Tijdelijk werken/stage als arts (in opleiding) in Australië; iemand ervaring/tips?

suzannebleker

New Member
Hi allemaal!
Ik ben arts in opleiding tot internist en ben aan het onderzoeken of ik een deel (bijv een half jaar of jaar) als arts in Melbourne (of elders in Australië) zou kunnen werken, het liefst als onderdeel van mijn opleiding.
Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft of iemand kent die iets soortgelijks doet of heeft gedaan?
Alle tips zijn welkome!
Groetjes, Suzanne
 
Hoi, geen ervaring mee, en ken ook niet echt iemand hier. Maar wellicht hebben we een behulpzame meelezer (of weet jij dit @Kims?)
 
Hoi! Ik weet er als niet-medicus geen bal van, maar de website artsinaustralie.nl is helaas zo dood als een pier (zul je zelf ook wel ontdekt hebben).

Is het mogelijk dat je universiteit een stageplaats voor je regelt? Dan zou je op een student visa hier een jaar kunnen werken.

Ook zijn hier veel NL'ers die hier hun PhD doen in de grote steden en voor 1 of meerdere jaren hier werken in de universiteitssteden.

Ik weet niet of een WHV voor jou een optie is, en al helemaal niet of je daarmee als arts kunt werken. Je moet hier in principe een registratie hebben (AHPRA of zoiets) en daar is heel lastig aan te komen.

Wat misschien mogelijk is, is een skilled of sponsored visa (189, 190). Daarmee kom je niet aan de bak in de state capitals en grote steden, maar er is in de rurale gebieden schreeuwend behoefte aan kennis en ervaring. Raadpleeg de skills list op Home Affairs en kijk wat ze nodig hebben.

Ook een optie is mogelijk uitzending via een vrijwilligersorganisatie. Je moet dan je eigen vliegticket betalen, maar krijgt kost en inwoning gratis. Geen salaris dus. Hier is een voorbeeld: https://www.joho.org/nl/werken-de-gezondheidszorg-zorg-het-buitenland

De medici hier hebben vast betere tips en inzichten en ervaringen. Alvast succes!