Ik heb hetzelfde uitgezocht aangezien wij ook van plan zijn om in de bush te gaan bouwen.
Heb ook heel veel op homeone gevonden maar wat de uiteindelijke kosten aan gaat heb je er weer niet zo heel veel aan denk ik.
Het is ook heel moeilijk om hier even snel uit te werken.
Grootste kostenpost is grond en dat is weer heel erg afhankelijk van waar je wil bouwen.
We hebben inmiddels zelf wat gekocht in Tweed Shire, niet bepaald goedkoop. Het kan echter veel duurder, dichter bij de grote steden en/of het strand en veel goedkoper, verder weg van de steden en van het strand.
En dan wat het bouwen betreft, 5 opties schieten me te binnen:
1 - laat een huis ontwerpen door een architect en bouwen door een aannemer (builder)
2 - laat een project huis bouwen aan de hand van standaard plannen van diverse builders
3 - kit home zoals je aangeeft in de inleiding laten bouwen
4 - pre-fabricated home, deze worden kant en klaar afgeleverd en geassembleerd on site
5 - bouw een "shed" en richt die in als huis
Dan kent men hier het concept "owner builder" waarbij je zelf aannemer speelt, lijkt me mogelijk voor opties 1, 3 en 5. Je moet dan wel zelf gecertificeerde sparkies en loodgieters inhuren etc.
Verders zijn er ook oude verplaatsbare huisjes te koop die men op site aflevert en die je dan zelf op kan (laten) knappen.
De kosten varieren overal en ook binnen een bepaalde categorie. Bedrijf A adverteert inclusief fundering, bedrijf B exclusief enz. En dan hangt het nog af van de "class", als het inclusief is, dan doorgaans hooguit class "M" terwijl dat lang niet overal volstaat. Om daar duidelijkheid in te krijgen, en dus ook de kosten, moet er eerst een grond onderzoek plaatsvinden.
Verder moet riolering aangesloten worden, electriciteit, telefoon enz. Je praat over rural, dan is dat wellicht helemaal niet aanwezig en moet je aan de "Septic" of "Envirocycle", en wellicht moet de electriciteit van ver weg komen en moeten daar easements voor georganiseerd worden, dit kan heel erg duur worden, $50.000 is dan helemaal niks. Je kan natuurlijk self-supporting gaan met zonnecellen en een battrijbank, maar ook daar hangt een prijskaartje aan.
Ik heb massa's links, veel te veel om hier te plaatsen, van allerlei bedrijven maar een beetje googelen doet wonderen.
Als je in iets in het bijzonder geinteresseerd bent kan ik wel iets door sturen.