LaStaVaZa: Peet en Eef

PeetenEef

New Member
Hi everyone,

(even wat achtergrondinfo, staat ook in de pijler 'Even voorstellen': Wij zijn Peet en Eef. Peet is 11 jaar geleden teruggekomen naar Nederland na 10 jaar in AUS te hebben gewoond. Hij heeft een permanent residency en we hebben vorige maand zijn RRV aangevraagd)

Er is even radiostilte geweest vanuit ons maar vanmorgen hebben we dan de email van IMMI ontvangen: visa granted (155)!! De weg is dus vrij en we mogen en kunnen naar Australië emigreren.

We hebben een zeer compleet dossier aangeleverd met alle bewijzen van een vroeger bestaan, statements van vrienden etc. 12 oktober hebben we de aanvraag ingediend en vanmorgen dus het verlossende antwoord. Maar nu...

Wij zijn in de veronderstelling (correct us if we´re wrong) dat de volgende stap is een RRV aan te vragen voor mij en de kinderen. Daarop kunnen wij dan het land in, waar we de uiteindelijke permanente visa zullen aanvragen. Wie zijn/is er ook op deze manier geëmigreerd? We zouden graag ervaringen uitwisselen.

Verder zullen we ons de aankomende tijd gaan inlezen over hoe we de hond moeten importeren, of/hoeveel spullen we mee willen nemen, wat er allemaal nog te regelen valt voor het vertrek etc.
Hebben jullie nog tips&tricks? Wij zijn op het moment een beetje overwhelmed :)

Groetjes,
Peet en Eef
 
Hi everyone,

(even wat achtergrondinfo, staat ook in de pijler 'Even voorstellen': Wij zijn Peet en Eef. Peet is 11 jaar geleden teruggekomen naar Nederland na 10 jaar in AUS te hebben gewoond. Hij heeft een permanent residency en we hebben vorige maand zijn RRV aangevraagd)

Er is even radiostilte geweest vanuit ons maar vanmorgen hebben we dan de email van IMMI ontvangen: visa granted (155)!! De weg is dus vrij en we mogen en kunnen naar Australië emigreren.

We hebben een zeer compleet dossier aangeleverd met alle bewijzen van een vroeger bestaan, statements van vrienden etc. 12 oktober hebben we de aanvraag ingediend en vanmorgen dus het verlossende antwoord. Maar nu...

Wij zijn in de veronderstelling (correct us if we´re wrong) dat de volgende stap is een RRV aan te vragen voor mij en de kinderen. Daarop kunnen wij dan het land in, waar we de uiteindelijke permanente visa zullen aanvragen. Wie zijn/is er ook op deze manier geëmigreerd? We zouden graag ervaringen uitwisselen.

Verder zullen we ons de aankomende tijd gaan inlezen over hoe we de hond moeten importeren, of/hoeveel spullen we mee willen nemen, wat er allemaal nog te regelen valt voor het vertrek etc.
Hebben jullie nog tips&tricks? Wij zijn op het moment een beetje overwhelmed :)

Groetjes,
Peet en Eef
Kan helaas jullie niet helpen met je vraag, maar top dat de eerste horde (Peet's visa) al gelukt is!
 
Een RRV is enkel voor mensen die al PR hebben of gehad hebben, dus tenzij Eef al een PR heeft of gehad heeft (wat ik niet kan afleiden uit de tekst) dan moet je een ander visum zoeken. Mogelijkheden zijn
- Een partner visum (309/100)
- Een skilled independent visum (189) of sponsored visa (187/494)
Of speciallekes zoals
- Distinguised Talent (124)
- Global Talent (858)
- Business Owner (890) / Talent (132)
- Investment (188/888)
De meesten komen weliswaar binnen met de bovenste twee opties.
 
Een RRV is enkel voor mensen die al PR hebben of gehad hebben, dus tenzij Eef al een PR heeft of gehad heeft (wat ik niet kan afleiden uit de tekst) dan moet je een ander visum zoeken.
Dat staat er wel in hoor.
Maar na 10 jaar nog een RRV krijgen? Dat is, geloof ik, wel erg bijzonder.
 
Ik zie dat Peter eerder in OZ is geweest en een PR had en daarmee nu een RRV heeft gekregen. (Gefeliciteerd!)
Dit topic lezende en jullie 'Even voorstellen' heb ik het idee dat Eveline nooit een PR heeft gehad, en de kids zijn in NL geboren.
Dus een RRV (Resident Return Visa) is dan niet voor Eveline en de kids, want geen terugkerende inwoner van Australia. (zoals @Oberon al aangaf)

Een partner visum is de logische keus:

Subclasses 309 and 100 Partner visa (apply overseas)
Allows the partner or spouse of an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen to live in Australia.
You apply for the temporary and the permanent partner visas together.

Of:

Subclass 820 Partner visa (temporary)
This visa lets the de facto partner or spouse of an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen live in Australia temporarily. Getting this visa is the first step towards a permanent Partner visa (subclass 801).

Je kunt het vanuit NL aanvragen (de eerste optie) of hier in Australia (de tweede optie volgens mij, ben niet zo thuis in deze visa's)
Er zijn voor en nadelen aan het 1e en aan het tweede. Met het tweede mag je hier niet veel volgens mij tot de 801 toegekend is (niet/beperkt werken. Het eerste, moet je in NL afwachten, dus wat je kiest is persoonlijk.
Er zijn een aantal ervaring deskundigen hier, die vullen wel aan/verbeteren me wel!
 
Dank allen voor de reacties - we meenden gelezen te hebben dat Eef en de kids ook op een RRV het land in kunnen. Dat is ook wat Visa4you ons verteld heeft tijdens een eerder gesprek. We kunnen dat ook verkeerd begrepen hebben.

Het permanente visum voor Eef zal inderdaad een partnervisum worden, bij voorkeur aan te vragen als we al in AUS zijn. Als we het hier aanvragen moeten we tenslotte het land uit als het toegewezen zou worden. En hier in NL wachten tot een akkoord is geen optie, aangezien Peter zijn RRV geldig is tot 13 november 2022 en we die tijd dus niet hebben. We willen uiteraard met zijn allen tegelijk die kant op.

Belangrijkste vraag is dus eigenlijk, hoe zorgen we dat wij drieën met Peter mee kunnen ergens in 2022? Op een toeristenvisum is geen optie, aangezien we dat niet zijn. We willen niet het risico lopen bij de grens geweigerd te worden.
 
Dat staat er wel in hoor.
Maar na 10 jaar nog een RRV krijgen? Dat is, geloof ik, wel erg bijzonder.

Wij waren er ook niet van overtuigd dat de RRV toegewezen zou worden. Het is tenslotte inmiddels 11 jaar geleden dat Peter teruggekeerd is. Toch hebben we gisteren bericht gehad dat deze approved is :)
 
Immi zegt over de RVV:

"Include family​

You can't include family members in your application.
If other family members are also applying for this visa separately at the same time, then you can have all your applications processed together, if you declare them in your application.
While you can’t include family members as visa applicants in your application, you should provide information about any immediate family members who are Australian citizens or permanent residents in your application. This is important if you are trying to show that you have substantial ties of benefit to Australia."

Als dit juist is, zouden Eef en de kinderen op een Tourist (600-subclass) kunnen inreizen en Eef daarna de 820/801 binnen die toeristenperiode aanvragen, daar mogen de kinderen wel op mee. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen is voor hun misschien ook een separaat Student Visa mogelijk?
 
Als dit juist is, zouden Eef en de kinderen op een Tourist (600-subclass) kunnen inreizen en Eef daarna de 820/801 binnen die toeristenperiode aanvragen, daar mogen de kinderen wel op mee. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen is voor hun misschien ook een separaat Student Visa mogelijk?

Dat hadden we inderdaad ook al ergens op het forum gelezen als suggestie echter zijn we natuurlijk dan geen toeristen en lijkt het risico bij de grens geweigerd te worden ons dan te groot. Morgen zullen we bellen met Visa4you want er zal toch een legale manier moeten zijn om het land binnen te komen zonder PR. Dat wordt ook gesuggereerd op de offshore aanvraag informatiesite voor het partnervisum.

De kinderen zijn overigens tegen die tijd 7 en 9 dus een student visa is nog niet van toepassing.
 
Ik zie dat Peter eerder in OZ is geweest en een PR had en daarmee nu een RRV heeft gekregen. (Gefeliciteerd!)
Dit topic lezende en jullie 'Even voorstellen' heb ik het idee dat Eveline nooit een PR heeft gehad, en de kids zijn in NL geboren.
Dus een RRV (Resident Return Visa) is dan niet voor Eveline en de kids, want geen terugkerende inwoner van Australia. (zoals @Oberon al aangaf)

Een partner visum is de logische keus:

Subclasses 309 and 100 Partner visa (apply overseas)
Allows the partner or spouse of an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen to live in Australia.
You apply for the temporary and the permanent partner visas together.

Of:

Subclass 820 Partner visa (temporary)
This visa lets the de facto partner or spouse of an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen live in Australia temporarily. Getting this visa is the first step towards a permanent Partner visa (subclass 801).

Je kunt het vanuit NL aanvragen (de eerste optie) of hier in Australia (de tweede optie volgens mij, ben niet zo thuis in deze visa's)
Er zijn voor en nadelen aan het 1e en aan het tweede. Met het tweede mag je hier niet veel volgens mij tot de 801 toegekend is (niet/beperkt werken. Het eerste, moet je in NL afwachten, dus wat je kiest is persoonlijk.
Er zijn een aantal ervaring deskundigen hier, die vullen wel aan/verbeteren me wel!

Dank voor je uitgebreide reactie.
Dat hadden we ook allemaal gevonden echter lopen we bij de 309 dan tegen het probleem aan dat Peter nu nog geen permanent resident is. Hij is wel in het bezit van een permanent resident visum maar is momenteel natuurlijk geen PR. Dus kan hij ons ook niet sponsoren, dat kan pas als hij weer in AUS zou wonen. Anders zou het wel een optie zijn, je mag in afwachting van dit visum namelijk wel het land in. Je moet dan alleen tijdelijk het land uit als het visum wordt toegewezen (nu ivm corona geldt dat niet).

Het plan is nu om met een tijdelijk visum (maar welke dus) het land binnen te komen en dan een bridging visum B aan te vragen. Daar mag ik ook op werken tot de 820 wordt toegekend.
 
Dat hadden we inderdaad ook al ergens op het forum gelezen als suggestie echter zijn we natuurlijk dan geen toeristen en lijkt het risico bij de grens geweigerd te worden ons dan te groot. Morgen zullen we bellen met Visa4you want er zal toch een legale manier moeten zijn om het land binnen te komen zonder PR. Dat wordt ook gesuggereerd op de offshore aanvraag informatiesite voor het partnervisum.

De kinderen zijn overigens tegen die tijd 7 en 9 dus een student visa is nog niet van toepassing.
Het is een normaal aanvaarde en legale route om via de 600 klasse het land binnen te komen als je vervolgens van plan bent om naar een PR-visum over te gaan (ik spreek uit ervaring, maar het staat ook op de website van Home Affairs). Er is in principe namelijk geen andere manier om binnen te komen. Als je vervolgens de 820/801 aanvraagt, ga je naadloos over op je Bridging A zodra de 600 Visitor verloopt. Daarna moet je 2 jaar wachten totdat ze gaan kijken naar je 820-aanvraag en daar een beslissing over nemen. In jullie geval krijgt Eef dan de 820 en 801 tegelijkertijd toegekend (als er geen obstakels zijn) binnen grofweg 25 tot 30 maanden. Je kunt gewoon binnenreizen (Eef en kinderen) op de 600-klasse. In jullie geval is zelfs een E-visitor van 3 maanden voldoende.

Een Student Visa geldt al voor lagere-schoolkinderen. Die moet je het best even goed doornemen, het is een ingewikkelde klasse.
 
Last edited:
Het is een normaal aanvaarde en legale route om via de 600 klasse het land binnen te komen als je vervolgens van plan bent om naar een PR-visum over te gaan (ik spreek uit ervaring, maar het staat ook op de website van Home Affairs). Er is in principe namelijk geen andere manier om binnen te komen. Als je vervolgens de 820/801 aanvraagt, ga je naadloos over op je Bridging A zodra de 600 Visitor verloopt. Daarna moet je 2 jaar wachten totdat ze gaan kijken naar je 820-aanvraag en daar een beslissing over nemen. In jullie geval krijgt Eef dan de 820 en 801 tegelijkertijd toegekend (als er geen obstakels zijn). Je kunt gewoon binnenreizen (Eef en kinderen) op de 600-klasse. In jullie geval is zelfs een E-visitor van 3 maanden voldoende.

Een Student Visa geldt al voor lagere-schoolkinderen. Die moet je het best even goed doornemen, het is een ingewikkelde klasse.
ETA, het Student Visa geldt vanaf 6 jaar oud.

 
Ik zie dat Peter eerder in OZ is geweest en een PR had en daarmee nu een RRV heeft gekregen. (Gefeliciteerd!)
Dit topic lezende en jullie 'Even voorstellen' heb ik het idee dat Eveline nooit een PR heeft gehad, en de kids zijn in NL geboren.
Dus een RRV (Resident Return Visa) is dan niet voor Eveline en de kids, want geen terugkerende inwoner van Australia. (zoals @Oberon al aangaf)

Een partner visum is de logische keus:

Subclasses 309 and 100 Partner visa (apply overseas)
Allows the partner or spouse of an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen to live in Australia.
You apply for the temporary and the permanent partner visas together.

Of:

Subclass 820 Partner visa (temporary)
This visa lets the de facto partner or spouse of an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen live in Australia temporarily. Getting this visa is the first step towards a permanent Partner visa (subclass 801).

Je kunt het vanuit NL aanvragen (de eerste optie) of hier in Australia (de tweede optie volgens mij, ben niet zo thuis in deze visa's)
Er zijn voor en nadelen aan het 1e en aan het tweede. Met het tweede mag je hier niet veel volgens mij tot de 801 toegekend is (niet/beperkt werken. Het eerste, moet je in NL afwachten, dus wat je kiest is persoonlijk.
Er zijn een aantal ervaring deskundigen hier, die vullen wel aan/verbeteren me wel!
@afterbang

De 309/100 PR-partnervisa offshore weet ik niet precies, @Roels en @Tim911 hebben deze recent gedaan. Roels heeft nog net geen PR, Tim wel en dat ging heel rap. Het is even duur als, maar sowieso een veel sneller visum dan de 820/801 onshore. De haken en ogen zijn dat je in principe geacht wordt in NL te blijven tijdens de aanvraag, of anders gezegd, je mag niet in AUS zijn tijdens de toekenning. Het betekent dat je AUS in kunt op een 600/E-Visitor toeristenvisum maar eruit geknikkerd wordt tijdens de toekenning (goed voor een bezoekje aan NL, of veel mensen verkassen tijdelijk naar Bali of NZ tot de toekenning). Op een toeristenvisum mag je niks anders dan verblijven, dus niet werken en geen huizen kopen, en ook geen recht op Medicare. Wordt heel streng de hand aan gehouden.

De 820/801 PR-partnervisa is een onshore visum en werkt heel anders. Wat overeenkomt is dat je alleen maar op een 600/E-Visitor toeristenvisum in kunt reizen en zolang je daar nog op zit, helemaal niks mag behalve ademhalen. Het verschil is dat je eenmaal in AUS direct je 820/801 (OOK een gelijktijdige aanvraag net als de 309/100) kunt aanvragen. Daar krijg je geen goed- of afkeuring op, Immi wacht met respons totdat je toeristenvisum is afgelopen en pas daarna word je op een Bridging A (dus niet Bridging B, dat is een aparte aanvraag met een heel ander doel) gezet voor zolang als het duurt tot je de 820/801 toegekend krijgt. Op het moment dat je Bridging A ingaat, gaat de 2-jaarteller lopen en mag je gedurende dat temporary visa in AUS blijven. Op de dag af 2 jaar later gaat HA naar je aanvraag kijken en dan zit je dus op 24 maanden wachttijd. Als je relatie dan al aantoonbaar en bewezen langer dan 3 jaar bestaat, krijg je meestal binnen 1 tot 6 maanden de 820/801 in 1 keer tegelijk, dan heb je dus PR. Doorlooptijd vanaf aanvraag dus 25 tot 30 maanden. De 309/100 is veel korter.

Wat betreft de rechten die je noemt. Als je voor de 309/100 gaat mag je uiteraard gewoon werken zolang het maar niet in AUS is (want als je daar zit, zit je op een toeristenvisum zonder enig recht op iets). Als je voor de 820/801 gaat, heb je ongeveer alle rechten van PR zodra je na je toeristenvisum (waarop niks mag) op Bridging A komt. Die 2 jaar wachttijd van de Bridging A mag je gewoon werken, huizen kopen en Medicare aanvragen. Het enig verschil is dat je op een Bridging A geen enkele zekerheid op definitief verblijf hebt. Als Peet en Eef gaan scheiden betekent dat dat zijn sponsorschap van Eef per direct ophoudt en Eef binnen 30 dagen het land uit moet zijn.

ETA in deze analyse heb ik niet meegenomen dat de grenzen nog gesloten zijn voor niet-residents en niet-citizens, en dat ik geen idee heb wanneer Snotty McShoutface van plan is om toeristen en andere vrijbuiters binnen te laten. Kan goed nog een jaar duren.
 
Last edited:
Hij is wel in het bezit van een permanent resident visum maar is momenteel natuurlijke geen PR.
Is dat zo? Geen idee hoor. Maar ‘natuurlijk geen PR’ is wellicht kort door de bocht?
Hij woont hier niet maar heeft wel het recht daarop. Beetje een grijs gebied vanuit mij gezien. Maar heb de regeltjes er niet op na gekeken. Als Peter jullie moet sponsoren en dat moet doen terwijl hij hier is heb je een lastig punt. Maar moeite van nakijken waard.

@Emulate Bedankt voor het bijspringen! Mijn partner visa kennis is bijzonder miniem.
 
Last edited:
Is dat zo? Geen idee hoor. Maar ‘natuurlijk geen PR’ Hij woont hier niet maar heeft wel het recht daarop. Beetje een grijs gebied vanuit mij gezien. Maar heb de regeltjes er niet op na gekeken. Als Peter jullie moet sponsoren en dat moet doen terwijl hij hier is heb je een lastig punt. Maar moeite van nakijken waard.

Ik vond dit:

Is RRV same as PR?

An RRV allows Australian permanent residents to travel from, and return to Australia as often as they wish within the validity of the visa, whilst maintaining their status as permanent residents.
Your Australia permanent residency can't expire but, its travel facility will expire after 5 years from the date your visa was issued.

Dus @afterbang lijkt gelijk te hebben. Ik vergelijk de RRV altijd met het hebben van een paspoort, ook een travel facility die je (bijna) alleen maar nodig hebt om te reizen maar ook zonder paspoort ben je een staatsburger.
 
Hi allemaal,

Super bedankt voor jullie moeite en uitgebreide reacties.
We hebben inmiddels ook met Visa4you gesproken vanmiddag en daar kwam hetzelfde uit als wat Emulate schrijft. We zullen nu dus moeten beslissen of we voor een onshore of offshore aanvraag zullen gaan. Onze voorkeur voor nu gaat uit naar offshore, in de hoop dat dat snel zal gaan en wellicht zelfs in NL nog kan worden toegewezen.

We houden jullie op de hoogte!
 
Hi allemaal,

Super bedankt voor jullie moeite en uitgebreide reacties.
We hebben inmiddels ook met Visa4you gesproken vanmiddag en daar kwam hetzelfde uit als wat Emulate schrijft. We zullen nu dus moeten beslissen of we voor een onshore of offshore aanvraag zullen gaan. Onze voorkeur voor nu gaat uit naar offshore, in de hoop dat dat snel zal gaan en wellicht zelfs in NL nog kan worden toegewezen.

We houden jullie op de hoogte!
Gezien het feit dat Eef en de kinderen voorlopig niet kunnen inreizen omdat zij geen residents of citizens zijn, en het niet bekend is wanneer de grenzen open gaan voor toeristen en andere temporary visa (kan goed tot eind 2022 duren), lijkt het me inderdaad het slimste om nu meteen al de 309/100 aan te vragen, dan loopt die procedure ten minste. Dan is er een kans dat je de 309 volgend jaar al hebt en dus inreisvergunning zelfs al mogen toeristen nog niet binnen. De 100 kun je dan vanuit AUS aanvragen (die heb je al aangevraagd in NL tegelijk met de 309 maar je moet opnieuw documenten gaan indienen gespecificeerd door je Case Officer), op de 309 mag je al aan het werk en krijg je Medicare.
 
Gooi er weer even één in; Direct family van een PR kan wel op een toeristenvisum binnen komen 😉 Dus denk dat beide opties nog steeds mogelijk zijn?
Maar op dit moment mogen toeristen nog niet binnen, dat is het issue. Vandaar hun voorkeur om de 309/100 te starten vanuit NL.
 
Maar op dit moment mogen toeristen nog niet binnen, dat is het issue. Vandaar hun voorkeur om de 309/100 te starten vanuit NL.

We begrepen dat er in dit soort gevallen een exemption gemaakt wordt omdat we directe familie zijn van een permanent resident. Dat moet dus geen problemen opleveren.
 


OFX
Back
Top