Zonnekracht Australie

Henk, ik snap joe, maar zoals ik al zei, het wordt makkelijk een welles/nietes situatie, want er is zoveel over te lezen. Over het algemeen hoor en lees ik dat het verbranden het probleem is. Niet dat er dan stel op sprong kanker veroorzaakt wordt, maar op de een of andere manier maakt het de huid blijkbaar wel meer susceptible.

Maar eigenlijk ligt mijn 'probleem' niet zo bij het zonnen (zon heb je immers ook met mate nodig, voor je vitamine D), maar bij de chemische aanpak die de meeste mensen hebben. Als je gaat uitpluizen wat er in de gemiddelde fles zonnebrand/shampoo/zeep/shampoo etc etc etc zit, dan kom je van een verrekt koude kermis thuis.

En ik denk altijd maar zo; als het niet chemisch hoeft, waarom zóuden we dan? Waarom niet wat natuur- & mensvriendelijker? Net zoals ik, hihi... :-D
 
Vandaar dat in NW Europa opgegroeide mensen - die pas halverwege hun leven naar Oz komen, minder kans maken huidkanker te krijgen dan mensen die hier zijn geboren.
Maar die nemen soms wel kleine kindertjes mee met blanke huidjes die niet gewend zijn om met een hoedje/petje/cap de deur uit te gaan :| Dus als je zelf denkt dat je eigen vel "bullet proof" is en dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen geef dan in ieder geval je kids een goede sun safety mentaliteit mee :up: Want hier wordt ze dat met de paplepel ingegoten......en if possible met een niet al te chemisch goedje om Ireen te vriend te houden  :smile: :wink: :up:.

Nou we gooien er weer eens een link met info. tegen aan! http://www.health.qld.gov.au/sunsafety/  en ok nog eentje dan: http://skinhealth.com.au/info/faq

oh ja en vergeet ook je zonnebril niet!!
Groetjes
Syl
 
Nee hoor, de mensen hier smeren zeker niet elke dag als ze gewoon gaan werken (behalve waarschijnlijk de buitenwerkers). Wanneer we een stuk gaan wandelen probeer ik zo weinig mogelijk te smeren, maar doe ik wel een overhemd met lange mouwen aan, altijd een hoed op etc.. Ben ik van plan om het strand op te gaan, ja, dan goed smeren natuurlijk.
Het is een feit dat je zelfs als je redelijk bruin bent in een half uurtje al goed kunt verbranden als je volop in de zon staat (b.v. met een mouwloos t-shirtje op een parkeerplaats bij een winkel bezig om de kano op de auto te krijgen ;-).

Over de chemicalien: Het is (nou ja schijnt) zeker zo te zijn dat er heel veel troep zit in heel veel van de smeersels. Mede ook daarom een kwestie van je kleding wat aanpassen...
 
P.S. Syl, bedankt voor je thoughtfulness; jij kent me, ik maak me zorgen over dat soort dingen.

:dunno:
 
Irene, zijn die (makkelijk) verkrijgbaar biologische en/of natuur/milieu/mens /dier vriendelijke producten ? (zonnecrème/shampoo/wasmiddel/make-up;dierproefvrij!)
Carmen
 
Hoi Carmen,

Ja hoor, health food shops verkopen ook biologische wasmiddelen, skin care, make-up, dairy, tandpasta, brood en noem maar op. En 't groeit beetje bij beetje. In de 'Organic shops' vind je nog meer biologische producten.

Toch moet je altijd de labels blijven lezen; je kan een fles shampoo vol met synthetische chemicaliën hebben, maar omdat er toevallig een biologisch druppeltje van zus of zo in zit, wordt er wel 's misbruik gemaakt van het woord 'organic'. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 3, zeg ik dan maar :)

Overigens, wel even een kanttekening bij 'dierproefvrij': wanneer dat op een product staat, betekent dat niet dat ze voor de ontwikkeling van dat produkt geen dierproeven hebben gedaan; dat hebben ze vaak al 30 jaar geleden gedaan, dus het is een beetje flauw dat op een verpakking te zetten, maar het verkoopt waarschijnlijk beter.

Er wordt ook wel erg gehamerd op 'Certified Organic', maar zodra iets gecertificeerd biologisch is, is het al vaak 150% duurder. Ik lees de ingrediënten, zoek ze soms op als ik twijfel (in het boekje 'the Chemical Maze'), en dan weet ik zo ongeveer wel hoe de vork in de steel zit.

Hier op 10 minuten rijden zit onze groentenvrouw, zij verkoopt produce van haar eigen land, en de dingen die ze niet heeft, haalt ze bij de groothandel. De 'winkel' is een grote schuur, met 2 koelkamers. Er lopen kippen en honden rond, vogels hebben nestjes in het dak, en er is niks fancy aan. Zeg maar 'rustiek' :-D, ik vind het wel een fijne sfeer hebben. Maar die vrouw zegt ook: als ik de groenten en fruit van mijn land wil laten certificeren, dan moet ik m'n prijzen verdubbelen. Tja. Daar koop ik dus op basis van vertrouwen.

Het heeft een tijdje geduurd voor ik wist waar ik wat kon vinden, maar nu ik het eenmaal weet is het makkelijk te combineren met andere dingen.

Zou je dus ooit in Brisbane terecht komen, dan kan ik je wel vertellen waar je wat kan vinden. Overigens zijn er ook bezorgservices, waarbij je online bestelt.

Dat was dus the roundabout way of saying; ja, verkrijgbaar! :)

Ireen
 
De zon schijnt hier veel feller dan in NL. Dus meer UVA en UVB stralen. Van de een wordt je bruin, van de ander krijg je huidkanker (of andersom). Als de zon schijnt voel je 'm gewoon prikken, dat is echt niet te vergelijken met NL. Onze kids lopen van top tot teen in van die (geweldige!) zwempakken en altijd pet op. Bij kindy/school is het heel simpel: geen hoed op = niet buiten spelen. In de eerste twee jaar hier ben ik een paar keer verbrand (met name op m'n bolletje) bij (zwaar) bewolkt weer.

Geen zon zien betekent niet dat de (schadelijke) straling er niet is... Echte zonnebaden zoals je in zuid frankrijk op de stranden ziet (hele dag liggen, om het half uur draaien en om de twee uur wat tanning olie) heb ik hier eigelijk nog niet gezien (in Adelaide). Eveneens een totaal gebrek aan topless zonnende dames...
 
[quote author=michielsylvia link=topic=6781.msg85571#msg85571 date=1174888283]
Eveneens een totaal gebrek aan topless zonnende dames...[/quote]

:loudcry: :cry2: :naughty2:
 
Insert Quote
Quote from: michielsylvia on Today at 17:51
Eveneens een totaal gebrek aan topless zonnende dames...
 

Australie is veel preutser dan NL (en de rest van NW-Europa). Geen topless zonnen, geen bloot op de TV of in advertenties enz.
Wel zijn er naaktstranden hier en daar - zoals Samurai Beach, vlak bij One Mile Beach (niet dat we daarom daar toevallig wonen.....  :evil: )

Eigenlijk wel een beetje zot, om een blote ouwe vent te zien lopen met een T-shirt aan en een hoed op (slip, slap , slop) , maar wel in z'n blote kont......
 
[quote author=michielsylvia link=topic=6781.msg85571#msg85571 date=1174888283]
Onze kids lopen van top tot teen in van die (geweldige!) zwempakken en altijd pet op. [/quote]

Dat moeten die burkini's zijn, van dat andere draadje!! :-D
 
Dat topless ga ik niet missen,ik word alleen maar misselijk van die koeien die hier liggen!!!
 
[quote author=michielsylvia link=topic=6781.msg85660#msg85660 date=1174951797]
En laat de dames maar lekker liggen, even weer terug naar het onderwerp!
[/quote]

Eerst mij op de vingers tikken, Marieke, nu Claire... Woeps, jij moet de nieuwe juf zijn! :-D


Ireen (het zonnestraaltje in huis, om on-topic te blijven) :)
 
@Irene

Het lijkt alsof wij niet altijd (altijd niet?) op dezelfde golflengte zitten. Even kijken of ik wat kan tunen aan deze kant  :wink:

Met "laat de dames maar liggen" bedoelde ik niet jou, Marieke en Claire maar refereerde ik aan de toplessende medemensen. Ik vind het topic zelf namelijk best interessant en wil niet dat het door mijn opmerking in een ping pong spelletje eindigt.

Overigens het is nog altijd meester!

MICHIEL

http://www.spreekwoord.nl/overzicht.php?spreekwoord=zon
 
:) Ik snapte die wel hoor, van die liggende dames :) Ik doelde op 'en nu weer terug naar het onderwerp'; iets wat normaliter door de moderators wordt gestuurd en niet door onszelf. Never mind, niet echt belangrijk.

Maar toevallig is hier net een electricien in huis, en ik vroeg hem waarom er niet meer huizen zijn met solar panels, er zijn hier immers zoveel meer uren zon. Hij zei 'Australians are spoilt, they just tap in to the mains (water, electricity), plus, it's a matter of demand and supply'. De panels zijn dus (relatief té) duur omdat er te weinig vraag naar is, terwijl je de kosten er uiteindelijk wel uithaalt. Luie Australiërs!

Ik hoorde van de week ook (weer) een discussie over water, een hot topic zoals bekend, en daar zei ook iemand; we hebben het veel te lang allemaal for granted genomen, hebben ruiterlijk water verbruikt en ons niet voorbereid op andere situaties, zoals nu. Ja, en nu staan we bijna droog en is het paniek.

Bij ons huis is het helemaal mooi; we kunnen de water main niet vinden!!
 
Welke merken van niet-zo-chemische producten hebben jullie ervaring mee? Ik heb al gehoord van het merk Yes to ... (carrots, blueberrys etc) maar nog geen ervaring mee, zouden ze in priceline moeten verkopen!

Edit: hebben blijkbaar geen zonnecreme
 
Iemand goede zonnebrandcreme die met water blijft zitten?
Ik leg meestal een paar uur in het water en zit dan ook nog het water van mijn gezicht af te wrijven na een golf.

Volgens mij heb ik na 15 min al geen zonnebrandcreme meer op :p
 
Back
Top