Digital nomad

Shakas

Member
Hey allemaal,

Ik heb al wat speurwerk verricht op het internet, maar ik kon geen hele duidelijke antwoorden vinden.
Dus ik vroeg me af of hier misschien mensen zijn met ervaring om als digital nomad door AU te reizen, op een touristen visa.

Helaas heb ik zelf mijn working holiday visum al helemaal uitgespeeld. Mijn vriend wil graag op vakantie naar Australë, hij komt wel nog in aanmerking voor het WHV. Ik wil natuurlijk graag met hem mee.

Sinds een paar jaar werk ik als zelfstandig ondernemer, en heb klanten in Nederland en Amerika. Ik zou dit prima tijdelijk kunnen voortzetten in AU vanaf mijn laptopje. Maar ik weet ook hoe streng de government is daar, en ik wil het via de regels doen.

Ik las enkel dat je volgens de regels wel een beetje mag werken/ werk bijhouden als je op vakantie bent, voor je werkgevers in je eigen land (zolang je dus geen werk afpakt van Australiers). Maar wat is een beetje? Ik vind het nogal vaag.

Is het mogelijk en legaal om als digital nomad te reizen en dus te werken op het 600 Tourist Visa?
Heeft iemand hier ervaring mee?

En tweede vraag: Wat moet je doen/ kunnen aantonen om een 12 maanden visum te krijgen voor de Tourist Visa? Hoeveel geld moet je bv op je bankrekening hebben om aan te tonen dat je gewoon rond kan komen? Ook hier kon ik helaas niets concreets over vinden op de gov immigration site, of ik kijk gewoon niet goed.

Ik ben dankbaar voor alle hulp!
 
Last edited:
Eenvoudig maar ook moeilijk:

De officiële uitleg

If you are not being paid you can, without our permission:
  • do incidental work online for your job in your home country
Het mag een beetje (dat is het vage waar je aan refereert) maar je mag er niet voor betaald worden. Dus dat lijkt me duidelijk.

Het lastige is natuurlijk, hoe zou je betrapt kunnen worden, en wat is het gevolg. Stel dat je betrapt wordt dan zou je visum ingetrokken kunnen worden, en je mag 3 jaar niet meer Australia in. Wellicht heeft het ook nog gevolgen voor het eventueel later aanvragen van een permanent visum mocht je ooit besluiten hier te willen wonen.

Hoe je betrapt kan worden? Tsja....
 
Misschien heeft de 600-subklasse een (weliswaar ingewikkelde en niet gegarandeerd succesvolle) oplossing ingebouwd?

If your situation changes after you arrive in Australia and you need to work you will need to apply for a new Visitor visa (Tourist stream) requesting permission to work.

You will need to prove:

  • you have financial hardship because of your new situation
  • you or your family member is likely to need the government's help
  • you have compelling personal reasons to work in Australia such as a serious accident or illness
  • for reasons that you cannot change, you or your immediate family cannot return home
  • you have no choice but to work in Australia
Over financiele middelen: het laatste wat ik heb gehoord is dat je het een beetje moet kunnen uitzingen en blijkbaar vinden ze een bewijs van $ 5,000 op je bankrekening daarvoor voldoende. Als je daarnaast ook al een retourticket op zak hebt, nog beter.

Verder hebben jullie allebei exemptions nodig in het geval dat jullie NIET gevaccineerd zijn. Heb je 2 jabs gehad, dan is dat niet nodig.
 
Eenvoudig maar ook moeilijk:

De officiële uitleg

If you are not being paid you can, without our permission:
  • do incidental work online for your job in your home country
Het mag een beetje (dat is het vage waar je aan refereert) maar je mag er niet voor betaald worden. Dus dat lijkt me duidelijk.

Het lastige is natuurlijk, hoe zou je betrapt kunnen worden, en wat is het gevolg. Stel dat je betrapt wordt dan zou je visum ingetrokken kunnen worden, en je mag 3 jaar niet meer Australia in. Wellicht heeft het ook nog gevolgen voor het eventueel later aanvragen van een permanent visum mocht je ooit besluiten hier te willen wonen.

Hoe je betrapt kan worden? Tsja....

Dankje voor het meedenken afterbang!

Zo zeg, had ik gewoon dat woordje 'not' even over het hoofd gezien. Dan wordt het inderdaad een stuk minder vaag. Wel echt stom dat het niet mag aangezien er wel (letterlijk) Digital Nomad visas bestaan voor Australiërs die naar Europa willen op die manier. Zou je denken dat het andersom ook kan, maar helaas.

Ik vind het risico denk ik te groot om het toch te proberen, voelt gewoon niet goed als het zo moet. Al zie ik ook niet in hoe ze het kunnen controleren. Douane politie neerzetten in elke cafe?
 
Misschien heeft de 600-subklasse een (weliswaar ingewikkelde en niet gegarandeerd succesvolle) oplossing ingebouwd?

If your situation changes after you arrive in Australia and you need to work you will need to apply for a new Visitor visa (Tourist stream) requesting permission to work.

You will need to prove:


  • you have financial hardship because of your new situation
  • you or your family member is likely to need the government's help
  • you have compelling personal reasons to work in Australia such as a serious accident or illness
  • for reasons that you cannot change, you or your immediate family cannot return home
  • you have no choice but to work in Australia
Over financiele middelen: het laatste wat ik heb gehoord is dat je het een beetje moet kunnen uitzingen en blijkbaar vinden ze een bewijs van $ 5,000 op je bankrekening daarvoor voldoende. Als je daarnaast ook al een retourticket op zak hebt, nog beter.

Verder hebben jullie allebei exemptions nodig in het geval dat jullie NIET gevaccineerd zijn. Heb je 2 jabs gehad, dan is dat niet nodig.
Thanks Emulate!

Ik zag dat rijtje ook staan. Zijn niet echt situaties waar ik in terecht wil komen natuurlijk haha. Al geeft 'you have no choice' wel ruimte voor interpretatie!

$5000 op de rekening is nog te doen. Ik dacht of was bang dat het veel meer was. Exemptions gaan we dan niet nodig hebben, dat scheelt weer.
 
Dankje voor het meedenken afterbang!

Zo zeg, had ik gewoon dat woordje 'not' even over het hoofd gezien. Dan wordt het inderdaad een stuk minder vaag. Wel echt stom dat het niet mag aangezien er wel (letterlijk) Digital Nomad visas bestaan voor Australiërs die naar Europa willen op die manier. Zou je denken dat het andersom ook kan, maar helaas.

Ik vind het risico denk ik te groot om het toch te proberen, voelt gewoon niet goed als het zo moet. Al zie ik ook niet in hoe ze het kunnen controleren. Douane politie neerzetten in elke cafe?
Je bent toch een ondernemer? Dan betaal je jezelf toch geen salaris uit, dan verdien je dus ook geen geld. De enige reden dat je als toerist niet mag werken, is om geen werk af te pakken van Ozzies. Dan doe je niet. Als je op vakantie bent in Australië en je krijgt een belletje omdat je bedrijfspand in Nederland in de fik staat, dan ben je ook aan het werk. Als DGA (en als gewone werknemer trouwens ook, je vakantie is doorbetaald toch?) verdien je daar ook geld mee, maar geen Australische overheid die daar iets van gaat vinden.

Ik weet niet wat voor werk je doet en of je eigenlijk een freelancer bent i.p.v. een ondernemer, maar tenzij je allerlei andere regels gaat overtreden gaat de Australische overheid echt niet achter je inkomen uit je bedrijf aan.

En ja, je hebt inkomen nodig. Maar als ondernemer kan je ook geld uit je zaak halen zonder een salaris uit te betalen of door dat later in het boekjaar weer recht te strijken.
 
Last edited:
Je bent toch een ondernemer? Dan betaal je jezelf toch geen salaris uit, dan verdien je dus ook geen geld. De enige reden dat je als toerist niet mag werken, is om geen werk af te pakken van Ozzies. Dan doe je niet. Als je op vakantie bent in Australië en je krijgt een belletje omdat je bedrijfspand in Nederland in de fik staat, dan ben je ook aan het werk. Als DGA (en als gewone werknemer trouwens ook, je vakantie is doorbetaald toch?) verdien je daar ook geld mee, maar geen Australische overheid die daar iets van gaat vinden.

Ik weet niet wat voor werk je doet en of je eigenlijk een freelancer bent i.p.v. een ondernemer, maar tenzij je allerlei andere regels gaat overtreden gaat de Australische overheid echt niet achter je inkomen uit je bedrijf aan.

En ja, je hebt inkomen nodig. Maar als ondernemer kan je ook geld uit je zaak halen zonder een salaris uit te betalen of door dat later in het boekjaar weer recht te strijken.
Daar heb je een goed punt zwerver. Zo had ik het nog niet bekeken. Inderdaad, een werknemer krijgt ook gewoon zijn vakantie doorbetaald.
Ik ben bij niemand in dienst, dus ik ben geen freelancer in een bedrijf. Ik heb verschillende opdrachtgevers, volgens mij ben ik dan gewoon zelfstandig ondernemer. Maar ik heb (nog) geen B.V.
 
Daar heb je een goed punt zwerver. Zo had ik het nog niet bekeken. Inderdaad, een werknemer krijgt ook gewoon zijn vakantie doorbetaald.
Ik ben bij niemand in dienst, dus ik ben geen freelancer in een bedrijf. Ik heb verschillende opdrachtgevers, volgens mij ben ik dan gewoon zelfstandig ondernemer. Maar ik heb (nog) geen B.V.
Zonder belastingadvies te geven, in deze situatie is het misschien wel handig om een BV op te zetten. Je kan gewoon werken voor je klanten, het geld blijft in de BV. Eventuele uitgaven handel je dan later af als onderdeel van de standaard DGA vergoeding. Je betaald jezelf dus wel een salaris, maar omdat je dat belastingtechnisch pas aan het eind van het belastingjaar afhandelt is dat pas inzichtelijk als je weer in NL bent. Wel even met een accountant babbelen, want je wil het wel legaal doen en netjes alle lasten betalen.
 
Daar zitten wel diverse verplichtingen (meer aangiftes) aan en regelingen die je misloopt (zoals kleine ondernemersregeling). Althans 10 jaar geleden.
 
Zonder belastingadvies te geven, in deze situatie is het misschien wel handig om een BV op te zetten. Je kan gewoon werken voor je klanten, het geld blijft in de BV. Eventuele uitgaven handel je dan later af als onderdeel van de standaard DGA vergoeding. Je betaald jezelf dus wel een salaris, maar omdat je dat belastingtechnisch pas aan het eind van het belastingjaar afhandelt is dat pas inzichtelijk als je weer in NL bent. Wel even met een accountant babbelen, want je wil het wel legaal doen en netjes alle lasten betalen.
Ik zal hier eens over nadenken, thanks!
 
Dag Shakas,

Wij hebben voor onze toeristenvisa 600 (nog) niks hoeven aan te tonen en hebben wel onze 12 maanden visa gevraagd en gekregen. Dit heeft een kleine maand geduurd. Echter krijg je standaard gedurende de aanvraag de vraag in hoeverre je jezelf kunt onderhouden. Wij hebben aangegeven over spaargeld en aandelen te bezitten en inkomen uit onze koopwoning te krijgen d.m.v. verhuur. Wellicht dat wij bij de douane nog het e.e.a. dienen te laten zien? Dit wordt voor ons beiden de eerste keer Australië, dus met de douane hebben wij nog geen ervaring. Wij reizen overigens alleen op een enkeltje, dit omdat wij niet precies weten wanneer wij Australië gaan verlaten en wanneer we 'klaar' zijn met de 'big Aussie lap'. Het plan is om daarna naar Nieuw-Zeeland te gaan als we dan toch 'in de buurt zijn'.

Hoewel we er niet specifiek om gevraagd hebben, mogen wij gedurende ons visum ook meerdere keren Australië in- en uit. Overigens vroegen wij ons ook af of je als zzp'er aan de slag mag voor je Nederlandse opdrachtgevers. Ik heb evt. ook nog de mogelijkheid om mijn toeristenvisum om te zetten naar een WHV, mijn vriend/partner helaas niet. Wellicht is het voor mij om op die manier als zzp'er te werken voor de Nederlandse opdrachtgevers in elk geval een legale optie? We zijn er ook nog niet helemaal uit of we überhaupt wel willen werken gedurende onze tijd in Aus ;-).
 
Last edited:
Dag Shakas,

Wij hebben voor onze toeristenvisum 600 (nog) niks hoeven aan te tonen en hebben wel onze 12 maanden visum gevraagd en gekregen. Dit heeft een kleine maand geduurd. Echter krijg je standaard gedurende de aanvraag de vraag in hoeverre je jezelf kunt onderhouden. Wij hebben aangegeven over spaargeld en aandelen te bezitten en inkomen uit onze koopwoning te krijgen d.m.v. verhuur. Wellicht dat wij bij de douane nog het e.e.a. dienen te laten zien? Dit wordt voor ons beiden de eerste keer Australië, dus met de douane hebben wij nog geen ervaring. Wij reizen overigens alleen op een enkeltje, dit omdat wij niet precies weten wanneer wij Australië gaan verlaten en wanneer we 'klaar' zijn met de 'big Aussie lap'. Het plan is om daarna naar Nieuw-Zeeland te gaan als we dan toch 'in de buurt zijn'.

Hoewel we er niet specifiek om gevraagd hebben, mogen wij gedurende ons visum ook meerdere keren Australië in- en uit. Overigens vroegen wij ons ook af of je als zzp'er aan de slag mag voor je Nederlandse opdrachtgevers. Ik heb evt. ook nog de mogelijkheid om mijn toeristenvisum om te zetten naar een WHV, mijn vriend/partner helaas niet. Wellicht is het voor mij om op die manier als zzp'er te werken voor de Nederlandse opdrachtgevers in elk geval een legale optie? We zijn er ook nog niet helemaal uit of we überhaupt wel willen werken gedurende onze tijd in Aus ;-).

Over het algemeen wordt er bij een toeristenvisum niet veel gevraagd bij binnenkomst door de douane en kun je vaak direct doorlopen, je kunt er wel vanuit gaan dat als je inreist op een enkeltje er wat alarmbellen af gaan en de controles wat scherper zullen zijn. Grote kans dat je je financien moet kunnen aantonen. Ik ben zelf op een partnervisa binnengekomen op een enkele reis en er werden wel wat meer vragen gesteld dan toen ik op een retourtje binnen kwam.
 


OFX
Back
Top