Ja, als zij als eerste citizen wordt en nu Nederlandse is, dan verliest zij de NLse nationaliteit. Maar jij kunt vervolgens de dubbele nationaliteit nemen. De kinderen kunnen dat als ze minimaal 5 jaar lang in Oz hebben gewoond terwijl minderjarig.OK, even weer nieuw leven in dit topic blazen.
Hoe staat het er nu mee?
Als mijn vrouw citizen wordt, kan ik dan nog steeds dual citizen worden?
En mijn minderjarige kinderen ook?
Volgens mij maakt dat niet uit. Het is een van de drie uitzonderingsregels en die zijn volgens mij onafhankelijk van elkaar. Maar wellicht even het consulaat raadplegen?Ta slatr.
Mijn kids wonen nu 9 jaar in Australie en zijn 12 en 9.
Weet je hoe dat gaat met de kinderen? Gaan ze met moeders op de citizenship en houden daardoor beide om moeten ze met mij mee?
Ik kaap dit topic als dat ok is, aangezien het aansluit op mijn vraag. Ik wil binnenkort Australische citizenship aanvragen en kom in aanmerking voor de uitzondering om mijn NLse nationaliteit te behouden (getrouwd met iemand met de Aus nationaliteit). Mijn vraag is, wat moet ik hiervoor doen? Ik neem aan dat dit niet automatisch gaat en ik bewijs moet aanleveren (trouwakte bv.)?
Om mn Nederlandse nationaliteit te behouden inderdaad. Dus dat moet pas als ik mn paspoort weer ga vernieuwen? Ik heb hem net vernieuwd en hoef pas in 2025 weer terug. Ik was/ben namelijk bang dat ze mn paspoort intrekken zodra ik Australier word en ik niets bewezen heb, maar dat is dus niet zo?
Maar als ik het even omdraai, stel nou dat ik geen uitzondering ben, zou dat dan betekenen dat ik tot 2025 een dubbele nationaliteit kan hebben omdat ik dan pas mn NLse paspoort weer moet verlengen? Dat lijkt mij toch niet?
Er is maar 1 uitsluitend document hierover en dat is the Wet op het Staatsburgerschap. Lees hier maar even verder daar er nagenoeg geen mogelijkheden zijn om een dubbele nationalitieit aan te vragen. Ik geloog dat er zo'n 4 a 5 uitzonderingen zijn.Weet iemand of je ook de Nederlandse nationaliteit kunt behouden als je citizenship by descent aanvraagt? En indien dat zo is, waar ik die informatie kan vinden? Bijvoorbaat dank!
Toch opmerkelijk hoe er met twee maten wordt gemeten. Voor immigranten die naar Nederland emigreren wordt in Nederland vaak gesproken over het kiezen voor het Nederlanderschap en het beindigen van de oorspronkelijk nationaliteit.
Maar wanneer het omgekeerd wordt, Nederlanders in het buitenland, dan ivinden we dat een Nederlander een dubbele nationaliteit moeten kunnen hebben.
Kan iemand mij duiden hoe dit te rijmen valt?