voorstellen, twijfels en vragen

onthemove

New Member
Dag allemaal,

Na uitgebreid te hebben meegelezen op dit forum zal ik me toch maar even voorstellen...
Ik ben Hannah 40 jaar en gz-psycholoog kind en jeugd met een goedlopende eigen praktijk. Samenwonend met vriendlief (ZZP-er) en onze drie geweldige dochters (9,7,5 jaar).
Al sinds mijn middelbare schooltijd (ages ago) roep ik dat ik ooit nog eens een tijdje naar australie ga om daar te wonen en te werken. De reality check kwam op mijn 40e verjaardag in de vorm van een opmerking van iemand die, terecht, zei tja Hannah, als je dat wilt dan wordt het nu toch wel eens tijd om in actie te gaan....
En toen kwamen de kriebels, maar ook de twijfels en de vragen. Ben ik niet al te oud? Is er werk voor ervaren psychologen in deze sector? Is er werk voor manlief? Kan ik dit de kinderen aandoen? Wat doe ik onszelf aan? We hebben het hier toch zo goed voor elkaar? Goed werk, mooi huis, fijne school voor de meiden...
En toch, het land dat met altijd heeft getrokken, de natuur, de ruimte, de laid-back mentaliteit, het klimaat (ik haat kou), het feit dat we onze kinderen ook een ervaring bieden, maakt dat we ook denken. Waarom niet? En dan lees ik hier op het forum hoe ingewikkeld het is om een visum te krijgen, de ielts, de APHRA, de zoektocht en dan slaan de twijfels weer toe...
Daarom zou ik graag in contact komen met iemand uit mijn werkveld (gz-psychologen, GGZ (ik las ergens over een K&J psychiater), gezondheidszorg in het algemeen) om te horen wat de ervaringen zijn. Ook ben ik benieuwd naar de verhalen van mensen met jonge kinderen. Hoe hebben jullie kids het ervaren? Hoe lang duurt het voor ze goed genoeg engels spreken? Werden ze geaccepteerd? En hoe was dat voor jullie als ouders?

Ingewikkeld hoor, allemaal...

Hannah
 
Hoi Hannah, en welkom!

Dit zijn de visa nummertjes waar je volgens mij voor in aanmerking komt:
186, 189 (PT), 190, 407, 485 (GW),489 (F), 489 (S/T), TSS (M)

De 189 en 190 zijn dan het fijnst.

IELTS voor je visum is goed te doen voor de meesten. (general)
Voor je APHRA kun je ook PTE doen in plaats van IELTS Academic.

Mijn vriendin (organisatie psycholoog) is 3x gezakt voor IELTS Academic (3x 9 en een 7 voor writing) en slaagde in 1x voor PTE. Ze begint zelf nu net aan het traject om haar registratie om te zetten van NL naar AU. Ze werkt hier niet als psycholoog dus geen haast. Organisatie is sowieso heel anders dan GZ/Klinisch.

Kinderen: Kort door de bocht, ik heb nog nooit mensen terug zien keren naar NL vanwege de kinderen. Kinderen zijn flexibel, pikken de taal snel op en hebben door school e.d. veel lokale contacten. (wij hebben geen kinderen maar migratie vrienden met kinderen, en dat gaat allemaal goed)

Anderen kunnen je vast nog meer vertellen!

(lees de home affairs site over de 189 en 190 visa goed door. De site zit over het algemeen goed in elkaar!)
 
Welkom, en herkenbaar! ;)

Kan niet echt helpen op vlak van psychologie, ben wel huisarts en kijk ook op tegen een vrij complexe procedure. En dan alle twijfels en vragen idd. Maar tegelijk een avontuurlijke onderneming! Wederhelft heeft ook goede ervaring met PTE Academic als taaltest, ik heb de IELTS gedaan en had gelukkig in één keer genoeg. Ik denk dat je hier wel wat inspiratie vindt om je eigen zoektocht mee te ondersteunen.

Veel succes!
 
Hi Hannah, Welkom! Er was nog een psychologe actief op het forum. Haar alias was Ernie & Hobbes (of zoiets). Ze woont/woonde in Sydney (Bondi of Manly all ik het me goed herinner) en was destijds bezig met haar registratie. Dat ging niet vlekkeloos. Maar ze is al langere tijd niet meer actief op het forum.
 
Hi Hannah,

Welkom op het forum.

Wat betreft APHRA kan ik niets overzeggen.
Hier ook heel goede ervaring met de PTE test.

Wat betreft ervaring met kids, kan ik je over een jaar meer over vertellen. Wij vertrekken half mei naar Australia met een kleine.
 
Welkom! Niet veel toegevoegen aan wat de anderen al hebben gezegd. Maar als je vragen hebt stel ze gerust
 
Dank voor jullie reacties!
Er komen vast nog veeeel meer vragen, maar voor nu eerst diploma's laten vertalen en ons verdiepen in de diverse taaltests...
 
Hooi!
Ik weet geen bal van de gezondheidszorg, maar als je niet van kou houdt, kun je het hele zuiden van het continent en Tassie wel overslaan. Wij hebben hier gewoon seizoenen hoor, en de winters zijn knap koud door de zuidpoolwinden. Ik zit in Melbourne aan de baai, dus vrij mild (minimum 3 C), maar als je landinwaarts de bergen in gaat kom je ook sneeuw en vorst tegen. Vraag @afterbang, die zit in Canberra op enige hoogte en heb ik wel over nachtvorst gehoord. Het hele noorden is tropisch en Broome en Darwin schijnen wel een beetje veel van het goede te zijn voor sommigen (permanent vochtige hitte). Ik vond het heel lekker bij mijn schoonzus in WA, 800 km boven Perth aan de kust. Dat is Zuid-Spanjeachtig mediterraan heet. Maar daar is veel minder werk te vinden dan in de grote steden. Je woonplaats hangt vaak ook af van het visum dat je kunt bemachtigen
 
Het hele noorden is tropisch en Broome en Darwin schijnen wel een beetje veel van het goede te zijn voor sommigen (permanent vochtige hitte)

Niet permanent hoor die vochtige hitte... Alleen in het moessonseizoen tussen oktober en mei. In de winter (het droge seizoen) is de luchtvochtigheid heel laag en de temperaturen perfekt (28 graden overdag met zon en 's nachts 10-20 graden)
 
Dat vochtige het hele jaar door is wat meer aan de QLD kant volgens mij (en dan ook alleen aan de kust, landinwaarts schreeuwen ze om water)
We begin 2018 daar en toen was het goed vochtig, maar dat was ook in de wet season natuurlijk ;)

En ja, zuid/zuidoostelijk kan het best fris worden. Bij ons in Canberra zeker 10 nachten met nachtvorst per jaar. Maar overdag dan eigenlijk altijd mooi zonnig weer. Minder de 4 seasons in day zoals Melbourne.
 
@afterbang Ha ja, die 4 seizoenen in one day in Melbourne. Daar is echt geen woord aan gelogen :p. We zitten nu weer in het opgaande lenteseizoen en de records zijn alweer binnen terwijl het nog niet eens zomer is. Paar weken geleden 33 C overdag, met een nachttemp van 7 C dus kachel aan :rolleyes:. In januari fietsen we zo naar 45 C en klapt de boel in 10 minuten naar 20 C. Vannacht kwam heel de hemel naar beneden en was het waden door de buitenwijken, het riool kan dat niet aan. Inmiddels is het alweer 26 C en keipletterzweetvochtig :cool:.
 
Oh, je vroeg naar gezondheidszorg?

Basis is het gratis Medicare, dat iedere NL met een verblijfsvisum in principe kan krijgen. Het enige dat je nodig hebt is je paspoort, visum en je pasje van je NL ziektekostenverzekering. Je loopt daarmee het dichtsbijzijnde Medicare Office binnen, trekt een nummertje wachten, en je loopt er weer verzekerd uit (met een voorlopig pampiertjen, de Medicare Card komt later in de bus). Medicare is in principe gratis, met 2 nadelen: het dekt niet alles (nada ambulance en tandarts) en boven een bepaald inkomen betaal je een tax levy. Je kunt je particulier bijverzekeren voor van alles en nog wat, Medicare en particulier zijn allebei niet verplicht zoals in NL, en bijverzekeren is niet goedkoop, zeker niet als je pre-existing conditions hebt. Sommige verzekeraars dekken ueberhaupt geen pre-existing conditions.

Mijn Oz partner en ik hebben een ambulanceverzekering los afgesloten en een kortingscontract voor de tandarts bij smile.com. Dat laatste is niet echt een verzekering, meer een kortingskaart tot ongeveer 45 % op de behandelkosten van aangesloten tandartsen. Dental particulier is keiduur en je betaalt je nog steeds blauw.

In Oz heb je vaak te maken met wachtlijsten, die afhankelijk van de aard van je medische vraagstuk tot wel een jaar kunnen oplopen. Kwaliteit van de gezondheidszorg is net zo goed of slecht als in NL. Prescription meds zijn niet gratis, maar wel 'affordable'.
 
Last edited:
Dat vochtige het hele jaar door is wat meer aan de QLD kant volgens mij (en dan ook alleen aan de kust, landinwaarts schreeuwen ze om water)
We begin 2018 daar en toen was het goed vochtig, maar dat was ook in de wet season natuurlijk ;)

En ja, zuid/zuidoostelijk kan het best fris worden. Bij ons in Canberra zeker 10 nachten met nachtvorst per jaar. Maar overdag dan eigenlijk altijd mooi zonnig weer. Minder de 4 seasons in day zoals Melbourne.

Nee hoor, vochtige is hier in coastal Far North Queensland alleen in de wet season, daarbuiten is het wel warm (26-28 graden) maar niet vochtig. Met een zeebries is het hier prima te doen. Je merkt wel dat de temp nu begint op te lopen met overdag ruim 30 en snachts 25-26 maar het is nog uit te houden, maar de echte hitte moet nog komen, going troppo is hier dan ook een normaal fenomeen, en ja Darwin is wel heter dan hier.. De lente, herfst en winter van Cairns en de zomer van Melbourne (wat koele dag(delen) tussendoor zou voor mij het perfecte klimaat zijn.
 
Thanks! Oh en goede surf in de buurt is ook nog een klein puntje. Mijn lief is een echte fanatiekeling...

Ik denk dat de golven ook (vrijwel) overal beter zijn dan freezing choppie Scheveningen ;)

Screenshot%202018-11-08%2008.28.51.png
 
nope, wij hebben geen surf (door GBR)

snap sowieso niet waarom mensen hun leven riskeren met al die great whites in de buurt die surfers zien als snack... mij niet gezien.
 
nope, wij hebben geen surf (door GBR)

snap sowieso niet waarom mensen hun leven riskeren met al die great whites in de buurt die surfers zien als snack... mij niet gezien.

Volgens mij heb je geen great whites in FNQ. Te warm voor ze. En verder, no worries. Millions of surfers dagelijks. En af en toe een pech geval.
 
Volgens mij heb je geen great whites in FNQ. Te warm voor ze. En verder, no worries. Millions of surfers dagelijks. En af en toe een pech geval.
Wel crocs toch? Maar ervaren surfers weten wanneer ze vooal wel en niet moeten surfen. En risico van het vak? Net zoals je bij bushwalking slangen tegen kunt komen en bij kamperen (op bepaalde plekken) schorpioenen in je schoenen aan kunt treffen als je ze buiten je tent laat staan.
 


OFX
Back
Top