Tijdelijk werken/stage als arts (in opleiding) in Australië; iemand ervaring/tips?

suzannebleker

New Member
Hi allemaal!
Ik ben arts in opleiding tot internist en ben aan het onderzoeken of ik een deel (bijv een half jaar of jaar) als arts in Melbourne (of elders in Australië) zou kunnen werken, het liefst als onderdeel van mijn opleiding.
Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft of iemand kent die iets soortgelijks doet of heeft gedaan?
Alle tips zijn welkome!
Groetjes, Suzanne
 
Hoi, geen ervaring mee, en ken ook niet echt iemand hier. Maar wellicht hebben we een behulpzame meelezer (of weet jij dit @Kims?)
 
Hoi! Ik weet er als niet-medicus geen bal van, maar de website artsinaustralie.nl is helaas zo dood als een pier (zul je zelf ook wel ontdekt hebben).

Is het mogelijk dat je universiteit een stageplaats voor je regelt? Dan zou je op een student visa hier een jaar kunnen werken.

Ook zijn hier veel NL'ers die hier hun PhD doen in de grote steden en voor 1 of meerdere jaren hier werken in de universiteitssteden.

Ik weet niet of een WHV voor jou een optie is, en al helemaal niet of je daarmee als arts kunt werken. Je moet hier in principe een registratie hebben (AHPRA of zoiets) en daar is heel lastig aan te komen.

Wat misschien mogelijk is, is een skilled of sponsored visa (189, 190). Daarmee kom je niet aan de bak in de state capitals en grote steden, maar er is in de rurale gebieden schreeuwend behoefte aan kennis en ervaring. Raadpleeg de skills list op Home Affairs en kijk wat ze nodig hebben.

Ook een optie is mogelijk uitzending via een vrijwilligersorganisatie. Je moet dan je eigen vliegticket betalen, maar krijgt kost en inwoning gratis. Geen salaris dus. Hier is een voorbeeld: https://www.joho.org/nl/werken-de-gezondheidszorg-zorg-het-buitenland

De medici hier hebben vast betere tips en inzichten en ervaringen. Alvast succes!
 
Wat misschien mogelijk is, is een skilled of sponsored visa (189, 190). Daarmee kom je niet aan de bak in de state capitals en grote steden

Moet je even corrigeren ;)

Even los van de (financiële en AHPRA) de uitdagingen van een 189 en 190 visa. Beide geven je gewoon toegang tot capitals en stedelijk gebied.

Een 189: toegang tot geheel Australia
Een 190: toegang tot de gehele staat van keuze.
 
Ik had het hiervandaan:

'Waarom Perth? Als je als arts op zoek gaat naar een baan in Australië, wordt het al snel duidelijk dat steden als Sydney en Melbourne niet zitten te wachten op buitenlandse dokters. Dat komt door het populaire karakter van de steden en het grote aanbod van Australische medici. Banen zijn er wél op de plekken waar Australiërs zelf niet willen werken: the outback of rural areas - verafgelegen gebieden waar het droog, heet en leeg is. En West-Australië is groot, erg groot en erg leeg. Je kunt met gemak een groot deel van Europa kwijt in deze Australische staat. Hier een polikliniek bezoeken is te vergelijken met een Europeaan die van Moskou naar Rotterdam moet vliegen om naar zijn aambeien te laten kijken.'

Medisch Contact 08-05-2013
 
Ik had het hiervandaan:

'Waarom Perth? Als je als arts op zoek gaat naar een baan in Australië, wordt het al snel duidelijk dat steden als Sydney en Melbourne niet zitten te wachten op buitenlandse dokters. Dat komt door het populaire karakter van de steden en het grote aanbod van Australische medici. Banen zijn er wél op de plekken waar Australiërs zelf niet willen werken: the outback of rural areas - verafgelegen gebieden waar het droog, heet en leeg is. En West-Australië is groot, erg groot en erg leeg. Je kunt met gemak een groot deel van Europa kwijt in deze Australische staat. Hier een polikliniek bezoeken is te vergelijken met een Europeaan die van Moskou naar Rotterdam moet vliegen om naar zijn aambeien te laten kijken.'

Medisch Contact 08-05-2013

Yep, dat geloof ik. Het hele artsen visum gebeuren is volgens mij corrupt. Maar dat terzijde.

Zoals je het stelde leest het alsof je met een 189 of 190 niet welkom bent in groot stedelijk gebied. (Kwestie van hoe je de zin leest) En dat is niet correct. Wilde het feitelijk correct houden ;)

Opinie: dat je niet welkom bent in de big cities
Feit: een 189 en 190 verbannen je niet naar rural areas

Bedoel het niet persoonlijk. Maar voor je het weet denkt men dat een 190 visa een rural visum is ;)
 
Hi Suzanne, welkom! Zit niet in de medische hoek, maar weet wel dat @Janneke N. haar man hier arts is. Misschien kan zij aan informatie komen, maar ze is niet heel actief meer op het forum.
 


OFX
Back
Top