...Een idee voor als je de moed al hebt opgegeven...PLUS een vraag

theobviousexpert

New Member
Ik heb hier behoorlijk wat mensen zien posten die hun leeftijd nog (enigzins) meehebben, maar voor de rest "afgekeurd" zouden zijn om op basis van huidige vaardigheden en ervaring naar Australie te kunnen...

...Kan behoorlijk shit zijn. Misschien ben ik daar ook iemand van; moet een grondige beoordeling wat duidelijkheid in bieden...maar misschien valt het allemaal nog al mee.

Hoe dan ook, je kan natuurlijk altijd gewoon een wat meer "langetermijn" perspectief aannemen, en gewoon WEL zorgen dat je de nodige vaardigheden en ervaringen op je naam zetten.

Dan kan je beter vragen stellen als:

-Waar kan je in Nederland het beste een opleiding / traject volgen om bijvoorbeeld Timmerman, Electricien, Automonteur, etc. te worden als je eigenlijk gewoon helemaal opnieuw moet beginnen?

Het ROC? Zijn er ook "apprenticeships" hier in NL? Hoe lang duurt het ongeveer totdat je "echt" timmerman, etc. bent??

>>> Als iemand antwoorden op deze vragen heeft zou ik het graag weten!

Nog een idee: Als laatste optie kan je (ongeacht je leeftijd) altijd een eigen internetbedrijfje starten; dat in Australie uitvoeren; en 1 keer in de 3 maanden even op vakantie naar Bali, Thailand, NL of NZ...om de toeristen status te verversen. Bovendien als dit echt goed zou lopen ga je gewoon voor een business visa...)
 
Leerling wezen noemden ze dat in NL als ik mij niet vergis, wel toen ik het deed. In NL duurt dat 2 jaar.
In AUS duurt dat 4 jaar, verschil met NL is dat je in NL wel een serieuze opleiding krijgt en ook daadwerkelijk wat leert op school die ene dag in de week.
Builders, sparkies en plumbers is altijd goed, vooral de laatste 2.

Aussies houden van diploma's, zodra je ze hebt en / of binnen bent zijn ze niets meer waard... (ze rijden hier niet voor niets met bumper stikkers; Tasmania Explore the corruption) ;)
 
Helemaal top. Weet je ook of "Leerling wezen" iets waar je voor kan aankloppen bij in principe ieder "erkend leerbedrijf" / iedere vakman?
 
Geen idee, dat heeft het bedrijf toen geregeld.

In NL heeft iedere branche zn eigen opleiding geloof ik, in AUS gebeurd alles door TAFE...

Ik denk dat je het beste gewoon bij een bedrijf binnen kunt lopen en dan vragen.
 
Een "internetbedrijfje" beginnen en daarmee jezelf onderhouden is niet zo eenvoudig.

En 9 maanden in AU wonen en 3 maanden naar Bali gaan, terwijl je geen provisional/permanent visum hebt, lijkt me praktisch niet mogelijk. En als het al mogelijk is, dan ben je meer een toerist en mis je de nodige sociale voorzieningen lijkt mij. Ik zou naar een andere oplossing zieken dan het systeem te gamen.

Overigens met genoeg geld kan je geloof ik een investerings- of renteniervisum krijgen.

Maar out of the box denken is altijd goed. Succes!
 
Een "internetbedrijfje" beginnen en daarmee jezelf onderhouden is niet zo eenvoudig.

En 9 maanden in AU wonen en 3 maanden naar Bali gaan, terwijl je geen provisional/permanent visum hebt, lijkt me praktisch niet mogelijk. En als het al mogelijk is, dan ben je meer een toerist en mis je de nodige sociale voorzieningen lijkt mij. Ik zou naar een andere oplossing zieken dan het systeem te gamen.

Overigens met genoeg geld kan je geloof ik een investerings- of renteniervisum krijgen.

Maar out of the box denken is altijd goed. Succes!

Internetbedrijfje beginnen = wel redelijk eenvoudig, alleen kan een tijdje duren voordat je er inderdaad van rond komt. Denk aan een jaar of 2. Voordeel daarvan is dat als het eenmaal staat het vrij passief inkomen kan zijn en bovendien ook nog eens een bron van inkomsten is die binnenkomt waar dan ook ter wereld.

Je houdt je basis gewoon in NL maar kan dus 90% van de tijd zitten waar je wilt; dus ook in Australie. De stap naar investering zou dan inhouden 800.000+ AUD, dus dat is wel even iets meer. :]. Praktisch valt het best mee; als je een Taxfile # hebt (wat je kan krijgen via een WH) en het postadres van bijvoorbeeld een Hostel kan je al een bankrekening openen; zelfde geldt bijvoorbeeld voor een sportschool abo. Kwa pensioen etc kan je het wel vergeten idd...maarja...misschien kunnen we dat sowieso wel vergeten over een paar jaar. :/.

Anyways tuurlijk is het minder solide; maar na verloop van tijd en geldgroei kan je uiteindelijk overal wel neersettelen...zolang je idd geld hebt.
 
Ik vind het out of the box denken echt heel goed en ben inderdaad een groot voorstander van het lange termijn denken. Dus je eerste optie om eerst in Nederland te kijken welke opleidingen je kunt volgen lijkt me prima.

Ik denk dat werken op een toeristenvisum bijzonder onverstandig is, zeker met het oog op de sociale voorzieningen. Je zult maar arbeidsongeschikt raken of aansprakelijk worden gesteld. Ik ben van nature misschien wat voorzichtig, maar vind wel dat je dat in het oog moet houden.

Overigens is het een groot probleem in Nederland dat er geen echte vakscholen meer zijn. In Belgie des te meer overigens, die doen dat prima. Maar je beste kans is nog een VMBO school van het een of ander.
 
Internetbedrijfje beginnen = wel redelijk eenvoudig, alleen kan een tijdje duren voordat je er inderdaad van rond komt. Denk aan een jaar of 2. Voordeel daarvan is dat als het eenmaal staat het vrij passief inkomen kan zijn en bovendien ook nog eens een bron van inkomsten is die binnenkomt waar dan ook ter wereld.

Je houdt je basis gewoon in NL maar kan dus 90% van de tijd zitten waar je wilt; dus ook in Australie. De stap naar investering zou dan inhouden 800.000+ AUD, dus dat is wel even iets meer. :]. Praktisch valt het best mee; als je een Taxfile # hebt (wat je kan krijgen via een WH) en het postadres van bijvoorbeeld een Hostel kan je al een bankrekening openen; zelfde geldt bijvoorbeeld voor een sportschool abo. Kwa pensioen etc kan je het wel vergeten idd...maarja...misschien kunnen we dat sowieso wel vergeten over een paar jaar. :/.

Anyways tuurlijk is het minder solide; maar na verloop van tijd en geldgroei kan je uiteindelijk overal wel neersettelen...zolang je idd geld hebt.
Om even op zijn "Jack's" te reageren. Lekker doen wat je nu roept. Internet bedrijfje beginnen, inkomsten binnenhalen op je toeristenvisum, niet kunnen aantonen waar je inkomen vandaan komt, of je moet je belasting in Nederland betalen. Dan kan het, maar de vraag die jezelf moet stellen is of je dan gemigreerd bent of dat je gewoon op vakantie bent.

Je mag niet werken op een tourist visa, niet voor Australische bedrijven dus ook niet voor je eigen internetbedrijf dat gevestigd is in Nederland voor een Australische opdrachtgever. Je garandeert jezelf een keiharde kick out of the bloody country als je het wel doet.
 
1. Het is niet mijn plan. Maar het is wel een mogelijkheid voor de genen die eigenlijk al geen manier hebben om hun droom wel te realiseren.
2. Je mag best werken voor je eigen bedrijf in NL als je in Australie zit. Net zo als je op vakantie bent terwijl je werk hebt in Nederland en een belletje doet met je baas of een paar emails verstuurd terwijl je op vakantie bent. Je wordt er niet het land voor uitgeschopt want je staat nergens geregistreerd. Dat is het hele punt: In NL geregistreerd staan, maar elders wonen. Jij bent zeker van de overtuiging dat de immigratiedienst een soort KGB is ofzo. ;).

Edit: Inderdaad geen goed idee om dan in AU een bankrekening te openen...maar die kan je ook gewoon in NL houden.

GEEN volledige emigratie dus, maar wel beter dan de rest van je leven in het grijze kikkerlandje uitteren als dat je enige alternatief zou zijn. Bovendien hoef je hier niet rijk voor te zijn, geen lening voor aan te vragen; alleen maar wil en kunnen volhouden.
 
Last edited:
Als je echt perse weg wilt uit Nederland zijn er toch ook nog andere mooie landen waar je kunt gaan wonen en wel legaal een visum kunt krijgen (in Europa ergens..?)
 
1. Het is niet mijn plan. Maar het is wel een mogelijkheid voor de genen die eigenlijk al geen manier hebben om hun droom wel te realiseren.
2. Je mag best werken voor je eigen bedrijf in NL als je in Australie zit. Net zo als je op vakantie bent terwijl je werk hebt in Nederland en een belletje doet met je baas of een paar emails verstuurd terwijl je op vakantie bent. Je wordt er niet het land voor uitgeschopt want je staat nergens geregistreerd. Dat is het hele punt: In NL geregistreerd staan, maar elders wonen. Jij bent zeker van de overtuiging dat de immigratiedienst een soort KGB is ofzo. ;).

Edit: Inderdaad geen goed idee om dan in AU een bankrekening te openen...maar die kan je ook gewoon in NL houden.

GEEN volledige emigratie dus, maar wel beter dan de rest van je leven in het grijze kikkerlandje uitteren als dat je enige alternatief zou zijn. Bovendien hoef je hier niet rijk voor te zijn, geen lening voor aan te vragen; alleen maar wil en kunnen volhouden.
Waar betaal je dan belasting?
 
Hoe lang denk je uberhaupt dat je op toeristenvisa binnen kan blijven komen zonder dat immi vragen gaat stellen? En hoe ga je een woning vinden op een toeristenvisum? Deze constructie is leuk voor een korte termijn, terwijl je hier echt de toerist uithangt, maar dit ga je geen jaren volhouden.
 
Hoe lang denk je uberhaupt dat je op toeristenvisa binnen kan blijven komen zonder dat immi vragen gaat stellen? En hoe ga je een woning vinden op een toeristenvisum? Deze constructie is leuk voor een korte termijn, terwijl je hier echt de toerist uithangt, maar dit ga je geen jaren volhouden.

Je kan zolang binnen blijven als je wilt; afgezien van af en toe het land uitwippen om je visum te vernieuwen (iets wat je waarschijnlijk toch doet om vrienden / familie te bezoeken, etc). Een woning huren kost geld, geen visum. Een BAAN krijgen; daar heb je een visum voor nodig...maar die baan heb je niet nodig als je een eigen bedrijf hebt. En sinds je nog steeds in het "betrouwbare" Nederlands systeem staat ingeschreven, is er geen enkel probleem.

Weet je wel hoe veel rijke oudjes op deze manier hun pensioen vieren? Die worden ook heus het land niet uitgeknikkerd omdat ze te veel geld uitgeven in Australie zonder te leunen op hun systeem...

Een internet bedrijf (bijvoorbeeld een goedlopende webshop) haalt makkelijk een ton binnen (heb meerdere vrienden die in die situatie zitten). Je hoeft echt geen bol.com te hebben; die draait namelijk ongeveer 500.000.000 per jaar aan omzet...

Bovendien is er een verschil tussen de eerste emigratie-overgangsfase van 1-5 jaar...en de mogelijkheden die ontstaan nadat je bedrijf verder zou uitgroeien, je ergens langer zou verblijven, en het geld dat je kan sparen en investeren in een ander (bijvoorbeeld Australisch) bedrijf. 800.000 AU$ aan "assets" (business visa) lijkt veel, maar in de praktijk is dat gewoon een stabiel maar simpel en klein bedrijfje zoals een hotelletje of goedlopende bar.

Waar betaal je dan belasting?
NL

@ iedereen: Natuurlijk is een visa hebben handiger, beter, en minder gezeik dan geen visa hebben. Aan de andere kant is "out of the box" denken soms slim; en hoeft ook helemaal niet illegaal te zijn.

Ik begon deze thread eigenlijk omdat ik zelf ook een internetbedrijfje heb...en voor de keuze stond om een baan aan te nemen of het bedrijfje verder uit te bouwen.

Ik ga uiteindelijk simpelweg voor de baan omdat ik nog jong genoeg ben, en eigenlijk behalve wat werkervaring niet heel veel meer hoef te doen....en JA omdat ik daadwerkelijk 100% wil emigreren.

MAAR er zijn ook mensen die eigenlijk zo goed als "ongeschikt" zijn verklaard op basis van hun huidige situatie en de immigratiewetten.

Het gaat uiteindelijk om waarde te kunnen bieden aan een land en haar economie. Als je dat doet, is alles mogelijk.
 
Last edited:
Waar betaal je dan belasting?

Als belastingadviseur even mijn donatie hierover expert... Dat is iets te makkelijk gedacht naar mijn bescheiden mening. Zeker met het oog op recente OECD rapportages over zogenoemde "base erosion" zijn landen de laatste tijd veel attenter op belastingontwijking constructies en dubbele woonplaatsen.

Het land waarin je belasting betaalt over de winsten uit een bedrijf wordt niet alleen bepaald door formele factoren zoals waar je staat ingeschreven en waar je bedrijf is geregistreerd, maar wordt gebaseerd op de feiten en omstandigheden (waaronder die formele factoren als ondersteuning). Als ik een Australische inspecteur was, zou ik (denk ik met succes) kunnen verdedigen dat dit bedrijf gevestigd is in Australië. Immers, de directie van het bedrijf is de meeste tijd effectief in Australië en de beslissingen worden daar genomen.

Als ik daarentegen een Nederlandse belastinginspecteur was, zou ik de formele factoren van waar "woont" de directie (ingeschreven in Nederland) en waar is de bankrekening etc etc aangrijpen om te stellen dat er sprake is van belastingplicht in Nederland.

Nu zijn er gelukkig verdragen tussen Nederland en Australië, waardoor je waarschijnlijk dubbele heffing over je winsten gaat voorkomen, maar wij zijn in Nederland ooit 10 jaar aan het procederen geweest met de belastingdienst in Nederland over deze dubbele woonplaats.
 
Als belastingadviseur even mijn donatie hierover expert... Dat is iets te makkelijk gedacht naar mijn bescheiden mening. Zeker met het oog op recente OECD rapportages over zogenoemde "base erosion" zijn landen de laatste tijd veel attenter op belastingontwijking constructies en dubbele woonplaatsen.

Het land waarin je belasting betaalt over de winsten uit een bedrijf wordt niet alleen bepaald door formele factoren zoals waar je staat ingeschreven en waar je bedrijf is geregistreerd, maar wordt gebaseerd op de feiten en omstandigheden (waaronder die formele factoren als ondersteuning). Als ik een Australische inspecteur was, zou ik (denk ik met succes) kunnen verdedigen dat dit bedrijf gevestigd is in Australië. Immers, de directie van het bedrijf is de meeste tijd effectief in Australië en de beslissingen worden daar genomen.

Als ik daarentegen een Nederlandse belastinginspecteur was, zou ik de formele factoren van waar "woont" de directie (ingeschreven in Nederland) en waar is de bankrekening etc etc aangrijpen om te stellen dat er sprake is van belastingplicht in Nederland.

Nu zijn er gelukkig verdragen tussen Nederland en Australië, waardoor je waarschijnlijk dubbele heffing over je winsten gaat voorkomen, maar wij zijn in Nederland ooit 10 jaar aan het procederen geweest met de belastingdienst in Nederland over deze dubbele woonplaats.

Nice. Nou gelukkig geregeld dus. ;).

Met een goeie fiscalist kom je hier sowieso best uit denk ik. Voor veel rijke mensen en bedrijfseigenaren is belasting betalen iets wat op zich al genoeg reden kan zijn om ergens anders te gaan wonen, of het bedrijf in Luxemburg te registeren. Niet iets waar de meesten van dit forum (inclusief mijzelf) zich waarschijnlijk uberhaubt mee te maken zullen gaan hebben...maar:

If there's a will; there's a way. En dat geldt dus ook met emigratiedromen of voor jezelf de ideale lifestyle willen creëren .
 
Je kan zolang binnen blijven als je wilt; afgezien van af en toe het land uitwippen om je visum te vernieuwen (iets wat je waarschijnlijk toch doet om vrienden / familie te bezoeken, etc).

Een woning huren kost geld, geen visum. Een BAAN krijgen; daar heb je een visum voor nodig...maar die baan heb je niet nodig als je een eigen bedrijf hebt. En sinds je nog steeds in het "betrouwbare" Nederlands systeem staat ingeschreven, is er geen enkel probleem.

Weet je wel hoe veel rijke oudjes op deze manier hun pensioen vieren? Die worden ook heus het land niet uitgeknikkerd omdat ze te veel geld uitgeven in Australie zonder te leunen op hun systeem...
OK, je hebt dud duidelijk geen idee of bent erg naief.

Een visum is geen recht. Het is aan de beambte om te besluiten of ze het jou wel zullen toekennen. Als je dus al een paar jaartjes op toeristenvisa in Australie hebt vertoefd dan zullen die echt wel je beweegredenen onder de loep gaan nemen en als ze het niet vertrouwen dan kom je er simpelweg niet meer in. En oudjes komen niet om te werken, dus lagere risicogroep.

Huren werkt hier een beetje anders dan in Nederland. Verhuurders willen zekerheden en controleren van alles. In sommige plekken zul je er wellicht mee wegkomen als je een flinke zak geld vooraf ovedraagt, maar in de meeste gevallen willen ze weten dat je werk in OZ hebt of zult gaan hebben.

Maar goed, jij bent de obvious expert...
 
Ik heb me er niet in verdiept, maar was er eigenlijk vanuit gegaan dat het ook voor oudjes niet zo makkelijk is. Dat het bv niet zo is dat m'n schoonouders hier na hun pensioen het hele jaar kunnen gaan wonen? Tenzij ze iets anders als een tourist visa regelen, maar daar zaten ook allerlei regels en spaarpotten aan vast. Vanwege het feit dat oudjes vaak hogere zorgkosten hebben, dacht ik?

Buiten dat, wij hebben echt overal ons visumpapier voor moeten kopieren. Het huis ook, en de bankrekening. En je hebt die TFN nodig, anders betaal je veel belasting op je spaarcentjes. Die je ook in Nl kunt laten staan, maar dan zit je tegen extra bankkosten aan denk ik? Misschien dat je iemand zo gek kunt krijgen om voor jou een tweede huis te regelen en/of een rekening te openen, maar dat lijkt me ook niet zo makkelijk.

Het zou leuk zijn als het zo kon, hier onbeperkt/een aantal jaar op een toeristenvisum wonen. Maar ik heb het vermoeden dat het niet zo makkelijk gaat, anders waren er vast wel meer die het deden?
 
wacht, ik kan het natuurlijk ook even opzoeken. Al heb ik het vermoeden dat de meesten het ondertussen beter weten dan ik ;)

http://www.immi.gov.au/visitors/tourist/ max 12 maanden, dan moet je weer vertrekken. En er staat iets over dat je niet meer dan 12 van de 18 maanden in Australie mag zijn, dus dan kun je na een half jaar weer terug komen. Theoretisch gezien.

http://www.immi.gov.au/visas/visitor/600/applicants.htm voor ouders. Als ze niet in aanmerking komen/geen aanvraag hebben lopen voor een parent visum, dan kunnen ze een visum voor 3 jaar krijgen, maar dan max 12 van de 18 maanden hier zijn.

klopt dit?
 
Back
Top