Gwen's Lastavaza

Jeetje meid, lastig he om afhankelijk te zijn van anderen. Helemaal als het een eenzijdig voordeel is. Je wilt niet dat ze het gevoel hebben dat je van ze profiteert. En van je mam snap ik ergens dat ze niet veel zin heeft om mee te werken aan iets waar ze zelf moeite mee heeft. Aan de andere kant, misschien helpt het als je aangeeft dat meer spaargeld ook veiliger is?
Buiten dat is mijn persoonlijke ervaring dat het makkelijker is als je niet afhankelijk bent van anderen. Je geeft zelf aan dat je ook nu in een klein studentenhuisje kunt gaan zitten. Als je dat doet, heb je zelf alles in de hand en ben je niet afhankelijk...

Dit gaat helaas nog over mijn opa en oma. Juist verwacht dat daar geen probleem zou liggen.. Ze hebben nog geen nee gezegd, maar keken ook niet erg blij toen ik het vroeg.
Eerst maar eens mijn ouders spreken over 1 of 1,5 week en dan moeten ze samen nog maar even overleggen.. Maar voel me aardig shitty moet ik zeggen dat ik zoveel 'moeite' moet doen om welkom te zijn bij mensen die eigenlijk altijd voor je klaar zouden moeten staan. Zo'n vervelend persoon ben ik niet om mee samen te wonen hoor.. :(

Dat in een studentenkamer gaan zitten wil ik eigenlijk niet, maar als het echt niet anders kan, dan zal het moeten.

Goed nieuws is dat ik vanochtend mijn teamleider heb gesproken, en ik krijg onbetaald verlof!! Heb dus iig nog een baan als ik weer terug kom.
 
Geweldig nieuws! Nu je zeker bent van een baan is het misschien wel makkelijker. Nu je familie nog.
Leuk dat je erover denkt om in Perth te beginnen. Ik ben zelf in mei vanaf Perth richting Darwin getrokken. Kun je mooi de whale sharks in Exmouth zien en een goede tijd voor het noord westen van WA. Via relaxen in Broome naar de Kimberly's is zeker aan te raden, zo waanzinnig mooi daar! Hè ik word ook al helemaal enthousiast! Hou ons op de hoogte!
 
Gewoon lekker voor gaan!
En helaas weten vele op dit forum hoe familie kan zijn.
Ik ga duimen dat ze ja zeggen!
Ach ze houden wel van je, anders zaten ze niet over je in. ;)
 
Hoi Gwen,

Gaaf dat je gaat backpacken door Australië! Ik heb afgelopen najaar 2 weken door Bali en 2,5 maand door Australië gebackpackt, waarvan 2 maanden alleen en ik vond het fantastisch! Het gevoel van vrijheid en ondertussen heel veel (vooral leuke) mensen ontmoeten was echt top. Ik zou het zo weer doen! :)

Ik ben in 6 weken van Cairns naar Sydney gereisd met de Greyhound (mini-travel ticket voor 330$). Je hebt dan minder mogelijkheden om 'off the beaten track' te gaan, bent gebonden aan de tijd en richting (90 dagen geldig, je mag maar 1 kant op reizen), maar het is wel supermakkelijk. Avond van tevoren bedenk je dat je weer verder wilt, bepaalt je volgende bestemming en boekt via internet de bus voor de volgende ochtend. Zo makkelijk is het en het kan zelfs nog makkelijker; bij veel populaire bestemmingen (aan de Oostkust) staan de hostel-busjes al klaar als je uit de Greyhound stapt en heb je de hostels voor het uitkiezen.

Qua veiligheid is het net zoals in NL. Geen gekke dingen doen (in je eentje) en op je gevoel afgaan. Al ontmoet je zo makkelijk nieuwe mensen, dat je bijna nooit alleen bent.

Met het thuisfront had ik afgesproken dat ik een sms-je stuurde met de gegevens van m'n nieuwe hostel als ik weer verder trok, zodat ze iig wisten waar ik was (of naartoe ging). Verder heb ik weinig met thuis gemaild en gebeld, want ik wilde vooral in Australië zijn en daar leuke dingen doen zonder rekening te houden met verplicht bellen op onhandige tijden. Geen bericht was goed bericht. En gave dingen zoals duiken met haaien of achterop de scooter door Bali, vertelde ik pas nadat ik dat gedaan had ;-)

Op mijn reis heb ik niet gewerkt, maar alles van m'n spaargeld betaald. Daarnaast ben ik geen die-hard backpacker, maar meer een flashpacker. Ik sliep wel in hostels, maar vooral in niet al te grote female dorms bijvoorbeeld. Ook heb ik veel trips gedaan, zoals duiken bij cairns (240$), 3-daagse zeiltrip met duiken op Great Barrier Reef bij de Whitsundays (450$), 3-daagse Cool Dingo's tour op Fraser Island (400$) en een dag Blue Mountains tour (80$). Het moet dus zeker goedkoper kunnen, maar ik zat op (niet schrikken) gemiddeld 80$ per dag all-in, maar exclusief de kosten vooraf (ticket, verzekering (doorlopende reisverzekering bij FBTO), paspoort, reisuitrusting, etc) en de doorlopende kosten (zoals zorgverzekering en telefoonabbonnement).

De backpackers die ik ontmoette die bleven werken, vonden vooral werk in de horeca of door in het hostel te werken voor hun bed, zoals aan receptie staan of schoonmaken. Anderen bespaarden vooral geld uit door met een eigen auto te reizen, mensen mee te nemen en op de meest primitieve campsites te kamperen (in de auto). Een vriendin van me heeft ook aan coachsurfing gedaan, maar ging meestal eerst een kop koffie drinken, voordat ze ergens bleef slapen.

Vooraf heb ik een VIP-card (https://www.vipbackpackers.com) aangevraagd, maar naast wat korting in hostels en de gratis SIM-card heb ik er niet heel veel aan gehad.

Succes met het overtuigen van je moeder en met de voorbereidingen!

Groetjes,
Diana
 
Bedankt voor de info Diana!

Guys, ik heb zaterdag met mijn ouders afgesproken en dan ga ik ze het plan voorleggen.. Ik ben erg zenuwachtig en heb constant doemscenarios in mijn hoofd.. Aarch, zooo frustrerend! :confused:
 
Weet ik veel, ik volg het allemaal ook niet.
Okay Okay, zo te lezen ben jij serieus , Okay Jack is serious too....Hope you can handle it en daarna nog steeds "vrienden" kunnen zijn.......

Maar als je nerveus word van je ouders wil zeggen dat je iets doet wat hun niet zint.
Als jij iets onverantwoord doet zitten zij met de tranen.
Als je keuzes gaat maken waar je ouders recht op hebben om dit te weten maar je brengt ze niet op de hoogte maar pas als de keuze al gemaakt is.... dan is dat niet zo netjes en respectvol...
En ouders hebben altijd gelijk Gwenny.:D
Jackth_smiley-38.gif
 
Weet ik veel, ik volg het allemaal ook niet.
Okay Okay, zo te lezen ben jij serieus , Okay Jack is serious too....Hope you can handle it en daarna nog steeds "vrienden" kunnen zijn.......

Maar als je nerveus word van je ouders wil zeggen dat je iets doet wat hun niet zint.
Als jij iets onverantwoord doet zitten zij met de tranen.
Als je keuzes gaat maken waar je ouders recht op hebben om dit te weten maar je brengt ze niet op de hoogte maar pas als de keuze al gemaakt is.... dan is dat niet zo netjes en respectvol...
En ouders hebben altijd gelijk Gwenny.:D
JackView attachment 142

Haha Jack, Natuurlijk blijven wij vrienden ;)

Maar denk dat je het ook niet helemaal goed gelezen hebt allemaal..

Ik heb de keuze gemaakt om naar Australië te gaan 'zonder te overleggen', maar ik ben volwassen en heb mijn eigen leven, dus ik heb ook het recht om die keuzes te maken. Dat mijn ouders het eng vinden kan ik begrijpen.
Hetgeen wat ik echter moeilijker vind om te begrijpen is dat een dochter zo hard haar best moet doen om voor 2 maandjes onderdak bij ouders/familie te vinden. Ik ben denk ik altijd een 'voorbeeldige' dochter geweest, en als dit mijn eerste beslissing in 21 jaar is waar zij niet achter staan, dan heb ik het denk ik aardig goed gedaan.
Maar omdat ik zelf altijd klaar sta voor anderen, hoe dan ook, is het lastig te accepteren dat je familie dat niet doet..
 
Mmm het is wel een beetje dubbel dat je aan de ene kant zegt dat je oud en wijs genoeg bent om deze keus te maken, maar dat je wel verwacht dat ze zonder enig voorbehoud jou in huis nemen (hun privacy opgeven, weer iemand erbij in huis nemen etc), omdat je vindt dat ze voor je klaar moeten aangezien je altijd een nette dochter bent geweest. Je geeft zelf aan dat je je los hebt gemaakt van je ouders (je maakt zelf deze keus) maar verwacht dat die band/verplichting van hun uit er vamzelfsprekend wel nog is. En je voelt je gekwetst als zij van hun kant bedenkingen hebben.

Misschien is het voor iedereen fijner als je die studentenwoning doet. Misschien dat je dan iets inlevert aan comfort, maar dat is met backpacken zelf niet anders. En het houdt de relatie met je ouders en grootouders neutraler.
 
Mmm het is wel een beetje dubbel dat je aan de ene kant zegt dat je oud en wijs genoeg bent om deze keus te maken, maar dat je wel verwacht dat ze zonder enig voorbehoud jou in huis nemen (hun privacy opgeven, weer iemand erbij in huis nemen etc), omdat je vindt dat ze voor je klaar moeten aangezien je altijd een nette dochter bent geweest. Je geeft zelf aan dat je je los hebt gemaakt van je ouders (je maakt zelf deze keus) maar verwacht dat die band/verplichting van hun uit er vamzelfsprekend wel nog is. En je voelt je gekwetst als zij van hun kant bedenkingen hebben.

Misschien is het voor iedereen fijner als je die studentenwoning doet. Misschien dat je dan iets inlevert aan comfort, maar dat is met backpacken zelf niet anders. En het houdt de relatie met je ouders en grootouders neutraler.

Hoi Lamarck,

Zoals jij het omschrijft klinkt het ook wel weer logisch. Maar mijn gevoel zegt toch wel wat anders.
Het is meer dat ik zelf altijd mensen zal steunen in hun dromen, ook al sta ik er zelf niet helemaal achter. En mij 2x een maandje in huis nemen is in mijn ogen niet zo'n big deal. Ik werk gewoon fulltime en werk daarnaast altijd mee in het huishouden. Ik ben ook af en toe snachts weg omdat ik dan slaapdienst heb op werk, en kan ook af en toe bij een vriendin gaan logeren om mijn ouders/opa en oma zo veel mogelijk te ontlasten.
Daarnaast heb ik veel mensen in mijn omgeving waarvan de ouders er veel anders in staan (kind kan altijd terug komen), en dan vind ik het jammer dat mijn ouders hier anders over denken. Mijn tante hebben ze wel een drie kwart jaar in huis genomen..

Kijk, iedereen heeft dromen, en ik snap dat niet iedereen mijn droom begrijpt of goedkeurt, maar het is toch wel moeilijk om de droom dan helemaal alleen uit te voeren zonder steun van familie, zonder dat je daar een negatief gevoel over ontwikkeld.

Wat bedoel je eigenlijk met 'los gemaakt van je ouders'?? Ja ik ben op mezelf gegaan, maar dat is een logische stap op een bepaalde leeftijd toch? Verder nog goede band met ze, en zal ook altijd alles voor hun doen. Het is niet zo dat ik mijn ouders verwaarloos en nu ineens iets van hen verwacht dat ik hen zelf niet geef..
 
Ik denk dat het goed is om eens aan je ouders te vragen waarom ze jou niet tijdelijk terug in huis willen nemen. Doen ze dat om zo jou proberen tegen te houden om naar Australie te gaan, of misschien wel om het je gewoon iets moeilijker te maken om zichzelf te overtuigen dat je dit nieuwe avontuur wel aan zou kunnen. Misschien kan je op die manier de communicatie goed op gang brengen en maakt dat voor jou dingen duidelijker. Succes moppie :)
 
Wouw Gwen, ik zie dat ik behoorlijk heb moeten bijlezen, wat een gedoe allemaal. Ik hoop dat het allemaal met een sisser afloopt en dat alles berust op miscommunicatie. Je hebt in Melbourne altijd nog een adres, je bent van harte welkom bij ons, logeerkamer is altijd beschikbaar, eventueel een tent met kampeerspullen zijn ook aanwezig.

Ik zou je aanraden om aan de westkust te beginnen en dan via noord naar het zuiden en als laatste het oosten te doen, wij hebben als backpacker/flashpacker ervaren dat de oostkust toch iets meer feesten is en dat de serieuzere backpacker aan de westkust zit. Het risico aan de oostkust is dat je sneler door je geld heen raakt (tenzij de oosterlingen onderdak aanbieden ;)) mijn idee was toen ook om alleen te gaan backpacken en ook mijn ouders vondenhet niet zo'n stak plan, ik heb het geluk gehad om Johan tegen te komen en ik vond het leuke van met z'n 2en dat je je ervaringen kan delen en er heerlijk over kan nagenieten. Via australian backpackers kan je veel info vinden en misschien kan je op zoek gaan naar een reisgenoot (als je dat wil natuurlijk) om je ouders een beetje rust te bieden.

Super veel succes
Groetjes
Yvonne
 
Thanks voor jullie berichtjes Sas en Yvonne!

Dat idee over de oostkust had ik ook al ja :D Mij trekt de westkust en het 'echte australie' ook meer. Maar dat neemt niet weg dat ik toch ook wel even (kort) naar de oostkust wil gaan, omdat ik dat gedeelte de vorige keer ook al niet heb gezien.

Ik denk dat ik gewoon een Xpdite logeer reis moet gaan maken! Haha.. Super leuk dat iedereen zo lief is om mij uit te nodigen!
 
Gesprek met mijn ouders gehad!!

Ik heb goed gemediteerd en mezelf voorgenomen dat ik hoe dan ook rustig zou blijven en positief zou blijven. Denk dat het ook zeker geholpen heeft in het gesprek omdat ik denk ik echt rust uitstraalde.
Mijn moeder zei op een gegeven moment, toen ik 'DE vraag' net wilde gaan stellen, 'Ik denk dat ik nu iets ga horen wat ik niet wil horen'.. Dus ik beaamde dat al, omdat ik dacht dat ze het over ik bij hun wonen had. Maar toen zei ze 'Niet lenen toch he!?!?'... Dus dat viel me alles mee, haha. Dus toen maar DE vraag gesteld en mijn idee voorgelegd om 4 maanden bij hun en opa en oma door te brengen. Ze namen het heel goed op en waren in de verre verste niet meteen negatief. Echt totaal onverwachts!!! Ze gaan samen natuurlijk nog even overleggen, maar ik denk dat 1 maand toch zeker wel gaat lukken. Al zou ik 1 maand bij opa en oma kunnen blijven, 1 maand thuis en misschien nog 1 maand bij vrienden en een oom, dan heb ik toch al 3 maanden huur opgespaard en dat is ook wel oke!
Mijn ouders staan er al een stuk positiever tegenover, maar hebben nog wel zorgen over het contact als ik eenmaal in Australië zit omdat ze bv niet weten of ik ergens ben aangekomen of niet als er geen bereik is... Maar daar kunnen we vast goede afspraken over maken zodat zij niet in Nederland zitten, constant zorgen makend om mij.

I'm happy! :D

Als ik 4 maanden bij fam kan verblijven heb ik minimaal 5350 euro om mee te nemen naar Australië voor mijn 6 maanden. Dat is WEL genoeg toch? :p Iets beter als mijn vorige plan :rolleyes:
 
Klinkt goed en met dat geld moet je dan een heel eind komen. Helemaal als je de dure hostels vermijd en low budget eet...
 
Backpacken in Australië... NIET DOEN!
Vele Xpdite-ers zullen dit met mij beamen: JE LOOPT EEN GROOT RISICO.

Je zult het gevreesde virus oplopen. Incubatietijd circa 6 maanden. Daarna: LEVENSLANG BESMET
En er is nog steeds geen medicijn gevonden voor het AUSTRALIË VIRUS

Supergaaf om deze thread te lezen. Zo zie je ook weer veel van anderen. Iedereen heeft het weer op een andere manier gedaan, iedereen heeft mooie dingen gezien en gedaan, maar ook probleempjes gehad.
Zo stond ik een keer langs de kant van de weg op een open plekje, ergens bij Mataranka (NT) ofzo, kwam er ieder half uur een auto voorbij luid toeterend en schreeuwen: This isn't a camp site!! Na een uurtje of wat was ik het zat en ben een kilometertje verder gereden en heb daar in de berm overnacht.

Backpacken is "the way to go". Fruitplukken is niet erg prettig werk, maar wel een leuke ervaring. En in de hostels kom je de leukste (maar soms ook vervelende) mensen tegen.

Vertel nog maar niet aan je ouders en werkgever dat je waarschijnlijk besmet raakt met het virus en daarna wil gaan emigreren:). That would be too much for now!
 
Back
Top