Australische bankrekening - vermogen overmaken

Omdat ik mathematically challenged ben (to understate it), nog een vraag. Ik heb pas net mijn Bridging A, dus nog geen kans gezien om te werken en een vast inkomen te genereren. Ik leef nog op mijn assets. Probleem bij de meeste Oz bank accounts is dat ze (en ATM-opnames) alleen maar gratis zijn als je er iedere maand minimaal AUD 1,000 op pleurt en ten minste 5 elektronische aankopen doet. Dat laatste is easy, gewoon bij de Woolies afrekenen met je card. Maar het eerste kan ik zonder Oz baan alleen maar regelen als ik iedere maand vanuit mijn NL rekening die 1000 overboek. Alleen, die onzin kost ook geld, vaste bankkosten en kosten van elke maandelijkse overboeking en omzetting van E naar $, en ook TransferWise is niet gratis. Iemand enig idee hoe ik uitreken wat het goedkoopste is? Maandelijks geld overmaken uit NL met alle kosten van dien, of die hele NL zooi eruit pleuren en maar voor lief nemen dat ik een fee betaal voor ATM-opnames op mijn Oz bankrekening. Of zeggen jullie dat het er helemaal geen bal toe doet omdat je linksom of rechtsom toch wel betaalt?

Ik heb bij de bank al gezeurd of mijn vermogentje niet voldoende zekerheid biedt om mij dit voordeeltje ook te gunnen. Maar het is een bank, dus die geven geen geld weg als ze het kunnen innen. Nee, dat mocht niet volgens de regels.

NB ik zoek intussen wel naar werk (en dan is het meteen opgelost omdat ik salaris kan storten en aan die $ 1000-regel zou voldoen), maar op je 58e is dat niet de makkelijkste leeftijd. Te oud/duur voor backpackers' jobs, maar ook voor gekwalificeerde jobs is het geen eitje met al die competitie van twintigers en dertigers, overkwalificatie en de fortuinen die je hier uitgeeft voor licenses.

Bedankt voor het lezen en goede raad.
 
Bij Westpac moet je inderdaad $1000 op je rekening zetten maar dat kan ook binnen je verschillende rekeningen. Dus van de spaarrekening naar de dagelijkse rekening voor een dagje en weer terug. Zo voorkom ik kosten als ik een tijdje niet werk. Misschien een idee? Dan kun je een groot bedrag overzetten en dat heen en weer pendelen 1x per maand.

Daarnaast krijg je bij een nieuw geopend e-Saver extra rente voor 5 maanden. Je kan elke 5 maanden een nieuwe rekening openen en zo aanzienlijk meer rente ontvangen.
 
Zitten nu al jaren bij de NAB en hebben nog nooit een monthly fee betaald. Zelfs toen we een hele tijd geen gebruik maakte van die rekening en het saldo jarenlang op $0.00 stond (al ons geld stond bij een andere bank).

https://www.nab.com.au/personal/banking/transaction-accounts

Ik heb geen affiliation bij deze bank, maar heb dus zelf al jaren een rekening bij hun (NAB Classic Banking Account).
 
Zitten nu al jaren bij de NAB en hebben nog nooit een monthly fee betaald. Zelfs toen we een hele tijd geen gebruik maakte van die rekening en het saldo jarenlang op $0.00 stond (al ons geld stond bij een andere bank).

https://www.nab.com.au/personal/banking/transaction-accounts

Ik heb geen affiliation bij deze bank, maar heb dus zelf al jaren een rekening bij hun (NAB Classic Banking Account).

Same here. 2 jaar lang de rekening gehad voor we überhaupt hier waren.
 
Bedankt @Kims, @Maluka en @afterbang. Ben gaan graven in de voorwaarden en inderdaad, i.t.t. mijn NL Rabo eurorekening betaal ik voor mijn Ozzie ING $-rekening in ieder geval geen bankkosten. ATM's is een ander verhaal. De ING heeft geen eigen machines en dus ook geen greep op de fees die de eigenaren van de ATM's rekenen voor opnames. ING betaalt die ATM-kosten by rebates, MITS je maandelijks $ 1000 stort en 5 elektronische purchases doet. Dat eerste kan ik (nog) niet, het tweede wel. Ik ga in ieder geval die truc proberen van het heen en weer verschepen tussen bank- en spaarrekening, bedankt voor het idee, @Kims. Hoop alleen dat het werkt, ik geloof dat ING een addertje hanteert dat het niet geldt voor het pendelen van geld tussen 2 eigen rekeningen van hetzelfde account. Voorlopig dus zaak om het ATM'men maar tot nul te reduceren :rolleyes:.
 
@Red dust really? Ik had geen idee. bedankt!
Ja en het schijnt zelfs te kunnen bij de self service kassa’s, daar werd manlief pas heen gestuurd toen de cassiere niet veel wisselgeld had. Hier in NSW wordt vaak standaard gevraagd of je cash out wilt wn bij Aldi verschijnt de vraag zelfs op hun pinapparaat.
 
Beste mensen, ik kreeg van TransferWise een nice aanbod om iemand anders een free transfer van £ 500 te geven. Wie het eerst komt, het eerst maalt :). Stuur me een personal message en de eerste die reageert, krijgt de link om dat te realiseren.
Hi, heeft iemand deze optie al voor geopteerd? Ik vertrek over een paar weken naar Sydney en heb interesse. Grt Jan Willem
 
Waarom zou je pinnen bij een ATM? Gewoon cash out vragen bij de supermarkt, is gratis.
Wat betekent dit, cash out vragen bij de supermarkt? Dat je meer betaalt dan de factuur en dat je het saldo cash meekrijgt? Dat zou voor mij heel handig zijn aangezien ik nog geen lokale bankpas heb en steeds moet pinnen bij de atm.
 
Wat betekent dit, cash out vragen bij de supermarkt? Dat je meer betaalt dan de factuur en dat je het saldo cash meekrijgt? Dat zou voor mij heel handig zijn aangezien ik nog geen lokale bankpas heb en steeds moet pinnen bij de atm.

Yep. Maar in beide gevallen heb je toch een pinpas nodig? Of pin je op een buitenlandse credit card?
 
Yep. Maar in beide gevallen heb je toch een pinpas nodig? Of pin je op een buitenlandse credit card?
Ja op dit moment nog wel; op mijn NL visa CC en mijn Curaçaose visa CC. Verder doet mijn Cur debit card het wel bij de atm's. CBA schijnt de bank pas een maand geleden al naar mijn huidige (tijdelijke) apartment te hebben gestuurd maar die is natuurlijk niet meer te vinden.
 
Onlangs ben ik ook bezig geweest om uit te zoeken wat voordeligst is om grotere bedragen over te maken naar Australie. Ongetwijfeld zijn dingen weer veranderd in het afgelopen jaar dus om dit topic up to date te houden hierbij wat ik heb gevonden.

Te ontvangen bedrag in A$ bij het overmaken van €100k (gecheckt op 15/04 laat zodat de koersen niet veranderen tussen het checken op verschillende websites):
- ING: 157,443
- XE: 157,170
- Currencytransfer: 157,090
- Transferwise: 157,000
- OFX: 156,440

ING, mijn huisbank in NL, is voor grote bedragen een stuk goedkoper dan de online aanbieders vanwege de goede koers die ze bieden en het maximeren van de kosten op €65. Transferwise rekent bijv kosten van 0,35% over het hele bedrag maar geeft wel een goede koers (zelfde als ING). OFX geeft een slechte koers waardoor je $1,000 minder overhoudt. Andere Nederlandse banken heb ik niet bekeken.

Bij allemaal is het de koers die je te zien krijgt na inloggen (behalve voor Currencytransfer, ik had geen zin weer een account aan te maken). Geen idee of je in werkelijkheid natuurlijk precies dit krijgt, maar is denk ik wel vergelijkbaar.
 
Je kan natuurlijk ook gewoon even een Euro rekening in Australia openen (is gratis en kan bij mijn CBA gewoon via de app). Dan maak je het EUR bedrag over en wacht je een goed moment af om te converteren naar AUD. Dat hoeft dan niet via de bank, maar kan ook via een online broker.

Zo hebben wij dat gedaan bij onze verhuizing.

Overigens wacht ik vol spanning op Revolut. Die geven een nog scherper prijs, dicht tegen het interbancaire tarief.
Ik sta op de wachtlijst maar mijn collegas gebruiken dit al volop. Als je dit ook eens wilt proberen: https://revolut.com/r/fritst1g
 


OFX
Back
Top