Alle documenten op een rijtje

Vinvanmil

New Member
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met de voorbereidingen van mijn spouse-visa (de facto) en ik ben een lijst aan het opstellen van alle documenten en bewijzen die ik moet meesturen, aangezien ik anders door de bomen het bos niet meer zie...

Ik vroeg me af of mensen nog aanvullingen/verbeteringen/ideeen hebben op mijn lijst, met name wat betreft de diverse bewijsstukken:

- Police checks (2x, Nederland en Australie)
- Medical test (incl. X-ray)
- Form 888 "Statutory declaration " (2x)
- Form 40SP - Sponsporship
- Form 47SP - Application for spouse visa
- Passport-size photo's (2x each, sponsor and applicant))
- Certified copy passport (2x, sponsor and applicant)
- Written statement about history relationship
- Evidence of shared financial commitments:
                 - registration cars
                 - our shared bank account statements
                 - lease of our unit, both signed
                 - shared household bills (gas, phone, electricity)
- Evidence of shared responsibilities in household
                 - written statement about housework responsibility
                 - written statement from landlord of joint rental
                 - jointed utilities account (gas, electricity, phone)
                 - correspondence addressed to both --> cards, letters, bills
- Evidence of social context of relationship
                 - joint invitations (21st's, christmas parties, birthdays in emails and cards)
                 - photos with family and friends
                 - joint membership (???, bonus kaart apotheek geldig??)
                 - evidence of joint travel or social activities (concert, big day out, clipsal)
- Evidence of commitment to each other
                 - Emails
                 - Letters
                 - Cards
                 - Phone bills with 100000 sms and calls

Alle aanvullingen zijn meer dan van harte welkom!!!

Dan meteen ook nog maar ff twee vraagjes:
1. Zoals ik het begrijp dien je aan te tonen dat je 12 maanden in een de factor relatie zit, en dat de relatie oprecht is. Indien je alle document bijvoegt, word door hun dan de beslissing genomen welk(e) bewijsstuk(ken) word gebruikt om dit aan te tonen? Of moet je bij elk bewijsstuk iets aangeven in de trend van "deze foto is genomen op 1-1-2001 wat aantoont dat we al 3 jaar bij elkaar zijn, blabla", "dit is onze bankrekening, wat aantoont dat we financieel de lasten delen, enz.enz." Het is mij op dit omment namelijk een beetje onduidelijk of er onderscheid hierin moet worden gemaakt, of dat je gewoon zoveel mogelijk bewijzen in een envelop moet meesturen...

2. In booklet 1, op pagina 35 e.v. staat netjes uitgelegd welke bewijzen je mee moet sturen. Is het noodzakelijk dat je ELK bewijsstuk ook daadwerkelijk hebt? Bijvoorbeeld, het bewijs van "joint membership of organisations or groups" of "the terms of your wills". Deze hebben wij bijvoorbeeld niet. Is dat meteen een klein rampje? Of zijn al die punten meer een globale richtlijn? Ik weet dat er staat deze dit alles meer een "guide" is, maar was even benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt iedereen!!

Cya,

Vincent

[quote author=Vinvanmil link=topic=2122.msg21140#msg21140 date=1121835074]
1. Zoals ik het begrijp dien je aan te tonen dat je 12 maanden in een de factor relatie zit, en dat de relatie oprecht is. Indien je alle document bijvoegt, word door hun dan de beslissing genomen welk(e) bewijsstuk(ken) word gebruikt om dit aan te tonen? Of moet je bij elk bewijsstuk iets aangeven in de trend van "deze foto is genomen op 1-1-2001 wat aantoont dat we al 3 jaar bij elkaar zijn, blabla", "dit is onze bankrekening, wat aantoont dat we financieel de lasten delen, enz.enz." Het is mij op dit omment namelijk een beetje onduidelijk of er onderscheid hierin moet worden gemaakt, of dat je gewoon zoveel mogelijk bewijzen in een envelop moet meesturen...
[/quote]

Wij hebben gewoon ons (gezamenlijke) huurcontract laten vertalen en dat zonder op- of aanmerkingen naar de DIMIA geëmaild. Dat werd gewoon geaccepteerd. Moet er wel bij zeggen dat dit voor een student visa class 574 (post graduate reserach) was, dus niet voor een permanent visum.

Hi Vincent,

Wij hebben destijds ongeveer 20 verschillende 'bewijsstukken' gestuurd om onze de facto relatie aan te tonen, van alles wat (foto's, brieven, kaarten, bankafschriften, huurcontract etc). We hadden bewust foto's gekozen met een geprinte datum op de achterkant. Ik heb vervolgens alle stukken genummerd en een aparte lijst erbij gedaan met een korte uitleg per nummer.

Dat was voor een Skilled Independent visum en ook al weer een aantal jaren geleden toen skilled visum aanvragen nog in Nederland verwerkt werden.

Kan me op zich voorstellen dat het voor een spouse visum was strenger is?

Trude

Wij zijn in Mei naar Berlijn geweest voor her Spouse visum en het gaat er gewoon om dat ze overtuigd zijn dat jullie relatie oprecht en zonder bijbedoelingen is. Je hoeft echt niet alle bewijsstukken te hebben die ze opnoemen.
Bij ons zeiden ze op een gegeven moment,  ho maar we weten genoeg.

Wij hadden bankpapieren, uitreksel van bevolkingsregister ( die met geschiedenis vragen )
div foto's ( copieen dus zonder datum ), wat dingen van verzekeringen, pensioen papieren en alle ingevulde formulieren.  Verder nog kaarten en uitnodigingen die ze allemaal niet wilde.

We hebben niets vertaald maar wij zijn naar Berlijn gegaan en dan kan je bepaalde papieren uitleggen en als je alles opstuurd is dat misschien lastiger.

Berlijn viel ons alles mee, interview duurde misschien 20min en 2 uur later hadden we ons Visum.  :up:

Het is inderdaad belangrijk aan te tonen dat jullie minstens 12 maanden een relatie hebben. Wij konden dat bewijzen door een uitreksel van het gemeente archief waarin staat wanneer mijn partner ingeschreven was op mijn/ons adres. Dat was op zich eigenlijk al genoeg...

Je hoeft (en kan waarschijnlijk) niet alle items te bewijzen, de DIMIA lijst is meer suggesties. Beter te veel dan te weinig natuurlijk.

Wonen jullie overigens samen?

Suc6 in ieder geval!!!

Marco

[quote author=MarcoG link=topic=2122.msg21283#msg21283 date=1121927979]
Het is inderdaad belangrijk aan te tonen dat jullie minstens 12 maanden een relatie hebben. Wij konden dat bewijzen door een uitreksel van het gemeente archief waarin staat wanneer mijn partner ingeschreven was op mijn/ons adres. Dat was op zich eigenlijk al genoeg...
Wonen jullie overigens samen?
[/quote]

Yep, we wonen samen. In Adelaide (ik ben hier nu op een studentenvisum), en daarvoor hoefen we ons niet in te schrijven bij een gemeente ofzo. We hebben een huurcontract met onze beide namen erop. En we hopen eigenlijk dat dat voldoende is. Verder hebben we een gezamenlijke bank-rekeningen sinds 2 jaar. Dus we hebben afschriften en andere correspondentie met onze beide namen en hetzelfde adres. Ook onze auto staat op beide naam, en hebben we veel spullen samen gekocht. Tevens willen we onze landlord (kan even niet op de nederlandse naam komen) een verklaring laten afleggen dat we inderdaad hier samen wonen. En natuurlijk een enorme stapel foto's, brieven, uitnodigingen, etc. Ik hoop dat dit soort dingen voldoende bewijs is dat we meer dan 12 maanden een relatie hebben en samenwonen...

Ik vind het erg lastig om in te schatten HOE streng ze precies zijn. Iedereen om ons heen weet dat we in een relatie zitten, samenwonen en we maken plannen om onze toekomst samen te delen. Maar ik word een beetje paranoia als ik eraan denk dat ik mijn relatie met haar niet goed kan aantonen...Snap je? Maar "should be alright"................toch?

Cya,

Vin

Ik sluit me helemaal bij Marco aan; beter teveel bewijs dan te weinig. En ik kan me jou gevoel van paranoia helemaal voorstellen. Had ik precies hetzelfde. Het idee dat andere mensen gaan bepalen of jouw relatie oprecht is of niet!

Ik het DIMIA in Adelaide vorig jaar overladen met bewijsmateriaal. Huurcontract en dingen die op 2 namen staan doen het altijd goed omdat ze de voortdurende aard van je relatie aantonen.

Het is moeilijk te zeggen hoe streng ze zijn maar als jij oprecht bent met je visum aanvraag en de boel niet loopt te flessen hoef je je weinig zorgen te maken. Be confident!

Margot

Om een relatie aan te tonen voor een Skilled Visa zat ik te denken aan:

- vertaling gezamenlijk huurcontract
- 2 x uitreksel persoonsregister Zwolle (waarop ze kunnen zien beide woonachtig op hetzelfde adres)

Zal dit voldoende zijn?

Groeten Sander & Vanessa

ik weet het niet. Het klinkt een beetje mager. Jullie kunnen dan ook twee studenten zijn die samen een huis huren. Ik persoonlijk zou wat meer bewijs laten zien.  Succes

Hoi,

- De bankafschriften van de gezamenlijke rekening kan er ook nog bij.
- en natuurlijk wat foto's (helaas wel zonder datum ben ik bang)

Verder hebben wij pensioenen, verzekeringen e.d. al jaren apart van elkaar. Dus da's geen bewijs!
Ik zou niet weten hoe ik het anders zou kunnen aantonen..

Jullie wel?

Groeten Sander en Vanessa

het lijstje van Vincent (Vinvanmill) is toch een goed voorbeeld? E-mails, aan jullie beiden gerichte kaartjes/brieven, evt. samenlevingscontract/testamenten, toch een paar foto's van jullie (dan maar zonder datum). Dat moet vast voldoende zijn.

De officiële papieren kijken ze het meeste naar.
Inschrijving bij de gemeente gezamelijke bankrekening en indien
mogelijk 1 of  2 stad-decs en een paar foto's.
Viel eigenlijk best wel mee.
Kaartjes en email kijken ze niet eens naar, tenminste niet bij ons.

Da's duidelijk...

Voor de duidelijkheid ik heb het hier niet over een spouse-visum maar over een skill independant, waarvan ik de hoofdaanvrager ben, en mijn vriendin de spouse!

Toch hetzelfde lijstje aanhouden?

Groeten Sander

Dat zijn Statutory declarations

Hier kan je er over lezen
http://www.immi.gov.au/migration/family/partners/certified.htm

Gr. Ton

Hoi,

Wat ik zo van die Stad-decs lees, is dat ze moeten worden ingevuld door een inwoner van Oz.
Wij zijn beide Nederlaners dus die stad-decs hebben dus toch helemaal geen betrekking op ons?

Dat is toch voor dat een inwoner van Oz, een spouse wil laten overkomen? (partner migration)

Het wordt zo wel verwarrend voor ons. :wink:

Groeten Sander

[quote author=r2d2 link=topic=2122.msg28821#msg28821 date=1127396755]
Hoi,

Wij zijn beide Nederlaners dus die stad-decs hebben dus toch helemaal geen betrekking op ons?

Dat is toch voor dat een inwoner van Oz, een spouse wil laten overkomen? (partner migration)

Groeten Sander

[/quote]
Sorry, klopt  :oops:
Ik had antwoord gegeven zonder het topic goed door te lezen.
Een beetje te druk geweest vandaag.

Gr. Ton  :up:

Sander,

Misschien heb je jouw vraag in een verkeerd topic gesteld. Hier worden onderwerpen rond spouse en family visa gevraagd/beantwoord. Volgens mij moet je deze vraag nog eens in Skilled deponeren. Sorry, ik was ook op het verkeerde been gezet (maar ik had niet te hard gewerkt). Groet, F

Inderdaad... je hebt gelijk.

Ik wilde geen nieuw topic aanmaken, om het forum niet verder tot chaos te brengen, maar dit had inderdaad beter bij Skilled Visa kunnen staan.

Groeten Sander

Back