189 of 190 Visa vragen

AnnaG

New Member
Dag allemaal,

Na een jaar op een WHV ben ik verliefd geworden op Ozzy, en nu begonnen met het grote VISA onderzoek met als doel het felbegeerde PR.
Als beginneling loop ik tegen een hoop vragen aan, en ik hoop dat jullie mij vooruit kunnen helpen met een paar dingen binnen mijn orientatie.

Wat info over mijzelf:
Ik heb een Social Work diploma (4 jaar HBO).
Weinig werkervaring in deze sector (enkel stages binnen mijn opleidingsperiode)
Single.
29 jaar.

Na een snelle check via de Home affairs kom ik uit op ongeveer 70 punten.
Nu twijfel ik tussen een 189 of 190 visa. Ik heb niet perse de ambitie in een grote stad in Australie te wonen, maar sluit niet uit dit na een paar jaar wel te willen.
Wat zijn de voor- en nadelen, volgens jullie, tussen deze visums?
Is de een makkelijker te verkrijgen dan de ander?

Daarnaast heb ik om eerlijk te zijn weinig ambitie om in Australie daadwerkelijk als Social Worker te gaan werken. Zoals ik het begrijp kan ik bij toekenning van een 189 gaan werken binnen heel australie, en hoeft dit dus ook niet als social worker te zijn, omdat mijn visum toch al toegekend is. Klopt dit? en is dit bij een 190 anders?

En als laatste, is dit een traject wat gemakkelijk zelf af te leggen is, of raden jullie een visum agent aan? Dat er veel tijd gaat zitten in het uitzoeken, laten vertalen van diploma's, zelf een engelse test regelen etc. maakt mij niet uit. Maar vergroot het mijn kansen met een agent? Wellicht kennen zij regeltjes die zelf minder makkelijk uit te zoeken zijn waardoor de kans van slagen vergroot.. Wellicht adviseren zij dat het verstandig is om nog even te wachten met aanvragen, ivm covid?

Enorm bedankt voor al jullie informatie en ervaringen. Ik struin voorlopig dit forum nog even af naar meer informatie, en hoop binnenkort te kunnen starten met deze uitdaging.
 
He AnnaG,
ik snap je verliefdheid helemaal:) En je wens voor een visum ook!
Wij zijn ook druk bezig met onze aanvraag, op mijn Social Work Diploma.

Helaas zijn de eisen streng. Voor een 189 is het minimum aantal punten inderdaad 60, maar in de praktijk nodigen ze op dit moment alleen mensen uit vanaf 90 punten.

Met een 190 heb je een sponsorship van een staat nodig. Met dat sponsorship op zak kom je aan de benodigde punten. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je beroep geassest worden door een bepaalde instantie, wat betreft social work is dat de AASW. Zij bekijken of je op een goed niveau zit en dus met je diploma ook in Australie mag en kan werken. Een heel gedoe kan ik je vertellen.
Hier kan je er meer over lezen.
https://www.aasw.asn.au/careers-stu...lian-for-migration-and-or-employment-purposes
Naar ik weet moet je voor beiden visa minimaal 3 jaar werkervaring hebben.. Maar wie weet is er ergens een loophole die ik niet ken:)

Het verschil tussen de 189 en de 190 is dat je met de 190 eerst 2 jaar in die state moet wonen. Verder zijn het beiden pr-visa en heb je bij beiden dezelfde voordelen en verplichtingen.
Het klopt inderdaad dat als je je visum op zak hebt, je niet perse in dat beroep hoeft te werken.

Wat een visumbureau betreft... dat is heel persoonlijk. Wij werken beiden full-time en hebben een druk gezin. Ik ben heel blij dat onze visumagent precies vertelt wat we moeten doen en wanneer, dat scheelt me stress en tijd. Het kost natuurlijk wel wat, dus het is maar wat je zelf het belangrijkst vindt. De meeste visa-bureaus bieden een gratis eerste gesprek en eligibilitycheck aan. Misschien is dat wat?

Succes met uitzoeken en nadenken!
 
Hoi!

bedankt voor je info, dit verheldert al het een en ander :)

kun je iets meer vertellen over het goed laten keuren van je diploma bij de AASW? bedoel je dat dit veel gedoe is omdat je veel papierwerk aan moet leveren, of dat het sowieso moeilijk is deze goedkeuring te krijgen? Ik neem aan dat Nederlandse diplomas over het algemeen goed aangeschreven staan en dat deze met de juiste documenten eigenlijk altijd voldoen aan de internationale eisen? Of denk ik dan te kort door de bocht?

als ik het kort samen vat lijkt het me dus dat een 190 meer geregel is, maar wellicht wel meer kans biedt om het visum daadwerkelijk te krijgen? Mits je je 2 jaar aan een staat wil binden.

is er iemand die iets meer weet over de drie jaar werkervaring? wellicht als het mogelijk zou zijn om stage ook als ‘werkervaring’ te tellen, dat hier nog een mogelijkheid is voor mij.

wat betreft het visumbureau, zou ik zelf bereid zijn de tijd en energie erin te steken. Alleen zou ik bang zijn iets verkeerd te doen tijdens het proces (een verkeerd/niet compleet document aanleveren) en daardoor mijn visum aanvraag en gemaakte kosten te verknallen. Ik ga me eens oriënteren op verschillende bureaus. Mocht iemand hele goede ervaringen hebben met een bureau, dan hoor ik het graag.

**wellicht zijn sommige vragen ook elders op het forum terug te vinden. Echter alle berichten die ik tegenkwam, waren erg verouderd. Vandaar dat ik mijn vragen hier stel, zodat ik mij niet informeer met achterhaalde info :)**
 
Welkom!

189 en 190 zijn beide 'fijne' visa die je de mogelijkheid geven om na verkrijgen van het visa hier te wonen en werken, en dat hoeft niet perse Social Work te zijn. 190 is iets meer werk maar geeft je 5 punten meer. Dat zou je op 75 brengen wat iet of wat aan de lage kant is zoals DJB al opmerkte.

Goedkeuring bij de AASW (of welke assessment body dan ook) kan wel eens een pijnlijke ervaring zijn. Er zijn best wel wat verhalen hier over AASW volgens mij, en hoewel gedateerd, gok ik dat ze nog steeds relevant zijn in dat opzicht.

Als je je relatie met je aussie aan kunt tonen is een partner visum veel makkelijker. Daar al naar gekeken?
 
Bedankt voor de tip!

helaas kom ik niet in aanmerking voor een partner visum als single.
Maar mocht iemand een leuke Australische jongeman kennen die een hollandse dame aan een visa wil helpen, stuur me dan vooral een berichtje ;)
 
Na nog wat gelezen te hebben, ben ik erachter ik ook voor het 189 visum bij de AASW moet aankloppen voor een skills assessment. Zit er verschil tussen de aanvraag van een assessment voor het 190 of het 189 visum? Voor zover ik lees lijkt dit namelijk hetzelfde. Het wijst er toch echt op dat mijn queeste gaat beginnen bij de AASW. Ik las dat meer leden deze weg hebben bewandeld. Ik ben benieuwd of er nog actieve leden zijn die wat meer info willen geven met hun ervaring met deze aanvraag, en wellicht wat documenten willen delen.

wat betreft de punten hoop ik ook dat het blokken voor de Engelse testen er nog wat punten bij kunnen sprokkelen. Mijn Engels is zeker niet slecht, maar ik heb geen idee hoe ik mijn kansen in moet schatten voor de IELTS.
 
Bedankt voor de tip!

helaas kom ik niet in aanmerking voor een partner visum als single.
Maar mocht iemand een leuke Australische jongeman kennen die een hollandse dame aan een visa wil helpen, stuur me dan vooral een berichtje ;)
Ah, sorry. Ik las het verkeerd! Ik dacht dat je verliefd was op een Ozzie. Maar je bent verliefd op Ozzie 😂
 
Na nog wat gelezen te hebben, ben ik erachter ik ook voor het 189 visum bij de AASW moet aankloppen voor een skills assessment. Zit er verschil tussen de aanvraag van een assessment voor het 190 of het 189 visum? Voor zover ik lees lijkt dit namelijk hetzelfde. Het wijst er toch echt op dat mijn queeste gaat beginnen bij de AASW. Ik las dat meer leden deze weg hebben bewandeld. Ik ben benieuwd of er nog actieve leden zijn die wat meer info willen geven met hun ervaring met deze aanvraag, en wellicht wat documenten willen delen.
wat betreft de punten hoop ik ook dat het blokken voor de Engelse testen er nog wat punten bij kunnen sprokkelen. Mijn Engels is zeker niet slecht, maar ik heb geen idee hoe ik mijn kansen in moet schatten voor de IELTS.
Het skill assessment voor 189 en 190 is 100% hetzelfde. Een 190 is gewoon een 189 met een staats dingetje er aan vast geplakt. Wij zijn op een (voorloper van) de 190 binnen gekomen. Weinig meer hassle dan een 189. Kan je wel helpen met het 190 stukje tzt.

En, al vaak genoemd hier, als naast IELTS ook PTE een optie is. Doe dan PTE.
 
Precies wat Afterbang zegt, het skill assessment is voor beide visa.
En het is inderdaad een ingewikkeld proces. Je hebt natuurlijk diploma en cijferlijsten nodig. Maar ook een uitgebreide beschrijving van al je vakken, cv, brieven van werkgevers met referenties, beschrijving stages etc. IELTS academic is verplicht, je hebt voor alle onderdelen een 7 nodig.
Ik verwacht dat je grootste hobbel nu zit in je werkervaring.. misschien goed om dat eerst helder te krijgen.
 
Welkom!

189 en 190 zijn beide 'fijne' visa die je de mogelijkheid geven om na verkrijgen van het visa hier te wonen en werken, en dat hoeft niet perse Social Work te zijn. 190 is iets meer werk maar geeft je 5 punten meer. Dat zou je op 75 brengen wat iet of wat aan de lage kant is zoals DJB al opmerkte.

Goedkeuring bij de AASW (of welke assessment body dan ook) kan wel eens een pijnlijke ervaring zijn. Er zijn best wel wat verhalen hier over AASW volgens mij, en hoewel gedateerd, gok ik dat ze nog steeds relevant zijn in dat opzicht.

Als je je relatie met je aussie aan kunt tonen is een partner visum veel makkelijker. Daar al naar gekeken?
Ik las ook 'op een Ozzy'. Niet dus. Helaas biedt verliefd zijn op Australia nog geen route naar een partnervisa :)
 
Aasw goedkeuring is "een eitje" als je MWD binnen social work jebt gedaan (even uit mijn hoofd), andere richting binnen social work is juiat een probleem.

Ik dacht dat je voor skills assessment 1 jaar ervaring nosig hebt, maar voor visum 3? Anhway in dat geval heb je alanog 3 nodig voor een visum 😁

Meestal is het "oppassen" dat je beroep van de " tekort aan" beroepenlijst gehaald wordt. Dat kan op elk moment. Allern social worker staat er al 10 jaar op, dus zou ik me niet al teveel zorgen over maken.

190 moet je 2 jaar in een bepaalde staat wonen, daarna ia 189 en 190 gelijk aan elkaar. Beiden geven recht op regionaal of in een stad wonen. Ala je echt regionaal wil goor ten minste 4 jaar, dan kan je eventueel naar andere visa kijken (als die er nog zijn). Dat levert extra punten op, maar dan moet je dua regionaal wonen voor een aantal jaar. Dat lijkt leuk, maar je moet er dan ook werk kjnnen vinden en dat is een uitdaging soms. Als je toch social worker accepteert als beroep kan je een paar jaar bij de kinderbescherming werken. Die zoeken altijd mensen regionaal.
 
Dit is niet echt helpful, maar het sluit misschien aan bij de ervaringen dat assessment nogal wat problemen kan veroorzaken, en soms onneembare hobbels. Ik raad je aan om in ieder geval de LaStaVaZa's van @HardCore en @Mountains te lezen.

Mijn eigen ervaring, hoewel niet relevant voor jou, is dat ik als PhD-academicus geprobeerd heb om een Victorian Teacher's Licence te krijgen. Daarmee zou ik gerechtigd zijn om les te geven aan government schools op VWO- en universitair niveau. Vergeet het maar, ik heb er een jaar voor geknokt en honderden dollars assessment later het pleit verloren. Bottleneck was dat mijn universitaire pedagogische stage volgens Nederlands universitair programma niet voldoende en niet lang genoeg was om te voldoen aan Australische regelgeving. Hel en verdoemenis geschopt na tientallen jaren ervaring, nope, nada, nothing, niente. Geen licence.

Dat betekende niet dat ik niet kon werken, alleen dat mijn mogelijkheden beperkt werden tot private schools die het risico wel aandurfden. Daar zit weinig kwaliteitsgarantie of overheidstoezicht op, veelal shitbaantjes aan bedroevende instellingen met louter profitdoelen, tegen uitbuitprijzen, geen vaste contracten en je wordt per dag ingeruild voor iemand zonder diploma's, jonger en goedkoper. Dat ik principieel niet in private onderwijs geloof en daar nogal vocal in ben maakte het niet makkelijker. Desondanks altijd wel werk gevonden.

Als jij je via de AASW weet te kwalificeren gaan alle deuren voor je open. Ook al wordt het niet makkelijk, je vindt hier genoeg support om door het proces heen te komen.
 
  • Like
Reactions: DJB
Bedankt voor al jullie informatie, ervaringen en tips!
allemaal ontzettend helpend in dit oerwoud waar ik nog een beetje mijn pad in probeer te vinden.

Ik ben officieel afgestudeerd als SPH'er, maar in mijn afstudeerjaar (nog niet zo lang geleden) zat er nog maar 1 vak verschil tussen SPH en MWD, en als ik het goed heb staat op mijn diploma dan ook alleen maar 'social worker' vernoemd en niet meer de afstudeerrichting. Maar ik zal 'm van de week eens op gaan zoeken om dit te controleren.

Verder qua werkervaring vind ik tot nog toe het volgende. Ik kan een assessment aanvragen voor mijn werkervaring bij de AASW, maar dit is optioneel. Voor het skills assessment zelf wordt dus alleen mijn opleiding onderzocht, en ik kan een extra aanvraag indienen om ook mijn werkervaring te laten onderzoeken mocht ik dit willen. Echter wordt voor het beoordelen van mijn skills dus voor zover ik nu zie niet naar mijn werkervaring gekeken (uiteraard wel naar stages).

Voor het visum zelf (zowel 189 als 190) kom ik voor werkervaring de volgende punten tegen:

Overseas skilled employment – (outside Australia)​

Number of yearsPoints
Less than 3 years0
At least 3 but less than 5 years5
At least 5 but less than 8 years10
At least 8 years15

Zoals het hier staat zou ik dus met geen werkervaring in principe nul punten krijgen, maar zou dit geen reden moeten zijn om geen kans te maken op een visum.

Ik ga bovengenoemde LaStaVaZa's eens doornemen, en wellicht volgt er binnenkort ook een van mijzelf :) Gezien alles hier posten misschien een beetje een allegaartje wordt. In de tussentijd, mochten er nog mensen ervaringen willen delen of in direct contact met mij willen komen om ervaringen te delen rondom de AASW voor social work, sta ik daar voor open! Volgens mij moet ik alleen nog een paar berichtjes posten voor ik kan DMen. Ben heel benieuwd naar hoe anderen social workers bijvoorbeeld hun documenten van school vorm hebben gegeven, etc.
 
Hoewel er social work op je diploma staat en heg bijna hetzelfde is (was?) Dat niet hetzelfde in de ogen van de AASW. Mind you, mijn ervaring is nu 10 jaar geleden. MWD = eenvoudige assessment goedkeuring.

Sph = lastig. Eerst kon het niet, maar doir de jaren heen zijn er een paar goedgekeurd. Als je op het forum sph mwd en aasw zoekt dan krijg je heel wat info.
 
Hi,
Welkom op het forum. Ik denk dat veel vragen al beantwoord zijn.
Wij hebben in 2017 door een bureau laten checken of wij in aanmerking konden komen voor een visum en welke. Zowel mijn beroep als Social Worker als het beroep van mijn partner stond op de lijst. Wij hebben de visumaanvraag uiteindelijk wel zelf gedaan, dit was een rechte route en dat scheelt wel.

Ons bureau gaf destijds aan dat "De AASW heeft hoge eisen voor de Engelse taalvaardigheid en eist dat kandidaten een Academische Ielts test doen en minimaal een 7 voor elk onderdeel halen."
Zover als ik weet kun je alleen de Ielts Academische doen en niet de PTE. Dit zou ik wel even goed uitzoeken.

Dit is de reden waarom destijds mijn partner de hoofdaanvrager is geworden en ik meegelift ben op het visum. Het zou voor mij lastig worden om dit te halen op academisch niveau en vooral bij Ielts en mijn partner had meer punten dan mij. In 2018 had je voor de 189 minimaal 75 punten nodig en voor de 190, 80 om überhaupt een uitnodiging te krijgen. Geen idee hoe het nu is.

Daarnaast eisen ze volgens mij wel dat je een aantal uur werkervaring hebt.

Succes met alles!
 
Onze visumagent gaf inderdaad dezelfde situatie aan. MWD-goedkeuring is makkelijk via AASW, SPH is lastig, dus die informatie is nog recent helaas... Ik hoop voor je dat er een mogelijkheid is!
 


OFX
Back
Top