Hoe heb je dat soliciteren op afstand ervaren? Toen ik met mijn vrouw de eerdere poging waagde was op afstand soliciteren uuuhh gewoon kansloos, 0 reactie. En ik heb behoorlijk wat mailtjes gestuurd.
Mijn beleving was (toen) dat je werk moest hebben om er te zijn maar je moest er zijn om werk te vinden? Is dat nog steeds zo? en dan heb ik het even over Australie in het geheel.
Hoe is het vinden van een baan als ik daar straks nieuw binnen kom in bijvoorbeeld regio Adelaide? dan lijkt mijn kans dus al bekeken in veel gevallen?? omdat ik dus niemand zal kennen.
Het hangt af van welk visum je hebt. Het ene visum krijg je op basis van je werkervaring en opleiding, dat is het skilled visum. Je hoeft dan geen baan te hebben voor je aankomt. Het andere type is als je al een baan hebt, en volgens mij regelt de werkgever dat visum dan. Ik weet het niet precies, ik had dat eerste type. Het solliciteren op afstand heeft denk ik alleen zin als je weet wanneer je hier landt en blijft. Dan heb je een datum en je kunt zeggen dat je al een visum hebt.
Voor mij ging het solliciteren best soepel. Eigenlijk waren we van plan om pas hier te gaan sollicteren maar ik hield wel al een tijdje de vacatures in de gaten van bedrijven waarvan ik dacht dat ik de meeste kans zou maken. Er waren twee aardige vacatures ongeveer een maand voor vertrek. Ik had 1 brief geschreven, met het idee van eens geschoten altijd mis. Dat leverde een skype sollicitatie gesprek op en toen we hier eenmaal waren een tweede face-to-face gesprek. Dus dat ging best makkelijk. Ik had hier helemaal geen netwerk, maar wel een paar goede referenten in Nederland, in het juiste vakgebdie. Let wel op dat ze die dus ook echt bellen. Handig als je referenten dat weten want dat gaat in het engels! Dat was voor mij eerlijk gezegd de grootste barriere. Ik was enorm zenuwachtig en wist niet goed hoe het zou werken met skype. Toen heb ik van te voren een 'proef' gesprek gedaan met een engelstalige kennis. Dat scheelde een hoop.
Mijn partner is hier actief lid geworden van de branche vereniging. Dat heeft een netwerk opgeleverd en zijn eerste baan. Dus da's een tip: als je geen netwerk hebt, zoek de branche vereniging van je beroep. En hij heeft vrijwilligerswerk gedaan. Dat levert ook een netwerk op, al hielp het in dit geval niet met werk vinden. Dus het is niet zo dat je geen kans op werk hebt als je niemand kent. Dat hadden wij ook niet.
Volgens mij kan dit alleen als alles precies op z'n plek valt, net juiste en unieke skillset, of net op het juiste moment reageren op een vacature. Er zijn er maar weinig die daadwerkelijk van afstand een baan scoren. De meeste werkgevers in Oz zijn niet zo vernieuwend en doen het allemaal nog op de old school manier :" naar binnen lopen met je CV" bij wijze van spreken.
Dat ligt eraan waar je solliciteert. Ik heb het nooit zo gedaan. Wat voor mij werkte was gewoon de vacature-pagina's in de gaten houden van bedrijven waar je wilt werken, en dan als je iets ziet, een goede brief schrijven. Als je twijfelt, doe dan een cursus brieven schrijven. Er zijn bepaalde verwachtigen en als je dat eenmaal weet is het niet al te moeilijk.
Als je hier eenmaal bent kan het letterlijk 2 kanten op: of je hebt direct binnen een paar weken een passende baan, of je gaat maandenlang van het kastje naar de muur totdat je zo lang unemployed bent dat het al moeilijker wordt om uberhaupt nog aan een baan te komen.
Ook dat herken ik persoonlijk niet. In Nederland is dat m.i. juist veel sterker. ALs je in NL een 'gat in je cv' hebt, kun je dat beter verstoppen. Hier is dat, voor zover ik weet, minder een probleem. Zeker als je er een reden of verhaal bij hebt. Een gap year is hier een stuk normaler. Maar, nogmaals, dat is mijn ervaring.
Het is even een kwestie van trots opzij, aanpakken wat je kunt en knalhard werken, dan komt het vanzelf goed.
En ja, het cliche is waar: ik als Nederlander werk dubbel zo hard als de meeste Ozzies.
Edit: Ik weet verder helemaal niks over SA of Adelaide, maar wat ik wel weet is dat het daar vreselijk lastig is om aan een baan te komen, helemaal op niveau.
Ik denk dat het lastig is om in Adelaide aan het werk te komen, tenminste, we hebben wel wat mensen hier aan zien komen die geen werk konden vinden, en ik snap echt niet waarom want het waren allemaal gewoon leuke hardwerkende, ervaren mensen. Maar er zijn er ook zat die hier wel zijn gebleven, alleen zie je die denk ik minder op het forum? Nouja, er zijn genoeg mensen in Adelaide die niet werkeloos zijn... en die zijn hier echt niet allemaal geboren en getogen.