457 visa en health insurance

mao1163

New Member
Hoi,

Werk op dit moment uitgezonden op een 457 visum vanuit Nederland op projectbasis in Melbourne. Ik heb daarmee recht op Medicare (ik heb nog steeds Nederlandse ziektekostenverzekering en val daarmee binnen de reciprocal health care agreement).

Vanaf 1 september wordt mijn contract omgezet naar een lokaal Australisch contract, en aangezien ik dan niet meer in Nederland werk heb ik dus ook geen ziektekostenverzekering meer in Nederland.

Ik ben gisteren bij een service centre geweest van Medicare en die gaven aan dat dit geen invloed op mijn recht op Medicare heeft, maar volgens mij vervalt hiermee mijn recht op Medicare, en moet ik mijzelf verzekeren.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat zijn goede lokale verzekeringsmaatschappijen hiervoor?
 
Hoi Hoi.. Je hebt gewoon recht op Medicare als je op een 457 visum in Australie werkt.
Mijn man en ik werken ook op een 457 visum, en hebben een paar weken geleden onze Medicare kaarten ontvangen ( wij zijn hier sinds 7 Juni )
In Nederland hebben wij niks geen verzekeringen o.i.d meer.. Wel hebben wij op dit moment nog een extra aanvullende verzekering bij Bupa ( erg prettige maatschappij ) lopen, omdat dit nodig was voor ons visum volgens de visum agent, omdat je daarvoor aan moet tonen dat je in oz verzekerd bent zodra je het land binnen komt, maar je medicare pas kan aanvragen als je daadwerkelijk in oz bent..
Wij zijn nog aan het uitpluizen wat Medicare precies allemaal dekt en wat niet.. en zitten te denken om onze Bupa verzekering eraf te gooien, als Medicare het noodzakelijke dekt..
Succes
 
Hoi,

Dank je voor je reactie. Ik ben inmiddels langzaam al weer wat verder. Ik lees op de website van humanservices
http://www.humanservices.gov.au/cus...reciprocal-health-care-agreements/netherlands
dat de de RHCA (reciprocal health care agreement) tussen australie en nederland alleen van toepassing is bij bewijs van wonen in Nederland (in de vorm van een europese verzekeringskaart).
Zo niet, dan is de RHCA niet van toepassing (en heb je dus geen recht op medicare?)
Ik heb idd mijn verzekeringskaart moeten laten zien bij inschrijving in Medicare, dus dat is blijkbaar een vereiste.

Heb de website van Bupa bekeken en ziet er goed uit. Ik ga die maar eens uitpluizen.....
 
Het probleem is dat de eis voor een 457 is dat je particulier verzekerd bent. Voor de gehele periode dat je op je 457 in Australie blijft. Bupa heeft een speciale 457 verzekering, die goedkoop is, maar feitelijk niet veel meer dekt dan Medicare.
Kort samengevat: als NLse 457-houder ben je dus dubbel verzekerd. Is gevolg van een situatie waar de regels (reciprocal agreement en eisen voor 457) gewoon niet goed op elkaar aansluiten. Je kan onder de verplichting van een particuliere verzekering uitkomen door bijv. Permanent residency aan te vragen (en dus heb je geen 457 meer). Je kunt dus volgens mij niet als je hier bent, je Bupa weer opzeggen omdat je dan mogelijk de voorwaarden van je 457 schendt.
Overigens vervalt je aanspraak op reciprocal Medicare wel als je als NLe expat ergens anders hebt gewoond voordat je naar Australie komt.
 
Wij zijn hier ook op een 457 visum en voor zover ik weet hebben we hier geen recht op medicare, ( tenzij je volgens mij, pin me er niet op vast, nog in nl een mega zorgverz. hebt met werelddekking ofzo maarja we zijn uitgeschreven uit NL dus hebben we niet )zijn ook bij Bupa ( tot nu toe fijne maatschappij) met een speciale overseas cover. Soms heel erg irritant als je bepaalde " punten" moet halen om je ergens te kunnen legitimeren maar vaak kom je daar door bv 2 bankpassen, gas elektra facturen etc ook wel weer door. Succes met uitzoeken....
 
Wij zijn hier ook op een 457 visum en voor zover ik weet hebben we hier geen recht op medicare, ( tenzij je volgens mij, pin me er niet op vast, nog in nl een mega zorgverz. hebt met werelddekking ofzo maarja we zijn uitgeschreven uit NL dus hebben we niet ).
Wij zijn hier op een 457 visa, zijn uitgeschreven uit Nederland, hebben geen nederlandse zorgverzekering meer en maken gewoon gebruik van Medicare.
 
Gek, misschien zijn we verkeerd geïnformeerd? Zal het nog eens navragen bij medicare :)
 
Wij (ook op 457) zijn bij Medicare langs geweest en ons werd verteld dat wanneer je geen European Health Insurance card (oid) kan laten zien als bewijs van verzekering in Nederland, je geen Medicare dekking kan krijgen. Niet zo heel erg in ons geval want Medicare dekt bar weinig en ik kan de 1.5% levy terug claimen bij de belasting. Plus werkgever betaalt voor ons een riante ziektenkosten verzekering
 
Da's dan interessant: wij zijn 2 weken geleden in Sydney bij de Medicare naar binnengelopen, hebben ons NLse paspoort laten zien en het visumnummer van onze 457 doorgegeven en een week later hadden we de pasjes binnen. Na 1,5 maand Australiė begrijp ik inmiddels wel dat ze hier zelf de regels ook vaak niet kennen ;))
 
Wij (ook op 457) zijn bij Medicare langs geweest en ons werd verteld dat wanneer je geen European Health Insurance card (oid) kan laten zien als bewijs van verzekering in Nederland, je geen Medicare dekking kan krijgen.
Ik had deze pasjes ook, aangevraagd in Nederland vlak voordat we vertrokken en nog een Nederlandse zorgverzekering hadden. Die pasjes zijn een jaar geldig. Vlak daarna heb ik de zorgverzekering opgezegd. Ik kan me idd herinneren dat ik deze pasjes heb laten zien bij Medicare maar ze zeiden ze niet nodig te hebben, het enige wat werd bekeken en gedocumenteerd waren de visa en de paspoorten. Onze Medicarepasjes waren na een jaar niet meer geldig. Een paar weken geleden ben ik weer Medicare binnengestapt (zonder European Health Insurance cards, want die waren ook verlopen). Dit keer moest ik wel weer mijn visa laten zien en de paspoorten. Toen kreeg ik pasjes geldig tot de eindatum van onze visa.
 
Hahaha, ik vind het ergens wel passend, dat ze door hun eigen woud van regeltjes (een regelwoud???) niet meer weten wat nu juist is. De dame achter het loket van het medicare kantoor hier (Perth, aand St Georges Terrace) had zelfs een gescande European Health Insurance kaart als voorbeeld.
 
Wij zijn hier op een 457 visa, zijn uitgeschreven uit Nederland, hebben geen nederlandse zorgverzekering meer en maken gewoon gebruik van Medicare.
Wij ook precies hetzelfde... Het enige wat we moesten laten zien was onze visum approvement en onze paspoorten en bankpassen, thats it.. En we moesten 2 formulieren invullen.. Binnen 2 weken kregen we onze medicare passen binnen,, en we hebben dan onze Bupa erbij met een overseas cover omdat dat idd verplicht is zijn we nu achter.. dubbel verzekerd, maar goed je moet er wat voor over hebben :)
 
Da's dan interessant: wij zijn 2 weken geleden in Sydney bij de Medicare naar binnengelopen, hebben ons NLse paspoort laten zien en het visumnummer van onze 457 doorgegeven en een week later hadden we de pasjes binnen. Na 1,5 maand Australiė begrijp ik inmiddels wel dat ze hier zelf de regels ook vaak niet kennen ;))
Helemaal gelijk!! Zo hebben wij het ook precies ervaren..
 
Trouwens nu we er toch zijn.. Heeft iemand ervaring met zwanger zijn op een 457 visum?? Mijn man en ik willen graag in de toekomst kinderen ( mocht dit natuurlijk allemaal lukken ) maar hoe zit dit precies als je op een 457 visum hier bent... ( We weten wat Bupa wel en niet dekt ) maar hoe zit het bijvoorbeeld met kinderbijslag, verlof?? Ze zijn nu met de verkiezingen ook behoorlijk bezig hiermee.. Maar wat voor rechten hebben wij op een 457 visum eigenlijk?? Voor de tax moeten we aangeven dat we residence zijn voor tax purposes.. Maar hoe resicence zijn we eigenlijk als het gaat om dat soort zaken??? Thanks
 
Het probleem is dat de eis voor een 457 is dat je particulier verzekerd bent. Voor de gehele periode dat je op je 457 in Australie blijft. Bupa heeft een speciale 457 verzekering, die goedkoop is, maar feitelijk niet veel meer dekt dan Medicare.
Kort samengevat: als NLse 457-houder ben je dus dubbel verzekerd. Is gevolg van een situatie waar de regels (reciprocal agreement en eisen voor 457) gewoon niet goed op elkaar aansluiten. Je kan onder de verplichting van een particuliere verzekering uitkomen door bijv. Permanent residency aan te vragen (en dus heb je geen 457 meer). Je kunt dus volgens mij niet als je hier bent, je Bupa weer opzeggen omdat je dan mogelijk de voorwaarden van je 457 schendt.
Dit klopt dus niet, zie hier (site http://www.immi.gov.au/):
"Do subclass 457 visa holders need to have insurance?
If your subclass 457 visa was granted on or after 14 September 2009, you are responsible for health costs which are incurred in Australia by you and your accompanying family members.
From 14 September 2009 it is a requirement for visa grant that applicants have made adequate arrangements for health insurance for themselves and accompanying family members.
Subclass 457 visa holders are subject to visa condition 8501. Condition 8501 requires all visa holders, including accompanying family members, to maintain adequate arrangements for health insurance for the duration of their stay in Australia.
You are required to maintain an adequate level of insurance cover for the duration of your stay in Australia. This insurance must be at least as comprehensive as the minimum level of coverage required under the subclass 457 visa program. For the minimum level of coverage required, see Attachment A to the health insurance standard template letter.
See: Health insurance standard template letter (106KB RTF file)
Visa holders who are enrolled with Medicare under reciprocal health care arrangements will be considered as having met this requirement."
Vooral deze laatste zin maakt het voor mij duidelijk, private health insurrance is niet verplicht als je hier op een 457 visa verblijft.
 
Dit klopt dus niet, zie hier (site http://www.immi.gov.au/):
"Do subclass 457 visa holders need to have insurance?
If your subclass 457 visa was granted on or after 14 September 2009, you are responsible for health costs which are incurred in Australia by you and your accompanying family members.
From 14 September 2009 it is a requirement for visa grant that applicants have made adequate arrangements for health insurance for themselves and accompanying family members.
Subclass 457 visa holders are subject to visa condition 8501. Condition 8501 requires all visa holders, including accompanying family members, to maintain adequate arrangements for health insurance for the duration of their stay in Australia.
You are required to maintain an adequate level of insurance cover for the duration of your stay in Australia. This insurance must be at least as comprehensive as the minimum level of coverage required under the subclass 457 visa program. For the minimum level of coverage required, see Attachment A to the health insurance standard template letter.
See: Health insurance standard template letter (106KB RTF file)
Visa holders who are enrolled with Medicare under reciprocal health care arrangements will be considered as having met this requirement."
Vooral deze laatste zin maakt het voor mij duidelijk, private health insurrance is niet verplicht als je hier op een 457 visa verblijft.


Dus als ik het nu goed begrijp (en alles klopt) heb je bij je aanvraag van je 457 wel een private verzekering nodig (anders krijg je je 457 niet; je moet aantonen dat je een verzekering hebt), maar die kan je dus weer opzeggen op het moment dat je Medicare hebt (via de reciprocal healthcare agreement)... Interessant en ik geloof dat ik de Bupa vaarwel kan zeggen voorlopig (scheelt weer 88 dollar per twee weken).
 
Ja, inderdaad. Maar wij hebben onze private insurrance ook nog vanwege de dekking van de repatriëring. Daarnaast zit er ook nog een ambulancecover in die je bij Medicare niet hebt. Ik heb gehoord dat visaholders geen aparte ambulancecovers kunnen afsluiten, dat je daarvoor permanent resident moet zijn, maar of dat waar is???
 
Ik ga er maar weer eens achteraan komende week. Lijkt opzich wel lonend. Als de Bupa alleen de ambulance als meerwaarde heeft, dan vind ik 88 dollar premie voor mijzelf+echtgenote per twee weken aan de tamelijk prijzige kant. Ziet er dus naar uit dat dit forum ons 170 dollar per maand heeft bespaard :)
 
Hoi iedereen,
Er zijn al enkele topics over ziekteverzekering en 457 visums dacht ik, maar het is me toch nog niet helemaal 100% duidelijk.
Wij hebben inderdaad ook medicare-kaartjes gekregen toen we hier toekwamen en hebben ook onze priveverzekering van bupa opgezegd, hebben enkel nog een extras cover voor ambulance en tandarts etc bij bupa. Onze medicare-kaartjes zijn geldig tot ons visum verloopt, maar onze europese ziekteverzekeringskaart loopt maar tot eind 2013. Dus wat hierna? Ik heb al op verschillende plaatsen gelezen dat je enkel medicare hebt als je europese kaart nog geldig is, maar die is max een jaar geldig, waarom krijg je dan medicare-kaarten tot het eind van je visum? Ik vind het echt heel vervelend dat hier geen duidelijkheid rond bestaat. Moeten we nu op zoek gaan naar een prive-verzekering?
 


OFX
Back
Top