afstand tot sydney

marc-el

New Member
Ha die mensen even een nieuwe topic,

Wij gaan als alles goed gaat in januari 2007 naar sydney omdat daar voor mij als carpenter and joiner het meeste werk is.
Nu is het wonen ook heel duur in sydney (zoals jullie allemaal weten)
mijn vraag is hoever het is vanuit sydney naar de steden die om sydney liggen, b.v. newcastle, gosford, wollongong, katoomba, etc.
Ik heb hier wel een kaart maarja van australie daar kun je maar zoveel op zien.
Hoelang is het rijden of met openbaar vervoer etc.
misschien heeft hier iemand ervaring mee en die het dan in deze topic wil vermelden.
Misschien weet iemand een website waar ik deze gegevens kan opzoeken?

Bedankt marcel :up:
 
Hoi,

Nou, eigenlijk wel ver af, die steden hoor! Niet zozeer in afstand, als wel in woon-werkverkeer tijd.
Inschatting in tijd in de spits (puur op mijn eigen gevoel dan....anderen hebben wellicht betere cijfers)

Katoomba: sowieso in afstand te ver. Ik meen met de trein 1,5 a 2 uur van stadje naar centrum Sydney
Newcastle: nog veel verder en veel langer in tijd
Gosford: een uurtje rijden? Maar in de spits gok ik op minstens het dubbele!????
Wollongong: Idem als Gosford, maar forumleden zijn daar meer in thuis.

En we hebben het dan ook over van centrum naar centrum...en het is maar de vraag WAAR in Sydney je werk vind. Dat kan overal zijn natuurlijk!

Misschien is het verder "naar buiten" gaan (verdere suburbs) wel veel voordeliger dan Sydney sec. Bijvoorbeeld Paramatta of andere plaatsen?

Succes met orienteren!

henriette
 
Inderdaad, ook in Sydney zelf kun je goedkoper wonen, in de buitenwijken en dan kun je gewoon de metro/trein pakken naar het centrum. Sydney is ongeveer 40 bij 40 km, dus voor ieder budget valt er wel iets te vinden qua wonen! Je hoeft zeker niet helemaal in Newcastle of Wollongong te wonen. (Wollongong is trouwens ook niet echt de meeste gezellige stad hoor.....vooral veel opgeblazen auto's met tuig en gettoblasters erin gezien). Katoomba is ook best ver hoor. Ik ken iemand die sliep ma-vrij in Sydney en ging pas in het weekend weer naar huis. No worries mate, het lijkt alsof Sydney onbetaalbaar is, en dat is natuurlijk ook zo in bepaalde delen bij het centrum of aan stranden, maar zeker niet overal! Good luck!
 
Wollongong is ongeveer een uurtje rijden. Valt op zich als stad wel mee hoor. Net als bij Sydney heb je ook leuke stukken ertussen, maar je blijft altijd de 'steelworks' houden.
Wollongong heeft trouwens ook een hele goede treinverbinding. Geldt ook voor Katoomba. Heel leuk 'dorpje', maar inderdaad wellicht te ver van Sydney (zeker wel 1,5 zo niet 2 uur treinen... met de auto ben je denk nog meer tijd kwijt)
Sydney is inderdaad heel groot. Wijk je uit naar Paramatta, dan ben je toch zo'n drie kwartier met de trein kwijt (meen ik me te herinneren, zijn met de trein van CBD Sydney naar Lithgow gegaan, kom je langs Paramatta)

Afstand is een ander begrip in Australie. Mensen die in Shell harbour wonen en zelf in Kiama (Zo'n 1,5 rijden naar Sydney) vinden dit redelijk dichtbij en doen het elke dag... 't is maar hoe je er tegenaan kijkt...

Good luck!
Kathleen
 
Afstanden zijn 1 ding, verkeer is een heel ander verhaal. Zo kan het op de M4 (snelweg) al om 6.30 AM filerijden zijn als je pech hebt. Ik moet zelf 20 km naar mijn werk in de auto (door de harbour tunnel heen, over de harbour bridge terug) en afhankelijk van het verkeer ben ik daar tussen de 30 a 60 minuten zoet mee. Een collega woont in de Blue Mountains op 60km rijden afstand (moet over de M4, M7, M2) en doet er op een slechte dag dus leuk 2 uur over. Dus Wollongong - Sydney in 1 uur is een heel ruim begrip lijkt mij, geheel afhankelijk van waar in Sydney, en de plaatselijke verkeers drukte. Openbaar vervoer kan dus een veel beter alternatief zijn, maar is afhankelijk van de verbinding die je hebt, want bussen en treinen stoppen ook niet overal voor de deur zoals je weet :)
 
Hallo mensen,

Even een vraag aan de mensen die bij of in sydney (parramatta) wonen of iets weten.

Mijn vraag is wat weten jullie over het plaatsje Wentworthville dat ligt ten westen van parramatta?
Is het klein?, zijn er veel oude mensen?, is het dood saai?, etc?

Bedankt marcel :up:
 
Katoomba is inderdaad wel een eindje kachelen. Ikzelf doe Lawson (15 minuutjes voor Katoomba) - Lane Cove iedere dag. In de auto, want met de trein duurt dat veeeeeeel langer dan in de tuut. Maar, als je aan het westen van Sydney denkt kun je natuurlijk ook in Emu Plains, Penrith, Claremont Meadows, Glenmore Park etc etc kijken (wat een heel stuk dichterbij Sydney is dan Katoomba).

De files op de M4 zijn trouwens een beetje afhankelijk van hoe laat je op de weg moet zijn - dus hoe flexibel is je baan/baas. Ik vertrek meestal tussen 7 en 8 vanuit Lawson en ben dan tussen 8 en half 10 in Lane Cove en sta bijna nooit stil op de M4 (ik ga dan ook niet helemaal tot het eind, voor Paramatta ben ik van de M4 af, maar moet dan nog wel de M2 aandoen, wat ook een plezier kan zijn).

En natuurlijk hangt het er vanaf waar je zal gaan werken. Ga je in Sydney zelf (CBD) aan de slag of meer de suburbs?? E.e.a. kan natuurlijk heel wat schelen. Als je als carpenter gaat werken neem ik even voorzichtig aan dat dat in de bouw is? Zo ja, dan zijn de kansen wel heel erg groot dat je in het westen, zuiden of noorden terecht komt en Sydney zelf zul je dan denk ik niet zo vaak in werkzaam zijn...
 
[quote author=marc-el link=topic=4167.msg54413#msg54413 date=1144092448]
Hallo mensen,

Even een vraag aan de mensen die bij of in sydney (parramatta) wonen of iets weten.

Mijn vraag is wat weten jullie over het plaatsje Wentworthville dat ligt ten westen van parramatta?
Is het klein?, zijn er veel oude mensen?, is het dood saai?, etc?

Bedankt marcel :up:
[/quote]
Ik heb vroeger in Wentworthville gewoond, maar ik praat wel over eind jaren zestig.Destijds lag het aan de rand van Sydney.Het is nu inmiddels een beetje verpaupered(mijn broer heeft daar nu een blockbuster videozaak)  en Sydney is flink uitgebreid met de Hills District.Het is in de Hills prima wonen, vele nieuwe wijken en shopping malls en de huize zijn daar goed betaalbaar zeker als je het vergelijkt mat de prijzen van huizen in Nederland en als je kijkt wat je er allemaal voor krijgt- plaatsen zoals Stanhope Gardens, Kellyville, Rouse Hill,Beaumont Hills zijn allemaal nieuwe wijken waar nog steeds flink gebouwd wordt- allemaal dicht bij de M2 en zo ook bij de stad.
Miel
 
[quote author=marc-el link=topic=4167.msg51785#msg51785 date=1142344475]
Wij gaan als alles goed gaat in januari 2007 naar sydney omdat daar voor mij als carpenter and joiner het meeste werk is.
[/quote]
He even terug naar naar het begin van je post - er is niet alleen in Sydney maar in heel australie super veel werk voor carpenters and joiner. Er wordt overal gebouwd en er is een groot tekort in tradesmen. Moet geen enkel probleem zijn om waar dan ook aan werk te komen.  :up:
Roy is carpenter and joiner en waar we hier ook komen (we reizen nog steeds) er is altijd werk.
cheers,
ak
 
Hoi mensen,

Je hebt gelijk AK, maar omdat we toch meer wat stad mensen zijn (hoewel we hier in een dorp leven) heb ik de werkgelegenheid van carpenter (and joiner) bekeken en is er in sydney iets wat meer werk te vinden als de andere grotere steden.

En aangezien ik op onze vakantie naar oz een beetje verliefd geworden ben op Sydney :lol: is dan de keuze niet zo moeilijk meer, (ondanks de sydney funnelweb spider)  :-(

Groeten marcel :up:
 
Ha die mensen,

Even aan Miel:
Bedankt voor je reactie (iedereen trouwens)
Wentworthville
Het is nu inmiddels een beetje verpaupered

Maar is het daar wel goed wonen voor een startend stelletje uit nederland?
Het is toch niet voor altijd maar gewoon voor een paar maanden of een paar jaartjes totdat we weten waar we voor vast willen wonen met het werk en zo.
Ik dacht zo,  vanuit het westen ben ik denk ik het snelst in het noorden en het zuiden van sydney dus zijn mijn kansen om werk te krijgen het grootst.
En de huizen zijn daar niet al te duur om te huren dus............... :wink:

Groeten marcel :up:
 
Hi Marcel,
Ja als stelletje is daar ook prima vertoeven hoor.Je zit in zo'n 20 minuten van de stad als er geen files zijn dus, maar ook in de bouw daar beginnen ze vaak heel vroeg dus zou je daar geen last van moeten hebben. Mijn neef en zijn vrouw hadden een onwijs leuke townhouse (voor ons een rijtjes huis) in Castle hill (het hart van de Hills district) die ze ook huurde.In de buurt zijn heel veel leuke eet tentjes en kroegjes dus vertier genoeg. Het lijkt mij trouwens dat juist in die buurt voor jou werk genoeg zou moeten zijn want er wordt ontzettend veel gebouwd daar.
groetjes Miel
 
Hoi Miel,

Bedankt voor je antwoord maar je hebt het toch ook over Wentworthville in je laatste reactie toch?


En waarom wij bij wentwortville zijn gekomen, als je aan komt in Sydney weet je natuurlijk niet waar je wil en kan gaan wonen dus leek ons Wentworthville wel een leuke optie.
We zijn daar nu ook al een paar maanden de huurprijzen van de huizen aan het bij houden, de afstand naar parramatta is ook bijna niets ik geloof tussen de 5 en 6 km.
Kijk en je hebt wel meer van die kleine plaatsjes maar het fijne van wentworthville is dat er parramatta dichtbij ligt waar ik badminton, indoor soccer, tennis, soccer kan spelen wat voor ons heel belanrijk is dus............................... :up:
En zo zijn er meer voordelen die parramatta ongetwijfeld heeft.............(denken wij)

Groeten marcel :up:
 
hi Marcel,
Ja ik snap helemaal wat je bedoel. Parramatta is inmiddels uitgegroeid tot de grootste commerciele stad van Sydney.
Wentworthville in mijn tijd was ongeveer het laatste plaatsje op de kaart voor dat je in de country zat.We deden er toen 1 1/2 uur over om naar de stad te komen om dat de enige weg Parramatta road was. Inmiddels zijn de wegen zo ontzettend goed geworden dat het niet veel uit maakt of je nu in Wentworthville woont of Castle Hill. Het ligt ook allemaal vrij dicht bij elkaar. Wat sport betreft., dat kan je bijna overal, vergeet niet Australie is een sport land en ieder dorp (town) heeft wel zijn eigen sportclubs.
Je zou eens moeten kijken op de site  www.justlisted.com.au    Daar krijg je een aardig idee van wat er allemaal te koop en te huur staat her en der en voor welke prijs.
Wel moeilijk he' , het voordeel van huren is als je het niet bevalt stap je op en ga je toch ergens anders zitten. :up:
groetjes miel
 
Hoi Miel,

Wel moeilijk he'

Het is zeker moeilijk maar we zijn wel blij met je reacties, nu weten we dat we daar met een gerust hart kunnen gaan wonen en ons verder verdiepen in wentworthville of misschien westmead.

Bedankt :up:

Groeten marcel
 
Ha die mensen,

Nog even aan miel.

www.justlisted.com.au

Dit zijn allemaal huur huizen van woningbouw stichtingen, maar is er ook een site waar de particulieren huur huizen in staan, die normaal in de krant staan?
Zo'n site heb je ook voor werk (career one), maar is deze er ook voor huur huizen want ik heb eens ergens gelezen dat deze nog wat goedkoper zijn dus..........

Groeten marcel :up:
 
Onzin Marcel, die site is uitstekend voor het zoeken naar een huurwoning. Alle grote makelaars plaatsen hun aanbod op die site, (die op hun beurt weer voor particuliere eigenaars bemiddelen).  Hoe kom je erbij dat het alleen om woningbouw stichtingen zou gaan?
 
Back
Top