De politiek maakt de wetten. Dus "het kan wettelijk niet eens" is juist voor de politiek geen argument, wel voor politie en justitie die de wet moet volgen.
Ik snap wat je zegt en een goed punt. Moet ook even goed nadenken en het NL model proberen te vergeten en AU proberen te denken.
Maar ja, het parlement kan nieuwe wetten maken, maar moet volgens mij door beide Houses heen (Senate is groener) Als zijstraatje: Judicial is een aparte macht in de Trias Politica en volgt niet de wet maar interpreteert het. Daarnaast is de ambtenarij ook vaak een vierde macht en voert het niet alle wetten uit (zolang ze er mee weg komen. Denk aan gedogen in NL van bepaalde zaken). Maar dat even terzijde.
Praktisch gezien kun je kunt bestaande wetten niet zo maar 1-2-3 er uit gooien voor iets anders. Iets met meerderheid en zo.
Daarnaast is er in Australia ook nog state law, iets wat we in NL niet echt hebben.
De meeste staten (behalve Tassie en ACT) verbieden Nuclear. In Queensland is zelfs een (ja daar is tie weer) referendum nodig om wetten hieromtrent te wijzigen. Daarnaast is Queensland berucht in hun verzet tegen Federal bemoeienis met het energie netwerk. QLD en WA zijn beide redelijk eigenwijs geloof ik
De verschillende hordes om vanuit één centraal punt (House of Reps) Nuclear wettelijk mogelijk te maken in Australië zijn... serieus.
- Senate is veel groener dan House.
- States die dwars kunnen liggen (en hun eigen beweegredenen hebben omdat wel of niet te doen)
- Eventueel Referenda.
- En de kans dat je alweer weg gestemd ben voor je alles door bovenstaande heen geloodst hebt.
Maar zoals gezegd. Het gaat ook niet om succesvol nuclear power plants te bouwen. Het gaat om vertragen. Bovenstaand trage proces is voor LNP waarschijnlijk zelfs wenselijk?
(Full disclosure; Ik ben niet principieel tegen kernenergie trouwens. Als je al centrales hebt met een degelijk risk assessment (Fukushima anyone) dan zou ik die gewoon lekker laten draaien tot die EOL is. In AU vanaf scratch nu nog beginnen is dan in mijn ogen dan weer niet een goed economisch idee)