Dubbele nationaliteit - Nieuw regeerakkoord januari 2026

Ergens in het begin. Hij is iemand die een video ingestuurd heeft vanuit Australia.

Edit: 24:20, hij heet Toine Broekmeulen
I see. Ik begrijp het ook niet. Dingen gaan helaas niet altijd correct, dus misschien had hij er beter bovenop moeten zitten. Het kan ook zijn dat zijn relatie met een Australische niet officieel is ("hokken" dus) en dan geeft de NL IND soms niet thuis (het is veiliger om getrouwd te zijn of een geregistreerd partnerschap te hebben). Het kan ook nog zijn dat hij weliswaar in AU zit, maar zijn partner niet de AU-nationaliteit heeft en hij nou ineens Noord-Koreaans is. Noord-Korea staat ook geen dubbele nationaliteit toe. Je hebt gewoon gelijk. De context is heel onduidelijk. Uit @afterbangs' verhaal blijkt dat het normaal gewoon goed gaat (hij is Australier, zijn vrouw heeft dankzij hem dubbele nationaliteit). Het zou voor mij ook moeten gelden (in 2022 AU-nationaliteit gekregen dankzij mijn AU-partner), maar ik zit nog steeds op mijn ouwe NL-paspoort waarmee ik in 2017 AU binnenkwam. Ik heb nog geen nieuw NL-paspoort aangevraagd, dus ik heb geen idee of ik inderdaad nog NL'er ben.

Heb de video niet gekeken, maar Miss Bang heeft een nieuw bewijs van Nederlanderschap gekregen nadat ze Australiër geworden is (en getrouwd is met een real Aussie Bloke, a.k.a. Me :D )
Ter aanvulling, het ging allemaal heel soepel. De enige reden waarom Miss B. geen NL paspoort heeft is omdat ze het niet nodig heeft om te reizen en een Verklaring van NL-schap vele vele malen eenvoudiger en goedkoper is dan een paspoort.

Ter aanvulling, het ging allemaal heel soepel. De enige reden waarom Miss B. geen NL paspoort heeft is omdat ze het niet nodig heeft om te reizen en een Verklaring van NL-schap vele vele malen eenvoudiger en goedkoper is dan een paspoort.
Hoe gaat dat dan als de Bangs samen naar Nederland reizen? Mogen de Bangs met beiden alleen Australische paspoorten dus allebei maar 3 maanden in NL blijven? Of mag Mrs Bang dankzij haar Verklaring van Nederlanderschap wel onbeperkt in NL blijven?

Maar de grote vraag, hoe zit het nou met die dubbele nationaliteit? Er wordt veel gepraat buiten Den Haag, maar in Den Haag gebeurt er weinig. Of is dat geen goede samenvatting?

Maar de grote vraag, hoe zit het nou met die dubbele nationaliteit? Er wordt veel gepraat buiten Den Haag, maar in Den Haag gebeurt er weinig. Of is dat geen goede samenvatting?
Ja, het debat is alweer uitgesteld naar december of zo. Een goede samenvatting lijkt me: heel Nederland interesseert het geen bal.

Hoe gaat dat dan als de Bangs samen naar Nederland reizen? Mogen de Bangs met beiden alleen Australische paspoorten dus allebei maar 3 maanden in NL blijven? Of mag Mrs Bang dankzij haar Verklaring van Nederlanderschap wel onbeperkt in NL blijven?
Dat is een interessante Trivia vraag!

Ik denk (Denk does a lot of heavy lifting in that sentence) Dat Miss Bang onbeperkt mag blijven? Je hebt in NL op zich geen paspoort nodig normaliter als Nederlander? Maar het feit dat je met een AU passport inreist roept wel een vraagteken op ja.

Ik ben gewoon een ausländer natuurlijk...

Dat is een interessante Trivia vraag!

Ik denk (Denk does a lot of heavy lifting in that sentence) Dat Miss Bang onbeperkt mag blijven? Je hebt in NL op zich geen paspoort nodig normaliter als Nederlander? Maar het feit dat je met een AU passport inreist roept wel een vraagteken op ja.

Ik ben gewoon een ausländer natuurlijk...
Ik geloof dat in de NL wet staat dat je als NL'er ALTIJD FYSIEK een identiteitsbewijs bij je moet dragen/kunnen laten zien. Dat mag geloof ik ook een ID-kaart zijn, en vermoedelijk ook een Bewijs van Nederlanderschap. Maar of een Australisch paspoort voor Mrs Bang voldoende is om aan te tonen dat ze NL'er is, betwijfel ik.

Dit zegt AI erover:

"AI Overview

Nee, je bent in Nederland formeel niet verplicht om altijd een identiteitsbewijs (ID) bij je te dragen; er geldt een 'toonplicht' en geen 'draagplicht'. [1]
In de praktijk komt het er echter wel op neer dat je er een bij je moet hebben: [1]
    • Identificatieplicht: Vanaf 14 jaar moet je op de Rijksoverheid kunnen aanton wie je bent als de politie of een andere bevoegde ambtenaar daarom vraagt. Kun je dat niet, dan riskeer je een boete.
    • Openbaar vervoer: In treinen, bussen en trams geldt de identificatieplicht zelfs al vanaf 12 jaar.
    • Zorg: In de zorg geldt de plicht al vanaf de geboorte (ouders moeten een ID-bewijs van hun kind kunnen tonen bij een zorgverlener). [1]
Heb je geen ID bij je en vraagt de politie ernaar? Dan kan een agent vorderen dat je meegaat naar het bureau om je identiteit vast te stellen, of je krijgt direct een boete. Het is daarom het veiligst om je ID-kaart of rijbewijs altijd mee te nemen. [1, 2]"

Ik geloof dat in de NL wet staat dat je als NL'er ALTIJD FYSIEK een identiteitsbewijs bij je moet dragen/kunnen laten zien. Dat mag geloof ik ook een ID-kaart zijn, en vermoedelijk ook een Bewijs van Nederlanderschap. Maar of een Australisch paspoort voor Mrs Bang voldoende is om aan te tonen dat ze NL'er is, betwijfel ik.

Dit zegt AI erover:

"AI Overview

Nee, je bent in Nederland formeel niet verplicht om altijd een identiteitsbewijs (ID) bij je te dragen; er geldt een 'toonplicht' en geen 'draagplicht'. [1]
In de praktijk komt het er echter wel op neer dat je er een bij je moet hebben: [1]
    • Identificatieplicht: Vanaf 14 jaar moet je op de Rijksoverheid kunnen aanton wie je bent als de politie of een andere bevoegde ambtenaar daarom vraagt. Kun je dat niet, dan riskeer je een boete.
    • Openbaar vervoer: In treinen, bussen en trams geldt de identificatieplicht zelfs al vanaf 12 jaar.
    • Zorg: In de zorg geldt de plicht al vanaf de geboorte (ouders moeten een ID-bewijs van hun kind kunnen tonen bij een zorgverlener). [1]
Heb je geen ID bij je en vraagt de politie ernaar? Dan kan een agent vorderen dat je meegaat naar het bureau om je identiteit vast te stellen, of je krijgt direct een boete. Het is daarom het veiligst om je ID-kaart of rijbewijs altijd mee te nemen. [1, 2]"
Er staat niet dat je een NL ID moet hebben ;) Miss Bang kan aantonen wie ze is.

Denk ook dat de ID plicht op straat en de ‘verblijfsvergunning’ gebaseerd op visum/citizenship twee verschillende zaken zijn?

Rijksoverheid.nl brengt uitkomst:

Identificeren bij dubbele nationaliteit​

Heeft u naast de Nederlandse nationaliteit een andere nationaliteit? Dan kunt u zich in Nederland identificeren met uw Nederlandse of buitenlandse identiteitsbewijs.

Er staat niet dat je een NL ID moet hebben ;) Miss Bang kan aantonen wie ze is.

Denk ook dat de ID plicht op straat en de ‘verblijfsvergunning’ gebaseerd op visum/citizenship twee verschillende zaken zijn?

Rijksoverheid.nl brengt uitkomst:

Identificeren bij dubbele nationaliteit​

Heeft u naast de Nederlandse nationaliteit een andere nationaliteit? Dan kunt u zich in Nederland identificeren met uw Nederlandse of buitenlandse identiteitsbewijs.
Ja, dat krijg ik nou net dus niet helder.

Ik snap dat in principe iedereen zich wel kan legitimeren in NL op straat als zijnde: "in leven", no matter welke nationaliteit je hebt.

Ik zat me gewoon af te vragen hoe een NL'er met alleen een Australisch paspoort zich kan legitimeren op straat als zijnde: "Nederlander".

Ja, dat krijg ik nou net dus niet helder.

Ik snap dat in principe iedereen zich wel kan legitimeren in NL op straat als zijnde: "in leven", no matter welke nationaliteit je hebt.

Ik zat me gewoon af te vragen hoe een NL'er met alleen een Australisch paspoort zich kan legitimeren op straat als zijnde: "Nederlander".
Maar waarom zou je je op straat moeten kunnen legitimeren als Nederlander?

• De Toonplicht is er om mensen te identificeren.
  • Dat kunnen Nederlanders zijn, niet staatsburgers met een visum, of toeristen uit een Schengenland (om een paar voorbeelden te noemen)
  • Mocht je een Person of Interest zijn, of twijfels bestaan over je legitieme aanwezigheid in NL dan gaan ze wel verder graven gebaseerd op je NL of Buitenlandse ID.
  • Ze weten dan in ieder geval zeker wie je bent gebaseerd op een officieel Buitenlands of NL ID.
Next step: Ben je legaal in NL?
  • In geval van mij: Check of mijn toeristen visum voor NL op orde is.
  • In geval van Miss Bang: Men zal ontdekken dat ze NL staatsburger is en zo lang mag verblijven als ze wil.
  • End of Story (volgens mij)

Maar waarom zou je je op straat moeten kunnen legitimeren als Nederlander?

• De Toonplicht is er om mensen te identificeren.
  • Dat kunnen Nederlanders zijn, niet staatsburgers met een visum, of toeristen uit een Schengenland (om een paar voorbeelden te noemen)
  • Mocht je een Person of Interest zijn, of twijfels bestaan over je legitieme aanwezigheid in NL dan gaan ze wel verder graven gebaseerd op je NL of Buitenlandse ID.
  • Ze weten dan in ieder geval zeker wie je bent gebaseerd op een officieel Buitenlands of NL ID.
Next step: Ben je legaal in NL?
  • In geval van mij: Check of mijn toeristen visum voor NL op orde is.
  • In geval van Miss Bang: Men zal ontdekken dat ze NL staatsburger is en zo lang mag verblijven als ze wil.
  • End of Story (volgens mij)
Ik hoop het. Het zal in de praktijk wel voldoende zijn, maar ik denk niet dat een NL'er zonder NL ID , daadwerkelijk Nederlandse zaken kan afhandelen met een buitenlands paspoort, zoals ter plekke in NL pensioen, AOW of WIA aanvragen bij het UWV. Je geeft zelf de speelruimte al aan met "gaan verder graven" en "men zal ontdekken". Ik ben het met je eens dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar een regeltjesfreak zou dus op basis van de wet een boete kunnen opleggen.

Yikes, wat een gedoe.

Ik hoop het. Het zal in de praktijk wel voldoende zijn, maar ik denk niet dat een NL'er zonder NL ID , daadwerkelijk Nederlandse zaken kan afhandelen met een buitenlands paspoort, zoals ter plekke in NL pensioen, AOW of WIA aanvragen bij het UWV. Je geeft zelf de speelruimte al aan met "gaan verder graven" en "men zal ontdekken". Ik ben het met je eens dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar een regeltjesfreak zou dus op basis van de wet een boete kunnen opleggen.

Yikes, wat een gedoe.
Nu trek je de scope breder ;)

Je had het over:
En dat is waar ik op antwoordde :) De politie gaat echt wel verder graven bij twijfel of je legaal in NL bent.

Die andere zaken hadden we het niet over. Maar nu we daar aangekomen zijn, die leunen vaak op Online Diensten/DigID/BSN-nr.
Als je echt voor de balie wil gaan staan bij het UWV en bewijzen wie je bent is een NL ID kaart de 'lichtste' variant, en dan een NL Paspoort.

Nu trek je de scope breder ;)

Je had het over:

En dat is waar ik op antwoordde :) De politie gaat echt wel verder graven bij twijfel of je legaal in NL bent.

Die andere zaken hadden we het niet over. Maar nu we daar aangekomen zijn, die leunen vaak op Online Diensten/DigID/BSN-nr.
Als je echt voor de balie wil gaan staan bij het UWV en bewijzen wie je bent is een NL ID kaart de 'lichtste' variant, en dan een NL Paspoort.
Je hebt gelijk, "op straat' was een verkeerde woordkeus van mij. Iedereen mag in NL "op straat" lopen, mits met ID (van welk land dan ook) en in het bezit van de juiste "vergunning" (EU-paspoort, ander paspoort met in sommige gevallen een geldig visum, goedgekeurde ID-kaarten, of bijgeschreven bij ouders op een buitenlands paspoort). Ik meen me te herinneren dat AU-staatsburgers in NL voor die eerste 3 maanden verblijf in NL geen visum nodig hadden, maar ik spreek over 10 jaar geleden.

Ik snap wel waar mijn denkfout zat: ik heb nauwelijks familie of vrienden in NL. Ik kan me dus niet voorstellen dat je naar NL gaat just for fun, om mensen te zien. Ik zou alleen maar naar NL gaan als ik er iets te doen had, bijvoorbeeld mijn NL-paspoort vernieuwen of mijn NL-rijbewijs, omdat dat laatste zo'n godsgruwelijke affaire is om te doen vanuit AU. Helemaal over het hoofd gezien dat de meeste mensen gewoon voor bezoek naar NL komen en niks administratiefs of ambtelijks hebben gepland. Of voor een combinatie.

Dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat de laatste keer toen we naar NL gingen mijn vrouw (Aus paspoort) in een andere langere rij moest bij customs. Ik had onze baggage al toen zij klaar was. Het was de eerste keer dat ze de digital chek in deden op Schiphol.

Nog een reden om niet te vaak naar NL te gaan nu als papieren Aussie ;)

Ik kan me dus niet voorstellen dat je naar NL gaat just for fun, om mensen te zien. Ik zou alleen maar naar NL gaan als ik er iets te doen had, bijvoorbeeld mijn NL-paspoort vernieuwen of mijn NL-rijbewijs, omdat dat laatste zo'n godsgruwelijke affaire is om te doen vanuit AU. Helemaal over het hoofd gezien dat de meeste mensen gewoon voor bezoek naar NL komen en niks administratiefs of ambtelijks hebben gepland.
hahaha, de meesten hier gaan denk voor familie/vrienden bezoek ja. Ik ging voor werk. Dus had verder ook geen papieren toestand. Rental car was al jaren op AU rijbewijs en AU Credit Card en is voor rental agencies op Schiphol Airport natuurlijk juist normaal om buitenlandse licenses en credit cards te hebben.

Nog een kleine aanvulling, op rijksoverheid.nl staat dus niet zozeer alleen in de toonplicht, maar in het algemeen volgens mij, dat je buitenlandse paspoort gewoon werkt als ID voor rijksoverheid zaken, UWV is rijksoverheid, dus lijkt me OK met AU paspoort? https://www.rijksoverheid.nl/vraag-...-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren. Of lees ik het verkeerd?
Dit zal wel allemaal niet gelden als je iets typisch aan in NL wonen gerelateerd ding aanvraagt, zoals bijstand, arbeidsongeschiktheids- of ziektewet, of toeslagen. Dan ben je feitelijk geremigreerd en heb je een NL ID nodig, zo niet dan moet je al die ondersteuning in AU zelf aanvragen.

Ik denk verder dat je gelijk hebt. Ik heb geprobeerd uit te vogelen wat er gebeurt als je in NL AOW-rechten hebt opgebouwd, maar OFWEL geen NL paspoort hebt (en dus alleen een Australisch, zoals Mrs Bang), OFWEL je bent inmiddels geen NL'er meer (zoals @afterbang, die dus ook alleen een Australisch paspoort heeft). En met die documenten ga je in NL naar de SVB om AOW aan te vragen. AI zegt er dit over:

Ja, u kunt gewoon uw opgebouwde AOW aanvragen met een Australisch paspoort. Voor het recht op een AOW-pensioen is uw nationaliteit namelijk niet van belang. Het gaat er uitsluitend om dat u in de 50 jaar vóór uw AOW-leeftijd legaal in Nederland heeft gewoond of gewerkt. Voor ieder jaar dat u in die periode in Nederland verzekerd was, heeft u 2% AOW-recht opgebouwd. [1, 2, 3, 4]
Omdat Nederland en Australië een internationaal socialezekerheidsverdrag hebben, is het aanvragen en uitbetalen goed geregeld. [1]

Hoe vraagt u de AOW aan vanuit Australië?
U moet uw AOW 6 maanden voordat u uw AOW-leeftijd bereikt zelf aanvragen. Hoe u dit doet, hangt af van uw huidige woonsituatie: [1, 2]
    • U woont in Australië: U vraagt uw Nederlandse AOW aan via de Australische overheid. Dit verloopt via de internationale afdeling van Centrelink (Services Australia). Zij sturen de aanvraag vervolgens door naar de Nederlandse Sociale Verzekeringsbank (SVB). [1, 2, 3]
    • U woont in Nederland:U ontvangt ongeveer 4 maanden voor uw AOW-leeftijd automatisch een brief van de SVB met instructies om uw aanvraag in te dienen
    • Belangrijke aandachtspunten voor uw situatie
      • Geen DigiD of BSN nodig voor de aanvraag: Als u vanuit het buitenland aanvraagt, heeft u in eerste instantie geen Nederlandse DigiD of Burgerservicenummer (BSN) nodig. De SVB maakt dit tijdens de verwerking voor u in orde. [1, 2]
      • Uitbetaling in Australische dollars: Als u in Australië woont, maakt de SVB uw pensioen niet over in euro's, maar in Australische dollars (AUD). Houd er rekening mee dat het exacte nettobedrag per maand hierdoor kan variëren door schommelingen in de wisselkoers. [1]
      • Levensbewijs: Als u uw AOW eenmaal ontvangt en in het buitenland woont, vraagt de SVB periodiek om een 'bewijs van in leven zijn'. Dit kunt u tegenwoordig heel eenvoudig digitaal regelen via een app met de NFC-chip van uw Australische paspoort. [1, 2]

Back