482 en deels werken in NL, voor NL werkgever

Groene

Member
Hallo allemaal, het lag hier enige tijd nagenoeg stil vanwege covid. Nu een belangrijke vraag waar we het antwoord niet op kunnen vinden. Mag je met een 482 visum ook nog een paar uur voor een NL werkgeven werken en ook vanuit NL loon ontvangen?
 
Hallo allemaal, het lag hier enige tijd nagenoeg stil vanwege covid. Nu een belangrijke vraag waar we het antwoord niet op kunnen vinden. Mag je met een 482 visum ook nog een paar uur voor een NL werkgeven werken en ook vanuit NL loon ontvangen?
Is dit als main aanvrager of als partner van?
 
De aanvrager moet voor de sponsor werken tenzij je onder uitzonderingen valt en dat zijn vooral medische beroepen. Zie https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...emporary-skill-shortage-482/short-term-stream
Dank je! Nee de hoofdaabvrager zal in Australie voor de sponsor werken en daarnaast een paar uur voor de NL werkgever vanuit Australie dat is het plan. Ik ga het eens goed lezen. JAmmer dat je niet vooraf weet of dat goed gekeurd wordt. De Australische werkgever/ sponsor is accoord echter of immi dat is.... Heeft nogal wat financiele gevolgen als dat niet blijkt te mogen en ook (omdat we maar tijdelijk komen de kansen op werk bij terugkeer naar NL over een paar jaar).
 
Dank je! Nee de hoofdaabvrager zal in Australie voor de sponsor werken en daarnaast een paar uur voor de NL werkgever vanuit Australie dat is het plan. Ik ga het eens goed lezen. JAmmer dat je niet vooraf weet of dat goed gekeurd wordt. De Australische werkgever/ sponsor is accoord echter of immi dat is.... Heeft nogal wat financiele gevolgen als dat niet blijkt te mogen en ook (omdat we maar tijdelijk komen de kansen op werk bij terugkeer naar NL over een paar jaar).
Laatste poging om te komen zijn we nu aan het onderzoeken. Echter bovenstaande vraag blijft niet opgelost. Hoe komen we met immi in contact om dat helder te krijgen... iemand tips? Functie waarop visum is voorbereid is duidelijk, je zou toch ergens deze vraag moeten kunnen stellen...
 
Laatste poging om te komen zijn we nu aan het onderzoeken. Echter bovenstaande vraag blijft niet opgelost. Hoe komen we met immi in contact om dat helder te krijgen... iemand tips? Functie waarop visum is voorbereid is duidelijk, je zou toch ergens deze vraag moeten kunnen stellen...
Totdat je een behandelaar hebt (en zelfs dan) is het gewoon heel lastig. Ze zullen je waarschijnlijk verwijzen naar een agent…
 
De hoofdaanvrager vraagt het visum aan gebaseerd op een functie in Australia. Bedrijf sponsored.
Je werkt hier dan voor het bedrijf zoals in je visum staat, zover niets bijzonders toch?

Dat je dan ook nog een paar uur voor een bedrijf in NL werkt, lijkt me geen issue. Meer een zaak voor ATO dan voor Immi?
Je stoot niet het brood uit de mond van een Australier met die klus in NL, dus normaliter zou Immi het niet uit moeten maken...?
Let wel; dit is gebaseerd op logica, niet kennis van de regels op dit moment.
 
Dank je! Nee de hoofdaabvrager zal in Australie voor de sponsor werken en daarnaast een paar uur voor de NL werkgever vanuit Australie dat is het plan. Ik ga het eens goed lezen. JAmmer dat je niet vooraf weet of dat goed gekeurd wordt. De Australische werkgever/ sponsor is accoord echter of immi dat is.... Heeft nogal wat financiele gevolgen als dat niet blijkt te mogen en ook (omdat we maar tijdelijk komen de kansen op werk bij terugkeer naar NL over een paar jaar).
Als partner van de main aanvrager is er meestal geen IMMI beperking op de 482. Ik ben ten tijde van mijn hunt for jobs bezig geweest met het uitzoeken van werk anywhere in the world en met een boel zoek en spit werk kwam ik hierop uit. Daar staat ergens een link naar de definitie van 'work'. En daar staat:

Work is performing an activity in Australia a person would normally be remunerated for. This could be payment or some other form of reward.
These activities are not considered work:
  • volunteer work
  • doing work online for your job in your home country
  • studying in a university outside Australia and the activity relates to your study and is credited to your course
  • seeing how people work in an industry
  • short-term domestic or caregiving activities for your family member

Dus zeg nou dat je theoretisch een beperking zou krijgen op je 482 (bijvoorbeeld 8103 of 8104), wat ik niet zie gebeuren omdat de 482 die beperkingen volgens mij niet kent, dan is het dus de vraag of het werk wat je gaat uitvoeren onder de Australische definitie van 'work' valt. Daarnaast, als hoofdaanvrager heb ik nog nooit een beperking gezien op een 482, behalve de standaard van heb een verzekering voor medische kosten etc.
 
DAnk jullie wel. Het gaat erom dat de hoofdaanvrager ook nog paar uur voor NL bedrijf blijft wereken. Sponsor vindt dat prima maar of de immi dat goed vindt.....
Als ik dit lees: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...mporary-skill-shortage-482/exempt-occupations denk ik met mijn gezond verstand ook dat je in ieder geval (fulltime /volgens je sponsor contract) voor je sponsor moet werken maar wat je ernaast doet....
MAar als ik dna hier lees: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...mporary-skill-shortage-482/exempt-occupations dan staat er You must: ONLY work for your sponsor...
 
DAnk jullie wel. Het gaat erom dat de hoofdaanvrager ook nog paar uur voor NL bedrijf blijft wereken. Sponsor vindt dat prima maar of de immi dat goed vindt.....
Als ik dit lees: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...mporary-skill-shortage-482/exempt-occupations denk ik met mijn gezond verstand ook dat je in ieder geval (fulltime /volgens je sponsor contract) voor je sponsor moet werken maar wat je ernaast doet....
MAar als ik dna hier lees: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...mporary-skill-shortage-482/exempt-occupations dan staat er You must: ONLY work for your sponsor...
Dat ONLY slaat op het werken - en dus ‘afpakken van een job - bij een andere Australische werkgever. Je hebt een vergunning op te werken bij een werkgever in Australië, in een bepaalde rol. Als werkgever of rol verandert, vervalt je vergunning. Wat je doet bij je NL werkgever heeft dus niks te maken met je visa.
 
Dank je, zo zagen wij het ook maar toen we om een advies mbt de belastingplicht in dit geval navraag deden, werden we er op gewezen dat het hun taak niet was en vor hen ook geen probleem was maar dat het 482 visum exclusiviteit eist en dat we daar wel even naar moesten kijken.... tja en dan ga je twijfelen en proberen uit te zoeken hoe het zit om verrassingen te voorkomen. We kunnen ons die financiele verrassing namelijk niet veroorloven :) Vandaar deze vraag, waar kunnen we hier uitsluitsel over vinden.
 
Dank je, zo zagen wij het ook maar toen we om een advies mbt de belastingplicht in dit geval navraag deden, werden we er op gewezen dat het hun taak niet was en vor hen ook geen probleem was maar dat het 482 visum exclusiviteit eist en dat we daar wel even naar moesten kijken.... tja en dan ga je twijfelen en proberen uit te zoeken hoe het zit om verrassingen te voorkomen. We kunnen ons die financiele verrassing namelijk niet veroorloven :) Vandaar deze vraag, waar kunnen we hier uitsluitsel over vinden.
OK, waar gaat het nu om dan? Want als het om belasting gaat, dan gelden de normale regels van belastingplichtig in Australie en die vind je hier. Als het gaat om wat je mag qua visa, dan staat dat er toch heel duidelijk? Er staat nergens dat je exclusief bent voor enige werkgever, zolang je maar niet in Australie werkt buiten je werkvergunning. Je mag dus, net als in Nederland, niet ergens werken waar je geen werkvergunning hebt. Je hebt geen werkvergunning nodig om in Nederland te werken (online), want je bent gewoon Nederlander.

Dus, langer dan 186 dagen in Australie? Dan ben je Australisch Tax Resident, dus je betaald je belasting in Australie. Ben je in loondienst in NL voor een deel van de uren? Dan kan je bij de BD en de SVB aanvragen om belasting en sociale lasten niet af te dragen in Nederland maar in AU. Ik zou dat alleen niet doen, want rompslomp en je moet dan gaan husselen met tax-years etc.
 
Dank je Zwever zo dachten wij ook, echter vragen we ons af of immi ons visum kan intrekken of iets dergelijks als we dus in NL werken en dat niet zou mogen van hen.
 
Dank je Zwever zo dachten wij ook, echter vragen we ons af of immi ons visum kan intrekken of iets dergelijks als we dus in NL werken en dat niet zou mogen van hen.
Dan moet je maar het internationale help nummer bellen van IMMI- ik geef je alleen nul kans dat ze je een sluitend juridisch antwoord geven.

Global Service Centre
You can contact us Monday to Friday 9 am to 5 pm local time. We receive a high volume of telephone enquiries each day. Monday is our peak day and wait times may be longer. Our GSC is closed on Australian National Public Holidays.
In Australia
Phone: 131 881
Outside Australia
Phone: +61 2 6196 0196
For offices outside Australia check our list of locations
 
OK. In lijn met wat ik eerder zei, gebaseerd op logica. Het hele idee van de beperking op je 482 is dat je niet extra werk uit handen neemt van locals. Dat zie je dus gereflecteerd in de regels in het gelinkte stukje.

succes met bellen 👍
 
We zijn weer wat wijzer. Nu op zoek naar een goede visa lawyer, iemand tips? Liefst ervaring met healthcare en 482 visum..
 
We zijn weer wat wijzer. Nu op zoek naar een goede visa lawyer, iemand tips? Liefst ervaring met healthcare en 482 visum..
Dat is echt niet nodig. Je werkgever doet zijn deel (tenzij zij een agent nodig hebben) en jouw deel is peanuts. Jij hoeft namelijk niks aan te tonen, want je werkgever moet aantonen waarom jij de beste fit bent. Ik geloof dat je iets qua medicals moet doen, maar zelfs de VOG is niet nodig als je werkgever het juiste doet.

Ik zou me het geld besparen!
 
Dank je, blijkbaar kan een visa agent ervoor zorgen dat we die exemption krijgen... dus tja
Ik zou er in iedergeval graag een advies gesprek willen, maar wil een goede vinden die er verstand van heeft. We hadden wel namen maar die reageren niet of zijn niet meer geregistreerd. Dus vandaar deze vraag.
 
Last edited:


OFX
Back
Top