making it happen (hopelijk!)

Truus

Active Member
We zijn nu al even bezig, vooral met papieren verzamelen, laten certificeren en vertalen. Maar dat leek me nu niet meteen iets waar andere leden veel aan zouden hebben. Daar is nog niet veel spannends en/of opwindends aan, vandaar dat we nog geen Lastavaza gestart waren. Maar nu begint er een en ander te roeren op ons pad, wat ons alleszins erg raakt, dus toch maar beslist om een topic op te starten. Enerzijds om het af en toe van me af te kunnen schrijven, anderzijds als een soort van wishful thinking in de hoop dat dit nog een lang draadje mag worden met een positieve afloop ::)

OK, concreet:

Half vorig jaar zijn we ervan beginnen dromen om dit kikkerlandje achter ons te laten en onze kids (4 stuks) aan den lijve te laten ondervinden dat er meer bestaat dan politiek gezever, navelstaarderij, beton, norse mensen die mekaar 't licht in de ogen niet gunnen,... Eerst kwam Nieuw Zeeland op de proppen, daar heb ik ooit in een ver verleden een prachtvakantie doorgebracht, waarna ik mezelf beloofde er ooit eens terug te komen (wat ik tot nochtoe nog niet heb gedaan)... Toen we daarvoor de kansen aan 't uitzoeken waren, is stilaan Australië komen bovendrijven en heeft NZ beetje bij beetje verdrongen. En tegen eind september waren we ervan overtuigd: we zouden onze kansen proberen in Oz.

Vervolgens zijn we serieus aan 't puzzelen geslagen: hoe geraken we in godsnaam daar? Ikzelf heb een baan die niet aansluit bij mijn studies, geen diploma dat aansluit bij mijn werkervaring, maar wel een universitair diploma, vrij goede kennis van het engels en val nog binnen de leeftijdsgrens van punten. Probleem is wel dat mijn beroep niet op de SOL staat. Mijn partner heeft geen universitair diploma, maar wel een graduaat, is al ruim 7 jaar in die richting tewerkgesteld, is ietsje minder goed in engels en is intussen de 40 gepasseerd. Zijn beroep staat wel op de SOL, maar hij geraakt niet aan de 65 punten. We hebben ons dan maar laten bijstaan door mensen die er iets van kennen en hebben een kansbeoordeling laten maken. In oktober bleek die redelijk positief te zijn. We kregen te horen dat we via een State Sponsorship door SA wel zouden kunnen proberen: op die SSML staat mijn beroep wel op.

Manlief moest er wel nog even aan wennen. In november en december hebben we er nog veel en lang en niet altijd even rustig over gepraat en gediscussieerd en uiteindelijk de knoop doorgehakt. In januari hebben we dan het contract ondertekend bij 'ons' migratiebureau en was het startschot gegeven.

We (=ik, want ik ben aanvrager) zijn dan als een razende papieren gaan verzamelen. Niet evident, want we zitten eigenlijk nog midden in een verbouwing waardoor nog heel veel van onze minder frekwent gebruikte paperassen in dozen verpakt bij ouders, zus en schoonfamilie op zolder stonden. Gelukkig wel op vrij korte termijn alles bijeen gekregen, ook de documenten van de gemeente (mijn collega's die nog niks mogen weten :unsure: ) e.d. Vervolgens langsgeweest bij de burgemeester (eigenlijk ook mijn baas, die dus ook niks mag weten :unsure: ) om alles te laten certificeren. Momenteel zijn alle te vertalen documenten bij de vertaler, die ze begin volgende week klaar heeft. Dan kan alles opgestuurd worden naar Vetassess en zijn we ook echt gestart.

MAAR maandag hebben we ontdekt dat mijn beroep op de SSML-lijst van SA gewijzigd is naar 'special conditions apply' wat wil zeggen dat alleen 'recent South Australian graduates' in aanmerking komen. We staan dus voor een aanzienlijke 'road block'
undecided.gif
.

Het bureau ziet er niet meteen graten in: doorgaan, in juli worden de nieuwe lijsten gepubliceerd. Tegen dan is de Vetassess-procedure afgerond en sta je klaar om als een van de eersten State Sponsorship aan te vragen obv de nieuwe lijsten.

Ik geef eerlijk toe, ik stel mij hier serieuze vragen bij: er zijn toch geen garanties dat we dan terug op een lijst gaan staan, er was er nu maar 1tje waar we opstonden... En dan zal SkillSelect worden ingevoerd, waarvan we nog niet weten hoe dat gaat uitdraaien...

Ergens vrezen we dat we niet meer enkel op dat paard moeten wedden. Andere pistes uitproberen, zoals bv een Employer Sponsored (wat niet zo eenvoudig blijkt, de werkgevers die willen sponsoren lijken niet zo dik bezaaid als we de geruchten mogen geloven) of zoals een heel vriendelijk vogeltje ons influisterde een off-list nominatie...

In elk geval geven we zeker nog niet op. We blijven deze weg voorlopig nog voort bewandelen, er moest zo op 1/7 eens positief nieuws komen, niwaar?
 
Hoi Truus,
ik leef met je mee! Wij kwamen er tijdens de visum aanvraag procedure ook achter dat het beroep van mijn man van de SOL was verdwenen. Balen. Nu proberen we employer sponsored te gaan. Succes! En wie weet idd wat er op 1/7 komt!
Wat is een off list nominatie?
Groetjes!
 
Welke functie's hebben jullie?
Welke diploma's hebben jullie?

Je moet gewoon op een temp visa (WHV) komen en dan na 1 maand werken in een regionaal gebied kan je met een subclass 857 visum een permanent visum krijgen. Dat doet iedereen hier en het behoorlijk simpel.

Ik heb persoonlijk een working holiday visa aangevraagd online en meteen gekregen. Op vliegtuig getapt en na 2 dagen had een baan. NIET naar uitzendbureau's gaan, maar gewoon lekker zelf de bedrijven binnen stappen!!
Ik heb deze functie nog nooit uitgevoerd en heb zelfs nog eens niet in deze industrie gewerkt....dus het is zeer simpel om iets anders te doen. Ben nu een project manager in de bouw en in Nederland was ik een Consultant voor CAD/CAM software..... wel heb ik HTS werktuigbouwkunde en ben 28 jaartjes jong!

Mijn Noord Queensland ervaring is...
Als je Nederland verlaat door het politiek gezever, navelstaarderij, beton, norse mensen die mekaar 't licht in de ogen niet gunnen,... Dan kan het nog wel is gaan tegenvallen, dit is erger in Australië en mensen zijn hier minder sociaal als in Nederland.
Als je hier opstap gaat loop je net zo goed de kans om in elkaar geslagen te worden als je grote mond hebt...


Ik vind de mensen wel een stuk vriendelijker hier en easy going... Vooral in Townsville waar ik woon moet je het zien als een achterwijk in Nederland. Gare auto's, tattoos, BBQ en lekker crossen met de crossmotors :) en beetje schijt aan alle regels. Voor mij uiterst ideaal!!
 
Je moet gewoon op een temp visa (WHV) komen en dan na 1 maand werken in een regionaal gebied kan je met een subclass 857 visum een permanent visum krijgen. Dat doet iedereen hier en het behoorlijk simpel.

Dat kan alleen als je tussen de 18 en 30 bent, lijkt me hier niet van toepassing...
 
dat lijkt me ook niet nee. Bovendien, met vier kinderen wil je een iets stevigere basis om op te vertrekken dan hopen dat je snel een baantje vindt.

Het is echt balen, als je beroep van de SS lijst afgaat als je halverwege het proces zit. Misschien komt het nog ergens terug, misschien niet. Misschien vind je een werkgever als sponsor, misschien niet. Het is die onzekerheid die het zo moeilijk maakt! En het is niet alsof het gaat om de keus voor de volgende auto die je koopt, het gaat om een keuze die heel veel gevolgen heeft voor het hele gezin. Als je dan niet weet waar het heen gaat, is dat hartstikke moeilijk.

Truus, ik voel met je mee. Wij hadden die teleurstelling eerst ook: ons eerste bureau (Migration Bureau) vertelde ons doodleuk dat we niet in aanmerking zouden komen. De teleurstelling die we toen voelden was voor ons een eye-opener, we wilden dit echt! Met Rob hebben we toen een skype gesprek gehad en die zei ook eerst dat het moeilijk kon worden, tenzij... daarna hebben we nog wat dingen uitgezocht en toen kwam er langzaam weer hoop terug. Nu hebben we ons visum. Het kan dus wel, maar misschien ook niet.
Misschien ergens een second opinion vragen?

sterkte!
 
Ideetje om over na te denken is solliciteren bij een global company (US of Nederlands) en je dan over laten plaatsen (relocaten). Dan regelt het bedrijf voor je al het papierwerk wat btw heel erg snel kan gaan. Mij dachten ze al in 6 weken op de nieuwe functie te hebben maar gelukkig heb ik dat nog even kunnen rekken :)


Maar aangezien jullie allebei Universitair geschoold zijn is dit wellicht ook een mogelijkheid om over na te denken!
 
Heel erg bedankt allemaal voor de lieve berichten. Wat is dit toch een geweldig forum! Niet alleen omwille van de info, dat op zich is dikwijls al van onschatbare waarde, maar ook omwille van de steun op de moeilijke momenten. Doet echt goed, er zijn immers zo weinig mensen in je onmiddellijke omgeving die ervan weten vooraleer er ook maar iets meer zeker is...:wink:

@Wimmel: Mbt een WHV, dat is inderdaad, zowel omwille van de leeftijdsgrenzen als omwille van onze gezinssituatie, geen optie. Had mooi geweest, maar we zijn eerder laatbloeiers wat dat betreft. Toch bedankt voor het meedenken, appreciate it!

@Lamarck: thx voor de tip, die second opinion hoeft niet echt, denk ik. Naar mijn bescheiden mening (en ik hebgelezen dat velen op dit forum deze mening delen ^_^ ) zitten we echt wel snor qua bureau, alleen zijn de omstandigheden ons niet zo gunstig gezind op dit moment. Daar kunnen zij ook weinig aan doen, natuurlijk.

Zoals gezegd hopen we op beterschap na een aantal maanden, maar vermoedelijk gaan we toch proberen om al een paar pijlen op Employer Sponsored te richten. Just to cover all options. We zullen sowieso vooral op SA blijven mikken, als het dan op 1/7 toch positief blijkt uit te draaien, hebben we daar toch al contact gelegd of toch minstens onze naam een beetje doen rondgaan (hopen we).

@Lodewijk: natuurlijk ook een optie, moeten we ook eens bekijken. De werkgever van mijn partner was al aan 't zoeken naar een voet aan de grond in de US, wie weet kan hij wel overtuigd worden om in Oz een poot op te zetten?...

Onze functies: ik ben adjunct stedenbouwkundig ambtenaar met een diploma licentiaat Politieke en Sociale Wetenschappen. Mijn partner is senior consultant bij een mobiliteitsadviesbureau en heeft een diploma graduaat in de Verkeerskunde. Dus als jullie iemand weten die ergens in Oz een plaatsje voor ons vrij heeft....:p
 
Right, let the waiting begin.... Documenten Skills Assessment opgestuurd, wachten nog even op goedkeuring van 't bureau en dan een paar maandjes op goedkeuring van Vetassess. 't Schijnt dat die niet echt snel zijn, dus we zullen ons maar ineens makkelijk zetten :rolleyes: .
Volgende stap: IELTS op 21/4. Kunnen we nog een paar weekjes flink op oefenen. Zal nodig zijn: overal 8/9 nodig! Nu is mijn Engels niet slecht, maar let's not take it for granted! Better safe than sorry, niwaar?
Als de IELTS achter de rug is, gaan we toch maar proberen een aantal (liefst zoveel mogelijk natuurlijk) sollicitatiegesprekjes los te krijgen en ons op de Employer Sponsored-piste storten.

Nog een end te gaan dus, maar stapje voor stapje en dan komen we er wel...
 
Vetasses took us 6 no 7 months... Nu is dat geloof ik wel uitzonderlijk lang omdat we/m2a ze toch echt moesten overtuigen dat we die ervaring wel hebben... Maar succes met het uitzitten en je IELTS!
 
Thx, wij hadden gehoord dat het zo'n 3 tot 5 maanden zou duren, dus we weten dat we wel effe geduld zullen moeten hebben. Geen probleem, want we zijn toch net van de SSML gemieterd :mad: . Voor 1 juli kunnen we dus toch niet verder... Hopelijk daarna weer wel :up:
 
Ha Truus,

Dank voor jouw bericht... Wij hebben deze LaStaVaZa van jullie helemaal gemist...

Als wij het zo lezen waren wij in de race voor hetzelfde beroep (Information and Organisation Professionals nec) in dezelfde staat (SA)? :grin:

We kennen het probleem met die SOL. Maar onze escape is dat wij ook nog kunnen gaan voor een SOL binnen ICT.

Aan de andere kant hebben wij ook goede hoop op het nieuwe Skill Select Systeem. Volgens ons komen werkgevers en welwillende immigranten dan eerder bij elkaar dan nu het geval is. Als we het allemaal goed hebben gelezen tenminste....
Maar dat blijft afwachten. Net als jullie dus! :up:
 
Hey, inderdaad grappig, 'k wist ook niet dat jullie voor 'tzelfde beroep gingen. Kunnen we samen duimen :grin: . Wel fijn dat jullie een alternatief hebben, ga je dat uitproberen of wacht je af wat 't nieuwe admin. jaar brengt?
 
Precies! :smile: Dubbel duimen!

Het alternatief is even afhankelijk van de IELTS uitslag en uberhaupt het Skills Assesment van VETASSES. Die is er na 5 weken nog steeds niet. Als beiden positief zijn dan gaan wij waarschijnlijk wel wachten op de 2012-2013 ronde.


Anders op de valreep toch snel langs ACS...
 
Ok, Vetassess dossier is goedgekeurd door het bureau en wordt door hen opgestuurd. Zou 12 tot 14 weken duren...
 
Kennen ze geen Fast Track? Bij de AASW kan jevoor 150 dollar meer je uitslag in 2 weken krijgen. (Kan alleen in bepaalde perioden)
 
Back
Top