Dubbele nationaliteit - Nieuw regeerakkoord januari 2026

Ergens in het begin. Hij is iemand die een video ingestuurd heeft vanuit Australia.

Edit: 24:20, hij heet Toine Broekmeulen
I see. Ik begrijp het ook niet. Dingen gaan helaas niet altijd correct, dus misschien had hij er beter bovenop moeten zitten. Het kan ook zijn dat zijn relatie met een Australische niet officieel is ("hokken" dus) en dan geeft de NL IND soms niet thuis (het is veiliger om getrouwd te zijn of een geregistreerd partnerschap te hebben). Het kan ook nog zijn dat hij weliswaar in AU zit, maar zijn partner niet de AU-nationaliteit heeft en hij nou ineens Noord-Koreaans is. Noord-Korea staat ook geen dubbele nationaliteit toe. Je hebt gewoon gelijk. De context is heel onduidelijk. Uit @afterbangs' verhaal blijkt dat het normaal gewoon goed gaat (hij is Australier, zijn vrouw heeft dankzij hem dubbele nationaliteit). Het zou voor mij ook moeten gelden (in 2022 AU-nationaliteit gekregen dankzij mijn AU-partner), maar ik zit nog steeds op mijn ouwe NL-paspoort waarmee ik in 2017 AU binnenkwam. Ik heb nog geen nieuw NL-paspoort aangevraagd, dus ik heb geen idee of ik inderdaad nog NL'er ben.

Heb de video niet gekeken, maar Miss Bang heeft een nieuw bewijs van Nederlanderschap gekregen nadat ze Australiër geworden is (en getrouwd is met een real Aussie Bloke, a.k.a. Me :D )
Ter aanvulling, het ging allemaal heel soepel. De enige reden waarom Miss B. geen NL paspoort heeft is omdat ze het niet nodig heeft om te reizen en een Verklaring van NL-schap vele vele malen eenvoudiger en goedkoper is dan een paspoort.

Ter aanvulling, het ging allemaal heel soepel. De enige reden waarom Miss B. geen NL paspoort heeft is omdat ze het niet nodig heeft om te reizen en een Verklaring van NL-schap vele vele malen eenvoudiger en goedkoper is dan een paspoort.
Hoe gaat dat dan als de Bangs samen naar Nederland reizen? Mogen de Bangs met beiden alleen Australische paspoorten dus allebei maar 3 maanden in NL blijven? Of mag Mrs Bang dankzij haar Verklaring van Nederlanderschap wel onbeperkt in NL blijven?

Maar de grote vraag, hoe zit het nou met die dubbele nationaliteit? Er wordt veel gepraat buiten Den Haag, maar in Den Haag gebeurt er weinig. Of is dat geen goede samenvatting?

Maar de grote vraag, hoe zit het nou met die dubbele nationaliteit? Er wordt veel gepraat buiten Den Haag, maar in Den Haag gebeurt er weinig. Of is dat geen goede samenvatting?
Ja, het debat is alweer uitgesteld naar december of zo. Een goede samenvatting lijkt me: heel Nederland interesseert het geen bal.

Hoe gaat dat dan als de Bangs samen naar Nederland reizen? Mogen de Bangs met beiden alleen Australische paspoorten dus allebei maar 3 maanden in NL blijven? Of mag Mrs Bang dankzij haar Verklaring van Nederlanderschap wel onbeperkt in NL blijven?
Dat is een interessante Trivia vraag!

Ik denk (Denk does a lot of heavy lifting in that sentence) Dat Miss Bang onbeperkt mag blijven? Je hebt in NL op zich geen paspoort nodig normaliter als Nederlander? Maar het feit dat je met een AU passport inreist roept wel een vraagteken op ja.

Ik ben gewoon een ausländer natuurlijk...

Back