Nogmaals even voorstellen.

Rolls

Well-Known Member
Hoi allemaal,

Zoals eerder gepost onder andermans thread. Ik zal hier niet alle antwoorden bij plakken dan wordt het onoverzichtelijk.
Maar even mijn eerdere post herhalen en meteen wat vragen beantwoorden die voorbij zijn gekomen.
We zijn een gezin van 3 pappa (42) mamma (39) en dochter (1,5 jaar)
Ik zelf ben al heel jaartjes werkzaam in de liftenwereld en mijn vrouw in de marketing reasearch.

Wij zijn weer begonnen met het opvragen van informatie om de stap toch te gaan maken. We hebben het al eens eerder geprobeerd toen helaas opgegeven, dit was meer uit financieel oogpunt en een stukje frustratie. Maar Australie blijft toch mijn naam schreeuwen!
Nu moet het dan ook echt gaan lukken.
Heeft iemand informatie alle hulp is welkom! of misschien mensen die ook net beginnen?? emigratie bureau waarmee hele goede ervaringen? andere bruikbare hulplijnen?
En wie weet leren we mensen kennen die naar dezelfde regio kijken? Zuid Australie of regio Brisbane hebben de voorkeuren West Australie is er nog even bij gekomen.

Nogmaals we beginnen echt net weer en hebben vandaag de eerste assessment gestart, dus nu begint het informatie voeden aan de agency.

Let me know!! ;)
Want ik ben de verhuizing al aan het plannen ;)
 
Hooi again!

Welkom.

Voorafje: deze COVID-19 is niet de makkelijkste tijd om binnen te komen. Er is een enorme backlog in visa-afhandeling en de buitengrenzen zijn voor onbepaalde tijd hermetisch gesloten voor niet-citizens en niet-permanent residents. Tot 2021 zal hierin niet veel veranderen, dus je mag extreem lange wachttijden verwachten. ETA, we zijn sinds vandaag officieel in economische recessie, en ik vermoed dat dat grote gevolgen voor de werkgelegenheid gaat hebben op langere termijn. SA is ook zonder economische crisis al heel vaak moeilijk in werkgelegenheid gebleken, maar dat hangt wel nauw af van je beroep.

Zijn jullie hier al eerder geweest en zo ja, hoe lang, op welke wijze, en hoe heb je het ervaren?

Willen jullie allebei graag komen of twijfelt een van jullie nog wel eens? Wie en wat laten jullie achter en zie je daar moeilijkheden in? Familie, vrienden, mensen die niet gezond zijn.

Hebben jullie al een idee voor welk visum jullie willen/kunnen gaan? (Zie ook de visa listing van @FritsC in je eerdere draadje). Staan jullie beroepen op de skills list? Of is een van jullie Australisch resident of citizen? Hebben jullie eerstegraads familie in Oz die resident of citizen zijn?

Wie wordt de hoofdaanvrager? Ik zie dat jijzelf al een beetje in de gevarenzone van de leeftijd begint te komen. Soms gaat het niet zo snel en met 45 jaar houdt het op. Je vrouw heeft zo te zien nog ruim de tijd als hoofdaanvrager.

Als financieel eerder een punt was (en geloof me, dat is voor ons allemaal zo), is dat nu opgelost? Kunnen jullie hier een tijdje leven zonder inkomsten, mocht je niet direct een baan vinden? Buffers? Een huis in NL dat verkocht kan worden? Oz is in veel opzichten een peperduur land. De salarissen zijn daar wel naar, maar als je het een tijd zonder inkomsten moet doen, kan het ineens best duur worden.

Ikzelf weet niks van bureaus, maar er zijn hier talloze mensen actief die ermee gewerkt hebben. Er is ook ergens een draadje, maar dat is niet heel erg geupdate.

Brand los, veel succes!

Ter aanvulling: als je contacten wil leggen met mensen die je wat meer kunnen vertellen over de staten die jouw voorkeur hebben:

Brisbane QLD @Janneke61
Far North Queensland @Tim911 en @SteveSW
South Australia @Beebmeep
Western Australia (Perth en omgeving) @Zwerver, @FOL, @Elly Spillekom, @Sand
 
Last edited:
Ter aanvulling: als je contacten wil leggen met mensen die je wat meer kunnen vertellen over de staten die jouw voorkeur hebben:

Brisbane QLD @Janneke61
Far North Queensland @Tim911 en @SteveSW
South Australia @Beebmeep
Western Australia (Perth en omgeving) @Zwerver, @FOL, @Elly Spillekom, @Sand

Naast staten hebben we ook Territories @Emulate ;)
ACT: Mijzelf.
NT: ... ?

En als is het een grapje, ACT was voor ons de redding, we kwamen punten tekort en alleen ACT had state sponsorship in de aanbieding. Dat heeft ons uiteindelijk gered.

Maar @Rolls Welkom bij de club van Australia lovers. Het is een mooi land en het leven is er niet verkeerd. Zoals overal moet je werken voor de kost en is het niet altijd rozengeur en maneschijn, maar we zijn heel gelukkig hier en zijn blij dat we de stap genomen hebben. Wij waren net geen 40 toen we de aanvraag deden, belangrijk want boven de 40? 5 punten eraf. Boven de 45? Fat chance.

Verder zijn de vragen van @Emulate essentieel om verder ook maar iets van gericht advies te geven.

Wat je al zelf kunt doen: Check op deze lijst, of je beroep er op staat. https://www.legislation.gov.au/Details/F2019L00278
Als je beroep er niet op staat, dan wordt het volgens mij al heel snel een lastig en complex verhaal als je niet andere heel specifieke kenmerken hebt (Ouders of kinderen in Australia bijvoorbeeld)

Mocht je professioneel advies willen. Visa4You is volgens mij redelijk populair.
Maar met de lijst die ik je gaf en antwoord op @Emulate haar vragen kunnen we je al wel iets meer vertellen gok ik.

Laat maar horen en dan proberen we jullie meer duidelijkheid te geven :)
 
Hallo ACT @afterbang zoals je gezien hebt heeft @Rolls ACT, NT, NSW, TAS en VIC niet genoemd als waar hij belangstelling voor heeft!

Dus waarom zou ik ons noemen?

Dat doen we pas als hij ervan terugkomt 🤣

ETA @Sand heeft vele jaren in Darwin gewoond.
 
Hallo ACT @afterbang zoals je gezien hebt heeft @Rolls ACT, NT, NSW, TAS en VIC niet genoemd als waar hij belangstelling voor heeft!

Dus waarom zou ik ons noemen?

Dat doen we pas als hij ervan terugkomt 🤣

ETA @Sand heeft vele jaren in Darwin gewoond.
Ah, fair point.

Maar ik denk dat kiezen tegenwoordig een luxe is die veel migranten zich niet kunnen veroorloven ;)
 
Hooi again!

Welkom.

Voorafje: deze COVID-19 is niet de makkelijkste tijd om binnen te komen. Er is een enorme backlog in visa-afhandeling en de buitengrenzen zijn voor onbepaalde tijd hermetisch gesloten voor niet-citizens en niet-permanent residents. Tot 2021 zal hierin niet veel veranderen, dus je mag extreem lange wachttijden verwachten. Dank voor de info ETA, we zijn sinds vandaag officieel in economische recessie, en ik vermoed dat dat grote gevolgen voor de werkgelegenheid gaat hebben op langere termijn. SA is ook zonder economische crisis al heel vaak moeilijk in werkgelegenheid gebleken, maar dat hangt wel nauw af van je beroep. Ik ben adviseur in de Liften, maar van plan als service monteur (deze staat op de lijst) skilled independent visa

Zijn jullie hier al eerder geweest en zo ja, hoe lang, op welke wijze, en hoe heb je het ervaren? Ik als backpacker in 2003-2004 en mijn vrouw voor de study ook in 2000- 2004 ongeveer ( bachelor)

Willen jullie allebei graag komen of twijfelt een van jullie nog wel eens? beide Wie en wat laten jullie achter en zie je daar moeilijkheden in? Familie, vrienden, mensen die niet gezond zijn. inderdaad dat, familie en vrienden zoals ieder ander, maar allemaal gezond en weten dat ik hier al heel lang mee loop

Hebben jullie al een idee voor welk visum jullie willen/kunnen gaan? (Zie ook de visa listing van @FritsC in je eerdere draadje). Staan jullie beroepen op de skills list? Of is een van jullie Australisch resident of citizen? Hebben jullie eerstegraads familie in Oz die resident of citizen zijn?

Wie wordt de hoofdaanvrager? Ik zie dat jijzelf al een beetje in de gevarenzone van de leeftijd begint te komen. Soms gaat het niet zo snel en met 45 jaar houdt het op. Je vrouw heeft zo te zien nog ruim de tijd als hoofdaanvrager.

Als financieel eerder een punt was (en geloof me, dat is voor ons allemaal zo), is dat nu opgelost? ja we hebben nu wel geld achter de hand ja. Kunnen jullie hier een tijdje leven zonder inkomsten, geen jaren maar we zijn van plan werk te vinden voor we daar heen reizen is dat uberhaubt mogelijk?? mocht je niet direct een baan vinden? Buffers? Een huis in NL dat verkocht kan worden? ja. Oz is in veel opzichten een peperduur land. De salarissen zijn daar wel naar, maar als je het een tijd zonder inkomsten moet doen, kan het ineens best duur worden.

Ikzelf weet niks van bureaus, maar er zijn hier talloze mensen actief die ermee gewerkt hebben. Er is ook ergens een draadje, maar dat is niet heel erg geupdate.

Brand los, veel succes!


Zo dat zijn nogal wat vragen zeg maar, ik heb ze in de tekst geantwoord. verder hebben we niet echt een specifieke voorkeur, meer waar werk is komen we uit, we kunnen later als nog verhuizen naar wat we willen. alleen NT is ons te warm ;)
 
Ik zie hier trouwens dat de meeste verhalen en recaps die je ziet een tijdsbestek van 1,5 jaar hebben. Vanaf de start met het bureau tot het VISA GRANTED bericht.
Zou het op dit moment echt zo veel extra tijd kosten nu in de wereld niks belangrijkers is dan Covid ;). En is het echt zo dat als je 45 wordt, al je kansen bekeken zijn zelf als je al in de papiermolen zit??
 
Home Affairs is een van de strengste immigratiediensten ter wereld. Als jijzelf als hoofdaanvrager de molen in wil, moet je inderdaad voor je 45e het proces hebben lopen. Ik heb geen idee wat HA doet als jij in die tussentijd 45 wordt. Beter om dat risico niet te nemen en op tijd je application te doen.

Over de vertraging door COVID-19 kan niemand wat zinnigs zeggen. Je kunt het beste het nieuws volgen op de Home Affairs pagina. Een deel van de visa-afhandeling is helemaal stilgelegd. Ik denk dat anderhalf jaar onder deze omstandigheden niet realistisch is.
 
SA, Adelaide en omgeving is een van onze voorkeuren. Vertel eens wat meer over de omgeving. En wat we kunnen vereachten als we daar uitkomen.
 
Ik denk dat @Beebmeep en @Lamarck als SA-inwoners je een hoop kunnen vertellen.

Misschien ook interessant om te lezen is de LaStaVa-draad van @Mountains, die geeft een heel realistisch inzicht hoe moeilijk of makkelijk het in SA kan zijn.

 
Hmm ik heb nog ruim 2,5 jaar zeg maar. Hopen dat die Covid ellende snel over is.
 
Oh, ik kan deze vraag van je niet vanuit eigen ervaring beantwoorden, maar het blijkt niet makkelijk om vanuit Nederland al met een baan op zak naar Australia te gaan. De enigen die ik ken die dat gelukt is, zijn mensen die bij een Nederlands bedrijf werkten met een Australische vestiging. @Jagermeester en zijn partner @Roels weten hier alles van. Zij wonen en werken in Sydney.
 
Hoe werkt het volgende eigenlijk, ik ben begonnen al servicemonteur -> planning en nu -> adviseur. Dit zijn kansen die ik heb gehad en genomen maar ik heb geen cursussen gevolgt laat staan papieren om evt competenties aan te tonen. In mij logica is mijn beste kans dan dus als servicemonteur? Stapje terug en daar weer door groeien? Of andere kansen aanpakken als ik daar ben, ik ga ervan uit dat ik als ik in Australie zit en ik krijg bijvoorbeeld de kans in een andere sector dat ik daar ook vrij in ben??
Maar ik heb ook certificaten behaald bij defensie in de kleine motoren, die staat ook op de lijst small engine mechanic. Maar dit is dan alweer heel lang geleden (1999) en nu slechts hobby.

Oh, ik kan deze vraag van je niet vanuit eigen ervaring beantwoorden, maar het blijkt niet makkelijk om vanuit Nederland al met een baan op zak naar Australia te gaan. De enigen die ik ken die dat gelukt is, zijn mensen die bij een Nederlands bedrijf werkten met een Australische vestiging. @Jagermeester en zijn partner @Roels weten hier alles van. Zij wonen en werken in Sydney.
Haha, nu van baan wisselen en meteen aangeven dat ik naar Australie wil gaan ze nooit pikken ;) dat is geen optie meer denk ik zo :)

@Lamarck kan ook veel over SA vertellen en dan m.n. regio Adelaide en het zuiden daarvan. Ik zit op het Eyre Peninsula, dus kan wat meer over regionaal vertellen :)
Brand los zou ik zeggen ;) alle info is welkom.
 
Hoe werkt het volgende eigenlijk, ik ben begonnen al servicemonteur -> planning en nu -> adviseur. Dit zijn kansen die ik heb gehad en genomen maar ik heb geen cursussen gevolgt laat staan papieren om evt competenties aan te tonen. In mij logica is mijn beste kans dan dus als servicemonteur? Stapje terug en daar weer door groeien? Of andere kansen aanpakken als ik daar ben, ik ga ervan uit dat ik als ik in Australie zit en ik krijg bijvoorbeeld de kans in een andere sector dat ik daar ook vrij in ben??
Maar ik heb ook certificaten behaald bij defensie in de kleine motoren, die staat ook op de lijst small engine mechanic. Maar dit is dan alweer heel lang geleden (1999) en nu slechts hobby.

Dit gaat buiten mijn expertise, hier zullen anderen raad moeten geven. Ik weet wel dat zo ongeveer het enige dat een assessment overleeft, is een HBO-opleiding. Er zijn hier mensen die lang geleden nog met een MBO-opleiding zijn binnengekomen, of zich hebben kunnen kwalificeren op HBO-niveau via voldoende ervaring, maar dat is vaak al decades geleden. Andere optie: je zit in beroepen waarin enorme tekorten bestaan en HA veel door de vingers ziet. Op dit moment zijn dat vaak medische beroepen gerelateerd aan het virus, of professioneel werkende brandweerlieden. Misschien kan @Tamarind je hier helpen, haar man heeft op die manier een urgentievisum voor New Zealand bemachtigd en ze zijn net aangekomen.

In de LaStVaZa van @HardCore kun je lezen hoe het werkt om alsnog je opleiding en ervaring op HBO-niveau te krijgen.
 
Hoi! Leuke plannen hebben jullie, maar inderdaad, het zijn geen makkelijke tijden...

@Emulate ik zag je tag maar weet niet of we veel kunnen helpen hierin.

@Rolls Even kort samenvatten (je vindt het hele verhaal in onze stavaza): we hebben een skilled visum voor Aus gehaald (PR) op basis van het beroep van mijn man (industrieel ingenieur (bio)chemie) maart vorig jaar, na ook een dikke anderhalf jaar wachten en voorbereiding. Nadien ben ik dan gaan kijken of ik als huisarts aan de slag kon in Australië, maar dat viel tegen op basis van mijn Belgische diploma (ik bespaar je de details). Toevallig zag ik dan rond de jaarwisseling een jobaanbieding aan de University of Otago in Dunedin, NZ, na een paar weken tobben heb ik gesolliciteerd en wonder boven wonder de job gehaald. Toen kwam covid ;) en ondanks ons Aus visum mochten we niet meer binnen (normaal krijg je meteen in NZ een Aus resident visa). Via een kennis (vorige job in het buitenland) heeft mijn man dan contact gekregen met een bedrijf in Dunedin dat zich bezighoudt met RNA extracties en dus ook relevant werk doet in covid tijden. Hij kreeg een job aangeboden, en heeft een aanvraag ingediend voor een 'critical purpose visitor visa', als critical health worker (health geldt voor artsen, maar ook verpleegkundigen, laboranten, etc). Dit hebben we dan gekregen en hiermee zijn we net naar NZ verhuisd. Ik weet niet of er een gelijkaardig alternatief bestaat voor Aus, dat heb ik nog niet uitgezocht. Voor ons maakte het in elk geval niet uit of we al dan niet een ander langetermijn visum hadden, hoewel dit specifieke visitor visum maar 6 maanden geldig is, dus erna moet je toch wat anders verzinnen. Zelfde problemen hier trouwens, backlog, lange wachttijden, en ik denk dat er zelfs überhaupt geen skilled visa aanvragen van off shore worden verwerkt momenteel (omdat je toch niet binnen mag).

Kort samengevat: ofwel wacht je tot de covid maatregelen versoepeld worden (wat nog wel even kan duren, maar je kan al beginnen voorbereiden), ofwel pluis je eens uit of je van dichtbij of van ver in aanmerking kan komen voor een uitzonderingsvisum op basis van je beroep. Maar ik vermoed dat je dan ook wel zal moeten kunnen aantonen dat je als essentieel wordt aanzien, en in sommige gevallen ook dat ze geen Aus kunnen vinden om dezelfde baan te doen, hangt maar van de categorie af.

Bij deze ook een antwoord op je vraag of je een job kan vinden terwijl je nog in Ned/België bent -- het kan, maar hangt sterk af van je sector, en zoals altijd kan het helpen als je al mensen kent.
 
Dit gaat buiten mijn expertise, hier zullen anderen raad moeten geven. Ik weet wel dat zo ongeveer het enige dat een assessment overleeft, is een HBO-opleiding. Er zijn hier mensen die lang geleden nog met een MBO-opleiding zijn binnengekomen, of zich hebben kunnen kwalificeren op HBO-niveau via voldoende ervaring, maar dat is vaak al decades geleden. Andere optie: je zit in beroepen waarin enorme tekorten bestaan en HA veel door de vingers ziet. Op dit moment zijn dat vaak medische beroepen gerelateerd aan het virus, of professioneel werkende brandweerlieden. Misschien kan @Tamarind je hier helpen, haar man heeft op die manier een urgentievisum voor New Zealand bemachtigd en ze zijn net aangekomen.

In de LaStVaZa van @HardCore kun je lezen hoe het werkt om alsnog je opleiding en ervaring op HBO-niveau te krijgen.

Dat is juist de verwarring bij mij. Ze zoeken techneuten, beide sectoren waar ik in gewerkt heb staan op de lijst.
Hier in Nederland heb je voor de functies die ik gedaan heb geen HBO nodig, sterker nog dan ben je te duur. Dat ik ben door gegroeid is normaal lijkt me bedoel je wil toch wel carriere maken. Ik kan alleen niet aantonen wat het niveaus is van mijn huidige werk, je kan het vergelijken met Projectmanagement. Nog niet erg positief nieuws tot heden:confused:

Ik heb overigens nog eens zitten neuzen.
 

Attachments

  • AEA.pdf
    83.9 KB · Views: 6
Dat is juist de verwarring bij mij. Ze zoeken techneuten, beide sectoren waar ik in gewerkt heb staan op de lijst.
Hier in Nederland heb je voor de functies die ik gedaan heb geen HBO nodig, sterker nog dan ben je te duur. Dat ik ben door gegroeid is normaal lijkt me bedoel je wil toch wel carriere maken. Ik kan alleen niet aantonen wat het niveaus is van mijn huidige werk, je kan het vergelijken met Projectmanagement. Nog niet erg positief nieuws tot heden:confused:
In dit soort gevallen, neem eens contact op met een migratiebureau. Het is de pest als je zelf denkt dat de bitjes de verkeerde kant op vallen, want dan ga je een lang traject in om dingen recht te zetten.

Als je het echt zelf wilt doen, begin dan eens met uitzoeken wie je assessing authority gaat zijn (volgens mij de TRA?)- dat zou op dezelfde lijst moeten staan als het beroep. Zij hebben als het goed is een heel uitgebreide 'manual' die aangeeft wat de stappen zijn, wat je moet aanleveren etc. Als voorbeeldje kan je kijken bij de ACS, dat is weliswaar voor ICT gerelateerde beroepen, maar de meeste assessors zouden toch wel van dit soort pagina's moeten hebben.

Dan nog even dit. Het op de lijst staan van bepaalde technische beroepen moet je zien als "voor COVID-19 hadden we behoefte aan deze beroepen". Op dit moment heeft Australie een werkloosheidspercentage van 7 tot 13%, afhankelijk van wie je geloofd (de coalitie of labor). Dat betekent dat er een herbronning gaat plaatsvinden van die lijsten, dat kan haast niet anders.
 


OFX
Back
Top