2e WH visa, nieuw tax file nr.?

Fred.

New Member
Hallo,

Voor mijn skilled visa ga ik nog even van mijn welverdiende 2e Working holiday Visa genieten. :D

Nu vroeg ik mij af of ik het zelfde tax file number kan gebruiken van vorig jaar (1e Working Holiday Visa) of dat ik een nieuw tax-file number moet aanvragen?

Iemand een idee? Ik kan dat niet zo direct ergens vinden...

Thanks. :)
 
"Moet", ik meen zelfs het op de TFN brief staat in trend van: "This number is assigned to you for life." o.i.d.
 
"Moet", ik meen zelfs het op de TFN brief staat in trend van: "This number is assigned to you for life." o.i.d.
Klopt! Ik gebruik nu als permanent resident hetzelfde TFN als toen ik op een WHV in Oz was.
 
Ja, je krijgt maar 1 tfn voor je hele leven... wat ik me dan afvraag, wat gebeurt er als je permanent resident wordt? Want mijn TFN is voor een non-resident... (temporary)..
 
Niet veel. Ik had ook een non resident tax file number, en werd een citizen.
Toen heb ik de ATO gebeld, en ze veranderen het in het computersysteem and that's it. Ik heb geloof ik niet eens een brief gekregen om het te bevestigen, en alles is verder goed gegaan met de belastig teruggaaf dit jaar, dus zal wel goed zijn :)
 
zelfs na 30 jaar (mijn eerste emigratie) hadden ze mijn nummer nog. Duurde wel 2 weken voordat ze het gevonden hadden.
groetjes Johan
 
Niet veel. Ik had ook een non resident tax file number, en werd een citizen.
Toen heb ik de ATO gebeld, en ze veranderen het in het computersysteem and that's it. Ik heb geloof ik niet eens een brief gekregen om het te bevestigen, en alles is verder goed gegaan met de belastig teruggaaf dit jaar, dus zal wel goed zijn :)

En hoe zit het als je permanent resident wordt? krijg je dan een resident TFN, of pas als je citizen wordt? Thanks :)
 
Je TFN veranderd niet als er iets in je situatie veranderd. Ik heb nu nog steeds mijn TFN van mijn working holiday, ze hebben alleen in het systeem aangepast dat ik nu een PR ben.
 
Ja, maar je betaalt toch meer tax als non-resident? Dus ik vroeg me af wanneer mijn non-resident TFN een resident TFN wordt, bij PR of bij citizenship..
 
Ja, maar je betaalt toch meer tax als non-resident? Dus ik vroeg me af wanneer mijn non-resident TFN een resident TFN wordt, bij PR of bij citizenship..

Maar je bent een resident als je werkt op een WHV of op een 457 visa, dan ben je namelijk een temporary resident (zie je visum). Erg belangrijk bij het terugvragen van je belasting kan je duizenden dollars schelen!
 
Bij mij is het in elk geval nu omgezet naar resident. Nadat ik eerst om mijn TFN vroeg omdat ik die uiteraard niet meer wist, stond daarop dat ik een non-resident was. Na een belletje kreeg ik 2 weken later een nieuwe brief dat ik resident ben.

Dus met een PR visa ben je in elk geval resident voor de ATO.
 
Dus met een PR visa ben je in elk geval resident voor de ATO.

Met een WHV en 457 ook zeer zeker. Ik heb wat problemen gehad met de Tax dept. waardoor ze mij duizenden dollars terug hebben betaald een paar jaar geleden omdat mijn tax return als non-resident was gedaan terwijl bleek dat ik wel een (temporary) resident was met een WHV. Vandaar dat ik het weet. :up:
 
Met een WHV en 457 ook zeer zeker. Ik heb wat problemen gehad met de Tax dept. waardoor ze mij duizenden dollars terug hebben betaald een paar jaar geleden omdat mijn tax return als non-resident was gedaan terwijl bleek dat ik wel een (temporary) resident was met een WHV. Vandaar dat ik het weet. :up:
Goed om te weten! Thanks voor de info
 
Belangrijk 'yes' te beantwoorden op de tax return vraag: 'Are you a resident for tax purposes?'
 
OK, dank je! Volgens jou kan ik dus de ATO bellen en vragen of het een resident TFN mag worden? Ik heb een bridging visum.
 
Back
Top