457 visum en een reisverzekering

Emily.5

Member
Wij zijn een 457 visum aan het regelen en moeten daarvoor een reisverzekering/zieketkostenverzekering afsluiten.

Maar als ik een reisverzekering wil afsluiten heb ik nu nog geen ingangsdatum aangezien het visa nog niet geregeld is en ik dus nog niet weet wanneer ik vertrek.Zonder ingangsdatum, geen reisverzekering. Maar zonder reisverzekering geen visa.....

Hoe kan ik dat nou oplossen, heb ik een mogelijkheid gemist?
 
Ik ken er niet veel van, maar wat betreft een reisverzekering kun je die toch gewoon ieder moment afsluiten (hier in België toch). Daar moet je geen specifieke reisdatum voor hebben.
Als je geen zin hebt om en paar maanden "voor niks" te betalen dan laat je de verzekering toch gewoon ingaan op de geschatte afreisdatum? je zult vast wel ongeveer weten hoe lang het duurt voor je het visum kunt krijgen, toch?
 
Hoi Emily.5,

Ook wij hebben zojuist voor een 457 een ziektekosten verzekering afgesloten (particulier bij IMAN www.austhealth.com)
Deze vonden wij goed ingespeeld op overseas werknemers.
Wij hebben de ingangsdatum van deze verzekering overeen laten komen met de ingangsdatum van mijn vriend zijn werk.
Het veld van de visa issue date (die kan inderdaad nog niet ingevuld worden) was niet verplicht, dus leeg te laten.

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen, of was het al gelukt?? :)
 
We hebben begrepen dat we een reis- óf een ziektenkostenverzekering af moeten sluiten. Aangezien we nog geen datum van vertrek hebben en nog geen ingangsdatum van mijn man zijn werk hebben (deze wordt pas bepaald als het visum rond is), is het wat lastig af te sluiten met een vooraf in te schatten datum.
We zijn met vijfjes en dan lopen de kosten best wel op als we bijv. een maandje later gaan en ik dus premie die maand voor niks betaal...
We zijn ons inmiddels aan het verdiepen in allerlei ziektenkostenverzekeringen en we komen er wel, maar door het bos de bomen zien, valt af en toe niet echt mee.....
Ik dacht me gewoon aldaar aan te sluiten bij Medicare en klaar is Emily, maar zo makkelijk werkt het helaas toch niet...;)
@Linda, we gaan vanavond ook nog even naar IMAN kijken.
 
Ben benieuwd naar jullie keuze voor verzekering. Wij gaan ook op een 457 en zien even door de bomen het bos niet meer. Wat moet er nu allemaal geregeld worden??? Wat betreft verzekeringen hebben we nu een lijstje van OOM, Goudse, Medibank, IMAN en HCF.....Even alles goed naast elkaar leggen..Maar niet meer vanavond pfff...
 
Wat grappig, volgens mij gaan we alledrie zo ongeveer dezelfde periode naar Melbourne op een 457!

Ramona, wat je allemaal moet regelen?? Ik heb het volgende nog op een rijtje:
Voor de aanvraag moet je direct in PDF toevoegen
1. pasfotos
2. geboortebewijs
3. bewijs van verzekering (je moet iets boven basic, zo moet er oa ambulance vervoer bij inzitten)
4. partnerbewijs (en evt. kinderen?)

Tijdens de aanvraag kan je om andere documenten gevraagd worden, Bijv VOG, of bewijs dat je de Engelse taal goed beheerst dmv IELTS.
En later ook de medicals, maar die moeten sowieso.

Als ik nog iets mis hoor ik t graag! :)
 
Even een aanvulling: De geboortebewijzen moeten wel de internationale geboorteaktes zijn.
Wij hebben geen VOG, geen IELTS en geen medicals (als je daar de health checks mee bedoelt?) hoeven doen. Ons werd verteld dat dit laatste alleen maar moet als je in de zorg gaat werken.
Wel moesten wij alle diploma's, certificaten van aanvullende cursussen (en dat waren er nogal wat) meesturen (alles vertaald uiteraard...)
Pasfoto's hoefden wij niet, wel kopieen van de paspoorten. En een internationale huwelijksakte.
@Ramona, wij gaan onze ziektenkostenverzekering bij BUPA (een overseas visitors) afsluiten. Ik vond het heel lastig om een dekking te kiezen, want er is zoveel keuze met evenzovele verschillende premies....maar BUPA leek het goedkoopste.
Een reisverzekering sluiten wij alleen rondom de reis af, dus voor een dag of 3.

De datum van indiening van het visum (lodgen heet het geloof ik?) staat bij ons op 25 maart, wij hoorden gisteren van onze migrationagent dat het visum dan met 2 á 3 weken er zal zijn......Daar schrokken we nogal van, we hadden gedacht dat het nog wel een maand of 2 zou duren! En we hebben ook nog ons huis in de verkoop staan.....:confused:
 
Heb deze week nog even geen tijd gehad om op deze site te kijken...Zal zo eens even jullie reacties goed lezen.
Maar wat grappig dat we inderdaad allemaal rond dezelfde tijd willen gaan.
Morgen hebben we een dagje bruiloft plannen en Australie ingepland, deze site zal ik morgen dus ook weeeeer hard nodig hebben.. Nou ja voor Australië dan, denk niet voor onze bruiloft, hahaha.
 
Hmmm.... het vreemde is dat iedereen het hier heeft over een verplichte privé- verzekering met een 457 (als ik het goed begrijp?) maar volgens onze Australische accountant en Australisch migration office hebben we aan Medicare voldoende (als we voor die basis dekking zouden gaan, dat is een tweede..) omdat we een reciprocal agreement hebben?? Maar dan lijkt mij dat je dan nog een zorgverzekering nodig hebt in Nederland. En die hebben we dan natuurlijk niet meer. Wat is er nu nodig?
Wellicht is het een overbodige vraag, maar weet het even niet meer??
 
Hmmm.... het vreemde is dat iedereen het hier heeft over een verplichte privé- verzekering met een 457 (als ik het goed begrijp?) maar volgens onze Australische accountant en Australisch migration office hebben we aan Medicare voldoende (als we voor die basis dekking zouden gaan, dat is een tweede..) omdat we een reciprocal agreement hebben?? Maar dan lijkt mij dat je dan nog een zorgverzekering nodig hebt in Nederland. En die hebben we dan natuurlijk niet meer. Wat is er nu nodig?
Wellicht is het een overbodige vraag, maar weet het even niet meer??
Geen verzekering in NL betekend ook geen reciprocal agreement. Die geldt namelijk alleen als er in Nederland ook wat te halen valt (e.g. jij bent verzekert).

Zie ook de volgende quote:

Toen ik twee maanden geleden met een gebroken sleutelbeen bij de spoedeisende hulp van het ziekenhuis aankwam bleek dat mijn Medicare pasje was verlopen. Medicare is zeg maar het Australische ziekenfonds. Omdat er een overeenkomst (de zogeheten ‘Reciprocal Health Care Agreements‘) tussen Nederland en Australië is voor het verlenen van medische zorg, kun je hier als Nederlander gebruik maken van Medicare. De verzekering is vrij basic maar dekt alles wat echt noodzakelijk is, waaronder gratis behandeling in een publiek ziekenhuis. Wat overigens wel raar is, is dat Medicare geen ambulance vervoer dekt. Dat moet je zelf bijverzekeren. Ondanks het verlopen pasje ben ik wel gewoon geholpen. Deze week eindelijk maar eens naar het Medicare kantoor gegaan om het pasje te laten verlengen. Zo gebeurd zou je zeggen. Maar wat blijkt…willen ze het pasje niet verlengen. Reden is dat je een pasje van je Nederlandse ziektekostenverzekering moet laten zien. Maar ja, die heb ik natuurlijk opgezegd bij de verhuizing naar Australië. Kon lang praten, maar het resultaat bleef hetzelfde. Geen verlenging. Dat wordt dus op zoek naar een privé ziektekostenverzekering. Helaas zijn die voor inwoners op een tijdelijk visum niet echt goedkoop.
http://www.vandebelt.ws/wordpress/archives/961
 
Ons werd verteld dat het verplicht was met een 457 je prive bij te verzekeren, en dat is helemaal niet duur, dat hoor ik zo vaak op het forum, maar dat is echt niet duurder dan in NL.(HCF)
Nu we permanent zijn blijven we prive verzekerd, omdat ,zo heb ik althans begrepen, als je dat niet doet ,de belasting om de hoek komt kijken en voor dat geld kun je je dan beter verzekeren ,dan heb je er nog wat aan, of liever niet,natuurlijk,hou mijn pasjes het liefst in mijn tas en dat is het ;-)
 
Ons werd verteld dat het verplicht was met een 457 je prive bij te verzekeren, en dat is helemaal niet duur, dat hoor ik zo vaak op het forum, maar dat is echt niet duurder dan in NL.(HCF)
Nu we permanent zijn blijven we prive verzekerd, omdat ,zo heb ik althans begrepen, als je dat niet doet ,de belasting om de hoek komt kijken en voor dat geld kun je je dan beter verzekeren ,dan heb je er nog wat aan, of liever niet,natuurlijk,hou mijn pasjes het liefst in mijn tas en dat is het ;-)
Ha lizzyhas, wij zijn nu bezig om in augustus te vertrekken. Ik heb een skilled independent visa (permanent) en willen hier onze verzekering opzeggen en daar privé verzekeren. Welke kunnen we het beste nemen volgens jou? En zijn er nog voordelen om je 'collectief' te verzekeren?
 
Wij hebben ondervonden tot nu toe dat HCF het best geprijsd is en alles loopt gesmeerd, we hebben gezondheids issues gehad met oudste en dat liep gesmeerd, snel geholpen geen rare dingen.

verder hebben wij al onze verzekeringen bij de nmra ondergebracht, dat is van origine geloof ik een soort austoverzekeringmaatschappij, maar we hebben daar onze inboeldel huis en alles,want dan lopen de kortingen lekker op.

zorg ook dat je een brief van je huidige verzekeraars bij je hebt om aan te tonen hoe lang en welke trap je zit etcetc,dat nemen ze over.

veel succes
 
Wij hebben op de oude forums gekeken, maar het blijft lastig. We gaan ons in Aug uitschrijven bij de gemeente, dan kan je niet meer verzekerd zijn?! Maar tussentijds ben je niet verzekerd en vlieg je toch nog naar Australië. Ik hoor twee dingen:
a) later uitschrijven en eerst doen 'alsof je op vakantie gaat' zodat je nog verzekerd bent via de nederlandse zorgverzekeraar.
b) uitschrijven en verzekering opzeggen. Direct na aankomst je aanmelden bij een verzekeraar in Australië.

Wat hebben jullie gedaan en wat is jullie ervaring? Hebben jullie daarnaast een aparte reisverzekering afgesloten, voor de overbruggingsperiode voor de eerste weken in Australië? Iets via Joho of travel active?

Gr
 
Wij vertrekken in augustus ook naar Australie op een 457-visum. We gingen er vanuit dat we geen zorgverzekering in Nederland konden aanhouden (en Medicare krijgen in Aus), omdat we ons uitschrijven bij de gemeente. Ik heb bij Menzis nog even nagevraagd hoe het precies zit en dit was hun antwoord:

"Voor het stopzetten van uw verzekering is de duur van uw verblijf in Australië van belang. Het is voor ons niet helemaal duidelijk hoelang u van plan bent om in Australië te blijven. Bij een definitieve vestiging in Australië moeten we uw verzekering stopzetten op de dag na uw vertrek uit Nederland. U kunt dan de datum van emigratie en uw nieuwe adresgegevens aan ons doorgeven via het wijzigingsformulier of door een e-mail te sturen naar polisbuitenland@menzis.nl. Dit kan al voor uw vertrek uit Nederland, zodra uw emigratie dan is verwerkt in de Gemeentelijke Basisadministratie kunnen we uw verzekering stopzetten. Als u zich langer dan een jaar in Australië gaat vestigen, maar nog niet weet of u zich tijdelijk of definitief in het buitenland gaat vestigen, dan:
- blijft u het eerste jaar ingezetene van Nederland en verzekeringsplichtig voor de basisverzekering.
- is er 1 jaar na uw vertrek nog geen duidelijkheid, dan stopt uw basisverzekering, tenzij u kunt aantonen dat u nog steeds ingezetene van Nederland blijft.
- Als u 3 jaar na uw vertrek nog steeds in het buitenland verblijft , dan wordt u niet langer als ingezetene beschouwd. Uw verzekering wordt dan stopgezet.

Bij een tijdelijk verblijf in het buitenland blijft u bij ons verzekerd. Alleen wanneer u in het buitenland gaat werken, moet u uw verzekering stopzetten. We hebben dan een kopie van uw buitenlandse arbeidsovereenkomst nodig. Werkt u niet in het buitenland, dan blijft u verzekerd. We betalen spoedeisende medische zorg volledig. Dit geldt ook voor vervoer vanuit het buitenland (repatriëring om medische noodzaak). Bij spoedeisende hulp of zeer hoge zorgkosten hoeft u zich geen zorgen te maken. Het enige dat u moet doen, is bellen met de Menzis alarmcentrale, 0031 317 45 55 55. Dit telefoonnummer staat op de achterzijde van uw zorgpas."
 
Wij hebben op de oude forums gekeken, maar het blijft lastig. We gaan ons in Aug uitschrijven bij de gemeente, dan kan je niet meer verzekerd zijn?! Maar tussentijds ben je niet verzekerd en vlieg je toch nog naar Australië. Ik hoor twee dingen:
a) later uitschrijven en eerst doen 'alsof je op vakantie gaat' zodat je nog verzekerd bent via de nederlandse zorgverzekeraar.
b) uitschrijven en verzekering opzeggen. Direct na aankomst je aanmelden bij een verzekeraar in Australië.

Wat hebben jullie gedaan en wat is jullie ervaring? Hebben jullie daarnaast een aparte reisverzekering afgesloten, voor de overbruggingsperiode voor de eerste weken in Australië? Iets via Joho of travel active?

Gr

Bij veel gemeenten in Nederland (misschien wel alle?) is het mogelijk om je 1 maand van tevoren uit te schrijven. Dus kun je 1 maand langer ingeschreven blijven, op vakantie gaan en in Australië een zorgverzekering afsluiten voordat die maand is afgelopen. Dit is wat wij in gedachte hebben. Daarnaast hebben we een doorlopende reisverzekering (van FBTO) die per dag opzegbaar is. Dus die kunnen we dan ook een maand langer laten doorlopen. In ons geval is het trouwens geen 'doen alsof je op vakantie bent', want de eerste maand zijn we nog niet aan het werk.

Overigens was het voor het voor ons 457-visum voldoende om met een brief van de zorgverzekeraar aan te tonen dat we in Nederland een zorgverzekering hebben en een reisverzekering. Ook al staat in die brief dat je ingezetene van Nederland moet zijn om recht te hebben op de zorgverzekering.

Bij navraag bij Menzis bleek dat je niet altijd automatisch wordt uitgeschreven bij de zorgverzekeraar (zie vorige post). Het is daarom aan te raden om je ook actief uit te schrijven bij de zorgverzekeraar, naast het uitschrijven bij de gemeente.
 


OFX
Back
Top