12 maanden toeristenvisum of 1 jaar in en uit?

Maaike83

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben Maaike. In 2008 ging ik voor het eerst naar Australie en werd meteen verliefd. In 2009 WHV gehad en ontzettend genoten. Toen dacht ik met het echte leven in Nederland te gaan beginnen, baan, huisje etc etc. Nu ben ik een Australische dame tegengekomen en wil ik met haar mee terug naar Australie. We zijn nog te kort samen voor een partner visum. Het doel is om in ieder geval te gaan kijken hoe het gaat tussen ons en dan te kijken of we in Australie willen blijven of terug naar Europa komen. Ik heb voor een jaar onderdak kunnen regelen voor mijn hond, dus voorlopig wil ik voor 12 maanden een visum. Dus ik had de volgende twee opties in gedachten:

1) 12 maanden toeristenvisum aanvragen. Ik heb familie in Australie (Perth en Melbourne) en de familie waar ik als nanny voor het gewerkt (Sydney) die allen bereid zijn om hun adres door te geven zodat ik dat kan invullen op mijn aanvraag (niet als sponsor ofzo, maar gewoon als contact waar ze evt naar kunnen bellen als ze het niet vertrouwen). Helaas heb ik geen 10 duizenden euros op mijn bankrekening. Ik kan eigenlijk nergens vinden hoeveel geld ik zou moeten hebben zodat immi tevreden is. Ik ga natuurlijk reizen (en echt op bezoek bij familie en vrienden) maar 'woon' in principe bij mijn vriendin in Melbourne. Ik heb wel wat geld gespaard en als ik mijn baan opzeg krijg ik een leuke som geld mee.
Tevens heb ik lange tijd een eigen bedrijfje gehad en wil ik dat weer oppakken. Als ik met mijn Nederlandse eigen bedrijf ((ver)taalbureau) wat geld verdien met klanten in Nederland, mag dat op een toeristenvisum? Als ik het naar mijn zin heb, wil ik proberen om te solliciteren bij 'collega bedrijven' in Australie. Ik werk in de octrooiwereld en die is vrij klein, dus ik hoop met mijn ervaring en goede referenties een sponsorship te vinden. Als dat niet lukt, willen mijn vriendin en ik het in Europa gaan proberen.

2) Vrolijk op een standaard visum gaan en dan om de 3 maanden even een vakantie plannen. Niet heel handig qua kosten, maar die 90 dagen krijg je sowieso en dat mag je ook een jaar zo doen. NZ, Bali en Fiji lijken mij ook niet bepaald een straf ;-) Als ik gewoon zorg dat er steeds een reisplan is als ik het land weer in kom, lijkt het me dat dit zou moeten lukken. Al zou ik zelf liever een langer visum hebben zodat ik niet elke keer verplicht weg moet.

Aangezien ik weinig kan vinden over mensen die het 12 maanden visum krijgen, ben ik bang dat die voor mij wordt afgewezen en ik dan helemaal het land niet in kan.

Om een lang verhaal kort te maken. Hebben jullie een idee of ik kans maak op het 12 maanden visum? Of kan ik beter voor optie 2 gaan?
 
Hi,

Zo lang je kunt uitleggen wat je gaat doen op je 12 maanden visum (dus toerist zijn/reizen etc...) en hoe je het gaat betalen, zul je zeker in aanmerking komen voor dat toeristenvisum. Als je dat kan, zou ik dat zeker overwegen, is het makkelijkst en uiteindelijk het goedkoopste.

Je kan inderdaad op een "normaal" 3 maanden toeristenvisum gaan, maar als je de 3e of 4e binnen een jaar aanvraagt, zullen ook dan waarschijnlijk de vragen van de immigratiedienst komen...wat ga je doen, hoe ga je het betalen etc. Je staat in het systeem en dat zal waarschijnlijk alarmbelletjes laten rinkelen.

Ik denk dus dat je je hoe dan ook zult moeten gaan verantwoorden, dus dan kun je het beter maar meteen doen voor het lange visum zodat het eenmalig is.

Succes ermee!
 
Welkom
@Kims slaat de spijker op zijn kop.
Gewoon uitleggen en dan hoeft het echt geen probleem te zijn je kunt ook 6 maanden aanvragen, maar wellicht heb je in die tijd nog niet genoeg bewijs voor je partnervisum verzameld.
Dan ga je gewoon voor het jaarvisum. En daarna verder kijken voor je andere visum. Succes!
 
Dank voor jullie antwoorden! Ik ga het gewoon proberen. Begrijp ik het goed dat het kan dat ze 12 maanden afwijzen, maar me dan bijv. 6 maanden geven? Dus als mijn visumaanvraag voor 12 maanden wordt afgewezen het niet meteen betekent dat ik helemaal het land niet in kan?
 
Mijn ervaring is dat ze vragen wat je plannen zijn en hoe je het wil gaan financieren. Als je geen bevredigend antwoord geeft, zullen ze wederom vragen wat je alternatieve plannen zijn of hoe je extra geld kan krijgen en als dat niet voldoende is, wordt het afgewezen. Maar ze geven je meerdere kansen om het "correcte" antwoord te geven. Zo had mijn ex-partner aangegeven om op het 6 maanden toeristenvisum vrijwilligerswerk te gaan doen op een school (terwijl ik werkte op een WHV). Dat is normaal betaald werk dus werd er gezegd dat dat niet kon en waarom en wat het alternatieve plan dan was. Toen ze antwoordde dat ze reisplannen ging maken en onze auto ging opknappen voor de trip, werd het toegekend. Vrij gemakkelijk dus.

Je krijgt dan niet automatisch een ander visum, die moet je dan opnieuw aanvragen...

Gewoon proberen inderdaad en zorg dat je je verhaaltje en financien klaar hebt! Fingers crossed :)
 
Ik hoop dat ze het accepteren dat ik met mijn eigen bedrijfje wat geld ga verdienen voor klanten in Nederland, dan komt het vast wel goed.
Eerst maar eens even wat dingen op orde hier in Nederland (nieuw paspoort aanvragen etc.) en dan ga ik het proberen. Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt voor de hulp iig!
 
Gewoon logisch nadenken, geen dingen gaan verzinnen, dan kun je je zelf ook niet gaan tegenspreken. Als je genoeg financiële middelen hebt, is het geen probleem. Succes!
 
Ff stoom afblazen hoor! Jeeeeze, bureaucratie op z'n best.

Hmmm, als ik niet in Nederland werk heb ik geen recht op sociale verzekeringen. Dus weer zzp'er worden is DE optie. Maar als ik als zzp'er meer dan 183 dagen in een ander land werk, werk ik in dat land. En dan overtreed ik dus de visumregels van Australië.

Toen ik de belastingdienst vroeg hoe ik dat moest oplossen, was het enige antwoord 'dan ga je toch gewoon voor 6 maanden naar Australie'....:mad:

Probeer je alles netjes volgens de regels te doen, spreken de regels zichzelf tegen.....Vraag me soms af of het niet beter is om gewoon te gaan zonder al die dingen te regelen....maar ja, zo ben ik nou ook weer niet.
 
Hmmm, als ik niet in Nederland werk heb ik geen recht op sociale verzekeringen. Dus weer zzp'er worden is DE optie. Maar als ik als zzp'er meer dan 183 dagen in een ander land werk, werk ik in dat land

Toen ik de belastingdienst vroeg hoe ik dat moest oplossen, was het enige antwoord 'dan ga je toch gewoon voor 6 maanden naar Australie'....:mad:

Hahaha. Omdenken op zijn best door de B'dienst ;)

Je vaststelling dat je in OZ werkt ipv NL, dat is volgens de NL B'dienst. Is dat een probleem voor jou/visum? (Just asking)
 
Back
Top