Dual citizenship still possible?

Geen idee, anders dan dat de VS en Oz (om het eufemistisch uit te drukken i.p.v. kolonisatie) immigrantennaties zijn. Nederland heeft daar relatief een andere historie in en veel minder ruimte voor.
De vraag was over dubbele nationaliteit, daar heeft ruimte niets mee te maken.
 
Hoi allemaal,

Mijn familie en ik voldoen aan de criteria om een Australisch paspoort aan te vragen. Nu geef ik liever niet mijn NL paspoort op en heb ik wellicht een oplossing gevonden die ik graag wil toetsen.

Mn vrouw is Engels en mag gelukkig wel een dubbele nationaliteit hebben.

Een van de uitzonderingen in Nederland voor het behouden van je Nederlandse Nationaliteit is volgens mij dat als je getrouwd bent met een Australiër op het moment van aanvraag van de buitenlands nationaliteit je je Nederlands paspoort niet verliest.

Zou het werken als mijn vrouw en kinderen (Nederlands, maar jonger dan 18 jaar) eerst de Australische nationaliteit aannemen en ik dat pas doe zodra dat geaccepteerd is?

Heeft iemand hier ervaring mee misschien?

Alvast heel hartelijk dank voor jullie reactie!

Groeten,
Andy
 
Volgens mij verlies je NL paspoort wel. Maar als je vrouw een NL paspoort heeft en jij met haar wil terugkeren naar NL kun je een verblijfsvergunning aanvragen (een partner visum voor NL zeg maar)

Maar jouw vrouw is Brits.... Brexit.... Hmmmm
 
Een vriendin heeft iets soortgelijks gedaan:

Haar man heeft zijn Nederlanderschap opgegeven en is nu Australier. Daardoor is zij nu met een Australier getrouwd en kon daardoor dual citizenship aanvragen. Idem voor de kinderen (<18), die ook beide paspoorten hebben.

Zouden ze terug willen naar NL, dan moet hij een inburgeringscursus gaan doen etc. :)

Ik begrijp van haar, dat ze hun NL paspoort niet mogen laten verlopen, want dan zijn ze 'm kwijt.
 
Ik zie niet waarom dat niet zou werken. Ik heb dat zelf zo gedaan. Ben nu bezig met het papierwerk om mijn NLse paspoort te vernieuwen zodat ik niet over 1,5 jaar mijn Nederlanderschap verlies, zal je laten weten hoe dat gaat.
 
Wij zijn nu in hetzelfde process. Mijn vrouw en kinderen (<18) hebben de aanvraag ingediend en wachten, en wachten, en wachten........................
 
Hadden wij ook gedaan. Ik eerst, mijn vrouw en zoon later.
Of het werkt weten we niet; ze was niet erg ge-interesseerd om het Nederlands paspoort te verlengen, een paar jaar geleden.
Geloof dat we hier maar blijven. ;)
 
Bedankt voor de reacties allemaal! Dit geeft hoop! We gaan het ook maar op deze manier proberen! Succes voor diegene die in het zelfde schuitje zitten!
 
Ik zie niet waarom dat niet zou werken. Ik heb dat zelf zo gedaan. Ben nu bezig met het papierwerk om mijn NLse paspoort te vernieuwen zodat ik niet over 1,5 jaar mijn Nederlanderschap verlies, zal je laten weten hoe dat gaat.
Even een update nadat ik vandaag de aanvraag voor nieuw Nederlands paspooort heb ingediend. In tegenstelling tot wat er her en der geschreven wordt, is het niet noodzakelijkerwijs dat het samenhangt met het velopen van het paspoort. Ik had zelf een paspoort van 5 jaar die ook in Sydney was afgegeven en die was een paar jaar terug al verlopen. De regel is dat je binnen 10 jaar na de verstrekking van je paspoort (of dat andere document ter bevestiging van je Nederlandse nationaliteit) opnieuw een paspoort of zo'n document verkregen moet hebben. Let dus op, een aanvraag is niet voldoende, de issue date van het nieuwe paspoort moet binnen die 10 jaar vallen. Mijn aanvraag is nog ruim op tijd ingediend.

Wat moet je aandragen:
- huidige Nederlandse paspoort
- Australische paspoort
- Naturalisatie certificaat
- trouwakte
- paspoort of ander document dat aantoont dat gehuwde partner Australisch nationaliteit had op het moment dat jij de Australische nationaliteit verkrijgt.
- verder het standaard papierwerk, pasfoto en een heleboel dollars
- het is nog even afwachten of ze een verklaring willen van de Family Law Court dat we niet zijn gescheiden. Ik had ze gebeld en de dame zei dat het niet nodig was omdat het niet op haar lijstje voorkwam, maar het staat wel op de website en de dame aan de balie begon er ook over.

Voor diegene die ook kinderen geboren in Australie hebben (of wellicht op andere manier beide nationaliteiten heeft verkregen waarbij niet op de 18e verjaardag gekozen moet worden), ze heeft me verteld dat vanaf de 18e verjaardag ook voor hen de 10 jarige routine start, dus als je kind de Nederlandse nationaliteit wil houden dan moet het paspoort voor de 28e verjaardag verkregen zijn. Voor die tijd hoef je helemaal niks te doen tenzij er voor langere tijd naar Nederland/Europa gereisd wordt.
 
In tegenstelling tot wat er her en der geschreven wordt, is het niet noodzakelijkerwijs dat het samenhangt met het velopen van het paspoort. Ik had zelf een paspoort van 5 jaar die ook in Sydney was afgegeven en die was een paar jaar terug al verlopen. De regel is dat je binnen 10 jaar na de verstrekking van je paspoort (of dat andere document ter bevestiging van je Nederlandse nationaliteit) opnieuw een paspoort of zo'n document verkregen moet hebben. Let dus op, een aanvraag is niet voldoende, de issue date van het nieuwe paspoort moet binnen die 10 jaar vallen. Mijn aanvraag is nog ruim op tijd ingediend.
Tja, ik zou er toch geen geld op durven zetten;
"Op tijd wil zeggen: voordat de periode van 10 jaar verstrijkt dat een paspoort geldig is".
 
Na bijna 8 maanden hebben wij nog steeds niets gehoord.
Maar dat schijnt "normal" te zijn.
 
Na bijna 8 maanden hebben wij nog steeds niets gehoord.
Maar dat schijnt "normal" te zijn.
Je kunt ze bellen om uit te vinden waar het ligt. Hebben ze de test al gedaan? Hebben ze al de bevestiging van de minister gehad en moet alleen nog de ceremonie gedaan worden?
 
Je kunt ze bellen om uit te vinden waar het ligt. Hebben ze de test al gedaan? Hebben ze al de bevestiging van de minister gehad en moet alleen nog de ceremonie gedaan worden?

De aanvraag is weg en we hebben alleen een email bevestiging gehad. Dat is alles.
De website zegt dat bellen alleen zin heft als je buiten de 70% periode komt. En dat is 17 maanden, zucht.
Bureaucratie op z'n best zullen we maar zeggen.
 
Even een update betreffende het volgende.

- het is nog even afwachten of ze een verklaring willen van de Family Law Court dat we niet zijn gescheiden. Ik had ze gebeld en de dame zei dat het niet nodig was omdat het niet op haar lijstje voorkwam, maar het staat wel op de website en de dame aan de balie begon er ook over.

Ik heb nu dus het verzoek ontvangen om een bewijs aan te leveren dat ik op de betreffende datum van nationalisatie niet gescheiden was. De link op de website van het consulaat neemt je meteen naar het online formulier, waaruit ik de conclusie trok dat de Family Court niets zou terugsturen als er geen record of divorce gevonden zou worden. Maar nu blijkt dat de relevante instructies op een andere pagina staan. Die deel ik dus bij deze
http://www.federalcircuitcourt.gov....-i/divorce/proof-of-divorce/fcc-proof-divorce, onderaan staat een kop "I need confirmation that I was not divorced at a certain date" met instructies. Het is allemaal wel een beetje knullig hoor...

Nu dus 10 werkdagen wachten, dan weer apostille scoren, en nog even bij het consulaat op de thee gaan.
 
Tja, ik zou er toch geen geld op durven zetten;
"Op tijd wil zeggen: voordat de periode van 10 jaar verstrijkt dat een paspoort geldig is".
Tsja, als je zo'n dubbelzinnig (want hoe zit dat dan met een vijf-jarig paspoort?) zinnetje verkiest boven mijn direkte praktijkervaring...
 
Even een update betreffende het volgende.



Ik heb nu dus het verzoek ontvangen om een bewijs aan te leveren dat ik op de betreffende datum van nationalisatie niet gescheiden was. De link op de website van het consulaat neemt je meteen naar het online formulier, waaruit ik de conclusie trok dat de Family Court niets zou terugsturen als er geen record of divorce gevonden zou worden. Maar nu blijkt dat de relevante instructies op een andere pagina staan. Die deel ik dus bij deze
http://www.federalcircuitcourt.gov....-i/divorce/proof-of-divorce/fcc-proof-divorce, onderaan staat een kop "I need confirmation that I was not divorced at a certain date" met instructies. Het is allemaal wel een beetje knullig hoor...

Nu dus 10 werkdagen wachten, dan weer apostille scoren, en nog even bij het consulaat op de thee gaan.
Nou, dat ging dus allemaal een beetje sneller. In de avond aanvraag ingediend, volgende ochtend al een email met de gewenste uitkomst en de toevoeging dat de email doorgestuurd dient te worden naar de instantie die er om vraagt. Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren dan het verlossende bericht dat ik mjjn nieuwe paspoort mag op komen halen. Dus: ik ben nog steeds Nederlander naast het Australische burgerschap! Voor in elk geval weer 10 jaar ;)
 
Ik vind het wel raar dat je getrouwd met een Ozzie wel dual mag hebben (spouse visa) en niet als "normale" emigrant....maar goed ik ga voor een Australisch paspoort tzt nu eerst over 2 jaar PR :)
Is in Nederland ook zo, mijn man heeft nu 3 nationaliteiten, Bulgaar ( hij wilde er vanaf maar die werken niet mee) Nederlander, Australiër, leuk , kunnen we 3 vlaggen uithangen.
 


OFX
Back
Top