Huisje bouwen? Kosten?

afterbang

XPdite Sponsor
Een vraag die ik niet direct en eenvoudig terug kan vinden:

Stel je koopt een kit home en een stukje grond (rural)
Waaraan moet je dan allemaal denken aan bijkomende zaken en kosten?
(grondwerk, fundering, electriciteit, water, telefoon, afwerken huis?)
Weet iemand een goede blog/website waar ik is kan rondneuzen?

Dit om te kijken (lees uit te rekenen) of we onze droom echt waar kunnen maken.
Anders nemen we de sprong in het diepe en kunnen we niet waar maken waarvoor we het doen :)

Michel

Misschien heb je iets aan deze link. Een forum voor mensen die een huis bouwen/laten bouwen in Australie. Ben hier zelf nu ook heel hard op aan het zoeken, want wij laten bouwen.

Succes!

Sacha

Thanks Antonio. Grappig ding. Heb even snel wat aangeklikt en krijg getallen. Maar zal me er van de week even beter in verdiepen.

Hi Sacha, jij hoeft niet te vertellen dat je gaat bouwen hoor. Dat weet ik wel.
Ik ben een trouw volger ;)

Heb jullie 2 jaar terug ontmoet in Nieuwegein op de emigratie beurs. Heb later nog een cadeautje van jou/Dirk gehad aangezien ik ook IT-er ben :)
Zijn er nog niet helmaal uit of we naar OZ gaan maar we kruipen richting de laatste knoopjes.... :?
Maar on topic: Dat is een flink forum... Dank je. Wordt weer even mijn weg vinden daarzo. Vondt wel een topic op maat voor jou: Ceiling

Ons idee is om (mochten we de laatste knoop doorhakken) eerst te huren en dan op zoek te gaan naar een lapje grond in de bush en daar een kit home op te zetten.
Maar ben nog een beetje 'blindsided' hoeveel extra muntjes het nog kost buiten de kit en de grond zelf. Heb ooit eens een blog van een Nederlands stelk gezien die ook van de grond begonnen zijn ergens in de bush rond Perth maar ben het ff kwijt.

Dus suggesties zijn welkom (beide alvast bedankt!)

Hahaha... ceilings.. ja.. daar praten we maar even niet meer over :roll:

Weet denk ik wie jij bedoelt met dat huis in de bush. Dat zijn Edgar en Anouk aka PerthMum2B. Die hebben een prachtig stuk grond in Lower Chittering gekocht en hebben een prachtig huis erop staan. Kan nu ook zo snel niet meer de link naar hun site vinden, staat op de andere PC.

Het is inderdaad een enorm uitgebreid forum, ben al een week aan het lezen en heb inmiddels een enorme lijst van vragen voor de bouwer :evil: Heb nu al medelijden met die arme man...

Ik heb hetzelfde uitgezocht aangezien wij ook van plan zijn om in de bush te gaan bouwen.
Heb ook heel veel op homeone gevonden maar wat de uiteindelijke kosten aan gaat heb je er weer niet zo heel veel aan denk ik.
Het is ook heel moeilijk om hier even snel uit te werken.
Grootste kostenpost is grond en dat is weer heel erg afhankelijk van waar je wil bouwen.
We hebben inmiddels zelf wat gekocht in Tweed Shire, niet bepaald goedkoop. Het kan echter veel duurder, dichter bij de grote steden en/of het strand en veel goedkoper, verder weg van de steden en van het strand.
En dan wat het bouwen betreft, 5 opties schieten me te binnen:
1 - laat een huis ontwerpen door een architect en bouwen door een aannemer (builder)
2 - laat een project huis bouwen aan de hand van standaard plannen van diverse builders
3 - kit home zoals je aangeeft in de inleiding laten bouwen
4 - pre-fabricated home, deze worden kant en klaar afgeleverd en geassembleerd on site
5 - bouw een "shed" en richt die in als huis

Dan kent men hier het concept "owner builder" waarbij je zelf aannemer speelt, lijkt me mogelijk voor opties 1, 3 en 5. Je moet dan wel zelf gecertificeerde sparkies en loodgieters inhuren etc.

Verders zijn er ook oude verplaatsbare huisjes te koop die men op site aflevert en die je dan zelf op kan (laten) knappen.

De kosten varieren overal en ook binnen een bepaalde categorie. Bedrijf A adverteert inclusief fundering, bedrijf B exclusief enz. En dan hangt het nog af van de "class", als het inclusief is, dan doorgaans hooguit class "M" terwijl dat lang niet overal volstaat. Om daar duidelijkheid in te krijgen, en dus ook de kosten, moet er eerst een grond onderzoek plaatsvinden.
Verder moet riolering aangesloten worden, electriciteit, telefoon enz. Je praat over rural, dan is dat wellicht helemaal niet aanwezig en moet je aan de "Septic" of "Envirocycle", en wellicht moet de electriciteit van ver weg komen en moeten daar easements voor georganiseerd worden, dit kan heel erg duur worden, $50.000 is dan helemaal niks. Je kan natuurlijk self-supporting gaan met zonnecellen en een battrijbank, maar ook daar hangt een prijskaartje aan.

Ik heb massa's links, veel te veel om hier te plaatsen, van allerlei bedrijven maar een beetje googelen doet wonderen.
Als je in iets in het bijzonder geinteresseerd bent kan ik wel iets door sturen.

zucht, $350.000 all inclusive met de calculator......:wub:
Dit gaat over replacement kost neem ik aan.
Als dit inclusief grond is, meteen tekenen.

Hangt er van af wat je wil en waar je het wilt maar je kan echt wel iets leuks neer (laten) zetten voor een hoop minder, vooropgesteld dat je de grond al hebt en de standaard voorzieningen aanwezig zijn. (Elektra, telefoon, water, riolering)

Houd er wel rekening mee dat verder van de grote steden de grond weliswaar goedkoper wordt maar het bouwen duurder.
Allereerst opereren de projekt bouwers alleen rond de steden en andere druk bevolkte gebieden en tevens moeten grondstoffen van verder aangevoerd worden.

Ik heb hetzelfde uitgezocht aangezien wij ook van plan zijn om in de bush te gaan bouwen.
Heb ook heel veel op homeone gevonden maar wat de uiteindelijke kosten aan gaat heb je er weer niet zo heel veel aan denk ik.
Het is ook heel moeilijk om hier even snel uit te werken.
Grootste kostenpost is grond en dat is weer heel erg afhankelijk van waar je wil bouwen.
We hebben inmiddels zelf wat gekocht in Tweed Shire, niet bepaald goedkoop. Het kan echter veel duurder, dichter bij de grote steden en/of het strand en veel goedkoper, verder weg van de steden en van het strand.
En dan wat het bouwen betreft, 5 opties schieten me te binnen:
1 - laat een huis ontwerpen door een architect en bouwen door een aannemer (builder)
2 - laat een project huis bouwen aan de hand van standaard plannen van diverse builders
3 - kit home zoals je aangeeft in de inleiding laten bouwen
4 - pre-fabricated home, deze worden kant en klaar afgeleverd en geassembleerd on site
5 - bouw een "shed" en richt die in als huis

Dan kent men hier het concept "owner builder" waarbij je zelf aannemer speelt, lijkt me mogelijk voor opties 1, 3 en 5. Je moet dan wel zelf gecertificeerde sparkies en loodgieters inhuren etc.

Verders zijn er ook oude verplaatsbare huisjes te koop die men op site aflevert en die je dan zelf op kan (laten) knappen.

De kosten varieren overal en ook binnen een bepaalde categorie. Bedrijf A adverteert inclusief fundering, bedrijf B exclusief enz. En dan hangt het nog af van de "class", als het inclusief is, dan doorgaans hooguit class "M" terwijl dat lang niet overal volstaat. Om daar duidelijkheid in te krijgen, en dus ook de kosten, moet er eerst een grond onderzoek plaatsvinden.
Verder moet riolering aangesloten worden, electriciteit, telefoon enz. Je praat over rural, dan is dat wellicht helemaal niet aanwezig en moet je aan de "Septic" of "Envirocycle", en wellicht moet de electriciteit van ver weg komen en moeten daar easements voor georganiseerd worden, dit kan heel erg duur worden, $50.000 is dan helemaal niks. Je kan natuurlijk self-supporting gaan met zonnecellen en een battrijbank, maar ook daar hangt een prijskaartje aan.

Ik heb massa's links, veel te veel om hier te plaatsen, van allerlei bedrijven maar een beetje googelen doet wonderen.
Als je in iets in het bijzonder geinteresseerd bent kan ik wel iets door sturen.

Hi Peer, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Sommige zaken hebben we al helder(der) grond is op zich redelijk makkelijk te vinden (de prijs dan)
De 5 opties zijn duidelijk zo, dank je. De laatste 3 lijken voor ons het meest logisch. Waarbij een shed een hele lage startprijs lijkt the hebben en een prefab de hoogste.
Gelukkig had ik de shed zelf al gevonden anders had ik wel even raar opgekeken ;) Shed
Voordeel van een shed is rustig zelf afbouwen met eigen centjes. Voordeel van prefab is dat je snel klaar bent en de prijzen wat duidelijker zijn dan bij een kit en dergelijke. (meer een 'all in' prijs)
Van septic of envirocycle kunnen we eigenlijk wel uit gaan met onze voorliefde voor Rural. Stroom en telefonie aan de straat zou wel fijn zijn anders wordt het weer teveel rural ;)

Wat ik hoop te vinden is een soort van 'ball park price' iets in de trant van x % van de vierkante meters huis ben je kwijt aan plumbing, sitecosts etc. of tel % van de waarde van je prefab op voor overige kosten. Zo werken we hier nog wel eens met project inrichters. Heb je een beetje een idee of je 100K kwijt bent voor je kantoor of 500K.
Vloeroppervlak maal x% = grove schatting kosten
Ik hoef het nu nog niet op de $ precies. $50K meer of minder komt ook wel weer goed uiteindelijk. Daar heb jezelf ook de hand in door meer of minder huis te laten bouwen.

Heb net een mailtje binnen van een kit home bedrijf uit Queensland. Men neme de kosten voor de kit home en doe die nog een keer voor het bouwen.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog allerlei nice to haves of must haves bij zo'n kit home. Dus neem maar als vuistregel de prijs maal 2.5.
Wel komen er dan nog je eventuele sitecosts, plumbing en electriciteit en transportkosten van de kit bij.
Twee containers van Brisbane naar Perth is ongeveer $8000 (met laden en lossen en transport naar een site in de buurt van Perth)

Weer zoiets waar ik dan helemaal niet van op de hoogte ben.. wat kost zo'n kithome dan ongeveer?? Of krijg ik bij het horen van dat bedrag alsnog spontaan pijn in de portemonnee..... :huh:

Het is werkelijk bizar om te zien dat de huisprijzen hier bijna maandelijks lijken te stijgen, ook voor nieuwbouw. Vrienden van ons hebben in het zuiden gekocht en 3 maanden later kocht een vriendin van hun hetzelfde huis op een zelfde stuk grond in bijna dezelfde straat en die was gewoon 15000 dollar meer kwijt.

Hi Sacha,

Dat ik je vanuit NL nog iets wijs kan maken ;) Als je googled op Kit home australia kom je al een heel eind. Andere zoekterm is Prefab. Maar dat zal met alle regeltjes die jij moet volgen wel niet gaan werken denk ik zo...
Kit Homes

Bij sommige staan prijzen. Maar ik heb van eentje ook wel een prijslijst voor je als je wilt. Laat maar weten of je die wilt zien.

Ziet er allemaal goed uit! En goedkoop.... Ga dit lekker ergens in mijn hoofd opbergen voor wanneer Dirk met pensioen gaat en de kinderen de deur uit zijn. Kunnen we inderdaad echt rural gaan wonen en is dit een goede oplossing. Zodra je nl. ergens in een woonwijk gaat zitten ben je bijna wel verplicht om voor baksteen te gaan.

Ben blij dat ook ik nog altijd elke dag iets leer!!!

Back