me af of er mensen zijn op dit forum die weten hoe dit werkt. Wij willen namelijk naar Oz dat hebben we al wel helder. Maar wij willen dan ook niet heel lang meer wachten met kinderen. Ik ben zelf 32 en mijn vrouw 30.

Alvast bedankt
 
Onbetaald verlof kun je tot 12 maanden nemen zonder verlies van je baan. Dat is bij wet geregeld. Betaald verlof is afhankelijk van je werkgever. Een goede werkgever biedt vaak 8 weken betaald verlof na minimaal 1 jaar dienstverband. De overheid biedt ook nog parental leave aan op minimumloon nivo voor zo'n 16 of 18 weken, kan me niet precies herinneren hoeveel exact. Ook daarvoor moet je minimaal 12 maanden gewerkt hebben. Vaders kunnen vaak van de werkgever een of twee weken tegemoet zien, ook weer vaak na minimaal een jaar dienstverband. Van de overheid kun je geloof ik ook een paar weken tegen minimloon krijgen, maar dat is een nieuwe regeling dus ken ik niet zo goed. In plaats van de parental leave kun je ook de babybonus nemen, maar dat wordt in het nieuwe budget flink gekort dus weet niet of het nog wat waard is. E.e.a. is ook nog eens inkomensafhankelijk.
 
Ah thnx mate,

Ik heb even wat uitzoekwerk gedaan her en der.
Maar ik ben er nog niet echt helemaal achter hoe het werkt.
Volgens mij is het per staat, per beroep, en per werkgever verschillend.
Dit alles ook nog eens afhankelijk van hoe lang je daar werkt.
Al met al redelijk ondoorzichtig.
Op zich is 12 maanden onbetaald verlof wel netjes. Op die manier zou je dus wat vooruit kunnen sparen en dan tzt een periode onbetaald verlof nemen. Zoiets.
 
Je kijgt 18 weken betaald verlof en dat kan je aanvullen tot 52 weken waarvan de resterende 34 weken onbetaald zijn. Je kan volgens mij ook ipv 18 weken betaald krijgen, elke week de helft krijgen voor 36 weken. Je moet minimaal 10 maanden uit de 13 maanden gewerkt hebben voor de geboorte van je baby en minimaal 330 uur. Het beste is om bij centrelink te kijken zoals de website hier boven is weer gegeven.
 
Oh maar dat is helemaal niet slecht geregeld!
Ik zal nog eens die link doorpluizen. De andere link doet het niet.
 
Hoe zit dit dan als je op een 457 visum hier bent en je bent zwanger ( niet van toepassing op dit moment, maar voor in de toekomst misschien wel handig om te weten :) ) Heb je dan ook recht op verlof en bijslag??? Dit staat niet zo heel helder op de centrelink of humanservices pages vermeld.. daar hebben ze het alleen maar over permanent resident ect...
 
Oh maar dat is helemaal niet slecht geregeld!
Ik zal nog eens die link doorpluizen. De andere link doet het niet.

Ligt eraan aan welke kant je staat :D 18 weken betalen voor iemand die er niet is...poe! toch een dollartje of 10k down the drain
 
Hoe zit dit dan als je op een 457 visum hier bent en je bent zwanger ( niet van toepassing op dit moment, maar voor in de toekomst misschien wel handig om te weten :) ) Heb je dan ook recht op verlof en bijslag??? Dit staat niet zo heel helder op de centrelink of humanservices pages vermeld.. daar hebben ze het alleen maar over permanent resident ect...
De website vermeldt welke visa in aanmerking komen en volgens mij valt de 457 daar niet onder. Paid Parental Leave en wasrschijnlijk ook baby bonus kun je dus geen aanspraak op maken. Hetzelfde geldt voor Child Care Rebate en waarschijnlijk ook voor family assistance. En vergeet ook niet dat het kind geen Australisch citizenship zal krijgen (aangenomen dat beide ouders op 457 zijn), die krijgt ook een 457 status.

Maar je komt wel gewoon in aanmerking voor benefits van je werkgever, waaronder onbetaald verlof en betaald verlof voor wat weken als de werkgever dat aanbiedt (moet je meestal wel minimaal een jaar voor in dienst zijn).
 
Back
Top