175? Of toch niet? :)

dit doet me denken aan een heerlijk citaat van Terry Pratchett:
"de wereld is verdeeld tussen mensen die zeggen dat het glas half vol is, en mensen die zeggen dat het half leeg is. Maar de wereld behoort tot die mensen die roepen: 'Hé, hé, dit is niet mijn glas! Mijn glas was vol! Ik wil mijn glas terug!'."

Geluk komt niet zomaar. Soms helpt het om extra hard te lopen. Soms ook niet. Maar ik kan het niemand kwalijk nemen als hij heeeeeel hard begint te sprinten om een doel te bereiken. Misschien lukt het, misschien niet.

Voor de duidelijkheid: wij gaan voor zekerheid en lopen langzaam ;-) naar een 175.
Iedereen zijn eigen tempo en eigen weg. En zelfs dan weet je niet zeker waar je aankomt.
 
Ook wij kiezen niet voor employer sponsored, maar voor 176 (of 175 als we niet meer op de smp staan). Teveel afhankelijk, maar vooral te groot risico.
En in de 2 jaar dat we hier langer zitten, kunnen we mooi geld sparen om daar met een kickstart te beginnen.
 
Employer sponsored hier ook compleet van onze lijst geveegd. Na meer details krijg ik daar als ondernemer de bibbers van. Na de details van de 176 te hebben bekeken en naar blijkt de meest gevraagde baan te hebben in NSW, komt de uiteindelijke keuze erg dichtbij. Inmiddels al een hele berg referenties geschreven in het Engels en naar de verschillende werkgevers/managers gestuurd vandaag. Naar ik zojuist las, is de eerste referentie ook al op briefpapier geprint en ondertekend, dus dat vordert gestaag.

Planning:
1) vrijdag alles vertaald en ondertekend binnen, door naar de notaris voor de legalisatie van kopieën en mogelijk originelen en door naar TNT voor aangetekende versturing (wil die track&trace niet missen ;) );
2) IELTS begin april (doen Academic, maar zowel DIAC als ACS is daar niet helder in; kreeg van ACS zelfs een mail terug dat zij geen IELTS hoeven en las ergens anders (geloof DIAC) dat het afhankelijk was van de skill;
3) Halverwege ACS (als IELTS result positief binnen is half april) leggen we contact met migration office of NSW, in ieder geval de partij die de sponsoring moet fixen, met de vraag of we vast de nominatie kunnen opstarten in afwachting van het resultaat van ACS (las dat dat kon en dat alleen het besluit van de sponsorende partij afhankelijk was van het resultaat van ACS), dus moet kunnen. Zo lazen we ook dat je een tijdens de totale aanvraag van 176 een pas geboren kind nog in de procedure kan bijvoegen, dus zo verschrikkelijk star (mits je juiste keuzes maakt) zal het niet zijn;
4) Afhankelijk van het resultaat parallel indienen nominatie / assessment én de medewerking van ACS een beetje op te schieten (hard hoofd in) dan ergens in mei of in juni de officiële priority group 2 176 de deur uit.

Strakke planning? Ja, best wel, maar heb het idee dat ik in een week zoveel gelezen en aangepakt heb naast alle overige werkzaamheden dat het in zijn totaliteit te doen moet zijn.
 
@Lamarck We hadden deze overweging overigens ook nog / weer. De 176 of de 175. We gaan voor de 176, maar niet alleen vanwege de priority group. Lees her en der wat zaken dat het de afgelopen 2 jaar wel heeeel erg hard gaat met vollopen van de pool 175. De eisen worden niet alleen maar strenger, maar de aanwas ook alleen maar groter. Die 176 omzeilt dat probleem, als er al een probleem komt (waarschijnlijk alleen 2+ jaar wachten en met geluk 18+ maanden vanaf indienen). De andere, belangrijkere reden waarom we deze aanvraag kunnen doen, is ons inziens het feit dat we toch minstens 2 jaar ergens moeten werken en min of meer aan een plek gebonden zijn. Brisbane ben ik eens geweest, maar niet echt een gevoel bij. Veel gegoogled en ge-youtubet afgelopen week en nog steeds heb ik zoiets dat alleen het klimaat daar super is, maar verder weet ik het niet zo. Voordeel van een 175: je kan het lekker gaan uitzoeken daar. Maar van Sydney weet ik dat het een super stad is. Daar ga ik me zeker 2 jaar vermaken met een klein huisje in Paddington en een leuke baan om vervolgens naar Queensland te vertrekken. Mijn baan is sponsored in NSW en niet in Q. Dus als het 176 wordt, is de keuze voor de eerste 2 jaar ook snel gemaakt en weten we in ieder geval ook meteen zeker dat die eerste 2 jaar (uitgezonderd calamiteiten) niet gaat tegenvallen.

Blijven nog immer overwegingen, maar in onze hoofden al wel meer en meer helder. En een voordeel is dat we eind dit jaar voor 3 maanden die kant opgaan en eens goed kunnen uitzoeken wat het korte termijnplan gaat worden en wat het lange. Heerlijk! :)
 
2) IELTS begin april (doen Academic, maar zowel DIAC als ACS is daar niet helder in; kreeg van ACS zelfs een mail terug dat zij geen IELTS hoeven en las ergens anders (geloof DIAC) dat het afhankelijk was van de skill;
ACS geeft helemaal niets om je IELTS, daar zijn ze heel helder in. Voor IT skills heb je voor DIAC geen Academic nodig, slechts General.
 
ACS gemaild, omdat ze daar niets over zeggen en DIAC zegt dat het skill-afhankelijk is. ACS zei inderdaad dat ze er niets mee doen (zoals ik postte).

Hoe kwam je erachter dat DIAC genoeg heeft aan een General? Heb de papieren met een Academic-kruisje klaarliggen, dus wel handig om even te weten. Ik dacht, Academic zal altijd wel goed zijn, maar als het echt expliciet nergens voor nodig is, dan General ook prima natuurlijk.
 
De termen General en Academic zeggen het zelf al: Academic is over het algemeen bedoelt voor de mensen die hier een vervolgstudie gaan volgen en soms dus ook nodig voor bepaalde beroepen wij de assesment. General is dus wat er voor de DIAC nodig is.

En wat fijn dat je ons laat meeleven/lezen in jouw hele denkproces... En ook zo fijn dat je nu het licht hebt gezien voor iets waar bijna iedereen hier op het forum je in jouw enthousiasme heeft proberen te remmen... Nee hoor, graag gedaan, daar zitten we hier voor! Hoewel het natuurlijk veel leuker is om iemand zijn droom in stukken te zien vallen, dan iemand echt te helpen met emigreren tot een succes te maken....
 
Hoe kwam je erachter dat DIAC genoeg heeft aan een General? Heb de papieren met een Academic-kruisje klaarliggen, dus wel handig om even te weten. Ik dacht, Academic zal altijd wel goed zijn, maar als het echt expliciet nergens voor nodig is, dan General ook prima natuurlijk.
Dit is wat er op de site http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/176/eligibility-english.htm staat:
"you need only take the general training test unless otherwise advised by your skills assessing authority"

ACS heeft je niets aangegeven, dus dat lijkt me duidelijk. Verder baseer ik mij op mijn eigen ervaring (IT-er, RPL gedaan bij ACS).
 
@Sacha en de rest: ja super! Waarschijnlijk wel het licht gezien omtrent visa versie ;) En toch weer uitgekomen bij ongeveer de eerste keus (was 175). :up:

@slatsr Da's ook wat ik gelezen heb, maar kon me gewoon niet voorstellen dat dat is wat ze vragen. Als ik als ontwikkelaar team lead ofzo moet gaan worden bij een corporate bank en met lui van de business moet gaan praten dan zou ik verwachten dat je professionele vocabulair ook getoetst wordt, maar dat is misschien iets dat per job verschillend is en daarom juist niet door de overheid als zodanig gecontroleerd. Voor hen is het natuurlijk belangrijk dat je je kan redden in Australië en de rest moet je nog maar aantonen.

General it is dan maar! Ik vind het prima hoor :)
 
Back
Top