Ik geloof dat in de NL wet staat dat je als NL'er ALTIJD FYSIEK een identiteitsbewijs bij je moet dragen/kunnen laten zien. Dat mag geloof ik ook een ID-kaart zijn, en vermoedelijk ook een Bewijs van Nederlanderschap. Maar of een Australisch paspoort voor Mrs Bang voldoende is om aan te tonen dat ze NL'er is, betwijfel ik.
Dit zegt AI erover:
"AI Overview
Nee, je bent in Nederland formeel
niet verplicht om altijd een identiteitsbewijs (ID) bij je te dragen; er geldt een 'toonplicht' en geen 'draagplicht'. [
1]
In de praktijk komt het er echter wel op neer dat je er een bij je moet hebben: [
1]
- Identificatieplicht: Vanaf 14 jaar moet je op de Rijksoverheid kunnen aanton wie je bent als de politie of een andere bevoegde ambtenaar daarom vraagt. Kun je dat niet, dan riskeer je een boete.
- Openbaar vervoer: In treinen, bussen en trams geldt de identificatieplicht zelfs al vanaf 12 jaar.
- Zorg: In de zorg geldt de plicht al vanaf de geboorte (ouders moeten een ID-bewijs van hun kind kunnen tonen bij een zorgverlener). [1]
Heb je geen ID bij je en vraagt de politie ernaar? Dan kan een agent vorderen dat je meegaat naar het bureau om je identiteit vast te stellen, of je krijgt direct een boete. Het is daarom het veiligst om je ID-kaart of rijbewijs altijd mee te nemen. [
1,
2]"