Thijsvr
Well-Known Member
Ja is ook raar toch? Ik weet wel zeker dat het niet aan mij ligt, want mijn vriendin ervaart het ook vaak zo. Die vond bijvoorbeeld de mensen in de winkel in NL veel vriendelijker en servicegerichter dan hier. Zij maakte in Nederland vaak praatjes met mensen en doet dat hier ook bijna niet, ik ook niet echt (meer) trouwens. Maar ook: zij had in London en in Amsterdam meteen vriendinnen op het werk, hier totaal niet, volgens haar zijn het allemaal wereldvreemde provincialen en is het gewoon te lastig voor haar om om echt overeenkomsten te zoeken met mensen. Het is ook vreemd als je er bij na gaat denken. Wij wonen in een kleine stad in een vrij kleine suburb. Er is 1 buurvrouw naar ons toe gekomen om ons welkom te heten toen we hier net woonden, en de rest zegt geeneens gedag als wij gedag zeggen. Zo onbeschoft. De overburen zijn vaak in hun voortuin bezig, manlief zegt amper gedag, vrouwlief rent meteen naar binnen als ze ons zien. Dus wij zeggen nu ook maar niks meer. Terwijl ik vrij sociaal ben, en als ik bijvoorbeeld op kampeertrips of vakanties ga ik met veel mensen een praatje maak en ook vrij makkelijk contact maak. Hier is dat gewoon lastig. Wat @SteveSW ook al zei, het is lastig om er echt tussen te komen. En waar dat dan aan ligt? Ik weet het niet.. Wat jij zegt, kan het aan FNQ liggen? Ik denk persoonlijk van wel. Het is toch een ander slag volk denk ik.
Het debiele is dat er een nieuwe bewoner in het huis schuin achter ons is ingetrokken, uit jawel Sydney. Ik was de goot aan het schoonmaken en toen zag ik hem zitten dus even praatje gemaakt. En hij zei van goh het is wel apart want jij bent de eerste buur die zich voorstelt. Ik zeg ja tell me about it....
Wat ik wel weet, is dat ik dit buiten Cairns niet ervaar, in de kleine plaatsen in de buurt zijn mensen over het algemeen vriendelijk en hartelijk en op mijn reis door Oz heb ik niks anders dan fijne herinneringen en allerlei vriendelijke mensen ontmoet. Echter wil dat hier niet helemaal lukken.
De strenge regels op het werk hebben ermee te maken dat er mensen zijn geweest die zich niet konden gedragen en ze alles in de ban hebben moeten doen.
Wow, dat klinkt wel echt jammer. Wat je inderdaad zegt, veel van mijn dingen zijn persoonlijke ervaringen, maar van overal waar we in Australië zijn geweest voelden we ons het minst welkom in Byron Bay. We waren voor mijn gevoel (ongewenste) toeristen in a rich people's playground. Oke, we waren ook wel een beetje Melbournse yuppen in Nimbin, daar scoorden we ook geen punten
Ik kan me voorstellen dat Cairns misschien een beetje zelfde anti-outsider mentaliteit heeft? Ik lees dat er per jaar bijna 800,000 toeristen naar Cairns komen terwijl de populatie maar 150,000 is. Dat zal best een impact maken op hoe mensen richting nieuwe mensen zijn.
Ik hoop van harte dat het snel verbeterd!
En ja, je hebt gelijk qua alle regeltjes. Wij noemen het soms wat Amerikaans. Ze willen alles op papier gezet hebben, alles afgedekt etc. Maar in onze ervaring worden veel van die regels meer als richtlijnen gezien. Ik voel me hier bijvoorbeeld niet meer beregeld dan in Nederland. Dat kan natuurlijk heel goed komen omdat wij toevallig al best wel veel Australische normen en waarden hadden misschien en ik ben denk ik zelf ook wel iemand die van een beetje structuur houdt.
Een beetje het idee dat we in Nederland een vierkant blokje waren wat in een drie hoekig vakje moest passen, en hier zijn we hetzelfde vierkantje maar is het vakje meer vierkant.