Coronavirus in Australië

Een vriendin van ons in Melbourne is nu een petitie gestart om de ban om het land te verlaten op te heffen.
Los van het feit of een petitie (van een non permanent resident trouwens) iets gaat uithalen raakt het wel een punt waarin Australië mijn inziens toch wel een bijzondere positie inneemt: het ontnemen van de eigen verantwoordelijkheid of anders gezegd het niet toelaten dat mensen hun eigen risico mogen bepalen. Met nadruk op eigen. Ik snap dat als jouw gedrag anderen in gevaar brengt er een restrictie mag zijn maar indien niet dan zou je de keuze moeten hebben.
Vaccin met mogelijke bijverschijnselen voor de ontvanger: laat dat risico bij de patiënt maar informeer helder. Zoals trouwens bij andere medicijnen.
Wil je, zeker als niet PR, naar buitenland met duidelijke reden : laat ze gaan en informeer ze wat de voorwaarden (en onmogelijkheden) zijn bij terugkomst (en informeer je over de voorwaarden van de bestemming).
Het zou iig discussies over Big Brother kandidaten die wel Australië binnenkomen of premiers die tegen hun eigen standpunt naar Tokyo gaan onder voorwendsel van economisch gewin wat makkelijker maken. Het is een eigen keuze waarbij je je onderwerpt aan de risico’s die je worden verteld en je houdt je dan aan de regels die gemaakt zijn om anderen te beschermen: strenge quarantaine, geen vaccin > restricties op bepaalde activiteiten (onder voorwaarde dat iedereen gelijke kans heeft om vaccin te ontvangen), opdraaien voor mogelijke kosten tgv je actie,....
Je weet dat ze gewoon kan gaan als temp resident? Terugkomen is een ander verhaal als temp…
 
Is het alleen kromme logica hier? In Nederland geven ze mensen onder de 60 ook geen AZ, maar daar kunnen ze blijkbaar wel andere vaccins op schaal geven. Daar krijgen tieners nu de uitnodiging om zich te laten vaccineren terwijl wij nog steeds aan het prutsen zijn met mensen van 40+.

Scott Morrison zegt dan misschien dat iedereen onder de 40 nu ook AZ kan krijgen als ze willen, maar onze officiële experts zijn het daar openlijk niet mee eens. Ik hecht iets meer waarde aan health experts dan aan een politicus die een verkiezing in het vooruitzicht heeft en al talloze keren heeft laten zien conflicterende prioriteiten te hebben.

We kunnen het er allemaal over eens zijn dat de regering grote fouten heeft gemaakt, en daar kunnen we terecht over blijven klagen, maar uiteindelijk kun je als burger ook een proactieve instelling aannemen.

Ik had de hoop dat, voor de verandering, politiek buiten deze discussie gelaten kon worden maar dat is en blijft lastig.

En wat ATAGI betreft, het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat hun advies is gebaseerd op risk assesment, i.e. het risico om in Australia besmet te raken, ziek te worden, of zelfs te komen overlijden aan covid is extreem laag, dus liever geen AZ toedienen want het extreem lage risico om een blood clot op te lopen is groter dan besmet te raken met en ziek te worden van covid. En dat is dan weer die kromme logica.

Ik had dit al eerder gedeeld:

"In other words, though the epidemiologists, infectious diseases experts and microbiologists who make up Atagi are independent, their decisions are necessarily political because their guidelines are based on expected scenarios, and at the moment the expectation is the federal government will not reopen international borders any time soon. Should borders reopen, the Atagi advice would likely change.

When the Queensland chief health officer, Dr Jeanette Young, said on Wednesday that an 18-year-old is at a lower risk from Covid-19 than from dying from clotting caused by the AstraZeneca vaccine in Australia given the current rate of Covid in the community, she is right.

But it is also her government partially controlling the Covid-19 risk through border closures and lockdowns. If the government policy changes, or Covid-19 were to somehow seed in the community as the delta variant threatens to, then the 18-year-old's risk profile changes too and so would the Atagi advice. And Young might then find herself having to promote the AstraZeneca vaccine to 18-year-olds."


 
We kunnen het er allemaal over eens zijn dat de regering grote fouten heeft gemaakt, en daar kunnen we terecht over blijven klagen, maar uiteindelijk kun je als burger ook een proactieve instelling aannemen.

Ik had de hoop dat, voor de verandering, politiek buiten deze discussie gelaten kon worden maar dat is en blijft lastig.

En wat ATAGI betreft, het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat hun advies is gebaseerd op risk assesment, i.e. het risico om in Australia besmet te raken, ziek te worden, of zelfs te komen overlijden aan covid is extreem laag, dus liever geen AZ toedienen want het extreem lage risico om een blood clot op te lopen is groter dan besmet te raken met en ziek te worden van covid. En dat is dan weer die kromme logica.

Ik had dit al eerder gedeeld:

"In other words, though the epidemiologists, infectious diseases experts and microbiologists who make up Atagi are independent, their decisions are necessarily political because their guidelines are based on expected scenarios, and at the moment the expectation is the federal government will not reopen international borders any time soon. Should borders reopen, the Atagi advice would likely change.

When the Queensland chief health officer, Dr Jeanette Young, said on Wednesday that an 18-year-old is at a lower risk from Covid-19 than from dying from clotting caused by the AstraZeneca vaccine in Australia given the current rate of Covid in the community, she is right.

But it is also her government partially controlling the Covid-19 risk through border closures and lockdowns. If the government policy changes, or Covid-19 were to somehow seed in the community as the delta variant threatens to, then the 18-year-old's risk profile changes too and so would the Atagi advice. And Young might then find herself having to promote the AstraZeneca vaccine to 18-year-olds."


Dit is dus waar ze de mist in zijn gegaan. Dit is het aangepaste ATAGI advies:

In outbreak settings, such as that currently occurring in Sydney, the benefits of vaccination are greater. Given the changes to the risk-benefit equation, ATAGI recommends adults under 60 years who do not have immediate access to Comirnaty (Pfizer) should re-assess the need for vaccination with AstraZeneca given these greater benefits.


Hmm ja, dat is dan zo'n 12 weken te laat. Vergelijk het met een huisverzekering afsluiten terwijl je huis in brand staat; de benefits zijn theoretisch ineens een stuk groter, maar je staat met lege handen.
 
Het lijkt allemaal wat langer te gaan duren in Greater Sydney (en nu ook deel van de Central West)…. https://www.abc.net.au/news/2021-07...o-september-for-delta-cases-to-drop/100307698
Yep, laten we maar weer even lachen om het staten geneuzel dan maar nu 50% van ons in lockdown zit?
Een dag oud ondertussen, dus de getallen zijn van gisteren. Maar de strekking is hetzelfde ;)

En ik post het filmpje niet als kritiek naar deze of gene State, de grapjes nemen juist elke State op de hak en haalt daarmee mijn inziens de angel een beetje uit het debat.

Ik ben het niet altijd eens met wat deze of gene doet of zegt. Maar probeer me nu wat in te houden want uiteindelijk schiet niemand er echt wat mee op als we continu op elkaars tenen staan. #pleadsasguiltyasthenextone #weareallinthistogether

Have a good and safe day!
 
Last edited:
Ik ben het niet altijd eens met wat deze of gene doet of zegt. Maar probeer me nu wat in te houden want uiteindelijk schiet niemand er echt wat mee op als we continu op elkaars tenen staan. #pleadsasguiltyasthenextone #weareallinthistogether
Dat is ook mijn aanpak. Gaat waarschijnlijk niemand helpen als ik ook nog mijn mening erover heen gooi. Dus houd het maar op mijn persoonlijke ervaring.

De eerste twee weken lockdown was erg taai. Derde week was verbazingwekkend goed. Niet echt iets verandert, maar leek de situatie beter te kunnen accepteren en genieten van de dingen die er wel goed zijn. Zondag 17 graden met zon, lekker stukje gefietst naar het strand, op het balkon gezeten. Voelde als een mooie zomerdag.
Deze week weer duidelijk minder. Heb er helemaal genoeg van (net als iedereen waarschijnlijk). Nou ja hopen dat het allemaal snel de goede kant op gaat met gevallen en vaccineren en dat snel alles weer normaal wordt.
 
Jeetje, lijkt weinig goed nieuws uit NSW te komen... VIC en SA gelukkig wel.
 
Het is nog geen feestje nee helaas :(
Onderstaand grafiekje stemt nog niet hoopvol voor de komende dagen. Maar dat gaf Gladys ook al aan.
Het is echt kl#te voor de vele mensen die het juiste doen want er hoeven maar een paar mensen bewust of onbewust infectious rond te lopen om de boel onder druk te zetten.

Baal wel voor jullie daar beneden! 😐

F55CA853-0B49-4684-9265-6936A688915D.jpeg
 
Last edited:
Dit is dan weer ‘goed nieuws’.
Een andere groep waar we het wel eens over gehad hebben heeft ook 'goed nieuws'.

"...there has been over 70% vaccine take up among communities in the Torres Strait..."

Dus de indigenous bevolking op de eilanden in 'far' Far North Queensland hebben een goede uptake.
 
Iemand recentelijk nog een vlucht in QLD gehad?
Nope. Het is een beetje… typisch dat zelfs zo iemand, met zo’n beroep zo lang wacht om te testen. Gelukkig was de laatste week niet aan het werk.
Fingers crossed. Zal me niet verbazen als we jullie binnenkort gaan volgen.
 


OFX
Back
Top