1e keer op WHV naar oz wat moet ik regelen, help?!

Mariandel

New Member
Hoi allemaal,

Mijn naam is Mariandel, 29 jaar oud en ga in December op een WHV voor een jaar naar Australie. Mijn vriend woont daar namelijk en we willen kijken of ik er zou kunnen leven. Ik ga proberen de 88 dagen farmwork te halen zodat ik nog voor mijn 31e verjaardag (in oktober 2016) mijn tweede visum aan kan vragen, ik kan dan helaas niet de volle twee jaar blijven maar hopelijk wel 1 jaar en 8 maanden dan.

Nu heb ik wel al heel veel geregeld, maar zit ik vooral met verzekeringen hier en daar. Ik heb gehoord dat ik me aan moet of kan melden voor medicare maar toen mijn vriend informeerde, kreeg hij terug dat dat niet kon omdat ik daar niet woon.
En moet ik hier nog een verzekering aanhouden? Een reisverzekering en gewone zorgverzekering? En mijn moeder blijft er maar op hameren, misschien zelfs een overlijdensrisico verzekering voor het buitenland?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
 
Hi,

Onder de "reciprocal agreement" tussen Australie en Nederland zijn inwoners van beide landen gedekt wanneer ze elkaars landen bezoeken. Je moet je inderdaad wel registreren onder Medicare wat alleen kan mits je een basisverzekering in NL hebt en/of dekkende reisverzekering.

Repatriering is erg duur, vandaar dat veel mensen een reisverzekering nemen met repatriering vergoedt.

Veel plezier!
 
ik kan dan helaas niet de volle twee jaar blijven maar hopelijk wel 1 jaar en 8 maanden dan.
Dit volg ik niet helemaal.. Als je voor je 31ste verjaardag jouw farmwork gedaan hebt en je je 2e WHV aanvraagt dan mag je 24 maanden in Australie blijven vanaf eerste binnenkomst op 1e WHV. Dit is als je vanuit Australie je 2e WHV aanvraagt. Als je hem vanuit buiten Australie aanvraagt dan gaat je 2e WHV in op het moment dat je Australie weer binnen komt (uiterlijk 1 jaar na visa grant), en mag je vanaf die datum 12 maanden blijven.

Omdat je Nederlander bent heb je in Aus recht op Medicare op een WHV. Dit ivm de reciprocal agreement zoals Kims al aangaf. Je moet hiervoor een Nederlandse zorgpas met EHIC op de achterkant laten zien. Als je huidige zorgpas geen EHIC op de achterkant heeft kun je deze zelf aanvragen (https://www.ehic.nl/) of even je zorgverzekeraar bellen. Wordt binnen 5 werkdagen thuis bezorgd. Een EHIC is 5 jaar geldig (of zelfs 10 voortaan), dus als je deze nu aanvraagt is hij zeker nog geldig voor je verblijf. Je kunt best je Nederlandse zorgverzekering opzeggen als je wilt (NA aanvraag EHIC!!). Met Medicare ben je gedekt voor de meeste dingen in een Publiek ziekenhuis. Je kunt er dan voor kiezen om in Australie nog een prive verzekering af te sluiten bij bijvoorbeeld BUPA of MEDIBANK. Zoek even naar de verzekeringen voor 'visitors'. Wat je ook kunt doen is alleen een 'Extras' prive verzekering af te sluiten. Dit dekt dingen zoals lenzen, fysio, maar ook Ambulance. Dat wordt door Medicare namelijk niet vergoed. Die 'Extra' prive verzekering kun je met je WHV ook afsluiten.
Een reisverzekering met optie voor werken is erg duur. Ik heb persoonlijk mijn reisverzekering stopgezet omdat ik hier ook niet echt 'op reis' ben, ook al ben ik officieel nog op WHV. Ook jij zal niet echt 'op reis' gaan maar het echte leven in Australie uit gaan proberen met je vriend. Zonder reisverzekering zijn je spullen niet verzekerd, maar dat zijn ze in NL bijv ook niet buiten de deur (tenzij je buiten-de-deur verzekering hebt). Je kunt een korte reisverzekering bij je ticket afsluiten zodat je bagage tijdens de vlucht iig wel gedekt is. Dat stukje repatriering is inderdaad wel een heel belangrijk onderdeel. Ik weet niet of je in NL een overlijdensverzekering hebt? Je kunt hierbij (in ieder geval bij de Dela) namelijk je verzekeren voor een extra 'vrij te besteden bedrag'. Als je met hun belt kunnen zij je wel vertellen hoeveel een repatriering vanuit Aus naar Nederland ongeveer kost. Dit bedrag kun je dan extra verzekeren. Stuk goedkoper dan langdurige reisverzekering met werk optie. En wat ook grappig is, als je de kleine lettertjes van reisverzekeringen doorleest, ook die van de speciale langdurige reisverzekeringen, dan staat daar altijd als voorwaarde in dat je in NL ingeschreven moet staan. Echter moet je je per wet officieel uitschrijven als je langer dan 8 maanden buiten Nederland bent.
PS, dit is dus alleen repatriering bij overlijden waar ik het over heb. Repatriering bij ziekte zul je met deze optie niet voor verzekerd zijn.

Hoop dat je hier iets mee kan.
 
Back
Top