Familie S
XPdite Sponsor
Why do plates move?
Mantle convection
Mantelconvectie
Gravitationele compressie
Compressie
Ik dacht dat deze zinnen in het stuk daar op duiden:
Als ik het snap staat hier dat het bewegen van de platen oa komt door mantelconvectie, wat weer veroorzaakt wordt door de warmtestroming vanuit de aarde naar de oppervlakte. De bron van deze warmte is de ontstane warmte als gevolg van gravitationele compressie.
En dat komt weer door de zwaartekracht! Je hebt helemaal gelijk. Thanks!!
Jippie, weer wat geleerd!
Maar dan heeft de afkoeling van de kern wel als effect dat de platen schuiven toch? De krimp komt alleen door de zwaartekracht??
Maar als materie afkoelt dan wordt de afstand van de elektronen tot de kern toch ook kleiner en na het ontsnappen van het gas wordt de materie dan toch ook kleiner??
Dat doet de maan toch ook?? maan krimpt.
Hier op blz 55 staat het antwoord, je had gelijk!
Vroeger dachten ze ook dat de aarde kromp, niet zo'n gekke gedachte dus van me. :grin:
(gevalletje klok klepel bij mij dus. )
Dus eigenlijk hebben we hier te maken met een grote ramp door radioactiviteit in de kern van de aarde die een kleine ramp door radioactiviteit van een kerncentrale veroorzaakt..... Ironisch....
Maar dan is de mate waarin de mens effect heeft op klimaat verandering ook minimaal ten opzichte van het geweld dat de natuur teweeg brengt??? :huh:
En zijn de gassen uit de vulkaan dan ook radioactief en wat doen deze dan met de ozon en de atmosfeer??
En zo niet wat voor filters heeft moeder aarde daar dan voor bedacht en kunnen we die niet topassen op kerncentrales??
Of doen ze dat al?
Rest ook nog de vraag wat er over tijd gebeurd met deze radioactieve kern?
Jemig, waarom heb ik ineens zin om op het vliegtuig te stappen om een kop koffie in Hornsby te gaan halen. :wink:
Dit is leuk!!
Mantle convection
Mantelconvectie
Gravitationele compressie
Compressie
Ik dacht dat deze zinnen in het stuk daar op duiden:
Plates move for more than one reason.
3) Convection in the Mantle. The lithospheric part of the mantle cannot convect and sits on top of the asthenospheric part of the mantle that can convect. The convection causes flow through the asthenosphere, which causes the lithospheric plates on top to slowly move.
Read more: http://wiki.answers.com/Q/Why_do_plates_move#ixzz1Gq8WOpBB
Dus als ik het goed begrijp bewegen die platen wel door de afkoeling?? :huh:Mantelconvectie vindt plaats op lange ("geologische") tijdschalen. Typische stroomsnelheden zijn enkele millimeters tot enkele centimeters per jaar. Het is in de mantel de belangrijkste wijze waarop de Aarde haar interne warmte verliest.
Mantelconvectie is een mechanisme van warmtestroming, waarbij warmte uit het hete binnenste van de Aarde naar het aardoppervlak getransporteerd wordt. De temperatuur in de binnenkern van de Aarde ligt boven de 5000 °C. Op de kern-mantelgrens is dit nog 3000 °C. Er zijn twee bronnen van deze warmte:
- De in het begin van de geschiedenis van de Aarde ontstane warmte. Deze kwam vrij als gevolg van gravitationele compressie toen de Aarde ontstond, door de energie van inslaande planetoïden en meteorieten, het vrijkomen van potentiële energie door differentiatie binnenin de Aarde (vooral bij het ontstaan van de aardkern) en het verval van kortlevende radioactieve isotopen.
Als ik het snap staat hier dat het bewegen van de platen oa komt door mantelconvectie, wat weer veroorzaakt wordt door de warmtestroming vanuit de aarde naar de oppervlakte. De bron van deze warmte is de ontstane warmte als gevolg van gravitationele compressie.
En dat komt weer door de zwaartekracht! Je hebt helemaal gelijk. Thanks!!
Jippie, weer wat geleerd!
Maar dan heeft de afkoeling van de kern wel als effect dat de platen schuiven toch? De krimp komt alleen door de zwaartekracht??
Maar als materie afkoelt dan wordt de afstand van de elektronen tot de kern toch ook kleiner en na het ontsnappen van het gas wordt de materie dan toch ook kleiner??
Dat doet de maan toch ook?? maan krimpt.
"Maan krimpt door afkoelen kern"
De maan lijkt te krimpen, maar het duurt nog wel even voor hij helemaal verdwenen is. Uit onderzoek naar scheuren in het maanoppervlak blijkt dat de kern van de maan door afkoelen is gekrompen. Daardoor krimpt ook het oppervlak, zeggen wetenschappers in een artikel dat vrijdag wordt gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science. Uit het onderzoek bleek dat de scheuren 'het bewijs zijn van recente overschuivingen', waarbij gesteenten in dit geval door inkrimping over elkaar heen schuiven. In wetenschappelijke taal betekent 'recent' overigens om en nabij een miljard jaar geleden.
Mantelconvectie vindt plaats op lange ("geologische") tijdschalen. Typische stroomsnelheden zijn enkele millimeters tot enkele centimeters per jaar. Het is in de mantel de belangrijkste wijze waarop de Aarde haar interne warmte verliest.
Hier op blz 55 staat het antwoord, je had gelijk!
Vroeger dachten ze ook dat de aarde kromp, niet zo'n gekke gedachte dus van me. :grin:
(gevalletje klok klepel bij mij dus. )
Dus eigenlijk hebben we hier te maken met een grote ramp door radioactiviteit in de kern van de aarde die een kleine ramp door radioactiviteit van een kerncentrale veroorzaakt..... Ironisch....
Maar dan is de mate waarin de mens effect heeft op klimaat verandering ook minimaal ten opzichte van het geweld dat de natuur teweeg brengt??? :huh:
En zijn de gassen uit de vulkaan dan ook radioactief en wat doen deze dan met de ozon en de atmosfeer??
En zo niet wat voor filters heeft moeder aarde daar dan voor bedacht en kunnen we die niet topassen op kerncentrales??
Of doen ze dat al?
Rest ook nog de vraag wat er over tijd gebeurd met deze radioactieve kern?
Jemig, waarom heb ik ineens zin om op het vliegtuig te stappen om een kop koffie in Hornsby te gaan halen. :wink:
Dit is leuk!!