Coronavirus in Australië

Ik weet helemaal niks van leeftijdsgroepen, maar is het niet mogelijk om AstraZeneca te krijgen in Melbourne op own-risk basis? Of heb ik het verkeerd?

Sowieso moet je geloof ik eerst naar de GP toch?

Maar in alle eerlijkheid voel ik voel me ook wat bezwaard om AZ te doen als overal gezegd wordt dat we dat niet moeten doen met onze leeftijd. De logica dat het risico om ernstig ziek te worden van COVID kleiner is dan om ernstig ziek te worden van AZ klinkt... logisch.

Met name omdat we vergeleken met veel anderen sowieso ook niet erg veel buiten de deur komen voelt het als een onnodig risico om te nemen. Daarom vind ik de lockdown ook niet zo erg, want er verandert voor ons bijna niks.

Mijn opmerking dat we niet kunnen is daarom meer gericht op het tekort aan het juiste vaccin.
 
Sowieso moet je geloof ik eerst naar de GP toch?

Maar in alle eerlijkheid voel ik voel me ook wat bezwaard om AZ te doen als overal gezegd wordt dat we dat niet moeten doen met onze leeftijd. De logica dat het risico om ernstig ziek te worden van COVID kleiner is dan om ernstig ziek te worden van AZ klinkt... logisch.

Met name omdat we vergeleken met veel anderen sowieso ook niet erg veel buiten de deur komen voelt het als een onnodig risico om te nemen. Daarom vind ik de lockdown ook niet zo erg, want er verandert voor ons bijna niks.

Mijn opmerking dat we niet kunnen is daarom meer gericht op het tekort aan het juiste vaccin.

Als de grenzen weer open gaan, vlieg naar Brisbane voor je pfizer shot.
 
Sowieso moet je geloof ik eerst naar de GP toch?

Maar in alle eerlijkheid voel ik voel me ook wat bezwaard om AZ te doen als overal gezegd wordt dat we dat niet moeten doen met onze leeftijd. De logica dat het risico om ernstig ziek te worden van COVID kleiner is dan om ernstig ziek te worden van AZ klinkt... logisch.

Met name omdat we vergeleken met veel anderen sowieso ook niet erg veel buiten de deur komen voelt het als een onnodig risico om te nemen. Daarom vind ik de lockdown ook niet zo erg, want er verandert voor ons bijna niks.

Mijn opmerking dat we niet kunnen is daarom meer gericht op het tekort aan het juiste vaccin.
Ja, ieders persoonlijke afweging.

 
Sowieso moet je geloof ik eerst naar de GP toch?

Maar in alle eerlijkheid voel ik voel me ook wat bezwaard om AZ te doen als overal gezegd wordt dat we dat niet moeten doen met onze leeftijd. De logica dat het risico om ernstig ziek te worden van COVID kleiner is dan om ernstig ziek te worden van AZ klinkt... logisch.

Met name omdat we vergeleken met veel anderen sowieso ook niet erg veel buiten de deur komen voelt het als een onnodig risico om te nemen. Daarom vind ik de lockdown ook niet zo erg, want er verandert voor ons bijna niks.

Mijn opmerking dat we niet kunnen is daarom meer gericht op het tekort aan het juiste vaccin.
Geloof dat ik deze al een keer gepost had? (Niet zeggende dat je gelijk of ongelijk hebt :) Gewoon een manier om naar risk te kijken)
 
Geloof dat ik deze al een keer gepost had? (Niet zeggende dat je gelijk of ongelijk hebt :) Gewoon een manier om naar risk te kijken)

Had je volgens mij eerder gepost inderdaad. Ik weet dat het risico minimaal is, maar tegelijkertijd is het risico dat ik de Rona krijg ook minimaal en als ik het zou krijgen is het risico dat ik echt ziek zou worden ook minimaal, en met mijn sociale leven is het risico dat ik het verspreid ook minimaal. Dus onderaan de streep denk ik dan "naja, ik wacht wel", haha.
 
tegelijkertijd is het risico dat ik de Rona krijg ook minimaal en als ik het zou krijgen is het risico dat ik echt ziek zou worden ook minimaal, en met mijn sociale leven is het risico dat ik het verspreid ook minimaal. Dus onderaan de streep denk ik dan "naja, ik wacht wel", haha.

Zoals je zelf al aangeeft, die kromme risico logica is gebaseerd op de lage kans dat je in dit land met covid besmet raakt en daar vervolgens dan ziek van wordt, en dat is dan weer dankzij lockdowns en closed borders. En lockdowns en closed borders komt dan weer omdat er zo weinig mensen gevaccineerd zijn. En omdat er zo weinig mensen gevaccineerd zijn, worden lockdowns en closed borders noodzakelijk geacht om besmettingen te voorkomen. En dan is het Australische covid cirkeltje rond.

Helaas hanteren veel mensen in dit land dezelfde manier van denken als jij, al dan niet gevoed door bangmakerij. Sommigen gaan zelfs verder in hun denken en weigeren elk vaccin omdat voor hen de kans om covid te krijgen in dit land minimaal is, so why bother? En ondertussen is het dan alweer bijna kerst, met nog steeds schrikbarend lage vaccinatie cijfers, en drie staten in lockdown.

Het doel is om zoveel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, zodat de maatschappij weer zo snel mogelijk normaal kan functioneren, internationale grenzen weer open kunnen gaan, en we niet steeds terug hoeven te vallen op lockdowns. Het gaat om het greater good, het collectief, de maatschappij, niet om het individu.
 
Zoals je zelf al aangeeft, die kromme risico logica is gebaseerd op de lage kans dat je in dit land met covid besmet raakt en daar vervolgens dan ziek van wordt, en dat is dan weer dankzij lockdowns en closed borders. En lockdowns en closed borders komt dan weer omdat er zo weinig mensen gevaccineerd zijn. En omdat er zo weinig mensen gevaccineerd zijn, worden lockdowns en closed borders noodzakelijk geacht om besmettingen te voorkomen. En dan is het Australische covid cirkeltje rond.

Helaas hanteren veel mensen in dit land dezelfde manier van denken als jij, al dan niet gevoed door bangmakerij. Sommigen gaan zelfs verder in hun denken en weigeren elk vaccin omdat voor hen de kans om covid te krijgen in dit land minimaal is, so why bother? En ondertussen is het dan alweer bijna kerst, met nog steeds schrikbarend lage vaccinatie cijfers, en drie staten in lockdown.

Het doel is om zoveel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, zodat de maatschappij weer zo snel mogelijk normaal kan functioneren, internationale grenzen weer open kunnen gaan, en we niet steeds terug hoeven te vallen op lockdowns. Het gaat om het greater good, het collectief, de maatschappij, niet om het individu.
Ja en nee :). Het is altijd een stukje genuanceerder.
Ondanks al het wapengekletter rond AZ is het nu op dit moment nog helemaal niet zo zeker dat het nemen van AZ enige invloed heeft op de vaccinatiestrategie. Wel op een eventuele verkiezingscampagne, want men kan dan roepen dat op datum X, tenminste Y% van de populatie één shot gehad heeft.

Alleen de nuance is, als je nu AZ krijgt moet je 13 weken wachten tot je tweede shot. Dat betekend dat je dus 13-3=10 weken de tijd hebt om Pfizer te nemen.

Enige pro om AZ te nemen zou zijn als beide (AZ & Pfizer) perioden teruggebracht worden tot 6 weken (daar wordt nu over gesproken) en/of als 1 shot AZ een hoge efficacy heeft tegen delta. Beiden zijn op dit moment 90+% bij 2 shots, maar ik kan zo snel niks vinden over 1 AZ.
Dus- een langere periode voor Pfizer en een kortere voor AZ zou in het voordeel werken voor de huidige strategie - behalve dan dat het beste nog steeds gewoon 2xPfizer is. Ondanks wat de oppermarketeer en zijn persbuddies aan het verkondigen zijn.
 
Het doel is om zoveel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, zodat de maatschappij weer zo snel mogelijk normaal kan functioneren, internationale grenzen weer open kunnen gaan, en we niet steeds terug hoeven te vallen op lockdowns. Het gaat om het greater good, het collectief, de maatschappij, niet om het individu.
Mooi gezegd AJ. Het valt me op dat best wel een hoop mensen 'Fortress Australia' wel prima vinden, voelt lekker veilig en de economie gaat best goed. Maar het is een illusie dat we het land op slot kunnen houden. De werkloosheid mag dan nu wel laag zijn en de economie snel herstellende, maar dat is alleen maar korte termijn omdat we geen import hebben van (un)skilled immigrants en alle Australiers hun geld nu hier uitgeven in plaats van op hun vakantie bestemming overzees. Ja, we hebben het goed gedaan met onderdrukken van het virus, maar het vaccinatie programma is om te huilen. Alle verwarrende boodschappen hebben daar ook aan bijgedragen. En binnenkort gaan onze economie en onze portemonnee dat ook voelen. Nog maar niet te spreken over een derde van de Ozzies die familie in het buitenland hebben en die nu dus al minimaal 16 maanden niet gezien hebben. Dus als er geen zwaarwegende gezondheidsrisicos zijn tegen AZ, gewoon halen die prik, dan is de kans om anderen te besmetten ook lager.
 
Onze redenering om AZ te nemen is dat 1 shot al meer bescherming geeft ten opzichte van geen shot. En ja, er zit 12 weken tussen voor je de volgende prik kan krijgen, maar nergens is de garantie dat ik over 12 weken ook mijn twee prikken Pfizer had kunnen hebben, terwijl een een behoorlijke voorraad aan AZ beschikbaar is.

De blood cloths, tja... Wist je dat er jaarlijks meer mensen aan paracetamol (overdosis) overlijden? Of een trombose krijgen door roken? En de risico's in vergelijking met de anticonceptie pil is al uitgebreid in de media geweest. En wat als we in de auto stappen? Of andere dagelijkse dingen waar we niet over nadenken. Het leven is continue een overweging van risico's maken, alleen is dit risico door de pandemie behoorlijk uitvergroot en nieuw = eng. Op het moment zijn er 5 doden door COVID in NSW, op z'n 1239 active cases in de staat. Dat is pakweg een kans van 1 op 250 on te overlijden. AZ heeft een beschermingsgraad van 63% na de eerste prik.
Het sommetje in mijn hoofd is dus: Kans op COVID en schade door COVID vs. Kans op blood cloths ten opzichte van al het andere dat ik doe ik het leven.

Het is niet mijn bedoeling om mensen te overtuigen om AZ te nemen, meer een weerspiegeling van mijn overweging. En het voelt goed om gedaan te hebben en tot op heden nog geen klachten (op het ziek zijn op dag 2 na).
Afspraak maken voor AZ kan heel makkelijk via Healthengine.com.au of HotDoc.com.au
 
Een vriendin van ons in Melbourne is nu een petitie gestart om de ban om het land te verlaten op te heffen.
Los van het feit of een petitie (van een non permanent resident trouwens) iets gaat uithalen raakt het wel een punt waarin Australië mijn inziens toch wel een bijzondere positie inneemt: het ontnemen van de eigen verantwoordelijkheid of anders gezegd het niet toelaten dat mensen hun eigen risico mogen bepalen. Met nadruk op eigen. Ik snap dat als jouw gedrag anderen in gevaar brengt er een restrictie mag zijn maar indien niet dan zou je de keuze moeten hebben.
Vaccin met mogelijke bijverschijnselen voor de ontvanger: laat dat risico bij de patiënt maar informeer helder. Zoals trouwens bij andere medicijnen.
Wil je, zeker als niet PR, naar buitenland met duidelijke reden : laat ze gaan en informeer ze wat de voorwaarden (en onmogelijkheden) zijn bij terugkomst (en informeer je over de voorwaarden van de bestemming).
Het zou iig discussies over Big Brother kandidaten die wel Australië binnenkomen of premiers die tegen hun eigen standpunt naar Tokyo gaan onder voorwendsel van economisch gewin wat makkelijker maken. Het is een eigen keuze waarbij je je onderwerpt aan de risico’s die je worden verteld en je houdt je dan aan de regels die gemaakt zijn om anderen te beschermen: strenge quarantaine, geen vaccin > restricties op bepaalde activiteiten (onder voorwaarde dat iedereen gelijke kans heeft om vaccin te ontvangen), opdraaien voor mogelijke kosten tgv je actie,....
 
Zoals je zelf al aangeeft, die kromme risico logica is gebaseerd op de lage kans dat je in dit land met covid besmet raakt en daar vervolgens dan ziek van wordt, en dat is dan weer dankzij lockdowns en closed borders. En lockdowns en closed borders komt dan weer omdat er zo weinig mensen gevaccineerd zijn. En omdat er zo weinig mensen gevaccineerd zijn, worden lockdowns en closed borders noodzakelijk geacht om besmettingen te voorkomen. En dan is het Australische covid cirkeltje rond.

Helaas hanteren veel mensen in dit land dezelfde manier van denken als jij, al dan niet gevoed door bangmakerij. Sommigen gaan zelfs verder in hun denken en weigeren elk vaccin omdat voor hen de kans om covid te krijgen in dit land minimaal is, so why bother? En ondertussen is het dan alweer bijna kerst, met nog steeds schrikbarend lage vaccinatie cijfers, en drie staten in lockdown.

Het doel is om zoveel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, zodat de maatschappij weer zo snel mogelijk normaal kan functioneren, internationale grenzen weer open kunnen gaan, en we niet steeds terug hoeven te vallen op lockdowns. Het gaat om het greater good, het collectief, de maatschappij, niet om het individu.

Is het alleen kromme logica hier? In Nederland geven ze mensen onder de 60 ook geen AZ, maar daar kunnen ze blijkbaar wel andere vaccins op schaal geven. Daar krijgen tieners nu de uitnodiging om zich te laten vaccineren terwijl wij nog steeds aan het prutsen zijn met mensen van 40+.

Scott Morrison zegt dan misschien dat iedereen onder de 40 nu ook AZ kan krijgen als ze willen, maar onze officiële experts zijn het daar openlijk niet mee eens. Ik hecht iets meer waarde aan health experts dan aan een politicus die een verkiezing in het vooruitzicht heeft en al talloze keren heeft laten zien conflicterende prioriteiten te hebben.

Daarbij is ons probleem met lage vaccinatie cijfers niet opgelost door mensen te vragen buiten de officiële guidelines om te gaan om een prik te gaan halen. Die aanpak is vergelijkbaar met hoe we probeerden mensen minder single-use plastic bags te laten gebruiken voordat we het gewoon verboden maakten. Of een recentelijk voorbeeld: Mensen vragen om voor zichzelf te bepalen of ze essential workers zijn voordat er gewoon een lijst met beroepen bekend werd gemaakt.

Als je process staat of valt met hopen dat mensen iets doen, dan is het een slecht process.

25 miljoen mensen moeten een prik, dat is prikken zetten op een industriële schaal. Dat vraagt om een oplossing op dezelfde schaal. Niet om onesie-twosie oplossingen die er wat mij betreft met name op gericht lijken om maar een antwoord te hebben wanneer mensen klagen over het slechte beleid hier.
Zelfs als we nu volgas zouden gaan en net zo gestroomlijnd zouden prikken als Nederland met 170.000 prikken per dag, dan zouden we rond maart 2022 pas klaar zijn. Laten we eens beginnen met zo'n systeem te kopiëren voordat we hier mensen vragen "to do the right thing" wat best case scenario minder is dan een druppel op de gloeiende plaat.
 
Last edited:


OFX
Back
Top