Annelies en Thijs naar Australië

Thijsvr

Well-Known Member
Beste iedereen,


Ik ben dus Thijs, 27 jaar en wil al zolang als ik me kan herinneren emigreren. De afgelopen tien jaar waren er steeds kansen om weg te gaan, maar telkens kwamen er dingen tussen. Dingen als een goeie baan waardoor het onverstandig was om weg te gaan of dingen als relaties (die overigens nooit stand hielden). De droom is er dus altijd geweest en bij elke sollicitatiegesprek was één van de vragen of er mogelijkheden waren om via het werk naar het buitenland te gaan. De droom is zo sterk dat ik een woning huur in plaats van koop, al 4 jaar een "tijdelijke" inrichting heb en met dingen als auto's altijd rekening houdt met het feit dat ze wellicht in korte tijd verkocht moeten kunnen worden. Bovendien zorg ik dat ik altijd genoeg spaargeld heb om het minimaal een half jaar tot een jaar uit te kunnen zingen wanneer ik ergens zou komen zonder baan. Om maar elk mogelijk obstakel wat me zou kunnen tegenhouden uit de weg te krijgen.

Drie jaar geleden heb ik m'n huidige vriendin leren kennen. Ze heeft Nederlandse ouders en woont zolang als ik haar ken in Nederland. Zij heeft net als ik altijd de droom gehad om te emigreren.
Korte tijd in de relatie bleek echter dat ze in Nieuw-Zeeland is geboren en daar een aantal jaar gewoond heeft voordat ze met haar ouders terug naar Nederland is gekomen. Ze heeft dus een Nieuw-Zeelands paspoort en dat bracht Australië ineens een stuk dichterbij. Aangezien zij onder de Special Category Visa in Australië mag wonen en werken en ik, als ik me niet vergis, mee mag onder de Partner Category.

Een back-up daarop zou via mijn huidige werkgever zijn. Deze heeft kantoren in Sydney, Melbourne en Canberra en heeft al aangegeven te willen helpen met dingen als sponsoring. Uitwisseling is hier vrij gangbaar.
Op dit moment ben ik copywriter/grafisch vormgever, maar qua werk dus erg gefocust op de Nederlandse taal. Dat zou het een uitdaging maken in Australië omdat hoewel ik goed Engels kan, native-English nog wel een stap verder is. In overleg met m'n werkgever ben ik nu aan het kijken naar een wat meer coördinerende rol waarbij 100% correct Engels minder belangrijk is. Overigens heb ik er geen problemen om in Australië iets compleet anders te doen om maar de kost te verdienen.

Voor mijn vriendin wordt het ook een uitdaging, want zij is junior fashion designer en fashion is voor zover bekend een klein vakgebied in Australië in verband met de omgedraaide seizoenen waardoor Australië in feite een half jaar achterloopt op Europa en de VS. Haar doel is om de tijd in Nederland te gebruiken om een zo breed mogelijk portfolio en CV op te bouwen wat in Australië zou moeten helpen met het vinden van een baan.


De planning is om met een twee jaar naar Australië/Melbourne te gaan. Dat zou ons genoeg tijd moeten geven om dingen hier goed te regelen en om ons nog verder te verdiepen en verder te sparen om zo goed voorbereid de stap te kunnen maken.

Punten waar we nu nog wat onduidelijkheid over hebben is hoe het zit met dingen als zorg voor ons als non-citizens. Of we dan in Australië betalen voor de zorg, of dat we een Nederlandse verzekering aan moeten houden. Het andere punt is hoe het zit met als we eventueel kinderen zouden krijgen in Australië. Zijn zijn dan wel Australiërs, en hebben zij dan dus wel toegang tot het onderwijssysteem en zorgsysteem van Australië?
Natuurlijk zijn pensioenen ook een punt, we bouwen we op dit moment beiden een eigen pensioen op welke toereikend zou moeten zijn wanneer er vanuit de overheid niets meer komt, maar control-freaks als we zijn weten we graag van boven tot onder hoe alles werkt.

Natuurlijk zijn er nog heel veel andere kleine puntjes die uitgezocht moeten worden. Hoe het bijvoorbeeld zit met hypotheken, rego, verzekeringen, dat soort dingen. Maar daar hebben we de komende twee jaar voor uitgetrokken. We moeten ook twee katten van hier naar daar zien te krijgen, dus er is genoeg om te regelen en uit te zoeken. Maar feit is dat we er ongelofelijk naar uitkijken, zelfs als het betekent dat we de eerste jaren in een schoenendoos in the middle of nowhere wonen en leven van blikken bonen. Al is natuurlijk de ambitie om een echt bestaan daar op te bouwen.


That's my story. Nu ga ik alle pagina's plunderen voor informatie ;-) Bedankt alvast!
 
Last edited:
ZOrgverzekering: Als resident ben je verzekerd onder Medicare, maar veel mensen kiezen voor een Privat Health insurance om op deze manier wachttijden te bekorten en een hoger percentage terug te krijgen van ziekenhuis en of tandarts kosten bijvoorbeeld
Toekomstige kinderen: Zullen een Nederlands en Nw Zeelands paspoort krijgen, maar hebben verder recht op alles omdat jullie resident zijn.

Welkom op het forum en nu heb je vast een beginnetje :)
 
Dat is goed om te horen, Sacha. Bedankt, en bedankt Mayke&Rikki voor het warme welkom ;-)
Is het uiteindelijk aan te raden om proberen inwoner te worden of juist niet? Ik had begrepen dat je na 4 jaar de optie hebt om citizen te worden. Het doel is om uiteindelijk wel definitief in Australië te blijven en daar een leven op te bouwen.

De tickets voor de emigratiebeurs zijn binnen, dus we zullen de mensen op de stand van Victoria de kleren van het lijf vragen in ieder geval, haha.
 
Is het uiteindelijk aan te raden om proberen inwoner te worden of juist niet? Ik had begrepen dat je na 4 jaar de optie hebt om citizen te worden.

Daar heeft Sacha een mooie truc voor gevonden. Het antwoord is JA en NEE ;)
Een optie is om één van de twee Citizen te laten worden en de ander niet. Dat geeft je via Partner visa altijd de mogelijkheid voor beide om in het ene of het andere land terug te keren (in jullie geval 3 landen denk ik zelfs)
Of zeg ik nu iets fout Sacha?

En Welkom natuurlijk!
 
Toekomstige kinderen: Zullen een Nederlands en Nw Zeelands paspoort krijgen, maar hebben verder recht op alles omdat jullie resident zijn.
Hmmm... vergeet je niet iets? Als ze in Australie worden geboren? Bovendien krijgen ze automatisch de nationaliteit, het paspoort is slechts een reisdocument.
 
Daar heeft Sacha een mooie truc voor gevonden. Het antwoord is JA en NEE ;)
Een optie is om één van de twee Citizen te laten worden en de ander niet. Dat geeft je via Partner visa altijd de mogelijkheid voor beide om in het ene of het andere land terug te keren (in jullie geval 3 landen denk ik zelfs)
Met het risico dat als de relatie stukloopt... de nationaliteit is niet iets wat je kunt onderhandelen bij een scheiding.

Er zijn diverse discussies gevoerd op dit forum over de voor- en nadelen van nationaliseren. Zoek er maar eens naar. Het blijft een persoonlijke keuze, maar inderdaad niet een makkelijke als je je Nederlandse nationaliteit moet inleveren.
 
Een optie is om één van de twee Citizen te laten worden en de ander niet. Dat geeft je via Partner visa altijd de mogelijkheid voor beide om in het ene of het andere land terug te keren (in jullie geval 3 landen denk ik zelfs)

Je kunt inderdaad over het algemeen citizen worden na een bepaalde tijd als permanent resident maar moet dan je Nederlandse paspoort opgeven helaas... Vandaar dat ik het (nog) niet heb gedaan.
 
Last edited:
Met een paar uitzonderingen (waar ik zelf gebruik van maak), maar die lijken hier niet van toepassing.
 
Ennieweej.....welkom!! Top introductie!! Veel plezier op de beurs, daar zul je veel vragen beantwoord krijgen. En succes met het proces. Geniet er ook een beetje van ;)
 
Van harte welkom Thijs! Altijd handig, een werkgever die ook in Oz zit en een vriendin met een NW Zeelandse nationailiteit. Zelfs dat is goed voorbereid ;-)
Veel succes met alle voorbereidingen en er is hier inmiddels zoveel kennis op het forum, daar moeten veel antwoorden te vinden zijn! Weet wel dat je niet alles kunt voorbereiden, het is ook leuk om je nog een beetje te laten verrassen. Maar wat ik in je verhaal mis; ben je al eens in Australië geweest?
 
Welkom :)

Uitzondering op de dubbele-nationaliteit regel is dat als je als Nederlander trouwt met een andere nationaliteit, je ook die nationaliteit aan mag nemen zonder je Nederlandse te verliezen. Weet echter niet hoe dit dan zit met een Nederlands-Nieuw Zeelandse partner..
 
Hoi Red dust, ja je mist het terecht in het verhaal. Ik ben er inderdaad nog nooit geweest. Ik realiseer me hoe dat overkomt, dus ik laat het vaak een beetje in het midden ;)
Ik vind het zelf echter niet zo'n probleem. Talloze mensen pakten ooit hun spullen op en vertrokken naar een land waar ze nog nooit waren geweest. Mijn moeder en de ouders van mijn vriendin deden dat ook en allen zouden ze het liefst gebleven zijn in het land waar ze van de ene op de andere dag naar toe gingen. Het maakt het ook wel een avontuur om niet exact te weten in welke situatie je terecht komt - al gaat dat vanwege mijn behoefte om tot in de kleinste details alles uit te zoeken niet helemaal meer op.

De keuze voor Australië is ontstaan nadat we een lijst hadden gemaakt van wat we zoeken in een ander land. Australië staat daarin met stip op één, zoals ongetwijfeld voor velen van jullie ook het geval was. We zijn ons ook er absoluut bewust van dat er ook nadelen zijn en zullen bovendrijven. We verwachten geen paradijs, maar zolang je daar realistisch over blijft voorkom je mijn insziens teleurstelling.

Dat we absoluut eerst Australië moeten bezoeken staat vast hoor, dat is ook gepland voor Q3 dit jaar en eventueel het jaar er op nog een keer. Dan zal ik jullie ook zeker nog vragen om een lijstje met must-check dingen. Maar grote breekpunten verwacht ik/we niet en bang dat we niet kunnen aarden zijn we ook niet.

Als ik heel naïef en kortzichtig daar in ben mogen jullie dat absoluut zeggen hoor, haha :)
 
Last edited:
Uitzondering op de dubbele-nationaliteit regel is dat als je als Nederlander trouwt met een andere nationaliteit, je ook die nationaliteit aan mag nemen zonder je Nederlandse te verliezen. Weet echter niet hoe dit dan zit met een Nederlands-Nieuw Zeelandse partner..
Dat is nu juist waarom ik aangeef dat het hier niet van toepassing is: een van de twee zal als eerste de Australische nationaliteit moeten aannemen en als gevolg daarvan het Nederlanderschap verliezen. Thijs kan waarschijnlijk wel zonder problemen de NZ nationaliteit aannemen, maar daar wint hij niets mee vwb verblijf in Oz.
 
  • Like
Reactions: M5
Hoi Red dust, ja je mist het terecht in het verhaal. Ik ben er inderdaad nog nooit geweest. Ik realiseer me hoe dat overkomt, dus ik laat het vaak een beetje in het midden ;)
Ik vind het zelf echter niet zo'n probleem. Talloze mensen pakten ooit hun spullen op en vertrokken naar een land waar ze nog nooit waren geweest. Mijn moeder en de ouders van mijn vriendin deden dat ook en allen zouden ze het liefst gebleven zijn in het land waar ze van de ene op de andere dag naar toe gingen. Het maakt het ook wel een avontuur om niet exact te weten in welke situatie je terecht komt - al gaat dat vanwege mijn behoefte om tot in de kleinste details alles uit te zoeken niet helemaal meer op.

De keuze voor Australië is ontstaan nadat we een lijst hadden gemaakt van wat we zoeken in een ander land. Australië staat daarin met stip op één, zoals ongetwijfeld voor velen van jullie ook het geval was. We zijn ons ook er absoluut bewust van dat er ook nadelen zijn en zullen bovendrijven. We verwachten geen paradijs, maar zolang je daar realistisch over blijft voorkom je mijn insziens teleurstelling.

Dat we absoluut eerst Australië moeten bezoeken staat vast hoor, dat is ook gepland voor Q3 dit jaar en eventueel het jaar er op nog een keer. Dan zal ik jullie ook zeker nog vragen om een lijstje met must-check dingen. Maar grote breekpunten verwacht ik/we niet en bang dat we niet kunnen aarden zijn we ook niet.

Als ik heel naïef en kortzichtig daar in ben mogen jullie dat absoluut zeggen hoor, haha :)
Ik was er ook nog nooit eerder geweest en I love it. Maak je daar maar niet druk over.
 
Welkom! Met zo'n instelling zoals jij beschrijft maakt het eigenlijk niet uit of je er al eens geweest bent of niet. Wij waren ook nog nooit in Oz geweest voordat we gingen emigreren, maar we hadden er al wel een aantal keer erover gesproken om naar het buitenland te verhuizen als de gelegenheid zich voordeed. Toen dat het geval was hebben we de sprong gewaagd en geen spijt van gehad. Toch kan het natuurlijk nooit kwaad om eens te komen kijken en ervaren hoe het leven hier is. Verder is Australie inderdaad een geweldig emigratieland met een mooie natuur, een heerlijk klimaat en een sterke economie. De negatieve aspecten zoals oa de regeltjescultuur moet je dan maar voor lief nemen.
 
Mijn vraag of je In Oz was geweest, was ook zeker niet als kritische vraag bedoeld. Er zijn er hier veel meer op het forum die hier niet eerder waren. Gewoon nieuwsgierigheid en reiservaring kan bepalend zijn voor waar je wilt gaan wonen. i n Oz. Maar het is inderdaad een grappig contrast met je drang alles tot in de puntjes voor te bereiden! Tja Janneke, je hebt helemaal gelijk. Ook wij genieten van de natuur hier en dan dat klimaat: we zijn hier van de week 8 maanden en vinden het nu ook al kil als het 22 graden is..... En wat misten we de zon toen het begin deze week drie dagen druilerig was.!
 


OFX
Back
Top