debt doldrums

Lamarck

Well-Known Member
http://www.abc.net.au/news/2012-02-15/kohler-debt-doldrums/3831290

huizenprijzen....

http://www.abc.net.au/news/2012-02-15/kohler-debt-doldrums/3831290

huizenprijzen....

Het lijkt er volgens onderstaand plaatje toch wel op dat Nederlanders op een nog veel grotere voet leven...

sp-dg-150610-graph2.gif

Source: http://www.whocrashedtheeconomy.com/sp-dg-150610-graph2.gif

... maar het inklappen van de huizenmarkt is in Nederland al begonnen....

nee, echt??? :wink:

Ik sprak vorige week iemand, en die had haar huis ook te koop gezet. Toen ik vroeg of ze gingen verhuizen zei ze: nee, niet direct, maar we willen over een tijdje misschien wat groter gaan wonen. Dus ze zet haar huis maar alvast te koop, zonder dat ze echt wil verhuizen.

nee, echt??? :wink:

Ik sprak vorige week iemand, en die had haar huis ook te koop gezet. Toen ik vroeg of ze gingen verhuizen zei ze: nee, niet direct, maar we willen over een tijdje misschien wat groter gaan wonen. Dus ze zet haar huis maar alvast te koop, zonder dat ze echt wil verhuizen.

Dramaverhalen hè, niet te geloven. Die van ons gaat ook over een maandje te koop, verkoopt ie eerder -> huren. Anders dan zitten we straks in de stress.

Dat klopt, maar het inklappen van de huizenmarkt is in Nederland al begonnen....
In australie gaat het nu ook niet meer als warme broodjes: http://www.propertyobserver.com.au/residential/property-taking-longer-to-sell-as-stock-levels-hit-record-highs-in-some-areas-rp-data/2012012453124

Dat kan goed nieuws zijn als je nu een huis wilt kopen. Ik ben nu rond aan het kijken, maar in Sydney zijn de prijzen nog niet echt gezakt hoor. Ja alles boven de 2 miljoen misschien.
Slats, over jou grafiek: dat de Nederlanders op grotere voet lijken te leven komt alleen door de hypotheek-rente aftrek.
Het loont in NLom je hypotheek niet af te lossen.
Groeten
Jeroen

Dat kan goed nieuws zijn als je nu een huis wilt kopen. Ik ben nu rond aan het kijken, maar in Sydney zijn de prijzen nog niet echt gezakt hoor. Ja alles boven de 2 miljoen misschien.
Slats, over jou grafiek: dat de Nederlanders op grotere voet lijken te leven komt alleen door de hypotheek-rente aftrek.
Het loont in NLom je hypotheek niet af te lossen.
Groeten
Jeroen
Dat geldt in Australie ook hoor. Al is de hypotheek op je eigen woning niet aftrekbaar, investment property is hier een grote hobby vanwege... de negative gearing. Dit is ooit ingevoerd om de woningbouw te stimuleren en meer huurwoningen beschikbaar te maken (maar er staat je niets in de weg om zelf iets te huren terwijl je ook een investeringswoning verhuurd; dat is dus nulresultaat voor de woningmarkt, terwijl minder belasting betaald wordt). Het resultaat is dat de hypotheek op de investering gemaximaliseerd wordt.

Andere landen, o.a. de VS, hebben ook hypotheekrenteaftrek. Maar toch ligt daar de verhouding lager. Er zal dus toch wel andere factoren een rol bij spelen. Maar wat ook de reden is, het blijft een risico.

Vwb de prijsdaling, Sydney is de uitzondering, de andere steden zijn wel al redeijk tot flink gezakt.

Dat geldt in Australie ook hoor. Al is de hypotheek op je eigen woning niet aftrekbaar, investment property is hier een grote hobby vanwege... de negative gearing. Dit is ooit ingevoerd om de woningbouw te stimuleren en meer huurwoningen beschikbaar te maken (maar er staat je niets in de weg om zelf iets te huren terwijl je ook een investeringswoning verhuurd; dat is dus nulresultaat voor de woningmarkt, terwijl minder belasting betaald wordt). Het resultaat is dat de hypotheek op de investering gemaximaliseerd wordt.

Andere landen, o.a. de VS, hebben ook hypotheekrenteaftrek. Maar toch ligt daar de verhouding lager. Er zal dus toch wel andere factoren een rol bij spelen. Maar wat ook de reden is, het blijft een risico.

Vwb de prijsdaling, Sydney is de uitzondering, de andere steden zijn wel al redeijk tot flink gezakt.

Kan je dat in layman's termen uitleggen? Negative gearing... ?

Sacha heeft me dat eens heel goed uitgelegd, terwijl we in de auto zaten toerend door Northern Suburbs... maareh... Sacha, wil je het nog eens uitleggen ;)

ah logisch. Je leent dus geld (van bijvoorbeeld een bank) omdat je iets gaat kopen waarvan je verwacht dat het geld gaat opleveren (bijvoorbeeld een huis dat je wil verhuren). Als je echter geld leent moet je daar rente over betalen (hypotheekrente bijvoorbeeld). Als nu de inkomsten (in ons geval de huur) lager is dan de rente die je moet betalen (hypotheekrente) dan maak je dus verlies.

Dan nog snap ik de reactie verder niet :grin:

ah logisch. Je leent dus geld (van bijvoorbeeld een bank) omdat je iets gaat kopen waarvan je verwacht dat het geld gaat opleveren (bijvoorbeeld een huis dat je wil verhuren). Als je echter geld leent moet je daar rente over betalen (hypotheekrente bijvoorbeeld). Als nu de inkomsten (in ons geval de huur) lager is dan de rente die je moet betalen (hypotheekrente) dan maak je dus verlies.

Dan nog snap ik de reactie verder niet :grin:
En dat verlies, de negative gearing, kun je dan van je belastbaar inkomen aftrekken. Net als de hypotheekrente in Nederland.

Maw, om je belastingaftrek te maximaliseren wil je er dus voor zorgen dat je hypotheek op je investering zo hoog mogelijk is (terwijl je een eventuele hypotheek op je eigen woning minimaliseert). Net zoals Sjoem heeft aangegeven het geval is voor de hypotheekaftrek in Nederland. Conclusie: Nederland heeft niet zo'n unieke positie tav de hypotheken als Sjoem suggereert in zijn reaktie.

Ik hoop dat dat layman's genoeg is...

Misschien als je er van uit gaat dat het percentage mensen met een 2e (of 3e etc) huis als investeringsobject in Australie even groot is als het percentage mensen met een koophuis in NL. Ik ben geen expert op dit gebied hoor...
En het is ook niet zo belangrijk eigenlijk.

Wat ik me wel af vraag: ik huur nu een huis en heb de mogelijkheid om iets te kopen (dwz de bank wil me geld lenen). Mijn gevoel zegt eerst wat kopen voor jezelf en dan later misschien nog eens een investeringsobject erbij en die verhuren. Ik moet er eens voor gaan zitten en eea uitrekenen.

nog 1 ding over Negative Gearing:

"In June 2011, The CEO of ANZ Bank, one of the big 4 banks in Australia and New Zealand said housing should not be a vehicle for speculative price growth, but simply as shelter. He also criticized the Federal Government's policy on Negative Gearing Tax Breaks which increases the focus on housing as an investment rather than shelter and decrease affordability."

Beetje hetzelfde verhaal als de hypotheekrenteaftrek in NL, was bedoeld om starters beter aan een eigen huis te helpen en heeft nu het omgekeerde effect omdat de huizen te duur zijn geworden.

Beetje hetzelfde verhaal als de hypotheekrenteaftrek in NL, was bedoeld om starters beter aan een eigen huis te helpen en heeft nu het omgekeerde effect omdat de huizen te duur zijn geworden.
Helemaal mee eens. De vraag is hoe je er van af kan komen zonder de huizenmarkt in te laten storten....

Ja dat is een groot probleem en veel mensen hebben er belang bij om de huidige situatie in stand te houden. Misschien heel langzaam terugdraaien. En dat de huizenmarkt dan iets instort is niet erg, want de negatieve langetermijn effecten van een property bubble zijn erger.

Ja dat is een groot probleem en veel mensen hebben er belang bij om de huidige situatie in stand te houden. Misschien heel langzaam terugdraaien. En dat de huizenmarkt dan iets instort is niet erg, want de negatieve langetermijn effecten van een property bubble zijn erger.
Dat is ook mijn idee, maar dat is natuurlijk gemakkelijk gesproken. Het aanpakken van de hypotheekaanpak in Nederland, in welke vorm dan ook, is waarschijnlijk politieke zelfmoord. Het is niet voor niets dat het al jaren rondsluimert, maar niemand ooit een echt initiatief heeft genomen.

Sacha heeft me dat eens heel goed uitgelegd, terwijl we in de auto zaten toerend door Northern Suburbs... maareh... Sacha, wil je het nog eens uitleggen ;)

Moet ik mij er nog mee bemoeien? Heel simpel gezegd: Je maakt kosten en die mag je aftrekken van de belasting en om het helemaal leuk te maken kan je dan een tradie vragen om het hek te reparen van je investmentproperty en dan gelijk die van je eigen huis even te doen, maar dat wel op 1 rekening te zetten.... dan is het nl. aftrekbaar!!!!

Kleine toevoeging, kwam er laatst achter dat velen zich dat niet realiseren. Als je later dat investeringshuis/huurhuis verkoopt met winst, moet je over die winst wel belasting betalen....

Back