Zwemlessen?

Ethel

New Member
Hallo,

Wij gaan op 3 januari naar Perth.  De kinderen gaan vanaf begin februari naar school. Is er bij iemand bekend of er in Perth ook ergens zwemlessen te volgen zijn? Onze kleine meid Liza is namelijk 5 jaar en heeft nog geen diploma, ze gaat hier in Nederland op zwemles en ik vroeg me af of ze dat in Australie ook kennen. En zo ja heeft iemand hier dan ervaring mee?  :surfer: :flipper:

groetjes Ethel
 
Hi

Ik was zwemjuf in Nederland (welliswaar alweer 20 jaar geleden) en zwemjuf hier in Oz.

Hier beginnen we met borstcrawl en rugcrawl.  Schoolslag wordt pas een stuk later geintroduceerd.
Ieder zwembad heeft zijn eigen diplomas.  Er zijn grote en kleine prive zwembaden.  Grotere organisaties die meerdere baden hebben, bijv YMCA en State Swim, hanteren hetzelfde systeem in meerdere baden.

Sommige zwemscholen willen ouders in het water tot #4/5 jaar andere baden willen geen ouders meer als de kinderen 2 jaar zijn.  Meeste scholen hebben kleine klassen max.4-6 maar lesduur kan ook weer varieren, 30-45min.
Je moet dus echt even rond gaan zoeken wat je zelf wilt.  Mocht je geen aanbeveling krijgen van iemand lokaal zou ik kiezen voor waar jouw school gaat.  Schoolzwemmen gebeurd over het algemeen iederjaar, maar niet wekelijks.  Of intensief bijv 2 weken achter elkaar of 6 tot 10 keer in een termijn.  Majority van de scholen zwemmen. 

Groetjes
Sidonia
 
Hoi Ethel,

Ik weet niet precies hoe de lessen hier georganiseerd worden, maar er worden wel zwemlessen gegeven dit wordt gedaan door particuliere zwemorganisaties. De kinderen waar ik 2x in de week op pas hebben ook les en dat ziet er wel goed uit.
Bestaat er geen mogelijkheid dat je dochter via extra lessen het diploma haalt voor januari? Ik heb jaren als zwemonderwijzer gewerkt en in dit soort gevallen kregen de kinderen een snel cursus. Vraag eens naar de mogelijkheden in jouw zwembad.

Succes en hartelijke groeten,

Magda Compagne
 
Ik wilde je ook nog laten weten dat de zwemlessen hier per schooltermijn (er zijn er 4) geregeld is.  Dus ongeveer 4 x 10 weken per jaar.  Gedurende de twee weken schoolvakantie zijn er intensieve klassen.  Vijf dagen achter elkaar mocht je dat willen of tien dagen.  Verder zijn er ook klassen in de zee, georganiseerd door "lifesaving clubs".  Zeker ook aan te bevelen.

Je dochter zal getest worden op borstcrawl (of freestyle kicking/board kicking/floating/torpedo) en rugcrawl en in een groep geplaatst worden.  Snel je diploma halen voordat je naar Oz komt heeft niet echt zin voor een 5 jarige.  Je hoeft ook je diploma niet te laten zien, ze wordt gewoon getest.  Dat doen ze zelfs als je van zwembad veranderd omdat ze dus allemaal der eigen 'levels' hebben.

Sonja

 
 
 
:up:

Sonja en Magda heel erg bedankt voor jullie antwoord. Een duidelijk verhaal. Ik ga zodra ik arriveer in Perth gelijk informeren naar de mogelijkheden.

groetjes Ethel
 
Toch nog even een vraagje. Voor Liza is het duidelijk. Maar voor Tim (onze zoon van 8 jaar) nog niet helemaal. Hij heeft in Nederland zijn A en B diploma gehaald. Moet hij ook nog een zwemtest ondergaan? Ik weet namelijk niet of zijn zwemdiploma's dezelfde waarde hebben als die in Perth!

groetjes Ethel
 
Hoi

Tim zal ook getest worden.  Maar dat stelt echt niets voor hoor!  Je komt aan bij het zwembad en ze vragen of hij kan laten zien hoe hij borstcrawl zwemt etc. Ze zullen naar Liza en Tim kijken, 5min hooguit 10min. praatje met jouw aan de rand van het zwembad en dat is het.  Nederlandse zwemdiplomas hebben geen waarde.  Ze kijken naar de zwemslagen, dat spreekt tenslotte het meest.  Hij zal worden geplaatst naar aanleiding van zijn borstcrawl.  Zodra dit en rugcrawl op Oz niveau is zal hij doorgaan naar de volgende level en het heel makkelijk krijgen en snel doorstromen zodra de schoolslag eraan komt.
Je hebt hier ook geen diploma zwemmen.  Zodra een kind kan wat hij moet doen voor een 'level' wordt het afgetekend en gaat hij naar de volgende groep.  Ieder kind werkt dus op zijn eigen tempo door de zwemdiploma's.

Groetjes
Sonja
 
Het gaat er volgens mij ook om dat ze kunnen zwemmen, papiertje is in deze niet echt interessant.


Gr,
Johan
 
Hoi, wat werkt zo'n forum toch goed he. Binnen no time heb je antwoord, echt geweldig.

bedankt allemaal ...............

ethel
 
Moest juichen toen ik las dat het van die kleine klasjes zijn. Wat heerlijk veilig. Ik geef ik hier mijn dochter van 5 jaar zelf zwemles. Ik heb nl. absoluut geen vertrouwen in de zwembaden hier in de buurt. Een groep van 20 kinderen die nog niet kunnen zwemmen met 1 instructeur en geen ouders op de tribune, dat kan nooit goed gaan. Suzanne zwemt inmiddels zonder bandjes en voelt zich erg prettig in het water. De jongste zwem als een tierelier (netjes billen omhoog) maar wel nog met bandjes, maar ze is dan pas ook 2 jaar oud.

Ik zal met mijn oudste nu dus inderdaad maar gaan oefenen op de armen borstcrawl, want de benen beheerst ze al wel.

Ethel, slim dat je hier aan dacht, had hier zelf helemaal niet over nagedacht!
 
Ons zoontje van drie jaar, komt al goed vooruit met zijn beentjes (nog wel met bandjes in het diepe). In het ondiepe wil hij al
geen bandjes meer om en kan hij al aardig drijven zonder koppie onder te gaan. Ik zwom altijd twee keer per week met hem.
Hij is ook totaal niet bang, aan de ene kant een voordeel aan de andere kant moet je goed op  hem letten.
Is er ook al zwemles voor kinderen vanaf drie jaar?
 
Hi

Ja heel populair.  Kinderen vanaf 6 maanden kunnen zwemles/watergewenning krijgen.
Je hebt Ouder en kind klassen, elke zwemschool stopt met de ouder in het water op een andere leeftijd.  Sommige scholen met 2 jaar, 3 jaar, 4 jaar of 5 jaar, andere scholen is het afhankelijk of wat de kinderen kunnen.  Er zijn ook scholen die kinderen vanaf 2 jaar zonder ouders nemen.

Groetjes
Sidonia
 
Hi

Ik was zwemjuf in Nederland (welliswaar alweer 20 jaar geleden) en zwemjuf hier in Oz.

Hier beginnen we met borstcrawl en rugcrawl. Schoolslag wordt pas een stuk later geintroduceerd.
Ieder zwembad heeft zijn eigen diplomas. Er zijn grote en kleine prive zwembaden. Grotere organisaties die meerdere baden hebben, bijv YMCA en State Swim, hanteren hetzelfde systeem in meerdere baden.

Sommige zwemscholen willen ouders in het water tot #4/5 jaar andere baden willen geen ouders meer als de kinderen 2 jaar zijn. Meeste scholen hebben kleine klassen max.4-6 maar lesduur kan ook weer varieren, 30-45min.
Je moet dus echt even rond gaan zoeken wat je zelf wilt. Mocht je geen aanbeveling krijgen van iemand lokaal zou ik kiezen voor waar jouw school gaat. Schoolzwemmen gebeurd over het algemeen iederjaar, maar niet wekelijks. Of intensief bijv 2 weken achter elkaar of 6 tot 10 keer in een termijn. Majority van de scholen zwemmen.

Groetjes
Sidonia

Goedemorgen,
Ben benieuwd of je nog in de zwemwereld zit op dit moment. Wij bekijken de mogelijkheden voor het starten van een onderneming (zwemschool) in Australie. Alle info is welkom.
 


OFX
Back
Top