Het verschil tussen Nederland en Australië is denk ik het beste samen te vatten in het woord 'laid back'. Maar het is moeilijk uit te leggen. Als het woord 'gezellig' in het Nederlands. Als je Nederlands bent weet je wat gezellig is, het is een gevoel.
Nederland is een land van regels. Geschreven en ongeschreven. Iedereen houdt zich aan die regels.
Eens en oneens, want Australia is een land van veel meer onbenullige regeltjes dan NL, omdat hier de mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen moet de overheid dit doen, met als gevolg dat alles min of meer gecontroleerd wordt door de staat, de zgn nanny state cultuur. Ik denk dat dat in NL juist net andersom is, als je je aan de regels houdt ben je anders, en wordt men meer in check gehouden door de mensen om ons heen. In NL ben ik buiten werk om vrij om te gaan en staan waar ik wil. Hier mag ik in mijn smoko en lunchbreak niet eens naar buiten want de werkgever blijft verantwoordelijk voor onze veiligheid (zelfs in onze eigen tijd), want o wee als er iets gebeurd. Zelfs op de commute naar en van het werk krijg je instructies mee wat wel en vooral niet te doen.
Hier met kerst worden we ook verwacht op familiebezoek te gaan, al is het in NL diner en hier vaak lunch. Oud en nieuw eten we geen oliebollen, maar je wordt wel geacht het door de council georganiseerde vuurwerk te bekijken. Veel van die ongeschreven regels die je in NL hebt zijn hier ook van toepassing, al is het maar net hoe je eigen familie daarmee omgaat natuurlijk.
Vakanties: in NL heb je de gelegenheid om inderdaad Europa door te crossen en verschillende culturen te ontdekken, met het gemak van je eigen auto. Hier moet je sowieso vliegen als je naar het buitenland wil. En als je hier met de auto weg wil zit je zo lang in de auto dat je de weekenden al dicht bij huis moet blijven omdat het anders niet te bereizen valt.
Het is gek als je na je 30e 5 dagen werkt? Huh sorry maar ik ken maar 1 persoon in mijn kennissenkring die na zijn 30e is gaan afbouwen? Hier werken veel mensen juist door tot in hun 70e, wat jongere mensen belemmert om aan het werk te gaan. Als je hier uberhaupt 4 dagen of minder wil werken wordt je vreemd aangekeken, want een man wordt geacht "gewoon" 5 dagen te werken. Het biertje drinken na het werk kennen wij ook niet, want dit is verboden door onze werkgever. In NL ging op vrijdagmiddag om 16 uur de biervriezer open en kon je Heineken drinken tot je een ons woog. En dat laatste uurtje werd dan ook gewoon doorbetaald: even teambuilden.
Laid back en she'll be right klinkt leuk, en als je denkt dat het in Melbourne laid back en she'll be right is, dat is hier nog 10x zo niet 100x erger, en wat
@SteveSW ook al zei, dit kan een hoop irritatie opleveren. Vaak teveel om simpele dingen. Alles is moeilijk, een hoop gesteun en gezucht en het liefst proberen we zo minst duidelijk en direct mogelijk te zijn. Ik heb 2 renovaties aan mijn dak laten uitvoeren door verschillende partijen. Je moest eens weten wat een gedoe het was om dit voor elkaar te krijgen. Wij zijn verantwoordelijk voor levering aan ziekenhuizen. In het ziekenhuis hebben ze een strikt bestelschema wat totaal niet gevolgd wordt, waardoor wij in het warehouse altijd een ongelijke werkdruk ervaren. Want she'll be right, right, wij werken met deadlines en o wee als die niet gehaald worden, maar als andere partijen dat niet volgen wordt het allemaal met de mantel der liefde bedekt.
In de winkels hebben ze hier niet eens het fatsoen om je normaal te woord te staan, ronduit onbeschoft vaak.
Veel dingen die je beschrijft komen voort uit persoonlijke ervaring, en het is fijn dat je het zo ervaart. Want dat betekend dat je gevonden hebt wat je uiteindelijk zocht, maar het kan ook compleet anders zijn.
Uiteindelijk blijven er volop positieve punten over voor OZ, net zoals er legio negatieve punten voor NL te benoemen zijn, maar ik probeer wel een onafhankelijke blik te betrachten. Al is dit vaak lastig, I know.
@Thijsvr tussen Melbourne in Cairns zit 3000km, maar ik denk dat er tussen gebruiken, mentaliteit, bekrompenheid, maar ook bijv opleidingsniveau , kijken naar the greater good en inkomen een verschil zit wat net zo groot is. Gewoon appels met peren vergelijken.
Kijk hoe er in Canberra gestemd is, en met onze demografie: boeren en laag opgeleiden die ontvankelijk zijn voor rechtse propaganda houden we ons hart vast. De greens signs worden hier uit de grond getrokken, zo zwak... Letterlijk het andere eind van het spectrum.