NL rijbewijs omwisselen in Adelaide

tum

XPdite Sponsor
Hallo, we zijn inmiddels een maand of 3 terug in Australië, laatste loodjes, alleen de container nog, die ‘hangt’ nu in Brisbane l een week of 3. Even een vraagje. Onze zoon gaat zijn NL rijbewijs omwisselen in Adelaide. Nu staat er dat je dat moet inleveren, of lees ik dat verkeerd. Wij moesten dat destijds niet in QLD. Hebben jullie hier ervaring mee? 👍
 
Hallo, we zijn inmiddels een maand of 3 terug in Australië, laatste loodjes, alleen de container nog, die ‘hangt’ nu in Brisbane l een week of 3. Even een vraagje. Onze zoon gaat zijn NL rijbewijs omwisselen in Adelaide. Nu staat er dat je dat moet inleveren, of lees ik dat verkeerd. Wij moesten dat destijds niet in QLD. Hebben jullie hier ervaring mee? 👍

Omwisselen? Zal toch niet? Dan kun je toch ook tijdelijk helemaal niet rijden? Je moet het inleveren aan de balie maar je krijgt het direct terug. In QLD hou je je NL rijbewijs idd gewoon.
 
  • Like
Reactions: tum
Hallo, we zijn inmiddels een maand of 3 terug in Australië, laatste loodjes, alleen de container nog, die ‘hangt’ nu in Brisbane l een week of 3. Even een vraagje. Onze zoon gaat zijn NL rijbewijs omwisselen in Adelaide. Nu staat er dat je dat moet inleveren, of lees ik dat verkeerd. Wij moesten dat destijds niet in QLD. Hebben jullie hier ervaring mee? 👍
Hij houdt gewoon z'n Nederlands rijbewijs. Ze willen het even bekijken en dat is het.

En: welkom terug!
 
  • Like
Reactions: tum
Dank je wel allemaal voor de reacties. alles ok hoor, huis gekocht in Redlynch en aan het werk ook, nu de container nog, die ‘hangt’ al een week of 3 a 4 in Brisbane. Maar kamperen in je eigen huis heeft ook zijn charme hoor 😊👍.
 
Dank je wel allemaal voor de reacties. alles ok hoor, huis gekocht in Redlynch en aan het werk ook, nu de container nog, die ‘hangt’ al een week of 3 a 4 in Brisbane. Maar kamperen in je eigen huis heeft ook zijn charme hoor 😊👍.
Yo! Welcome home Tummie!
 
  • Love
Reactions: tum
Red
Dank je wel allemaal voor de reacties. alles ok hoor, huis gekocht in Redlynch en aan het werk ook, nu de container nog, die ‘hangt’ al een week of 3 a 4 in Brisbane. Maar kamperen in je eigen huis heeft ook zijn charme hoor 😊👍.
Redlynch, leuk! We zijn er een keer langs gereden, vond het wel grappig, een beetje out of the way of zo. 👍
 
  • Like
Reactions: tum
Dank je wel allemaal voor de reacties. alles ok hoor, huis gekocht in Redlynch en aan het werk ook, nu de container nog, die ‘hangt’ al een week of 3 a 4 in Brisbane. Maar kamperen in je eigen huis heeft ook zijn charme hoor 😊👍.
Redlynch! Niet alleen welkom in Australie en Cairns maar ook in Redlynch! Wij wonen er ondertussen 4 maand
En van kamperen in een huis...wij zaten 4 jaar geleden in dezelfde situatie. kwam daar nog flooding bovenop zodat de container nog wat langer in brisbane bleef staan
 
Redlynch! Niet alleen welkom in Australie en Cairns maar ook in Redlynch! Wij wonen er ondertussen 4 maand
En van kamperen in een huis...wij zaten 4 jaar geleden in dezelfde situatie. kwam daar nog flooding bovenop zodat de container nog wat langer in brisbane bleef staan

En wij aan de andere kant van de weg 😉 3 Xpditers binnen een straal van 5km in regional Oz.
 
Last edited:
Dank je wel allemaal voor de reacties. alles ok hoor, huis gekocht in Redlynch en aan het werk ook, nu de container nog, die ‘hangt’ al een week of 3 a 4 in Brisbane. Maar kamperen in je eigen huis heeft ook zijn charme hoor 😊👍.
Zo jaloers! En al aan het werk ook?!?! Dat doe je helemaal lekker, en snel vooral! Wow
 
  • Love
Reactions: tum
Mooi draadje over rijbewijzen, dan heb ik er meteen ook een. Wij willen zodra we eindelijk het vliegtuig pakken, landen in Perth en dan overland richting Queensland. Moeten we dan in Perth al ons rijbewijs omwisselen of kan dat gewoon wachten tot we in Queensland zijn?

Heeft het een of het ander nog implicaties voor autoverzekering bijv?

Thanks! Groet Karen
 
Volgens mij is het complicated ;) Driver license is niet een nationaal document, maar een per staat document. Elke staat heeft volgens mij zijn eigen regels. Je mag meestal 3-6 maanden met een buitenlands rijbewijs rijden. WA, 3, Victoria 6 enz. En volgens mij is er ook nog een limiet voor Australia in zijn geheel.

Dus het ligt er aan hoe lang je in een staat verblijft, hoe lang je totaal doet over je trektocht enz. En... je wilt niet een Driver license van WA als je in QLD gaat wonen. Je hebt ook geen WA adres enz. dus het zal zowieso niet meevallen om dan daar al een driver license te scoren. Even goed zoeken op Internet dus.
 
Volgens mij is het complicated ;) Driver license is niet een nationaal document, maar een per staat document. Elke staat heeft volgens mij zijn eigen regels. Je mag meestal 3-6 maanden met een buitenlands rijbewijs rijden. WA, 3, Victoria 6 enz. En volgens mij is er ook nog een limiet voor Australia in zijn geheel.

Dus het ligt er aan hoe lang je in een staat verblijft, hoe lang je totaal doet over je trektocht enz. En... je wilt niet een Driver license van WA als je in QLD gaat wonen. Je hebt ook geen WA adres enz. dus het zal zowieso niet meevallen om dan daar al een driver license te scoren. Even goed zoeken op Internet dus.

Vooral dat adres is een dingetje. Je moet een adres in de state hebben om je rijbewijs te registreren, al kun je het later altijd nog wijzigen dan krijg je een klein stickertje dat je over je oude adres moet plakken. Volgens mij moet je na 3 maanden je QLD rijbewijs aanvragen, en het kenteken van de auto moet ook overgezet worden, als je rijbewijs op een QLD adres is kun je eigenlijk niet met plates uit een andere staat rijden. Al rijdt mijn neef al jaren op VIC plates op een NSW adres, en ik zou ook niet weten of je hier een boete voor kunt krijgen.

Nog iets: voor QLD is je NL rijbewijs voldoende,
Voor de rest van de states heb je een internationaal rijbewijs nodig als ondersteunend document.
 


OFX
Back
Top